Köpråd: Bmw 316 (90-97)

Fredrik_Rangert Egenföretagare
2 september 2009 · 999 Inlägg

Rquired skrev:
Precis, men vem snålkör? wink

Dom som vill köpa 316 är nog inne på snålkörning cool
Hur som helst, jag står fast vid att saabturbon är snålare än en 325'a, hur man än kör tongue

itouch
2 september 2009 · 1 488 Inlägg

Du har en rubrik som inte stämmer med våra regler, vänligen kika på dessa och ändra.

Mvh
Moderator

Brandis Diktator
2 september 2009 · 968 Inlägg

men shit, hör jag massa bmw folk snacka illa om bmw yikes visste att den dagen skulle komma...

120 är vad jag vet topphastigheten i sverige, och därimellan varierar ju hastigheten ganska stort.
istortsätt alla ungdommar som har bil försöker pressa sina bilar till det yttersta ibland, en del mer, och andra mindre, men har du mycket resursers så kan du "patta" på mer, och då är även "max" taket för hur mycket varje sån körning ganska högt. har du därimot en bil som går som skit från början så kommer du också försöka pressa den, men max taket ligger mycket lägre för vad den förbrukar på max.

Erick
2 september 2009 · 4 767 Inlägg
Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Rquired Allmänt envis
2 september 2009 · 12 512 Inlägg

weeeman skrev:

Rquired skrev:
Precis, men vem snålkör? wink

Dom som vill köpa 316 är nog inne på snålkörning cool
Hur som helst, jag står fast vid att saabturbon är snålare än en 325'a, hur man än kör tongue

Jag står nog fast vid motsatsen, med förbehåll för lite hur man kör. Sedan är det inte mycket att tjafsa om, man överlever sopparäkningarna i både 900 och 325 smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Seth
2 september 2009 · 3 354 Inlägg

von_blad skrev:

azXig skrev:
316iS finns inte enligt autopowers modellguide, men däremot finns 318iS med 140hk.

jag var först big_smile

slant på siffrorna:P

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
2 september 2009 · 999 Inlägg

Brandis skrev:
men shit, hör jag massa bmw folk snacka illa om bmw yikes visste att den dagen skulle komma...

Snacka illa? Bara för att jag är BMW-fantast är jag inte trångsynt och tror att BMW är bäst på allt wink
Det finns alldeles för många trångsynta märkesfantaster i bilvärlden..

Phaetoon
2 september 2009 · 8 156 Inlägg

Jag fixade till rubriken lite. Tänk på det i framtiden.
/Moderator Phaetoon

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
2 september 2009 · 3 804 Inlägg

Köp en 316 du riktigt ekonomiskt och skiljer inte alls mkt efekt mot 318 lika pigg inprincip. Köp en efter 94 alltså 94-98 då har dom kamkedja och är sjukt tåliga smile


Bmw osv..
Smajly
2 september 2009 · 3 059 Inlägg

Kan ju säga att 316 är soppasnåla som bara attans beroenda på körning.
Brukar ha min från o till jobb i normal/vårdad körning och den dricker inte ett smack.
Inte direkt nån krutmaskin men den tar dig från punkt A till punkt B. Som sagt så råder det hastighetsbegränsning på alla vägar och bötespengar kan man ha roligare för, t.ex. tanka.
320 kan du också få att gå väldigt snålt om du kör vårdat.. Ganska så skönt med 6'an för den låter skönare/mindre än 4'an, har jämnare gång och lite mera pulver än 316 har så man kan göra lite säkrare/snabbare omkörningar om det behövs..
Du får dock inte en 320 att gå snålare än en 316 vid likvärdig körning.

MYCKET märkligt i sånna här köpråds-trådar där folk efterlyser en bränslesnål bil att ta dom från ett ställe till ett annat på ett billigt och säkert sätt, slutar alltid med att folk börjar skriva "ta den med större motor, ta den som går fort, bättre krut i den, mer hästkrafter" med mera med mera.. Alltså tvärtom vad som efterfrågas. Och inte ens hälften har erfarenhet av dessa bilar.

Senast redigerat av Smajly (2 september 2009)

The_Beachboy
11 september 2009 · 3 Inlägg

Gäller ovanstående soppaförbrukning även för en -04/05:a? (e46?)  Är på g att köpa en Bmw 316,18,20 men har lite funderingar om motorvalet. Vill ha en som är snål.

För det är det som en annan är intresserad av. Har NOLL intresse för körglädje och/eller behov av sk säkra omkörningar. Kör 110 om det är det och är mer intresserad av bagageutrymmets storlek e d. Ägde tidigare en v70 -99 (orginalmodellen /850) och undrar samtidigt hur stor skillnad det är i lastutrymmet på en sådan och en 318 touring?

Nån sa att det i praktiken inte blir mindre förbrukning med en snålare motor, eftersom den behöver jobba mer, stämmer verkligen det? Om man som jag försöker köra efter alla principer som finns enl Eco-driving konceptet? (Rejsar aldrig... wink )

Kan jag räkna med större kostnader i reservdelar/service efter byte till 318?
Vilka serviceintervaller gäller? Finns det något servicetillf som är dyrare än andra? Typ kamremsbyte? (läste nåt om kamkedja som inte behövdes bytas...) Tänkte köpa en som gått 7000-10000.
Är det något som jag bör vara uppmärksam på när jag står med ett objekt framför mig? Svagheter/brister?

Många tankar från en som verkligen inte har koll.
Appotinn, sorry att jag "tar över" tråden med andra frågor än tänkt. Hoppas det är OK. big_smile

Senast redigerat av The_Beachboy (11 september 2009)

von_blad
11 september 2009 · 461 Inlägg

The_Beachboy skrev:
Gäller ovanstående soppaförbrukning även för en -04/05:a? (e46?)  Är på g att köpa en Bmw 316,18,20 men har lite funderingar om motorvalet. Vill ha en som är snål.

För det är det som en annan är intresserad av. Har NOLL intresse för körglädje och/eller behov av sk säkra omkörningar. Kör 110 om det är det och är mer intresserad av bagageutrymmets storlek e d. Ägde tidigare en v70 -99 (orginalmodellen /850) och undrar samtidigt hur stor skillnad det är i lastutrymmet på en sådan och en 318 touring?

Nån sa att det i praktiken inte blir mindre förbrukning med en snålare motor, eftersom den behöver jobba mer, stämmer verkligen det? Om man som jag försöker köra efter alla principer som finns enl Eco-driving konceptet? (Rejsar aldrig... wink )

Kan jag räkna med större kostnader i reservdelar/service efter byte till 318?
Vilka serviceintervaller gäller? Finns det något servicetillf som är dyrare än andra? Typ kamremsbyte? (läste nåt om kamkedja som inte behövdes bytas...) Tänkte köpa en som gått 7000-10000.
Är det något som jag bör vara uppmärksam på när jag står med ett objekt framför mig? Svagheter/brister?

Många tankar från en som verkligen inte har koll.
Appotinn, sorry att jag "tar över" tråden med andra frågor än tänkt. Hoppas det är OK. big_smile

Om du har noll intresse för körglädje så kanske du blir mer intresserad efter ett BMW köp? wink

En 318 touring ska dra 0.74 enl. fabrik, vet inte om det stämmer i verkligheten.

Och ja, inga bekymmer med kamremsbyten, kamkedja som sagt! smile

Bagageutrymmet är garanterat sämre än i en gammal v70.


Måste fråga, hur kom du fram till just BMW? Med tanke på att du inte är intresserad av körglädje.. smile

Edit: Ställ gärna samma fråga på Autopower.se om du inte redan gjort det!

Senast redigerat av von_blad (11 september 2009)

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
The_Beachboy
11 september 2009 · 3 Inlägg

BMW, ja vad säger man... Fräscha trevliga bilar (om man borster från brors 735 som jag har till låns, men det beror på hans oförmåga till städning och reparation...) Vilket är alternativen? Audi? Ne... fula. Merca? ne... känns helt fel. Skoda? Ne... kommunistskrot. Volvo? Redan haft.  Inga bra argument som synes.

Etc. har väl snöat in på Bmw helt enkelt. Har inga bra argument för det valet.

Men man får väl köpa en nu och se hur det funkar, med 3 serien tänkte jag. Annars är väl bara att byta till en 5 serie. Om nu man behöver utrymmet i skuffen. Kanske droppar in en till unge, då är man ju tillbaka på barnvagnsrutan igen... smile

Hasselstrom
11 september 2009 · 796 Inlägg

Jag är bmw fantast, men bmw är inga snåla bilar.   Dyra försäkringar för oss yngre, skatten är inte billig heller. Delar finns det dock gott om och dom är inte dyra som alla tror, egentligen ganska billiga.

Men vill du åka billigt, och då menar jag inte bränslesnålt, utan billigt överlag. Köp en vw polo.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Rquired Allmänt envis
11 september 2009 · 12 512 Inlägg

Hasselstrom skrev:
Jag är bmw fantast, men bmw är inga snåla bilar.   Dyra försäkringar för oss yngre, skatten är inte billig heller. Delar finns det dock gott om och dom är inte dyra som alla tror, egentligen ganska billiga.

Men vill du åka billigt, och då menar jag inte bränslesnålt, utan billigt överlag. Köp en vw polo.

Beror ju vad du jämför med, jämför du med motsvarande konkurrent är de oftast snåla. Men jämfört med en Polo har de inte så mycket att komma med ju tongue

Och om man, på samma sätt, jämför med motsvarande bilar är inte skatten högre på en 3-serie än en A4, C-klass, V50 etc...

Försäkringen däremot...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
The_Beachboy
11 september 2009 · 3 Inlägg

Så försäkringen ska man alltså kolla upp.
Men annars jmf jag allt med min gamla v70. den hade gått 23000 och jag misstänker att det var rätt att göra sig av med den. Acn hade börjat strula och den drog som mest 1,4. Dessutom har vi lagt barnvagnen bakom oss. Och tanken på en mindre och bensinsnålare bil såg dagens ljus.

Även om polo kommit upp i funderingarna är den på tok för liten. Vet ni om hur mycket skit som man packar en halvtonnare (en segelbåt, alltså) med varje år? Alldeles för mycket för en sketen polo. Men man gillar ju vad den drar.

Men det lutar åt en 318 04/05. som inte gått för långt....

Rquired Allmänt envis
11 september 2009 · 12 512 Inlägg

The_Beachboy skrev:
Så försäkringen ska man alltså kolla upp.
Men annars jmf jag allt med min gamla v70. den hade gått 23000 och jag misstänker att det var rätt att göra sig av med den. Acn hade börjat strula och den drog som mest 1,4. Dessutom har vi lagt barnvagnen bakom oss. Och tanken på en mindre och bensinsnålare bil såg dagens ljus.

Även om polo kommit upp i funderingarna är den på tok för liten. Vet ni om hur mycket skit som man packar en halvtonnare (en segelbåt, alltså) med varje år? Alldeles för mycket för en sketen polo. Men man gillar ju vad den drar.

Men det lutar åt en 318 04/05. som inte gått för långt....

Försäkring och skicket som alltid. Risken för en hårdkörd 318i är inte så stor, men det busas en del med dem också. Finns ett klipp på YouTube som exempel på det, där en killa driftar runt på varvstoppet i en 5 minuter. Men rent generellt är det de motorstarkare som man skall kolla närmre på smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang