Navring till fälgarna. Nödvändigt?

jerry999
3 september 2009 · 20 Inlägg

Tja.
Ja har just köpt nya fälgar till bilen och de var större centrumhål i dom. på bilen är det 64.1 och på fälgarna är de 67.1 så de e ju int så stor skillnad.

Jag undrar om de kan göra mycket om man kör utan?

Mvh

Skriv kommentarer :)
Volvo 242 Turbo "16V" (1983)
Lada 2106 1600 "Sibiriskt stål" (1982)
Jerk-R
3 september 2009 · 593 Inlägg

Du kan/kommer få en massa vibrationer i ratten osv osv osv.. fixa navringar, det finns anledningar till varför navringar existerar över huvud taget! Duh!?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
3 september 2009 · 2 252 Inlägg

Minskar risken avsevärt för vibrationer med fälgringar, inget måste men är bra att ha

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Rock-Star
3 september 2009 · 2 982 Inlägg

skaffa ringarna, kommer bli mkt skönare att köra. samt att du kommer känna kurvorna bättre.

Marlboroman
3 september 2009 · 8 233 Inlägg

Man slipper problem med vibrationer och så skonas hjulbultarna som annars får ta skjuvningen som uppstår, vilket dem inte uppskattar i det långa loppet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
NissanMotorsport
3 september 2009 ·

Jerk-R skrev:
Du kan/kommer få en massa vibrationer i ratten osv osv osv.. fixa navringar, det finns anledningar till varför navringar existerar över huvud taget! Duh!?

Finns mycke som existerar på en bil, men som man inte vanligtvis behöver ha.. så det är ju inte så jävla uppenbart att man måste ha navringar på..

Sokrates Eliminator
3 september 2009 · 1 441 Inlägg

Jag har kört utan centrumringar, det gör jag inte om. Det kunde sluta riktigt illa.
Vibrationerna kan få hjulbultarna/muttrarna att lossna, vidare slår de av pinnbultarna om du har sådana.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
jerry999
3 september 2009 · 20 Inlägg

okay. tack för alla svar.

Skriv kommentarer :)
Lada 2106 1600 "Sibiriskt stål" (1982)
Volvo 242 Turbo "16V" (1983)
eriktobias
21 mars 2013 · 6 Inlägg

Jag monterade dit centreringsringarna omgående, när jag köpte nya fälgar. Vet inte hur mycket vibrationer jag skulle ha utan dem, vill inte testa. De kändes helrätt när jag monterade dit dem, kan inte förstå varför jag inte tänkt på det tidigare med tidigare fälgar. Ett måste, känns det som. Enkelt och billigt sätt att få hjulen i perfekt balans.

Köpte mina från http://www.hubcentric-rings.com/sv/
Funkade kanon, de kom snabbt i ett kuvert.

no_fake
21 mars 2013 · 865 Inlägg

Marlboroman skrev:
Man slipper problem med vibrationer och så skonas hjulbultarna som annars får ta skjuvningen som uppstår, vilket dem inte uppskattar i det långa loppet.

men man ska inte få vibrationer utan navringar... dock så stämmer de bra att de sliter mer på bultarna

jimmzzan
21 mars 2013 · 1 168 Inlägg

eriktobias skrev:
Jag monterade dit centreringsringarna omgående, när jag köpte nya fälgar. Vet inte hur mycket vibrationer jag skulle ha utan dem, vill inte testa. De kändes helrätt när jag monterade dit dem, kan inte förstå varför jag inte tänkt på det tidigare med tidigare fälgar. Ett måste, känns det som. Enkelt och billigt sätt att få hjulen i perfekt balans.

Köpte mina från http://www.hubcentric-rings.com/sv/
Funkade kanon, de kom snabbt i ett kuvert.

Förstår att efter 3½ års funderade och velande om TS ska montera navringar eller inte är riktigt jobbigt, och TS fortfarande inte har bestämt sej! Ska TS montera ringarna eller inte? Troligen vill TS ha mer svar, och tänketid på sig innan han tar korrekt beslut!

eriktobias
22 mars 2013 · 6 Inlägg

jimmzzan skrev:

eriktobias skrev:
Jag monterade dit centreringsringarna omgående, när jag köpte nya fälgar. Vet inte hur mycket vibrationer jag skulle ha utan dem, vill inte testa. De kändes helrätt när jag monterade dit dem, kan inte förstå varför jag inte tänkt på det tidigare med tidigare fälgar. Ett måste, känns det som. Enkelt och billigt sätt att få hjulen i perfekt balans.

Köpte mina från http://www.hubcentric-rings.com/sv/
Funkade kanon, de kom snabbt i ett kuvert.

Förstår att efter 3½ års funderade och velande om TS ska montera navringar eller inte är riktigt jobbigt, och TS fortfarande inte har bestämt sej! Ska TS montera ringarna eller inte? Troligen vill TS ha mer svar, och tänketid på sig innan han tar korrekt beslut!

Jag ber så hemst mycket om ursäkt om jag råkade bryta mot någon regel om att det är förbjudet att svara på gamla inlägg. Jag noterade helt enkelt inte datumet på ursprungliga inlägget. Oförlåtligt! Jag är fruktansvärt ledsen om det förstörde din dag. Jag hoppas att du i sinom tid kan komma över traumat! roll

rickylicious Webbutvecklare
22 mars 2013 · 2 369 Inlägg

no_fake skrev:

Marlboroman skrev:
Man slipper problem med vibrationer och så skonas hjulbultarna som annars får ta skjuvningen som uppstår, vilket dem inte uppskattar i det långa loppet.

men man ska inte få vibrationer utan navringar... dock så stämmer de bra att de sliter mer på bultarna

Har du kört utan navringar? tongue Det har jag och det vibrerade rätt bra i ratten, men det försvann när jag fick dit navringarna. Men det kanske bara var ett sammanträffande att det försvann samtidigt då eftersom det inte ska ge vibrationer att köra utan? Jag och väldigt många jag känner är beredda att inte hålla med dig alls tyvärr smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
no_fake
22 mars 2013 · 865 Inlägg

rickylicious skrev:

no_fake skrev:

Marlboroman skrev:
Man slipper problem med vibrationer och så skonas hjulbultarna som annars får ta skjuvningen som uppstår, vilket dem inte uppskattar i det långa loppet.

men man ska inte få vibrationer utan navringar... dock så stämmer de bra att de sliter mer på bultarna

Har du kört utan navringar? tongue Det har jag och det vibrerade rätt bra i ratten, men det försvann när jag fick dit navringarna. Men det kanske bara var ett sammanträffande att det försvann samtidigt då eftersom det inte ska ge vibrationer att köra utan? Jag och väldigt många jag känner är beredda att inte hålla med dig alls tyvärr smile

jepp jag har testa båda.. hjulbulten e konisk på en ände samma med fälgen när dom går ihop ska inte fälgen kunna röra sig nått det ska bli helt stumt därav ska inte ringen göra större nytta.. obs det e min uppfattning av det kan ha fel kanske viberar men aldrig gjort de för mig elller någon jag känner.. största delen av folk som köper fälgar men använder fel hjulbultar och då brukar det uppstå vibrationer.. dock menar jag inte att du gjort det:)

careau
22 mars 2013 · 1 624 Inlägg

no_fake skrev:

Marlboroman skrev:
Man slipper problem med vibrationer och så skonas hjulbultarna som annars får ta skjuvningen som uppstår, vilket dem inte uppskattar i det långa loppet.

men man ska inte få vibrationer utan navringar... dock så stämmer de bra att de sliter mer på bultarna

Öhm, va?

siiimooon Påstängd
22 mars 2013 · 1 194 Inlägg

Saknades ring till en av mina fälgar, korsdrog muttrarna "stegvis" och de var vibrationsfritt upp till 180 km/h i alla fall. smile
Men ska köpa en navring ändå, dumt att riskera obalans mm..

dj_padde
22 mars 2013 · 1 813 Inlägg

mät dit nav på bilen och fälgen sen finns de folk som svarvar såna smile ja gjorde det på brossans audi. mätte å fick dom gjorda kostade 100kr svart å få dom svarvade big_smile billigt å bra. annars ta dom fälgarna te närmsta däck verkstad så fixar dom det. kostar under 500kr så inga stora pengar för din säkerhet smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Evildan
22 mars 2013 ·

rickylicious skrev:

no_fake skrev:

Marlboroman skrev:
Man slipper problem med vibrationer och så skonas hjulbultarna som annars får ta skjuvningen som uppstår, vilket dem inte uppskattar i det långa loppet.

men man ska inte få vibrationer utan navringar... dock så stämmer de bra att de sliter mer på bultarna

Har du kört utan navringar? tongue Det har jag och det vibrerade rätt bra i ratten, men det försvann när jag fick dit navringarna. Men det kanske bara var ett sammanträffande att det försvann samtidigt då eftersom det inte ska ge vibrationer att köra utan? Jag och väldigt många jag känner är beredda att inte hålla med dig alls tyvärr smile

Jag känner inte rickylicius alls men är trots det av samma mening ang navringars varande eller ikke, för 30-45kr styck finns det väl ingen anledning att köra utan? smile
Har ägt några bilar som vid inköp saknade just dessa, mkt bra prutläge då samtliga var lite istadiga i gången.

FLindgren
22 mars 2013 · 5 089 Inlägg

Hela bilens tyngd hänger på hjulbultarna, m12\ m14 är inte så tjockt.. Hjulbultarna börjar svajja och du känner vibrationer. kommer det i riktigt obalans så går bultarna av.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
rickylicious Webbutvecklare
22 mars 2013 · 2 369 Inlägg

Det räcker med några grams felvikt i fälgen så skakar det i hela ratten. Så känsligt är det faktiskt smile Så man vill ju göra så mycket som möjligt för att motverka det. Bra balanserade hjul, rätt navmått, rätt bultar, osv. Annars blir det vibrationer, och som i detta fallet kan leda till att bultar går av och det är ju inte jättekul att chansa när man får 4 navringar för runt en hundring hos vilket däckhandlare som helst smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang