Det är SÅ billiga reservdelar till gamla Volvo...

blacken
8 september 2009 ·

FireTraXX skrev:

axelj skrev:

FireTraXX skrev:
Nej, nej, nej, tveksamt, har gjort, ja.

Skulle du föredra en frisk motor lagad med nya delar eller en motor med delar från 25 olika bilar som av olika anledningar står på skroten?

Om jag hade haft en finare bil så hade jag definitivt lagt pengar på att få nya fräscha delar.. Men på en ful gammal 740 med ett värde på 5000 spänn? (För diskussionen handlar väl framförallt om dom?).

Erkänn att du har (iaf till viss del) fel nu wink

Edit: Jag totalrenoverade min motor i 850in förra våren. Det kostar typ fyra-fem gånger värdet på en hyffsad 740.. Och håller dubbelt så länge som resten av bilen. Vad är meningen med det?

Har jag fel för att jag inte hade köpt en splitter ny motor till min fem år gammla bil?
Knappast...

Ge dig nu din gamla trätskalle big_smile jag börjar att misstänka att du har haft en grönjävlig dag på jobbet, och behöver "blåsa av" dig lite. Men tracka inte gamla hederliga Volvo för den saken skull.
"Ära den som äras bör" heter det och oavsett vad man kan tycka om Volvo så har dom sina fördelar speciellt om man inte skiter stålar som en del verkar att göra. Men okej jag talar om RIKTIGA Volvo dvs fram till 900 serien, dom är tveklöst den billigaste bilen att äga idag för en som är lite fattig.

Sedan att "piratdelarna" ligger nära varandra har ju sina naturliga orsaker men om man skulle jämföra Volvo original  (140,240,740,940 serien) så finns det inga som kan vara billigare än dom, inte ens skroten. På riksdagens 740 så rasade Hallgivaren, alla skrotar skulle ha 1500:- spänn för en beg.  Volvo tog 780 spänn för en spretans Hallgivare, original..

Ps: om man har Volvokortet så blir ännu billigare..tongue

Senast redigerat av blacken (8 september 2009)

Remiss
8 september 2009 · 1 339 Inlägg

Volvo 740 16v (dyrare men det blev så)

Bromsok 990 kr
Bromsbelägg fram 120 kr
Bränslefilter 120 kr
Luftfilter 90 kr
Oljefilter 50 kr

1380 kr


Saab 900 2.0


Bromsok 1100 kr
Bromsbelägg 280 kr
Bränslefilter 120 kr
Luftfilter 95 kr
Oljefilter 48 kr


1650 kr

jocke_gronberg
8 september 2009 · 4 586 Inlägg

här finns det också billiga delar

http://www.autodelar.net/

te_wik Forummoderator
8 september 2009 · 12 813 Inlägg

Volvo740an skrev:
Och sen glömmer ni biltema som har en bränslepump till 740 för 400 kr, vad kostar en sådan till audin?

399:- på biltema, modellen finns inte med men vet man att det passar från en 2.0 liters och en 2.6 liters så finns det ju.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
turboforssen Telge Drifting Team
8 september 2009 · 5 398 Inlägg

twin_cam skrev:

Volvo740an skrev:
1872 till volvo mot  2662 då tkr jag nog volvon va billigare

Vart den så billig hos MECA?

Ska räkna jag med...
(Priser från MECA, liksom Saaben)
Volvo 744 88-91
Bromsskiva fram 626 kr
Bromsbelägg fram 331 kr
Styrled 265 kr
Luftfilter 205 kr
Oljefilter 75 kr
Stötdämpare fram 764 kr (Obs! Detta är olja, på saaben valde jag dem dyrare gasdämparna)
Hjullagersats fram 1256 kr
Fördelarlock 360 kr
Rotor 88 kr

Summa: 3970 kr... Hur tusan kunde du få det till 1872?

Man kan ju inte jämföra priser mellan två olika leverantörer, de trodde jag alla fattade... Sen kan det vara lömskt att handla över postorder, i alla fall när det gäller bromsdelar till Volvo...

Har inte tid nu, men kanske kan slänga ihop en jämförelse med biltema och skruvats priser också.

torpis skrev:

twin_cam skrev:
Alla som kommer med exempel från Skruvat, det är itne så rättvist...

hahaha där kom det smile

hur kan du få det till orättvist?  leta billigaste till Audi också i så fall.

tror ju inte ungdommen som behöver den billiga bilen köper volvo original bara för att skruvat inte är rättvist  heh.

Nej... Såklart köper man ju där det är billigast. Men för jämförelsens skull..
Men vi skippar Audi då... Ta Saab istället som jag gjort... Volvo är fortfaronde inte billigare wink Och även Saab finns hos biltema och Skruvat... Saab har Speedparts, Volvo har KG.

kollar du i mitt tidigare så ser du priserna jag hitta från  bildelsnetto å då blir det 1872

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
crazzy Möbelutkörare
8 september 2009 · 358 Inlägg

Bara för att göra de klart för vissa här om delar med eller utan märke. Saker med "no-name" är (oftast) tillverkade av samma företag och i samma maskiner som "märkes" delarna. Och de har samma kvalitets test å krav som de med "märke".. Så att säga att de är sämre med "no-name" delar är bara skit ! ! !   men jag vill även påpeka de att de finns även undantag i detta !

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
te_wik Forummoderator
8 september 2009 · 12 813 Inlägg

jorre83 skrev:
här finns det också billiga delar

http://www.autodelar.net/

Har du beställt därifrån något? Funderar på att beställa därifrån men har hört lite negativ kritik om stället. 


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
twin_cam Smålänning
8 september 2009 · 7 877 Inlägg

Kan vi int ebara komma överens om att Volvo är lika dyra som andra, men istället glädja oss åt att det sällan är dyra saker som går sönder? smile Och att det finsn så mycket begagnat smile

Räknade lite på Skruvats priser med för skojs skull smile

Volvo 740 88-91

Bromsskiva fram 290 kr/st köps alltid parvis
Bromsbelägg fram 230
Styrled 95 kr
Luftfilter 90 kr
Oljefilter 50 kr
Stötdämpare fram 450 kr
Hjullagersats fram 595 kr
Fördelarlock 220 kr
Rotor 70 kr

S:a 2380 kr

Saab 900 88-93

Bromsskiva fram 330 kr/st köps alltid parvis
Bromsbelägg fram 280 kr
Styrled 80 kr
Luftfilter 95 kr
Oljefilter 48 kr
Stötdämpare fram 399 kr
Hjullagersats fram 360 kr
Fördelarlock Har inte, 78 kr på MECA
Rotor Har inte, 66 kr på MECA

S:a 2066 kr

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
turboforssen Telge Drifting Team
8 september 2009 · 5 398 Inlägg

twin_cam skrev:
Kan vi int ebara komma överens om att Volvo är lika dyra som andra, men istället glädja oss åt att det sällan är dyra saker som går sönder? smile Och att det finsn så mycket begagnat smile

Räknade lite på Skruvats priser med för skojs skull smile

Volvo 740 88-91

Bromsskiva fram 290 kr/st köps alltid parvis
Bromsbelägg fram 230
Styrled 95 kr
Luftfilter 90 kr
Oljefilter 50 kr
Stötdämpare fram 450 kr
Hjullagersats fram 595 kr
Fördelarlock 220 kr
Rotor 70 kr

S:a 2380 kr

Saab 900 88-93

Bromsskiva fram 330 kr/st köps alltid parvis
Bromsbelägg fram 280 kr
Styrled 80 kr
Luftfilter 95 kr
Oljefilter 48 kr
Stötdämpare fram 399 kr
Hjullagersats fram 360 kr
Fördelarlock Har inte, 78 kr på MECA
Rotor Har inte, 66 kr på MECA

S:a 2066 kr

ha ha ha ha ne:P
men kan komma överens om att PÅ mekonomen så är dom lika dyra smile
alla har ju kollar upp olika saker på div grejer
tex. bromsskiver finns det typ 5 olika varianter till 740 ( i olika prisklasser) å likadant med stötdämpare å hjulager

jag kan dra i hopp en lista som ligger på ca 1000:- kroner på en 740 på dessa saker men då blir det dom billigaste skivorna (14 tum)
billigaste hjulagret (ej fasta i skiverna )
olje dämpare istället för gas smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Remiss
8 september 2009 · 1 339 Inlägg

Det roliga är att det är inte ägarna som klagar på reservdelspriserna utan det är dom som inte äger någon. Vem är det som borde avgöra? ^^

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
8 september 2009 · 1 948 Inlägg

Volvo740an skrev:
Det roliga är att det är inte ägarna som klagar på reservdelspriserna utan det är dom som inte äger någon. Vem är det som borde avgöra? ^^

Det är bara för att det ska gnällas vettu wink folk har de skummaste sätt att visa sin avundsjuka på roll

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
twin_cam Smålänning
8 september 2009 · 7 877 Inlägg

Volvo740an skrev:
Det roliga är att det är inte ägarna som klagar på reservdelspriserna utan det är dom som inte äger någon. Vem är det som borde avgöra? ^^

Vem FAN har snott min yikes Sist jag kollade ägde jag en iaf... Och ja, det ligger faktiskt ett regbevis på en 740 med mitt namn också här...

Turboforssen: Jag har räknat på de billigaste skivorna, klossarna och stötdämparna wink

Men det är just det du säger som är lömskt med att handla bromsar på postorder till 740... Det finns 5 olika skivor, och det är inte helt lätt att veta vilken som sitter på vilken bil...
När jag skulle ha skivor till min 740 så frågade jag runt, och alla sa att jag hade dem stora 15" skivorna, dels för att bilen va en 90:a och dels för att dne är regad med 15" hjul...

Men jag skulle ha dem små 14" skivorna...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
turboforssen Telge Drifting Team
8 september 2009 · 5 398 Inlägg

twin_cam skrev:

Volvo740an skrev:
Det roliga är att det är inte ägarna som klagar på reservdelspriserna utan det är dom som inte äger någon. Vem är det som borde avgöra? ^^

Vem FAN har snott min yikes Sist jag kollade ägde jag en iaf... Och ja, det ligger faktiskt ett regbevis på en 740 med mitt namn också här...

Turboforssen: Jag har räknat på de billigaste skivorna, klossarna och stötdämparna wink

Men det är just det du säger som är lömskt med att handla bromsar på postorder till 740... Det finns 5 olika skivor, och det är inte helt lätt att veta vilken som sitter på vilken bil...
När jag skulle ha skivor till min 740 så frågade jag runt, och alla sa att jag hade dem stora 15" skivorna, dels för att bilen va en 90:a och dels för att dne är regad med 15" hjul...

Men jag skulle ha dem små 14" skivorna...

men nästa gång du handla gör det på http://www.bildelsnetto.nu/  istället så har du lite extra pengar till soppa:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
twin_cam Smålänning
8 september 2009 · 7 877 Inlägg

turboforssen skrev:

twin_cam skrev:

Volvo740an skrev:
Det roliga är att det är inte ägarna som klagar på reservdelspriserna utan det är dom som inte äger någon. Vem är det som borde avgöra? ^^

Vem FAN har snott min yikes Sist jag kollade ägde jag en iaf... Och ja, det ligger faktiskt ett regbevis på en 740 med mitt namn också här...

Turboforssen: Jag har räknat på de billigaste skivorna, klossarna och stötdämparna wink

Men det är just det du säger som är lömskt med att handla bromsar på postorder till 740... Det finns 5 olika skivor, och det är inte helt lätt att veta vilken som sitter på vilken bil...
När jag skulle ha skivor till min 740 så frågade jag runt, och alla sa att jag hade dem stora 15" skivorna, dels för att bilen va en 90:a och dels för att dne är regad med 15" hjul...

Men jag skulle ha dem små 14" skivorna...

men nästa gång du handla gör det på http://www.bildelsnetto.nu/  istället så har du lite extra pengar till soppa:)

Nja... Handlar nog på MECA... Billigare för mig... (Personalrabatt wink )

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
caromania Forummoderator
8 september 2009 · 9 296 Inlägg

Man kan köpa bromsskivor till Audin från Tyskland för ca 370kr per par inklusive frakt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2009 · 13 756 Inlägg

te_wik skrev:

jorre83 skrev:
här finns det också billiga delar

http://www.autodelar.net/

Har du beställt därifrån något? Funderar på att beställa därifrån men har hört lite negativ kritik om stället. 


Mvh Tommy

har beställt mängder med grejer till min golf där
verkar ta låååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååång tid att få grejerna men är det skaplig kvalite på skiten så kan jag vänta

dock lite surt att få vänta på att få 5:ans växel att fungera igen i 1.5vecka till smile)
fast den klarar toppfarten på 4:an så det kvittar väll smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
te_wik Forummoderator
8 september 2009 · 12 813 Inlägg

Growe skrev:

te_wik skrev:

jorre83 skrev:
här finns det också billiga delar

http://www.autodelar.net/

Har du beställt därifrån något? Funderar på att beställa därifrån men har hört lite negativ kritik om stället. 


Mvh Tommy

har beställt mängder med grejer till min golf där
verkar ta låååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååång tid att få grejerna men är det skaplig kvalite på skiten så kan jag vänta

dock lite surt att få vänta på att få 5:ans växel att fungera igen i 1.5vecka till smile)
fast den klarar toppfarten på 4:an så det kvittar väll smile

Mmm precis, har hört att leveranstiden kan vara riktigt lång samt att det är svårt att retunera saker ifall det kommer fel.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Xuri One Man Clan
8 september 2009 · 4 287 Inlägg

jag vet att för ca 2 år sen gjorde vi en jämnförelse mellan volvo å mekonomen å deras sk " orginal delar" de som dock inte framgick så speciellt tydligt hos mekonomen då var att

Volvos luftfilter ala 6000mil kostade ca 400 kr om jag inte minns fel
mekonomens filter kostade 250-300kr å de skulle bytas var 2000:e mil...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
fredriq Olika
9 september 2009 · 907 Inlägg

turboforssen skrev:

twin_cam skrev:
Kan vi int ebara komma överens om att Volvo är lika dyra som andra, men istället glädja oss åt att det sällan är dyra saker som går sönder? smile Och att det finsn så mycket begagnat smile

Räknade lite på Skruvats priser med för skojs skull smile

Volvo 740 88-91

Bromsskiva fram 290 kr/st köps alltid parvis
Bromsbelägg fram 230
Styrled 95 kr
Luftfilter 90 kr
Oljefilter 50 kr
Stötdämpare fram 450 kr
Hjullagersats fram 595 kr
Fördelarlock 220 kr
Rotor 70 kr

S:a 2380 kr

Saab 900 88-93

Bromsskiva fram 330 kr/st köps alltid parvis
Bromsbelägg fram 280 kr
Styrled 80 kr
Luftfilter 95 kr
Oljefilter 48 kr
Stötdämpare fram 399 kr
Hjullagersats fram 360 kr
Fördelarlock Har inte, 78 kr på MECA
Rotor Har inte, 66 kr på MECA

S:a 2066 kr

ha ha ha ha ne:P
men kan komma överens om att PÅ mekonomen så är dom lika dyra smile
alla har ju kollar upp olika saker på div grejer
tex. bromsskiver finns det typ 5 olika varianter till 740 ( i olika prisklasser) å likadant med stötdämpare å hjulager

jag kan dra i hopp en lista som ligger på ca 1000:- kroner på en 740 på dessa saker men då blir det dom billigaste skivorna (14 tum)
billigaste hjulagret (ej fasta i skiverna )
olje dämpare istället för gas smile

Jag har i min lista valt de billigaste delarna till respektive bil.

Mvh
Fredrik
fredriq Olika
9 september 2009 · 907 Inlägg

steifan skrev:
Så här säger http://www.meca.se/

AUDI 100, 91-94, 2.3E Sedan 133 hk 12.90-06.94, AAR      
   
Bromsskiva fram 645kr/St
Bromsbelägg 662,50kr/sats
Styrled 448,75kr
Luftfilter 218,75kr
Oljefilter 77,50kr
Stötdämpare fram 1098,75kr
Hjullagersats 971,25kr
Fördelarlock 383,75kr
Fördelararm ("rotor") 135kr

4641,25kr

VOLVO 740, 2.3 Sedan 116 hk 08.87-07.92, B230F

Bromsskiva fram 626kr/st
Bromsbelägg fram 337,50kr
Styrled 265kr
Luftfilter 205kr
Oljefilter 75kr
Stötdämpare 763,75kr
Hjullagersats 1256,25kr
Fördelarlock 375kr
Fördelararm ("rotor") 102,50kr

4006kr


Audin ungefär 15% dyrare, låter rimligt.

Men där har du inte jämfört med samma Audi som jag tidigare gjort, den du jämför med är inte samtida med Volvo 700, den är snarare samtida med Volvo 900 och 850...

AUDI 100, 83-91, 2.3E Sedan 136 hk 08.86-11.90, NF    
   
Bromsskiva fram 465kr/St
Bromsbelägg 562,50kr/sats
Styrled 440kr
Luftfilter 172,50kr
Oljefilter 77,50kr
Stötdämpare fram 1098,75kr
Hjullagersats 990kr
Fördelarlock 200kr
Fördelararm ("rotor") 38,75kr

4045kr

Mindre än 1% skillnad...

Mvh
Fredrik
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang