SAAB og900s banracer E85

snygg_mange
28 januari 2010 · 695 Inlägg

Elda skrev:
Sen vet jag inte riktigt att jag skulle säga att det är ont om Race-ogs, har sett betydligt färre race 9-3or

a men de e nog för att dom e ganska ny o betydligt dyrare än en og. men om man jämför nissan 200 med og så

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Schwartz
29 januari 2010 · 43 Inlägg

folk odiggar väl framhjulsdriften på våra bilar wink Hoppas att du får ordning på en fin front! Det blir lite mer jobb men det lär bli bra tongue

Volkswagen Kleinbus "earlybay" (1969)
Saab 99 X7 Turbo RWD "trackday-spec" (1974)
snygg_mange
29 januari 2010 · 695 Inlägg

Schwartz skrev:
folk odiggar väl framhjulsdriften på våra bilar wink Hoppas att du får ordning på en fin front! Det blir lite mer jobb men det lär bli bra tongue

a de e ju de som e största svagheten med dom:P men hoppas momentbegränsningen i trionicen funkar bra så kanske de går ändåtongue a de blir ju lite mer jobb att göra egen men i o med att ja ska gjuta alla skärmar + trösklar o bak spoiler så kan ja lika gärna göra en front me;) kul att ha nått eget me:P

go bil du har förresten:)!!! hur mycket effekt har du? o vad laddar du?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
29 januari 2010 · 695 Inlägg

Elda skrev:

snygg_mange skrev:

Schwartz skrev:
folk odiggar väl framhjulsdriften på våra bilar wink Hoppas att du får ordning på en fin front! Det blir lite mer jobb men det lär bli bra tongue

a de e ju de som e största svagheten med dom:P men hoppas momentbegränsningen i trionicen funkar bra så kanske de går ändåtongue a de blir ju lite mer jobb att göra egen men i o med att ja ska gjuta alla skärmar + trösklar o bak spoiler så kan ja lika gärna göra en front me;) kul att ha nått eget me:P

go bil du har förresten:)!!! hur mycket effekt har du? o vad laddar du?

Vad man än vill säga om og900 så är det en familjebil från fabrik medans nissan 200 är en sportbil med bakhjulsdrift och bra viktfördelning..

ne 169hk e inte en sportbil. klart dom e billiga o bakhjulsdrivna de e ju därför folk vill ha dom. o andra sidan så när saab 900og turbo kom va den snabbare 100-140 än vad porsche 911 va. så en riktig familjebil håller ja nog inte med om att de e. inte två dörrars i alla fall

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Schwartz
29 januari 2010 · 43 Inlägg

snygg_mange skrev:
go bil du har förresten:)!!! hur mycket effekt har du? o vad laddar du?

Effekten är nog inte så mkt mer än 200hk, originalturbo med 0.9kg i laddtryck. Bilen är dock inte lika tung som original längre wink

Volkswagen Kleinbus "earlybay" (1969)
Saab 99 X7 Turbo RWD "trackday-spec" (1974)
Turbovin Turbo lover
29 januari 2010 · 555 Inlägg

Elda skrev:
Och visst var og900 sjukt snabba när dom kom, var snabbare än porsche 911 carrerra i _alla_ intervaller inkl 0-100 och VÄrldens snabbaste 90-140 år 1984.

Ursäkta men det där kan inte stämma, finns ingen Carrera som gör 0-100 på mer än 6.2s (kolla lite tester på einszweidrei.de). Så snabb är ju tyvärr inte en OG900 T16. Köper dock det där med omkörningsintervallet smile

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Turbovin Turbo lover
29 januari 2010 · 555 Inlägg

Elda skrev:
I stand corrected, carrreran kom inte förrens -87, mitt fel.

Nja den har funnits med längre än så, Carrera RS kom ju redan -72. Däremot fanns ju 911:orna med rena snikmotorer som gjorde 0-100 på strax under 10s också.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
criller Aktiv Medlem
29 januari 2010 · 1 303 Inlägg

Grymt bygge..kommer bli fet..

Angående fronten så tycker jag du ska bygga någon som heggen fronten..finns ingen fetare till saab.

https://www1.garaget.org/archive/3/2184/1935/1935-497572.jpg

Mvh Christian
Turbovin Turbo lover
29 januari 2010 · 555 Inlägg

Ska bli intressant å se hur det kommer hålla, lyckas du så är det ju klart ballt. Själv rensade jag fyrans drev med lite över 200hk så de lådorna är väl inte fantastiska tyvärr smile

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Vispen_
29 januari 2010 · 317 Inlägg

ser helt galet ut big_smile lycka till !smile

Låg och slö....
Nissan 200sx s13 "the opposite" (1992)
Volkswagen Golf IV GTI "liquorice low" (1998)
snygg_mange
29 januari 2010 · 695 Inlägg

Turbovin skrev:
Ska bli intressant å se hur det kommer hålla, lyckas du så är det ju klart ballt. Själv rensade jag fyrans drev med lite över 200hk så de lådorna är väl inte fantastiska tyvärr smile

tackar. ne de e synd de:) men hoppas ja får igång trionecen som de ska då ska ja förhoppningsvis ha momentbegränsning på ettan o tvåan så då kanske de håller ett litet tag:)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
29 januari 2010 · 695 Inlägg

criller skrev:
Grymt bygge..kommer bli fet..

Angående fronten så tycker jag du ska bygga någon som heggen fronten..finns ingen fetare till saab.

http://www1.garaget.org/archive/3/2184/ … 497572.jpg

a de blir faktiskt lite de stuket. fast bara ett hål mitt för ic:n tror ja men får se:) tack för tipset

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
29 januari 2010 · 695 Inlägg

tja dags för update. kan ju börja berätta att nån idiot har gjort inbrott i min bruksbil... igen så nu har ja ingen stereo längre, så ska till biltema i morgon o köpa lite saker så ja kan bygga ett larm. men men åter till projekt saabe:n, har skurit klart grundformen på fronten o vart i garaget i dag o provmonterat den, o de verkar passa bra dessvärre kan ja inte göra mer på grund av att de e för kallt i garaget för att spruta fogskum så för tilfället går jag o längtar till våren:)  så har fått roa mig med andra saker. bland annat  att svetsa lite på buren, skära upp hjulhus mm. men längta efter att få bygga klart tröskelbreddningen. ska till verkstaden på söndag igen o då ska ja förhoppningsvis slänga ur spisen o göra klart motorrummet.


här e en bild på hur den ser ut för tillfället:P vad tycks om fronten?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/848925_nm6k2d.jpg




här är en till. funderar på om ja ska ha fler lufthål eller inte. funktionsmässigt behövs inga fler men kanske ska göra de snyggt medans man ändå är igång?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/848932_ggo9g6.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
1 februari 2010 · 695 Inlägg

Elda skrev:

snygg_mange skrev:

Elda skrev:

Är rätt många som bygger race bilar av og900, men få som går över 250-300 hk då lådorna är otorligt instabila och helt enkelt inte klarar av effekten. Och då menar jag förstärkta 4-petare. om du ska köra med org 5-petare och 400 hk vill jag veta hur mågna Meter du kommer innan du har ett 10cm hål vid diffen smile

nja men när ja menar race bilar menar ja två stolar, en bur o en ratt inget pystrimm o full inredning.
ja har kompisar som kör med org låder i rallycross o dom byter inget annat än drivknutar. sen ska ja ju ha trionic 5.5 så jag kommer kunna ha momentbegränsning på 1:an och 2:an så de borde göra att de håller lite bättre. dumt o bygga en banracer med en 4 petad låda då den toppar ur vid 170

Det handlar inte om maxfart. och visst finns det dom, som du säger, kör rallycross, dock har jag inte hittils sätt andra rallycross og900or än 2.1orna, och dom utvecklar ju ingalunda 400 hk och ett benknäckande vrid.

Och om du ska leta efter Race-bilar ska du sluta hänga på garaget och börja hänga på Saab sidorna eller Rejsa wink pystrimmade familjebilar är Garagets största skara annhängare.

jag får dock hålla med dig om att en 5-petare med 6ans primär (elr eventuellt 5an om man vill ha en Riktigt högvarvig räcer) är bra mkt bättre på bana med dom tighta lägena, dock är det så att 4-petade lådor är bättre konstruerade orginal = Starkare. och en toppfart på 170 är bättre än en rasad låda och åka släp hem. Dessutom toppar inte 4-petarna 170, det går bra mkt snabbade om man bygger dom rätt smile

Och om vi ska gå vidare på Dumma idéer kan vi ju ta idén att gå från ett välräknat orginalinsug (og900) till ett insug som är en kompromiss mellan funktion och utrymme (9000) och dessutom skapa mer luftmotstånd, ur vilken del av världen är det en bra idé?

EDIT: för övrigt 3ans växel som är den svagaste då den flexar mest, "saknas" en lagring på den axeln.

tänk efter... varför tror du jag vill ha långa insugsrör?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
8 februari 2010 · 695 Inlägg

dags för lite update:P har dessvärre jobbat bakåt lite i projektet genom att montera ur motorn o slipat ner hela motor rummet igen. ska byta färg hade ja tänkt:P sen har ja kommit på en nu sak angående både kaross breddningen, lådan och styrning

hade tänk köra med en automatlåda istället då som e dom klart hållbaraste. o sen går de bygga om dom med drev från vissa amerikanare. så ska försöka få tag i en hel bil med automat låda så ja får spakstället o allt.

sen hade ja tänk få tag i en styrsnäcka utan servo då de blir mer exakt styrning i den. om de nån som har någon av dom här delarna kan dom ju höra av sig. lådan måste vara ifrån en H-motor.

bilder kommer...

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
bmx
9 februari 2010 · 7 100 Inlägg

snygg_mange skrev:
dags för lite update:P har dessvärre jobbat bakåt lite i projektet genom att montera ur motorn o slipat ner hela motor rummet igen. ska byta färg hade ja tänkt:P sen har ja kommit på en nu sak angående både kaross breddningen, lådan och styrning

hade tänk köra med en automatlåda istället då som e dom klart hållbaraste. o sen går de bygga om dom med drev från vissa amerikanare. så ska försöka få tag i en hel bil med automat låda så ja får spakstället o allt.

sen hade ja tänk få tag i en styrsnäcka utan servo då de blir mer exakt styrning i den. om de nån som har någon av dom här delarna kan dom ju höra av sig. lådan måste vara ifrån en H-motor.

bilder kommer...

vet du ifrån vilka jänkare dom passar ifrån?
för jag håller på och trimmar min,och den sitter det en automat i.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
snygg_mange
9 februari 2010 · 695 Inlägg

bmx skrev:

snygg_mange skrev:
dags för lite update:P har dessvärre jobbat bakåt lite i projektet genom att montera ur motorn o slipat ner hela motor rummet igen. ska byta färg hade ja tänkt:P sen har ja kommit på en nu sak angående både kaross breddningen, lådan och styrning

hade tänk köra med en automatlåda istället då som e dom klart hållbaraste. o sen går de bygga om dom med drev från vissa amerikanare. så ska försöka få tag i en hel bil med automat låda så ja får spakstället o allt.

sen hade ja tänk få tag i en styrsnäcka utan servo då de blir mer exakt styrning i den. om de nån som har någon av dom här delarna kan dom ju höra av sig. lådan måste vara ifrån en H-motor.

bilder kommer...

vet du ifrån vilka jänkare dom passar ifrån?
för jag håller på och trimmar min,och den sitter det en automat i.

okej vet inte exakt men de e ju en BorgWarner låda så tydligen ska dreven från ford falcon passa. men kolal lite på stcs finns en tråd därsmile

http://www.saabturboclub.com/forum/view … p;t=273692

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
bmx
9 februari 2010 · 7 100 Inlägg

snygg_mange skrev:

bmx skrev:

snygg_mange skrev:
dags för lite update:P har dessvärre jobbat bakåt lite i projektet genom att montera ur motorn o slipat ner hela motor rummet igen. ska byta färg hade ja tänkt:P sen har ja kommit på en nu sak angående både kaross breddningen, lådan och styrning

hade tänk köra med en automatlåda istället då som e dom klart hållbaraste. o sen går de bygga om dom med drev från vissa amerikanare. så ska försöka få tag i en hel bil med automat låda så ja får spakstället o allt.

sen hade ja tänk få tag i en styrsnäcka utan servo då de blir mer exakt styrning i den. om de nån som har någon av dom här delarna kan dom ju höra av sig. lådan måste vara ifrån en H-motor.

bilder kommer...

vet du ifrån vilka jänkare dom passar ifrån?
för jag håller på och trimmar min,och den sitter det en automat i.

okej vet inte exakt men de e ju en BorgWarner låda så tydligen ska dreven från ford falcon passa. men kolal lite på stcs finns en tråd därsmile

http://www.saabturboclub.com/forum/view … p;t=273692

aha okej.
tackar,ska kolla lite där smile

btw,så har jag en 900i-88 automat ståendes om du är intreserad.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
snygg_mange
9 februari 2010 · 695 Inlägg

Elda skrev:
Ja det blir npg bra med tomatlådan, men hur kmr utväxlingen bli? den är ju ara 3 stegad och 3an på tomatlådan motsvarar 3an på 4-petare vilket gör att du kmr maxa vid 160 nånstans.

för de första:

195/60/15 = 193cm i rullomkrets

utväxlingen på 3:an på ne 4 växlad låda är 5.23
så har ja 5230 varv på motorn har hjulen 1000

1000 * 193 = 1930m/min
1930m/min = 115.8km/h

så du menar att varvar ja 5230 v/min så har ja 115 km/h  på högsta växeln?

för de andra:
har du automatlåda och 195/60R15 däck. så har du 35,0 km/h vid 1000 rpm. vilket är 105 km/h
vid 3000v/min


för de tredje:
har du en 900s lättrycksturbo 4 dörrars med automat har du en toppfart på 190.



så varken din teori om toppfarten eller om utväxlingen stämmer

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
9 februari 2010 · 695 Inlägg

bmx skrev:

snygg_mange skrev:

bmx skrev:

vet du ifrån vilka jänkare dom passar ifrån?
för jag håller på och trimmar min,och den sitter det en automat i.

okej vet inte exakt men de e ju en BorgWarner låda så tydligen ska dreven från ford falcon passa. men kolal lite på stcs finns en tråd därsmile

http://www.saabturboclub.com/forum/view … p;t=273692

aha okej.
tackar,ska kolla lite där smile


åh fan:) vart bor du o va ska du ha för den?

btw,så har jag en 900i-88 automat ståendes om du är intreserad.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang