Objektiv Nikon D60

ShaddeN Förvirrad
22 september 2009 · 10 Inlägg

Hejsan!

Min tjej är på jakt efter ett objektiv för porträttfotografering.

Så min fråga är om någon vet vart man kan köpa ett bra objektiv för en billig peng som passar till detta..

Kameran är som sagt en Nikon D60 UTAN inbyggd VR!

Edit: Så det är ett MÅSTE att det är VR i objektivet!

Maxpriset ligger på 3500:-

Senast redigerat av ShaddeN (22 september 2009)

BMW 530i "unz" (2004)
Ulf_W bilder.ulfw.se
22 september 2009 · 1 103 Inlägg

Gränsfall prismässigt, men denna kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=348712

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
ShaddeN Förvirrad
22 september 2009 · 10 Inlägg

Tror hon kollat där men tack för tipset ändå wink

Samt att det är inte hade VR ;(
Fast det glömde jag skriva i första posten att de var ett måste smile

Senast redigerat av ShaddeN (22 september 2009)

BMW 530i "unz" (2004)
jagarbosse Bilentusiast
23 september 2009 · 489 Inlägg

nikon kör inte VR i något av sina hus.
sen så tycker jag det är skummt att du är så extremt intreserad av vr, när du ska fota porträtt?
ska du fota alla bilderna i en kyrka utan blixt, på kvällen? du har säkerligen dina anledingar, men man kan ju kanske ge förslag som ändrar på dina tankar.

fråga istället så här: jag ska fota 'det och det', jag har 'det och det' ljuset tillgängligt, jag vill ha 'den och den' bländaren till 'det och det' priset. då får du nog en hel del mer svar.

annars så finns ju kitobjektiven 18-55, 18-135, där någon av dom kanske kan hittas för under 3500:-

kör Golf LX -83, 1,6 med godis
Volkswagen Golf LX "Stormtrooper" (1983)
Losgard
23 september 2009 · 1 688 Inlägg

Är VR Nikons bildstablisering eller vad är det?
Varför är det ett måste vid porträttfotograferng?
Man brukar ju vanligtvis sitta stilla vid porträttotografering och använda ett stativ te kameran.
Originalobjektiv brukar vara dyra om du ska upp i bildkvalitet, så kolla vad Sigma har att erbjuda, det kan nog vara prisvärt om man ser till dina behov, om du kan tänka dig ett utan vr dvs.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Andreas79
23 september 2009 · 3 968 Inlägg

Hade skippat VR i detta fallet, helt onödigt. Som sagt använd blixt/eller
stativ, så blir det hur bra som helst ändå.

Ta en koll under "recensioner" på olika objektiv på www.fotosidan.se wink

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Henkezd Fotograf
23 september 2009 · 114 Inlägg

Om det tvunget måste vara VR så har du inte mycket alternativ än Nikkor 55-200/4-5.6 VR

Lite tråkig ljusstyrka, men det funkar till porträtt.
Det är synd att d60 inte har AF motor inbyggd, annars hade jag rekommenderat dig nikons 50/1.8, underbar till porträtt wink och kostar runt tusenlappen.
Annars finns 50/1.4 också, den har inbyggd AF motor så du får autofokus på din kamera, lite annan prislapp dock.
Ett annat alternativ är nikkor 35/1.8 kanske lite väl vidvinkligt för porträtt men funkar det också smile

Mvh Henke

Andreas79
23 september 2009 · 3 968 Inlägg

Henkezd skrev:
Om det tvunget måste vara VR så har du inte mycket alternativ än Nikkor 55-200/4-5.6 VR

Lite tråkig ljusstyrka, men det funkar till porträtt.
Det är synd att d60 inte har AF motor inbyggd, annars hade jag rekommenderat dig nikons 50/1.8, underbar till porträtt wink och kostar runt tusenlappen.
Annars finns 50/1.4 också, den har inbyggd AF motor så du får autofokus på din kamera, lite annan prislapp dock.
Ett annat alternativ är nikkor 35/1.8 kanske lite väl vidvinkligt för porträtt men funkar det också smile

Mvh Henke

55-200 skulle jag aldrig rekomendera till att fotografera porträttbilder med.. åtminstone
inte om det är i studio, visst - utomhus på längre avstånd går det utmärkt med 55-200,
men däremot om det är närbilder o.s.v - ja då är man tvungen att gå en bit ifrån eftersom
det är 55 mm, men däremot om du har ett 18 mm som går upp mot 55 mm (18-55) eller 18-105
exempelvis, då behöver man inte tänka på det att gå en bit ifrån.

Men som du skriver så är 50 bra också smile

Sen kan jag dock tycka att 55-200 mm - oftast behöver man inte ända upp till 200 mm,
skall man däremot ha ett allround som funkar både till porträtt, och eventuellt andra foto
än porträtt i framtiden, så är 18-200 mm klockrent anser jag, fungerar till allt möjligt,
om ifall att man behöver bra med zoom ändå som sagt. cool

Har haft ett 18-200 mm och det fungerar kanonbra till allt möjligt, allround-objektiv.

Kan man ibland om man har tur hitta på fotosidan.se till mycket bra pris, i nyskick om man
har tur, som inte är använt mycket, både Nikon eller Sigma för en Nikon D60.

Ett knivskarpt objektiv annars som jag ägt tidigare som kan vara bra just för porträtt -
är helt klart Nikon AF 60 mm, kostar dock alldeles för mycket men det är perfekt.

Senast redigerat av Andreas79 (23 september 2009)

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Andreas79
23 september 2009 · 3 968 Inlägg

Hade jag varit dig hade jag satsat på ett allround Sigma eller Nikon 18-200 mm helt klart,
då du kommer/ni kommer ha nytta utav detta till allt möjligt wink håll utkik på fotosidan.se
som sagt och kolla lite då och då, har du tur kan du få ett för 3500 kr eller några hundringar
mindre. wink

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Henkezd Fotograf
23 september 2009 · 114 Inlägg

Andreas79 skrev:

Henkezd skrev:
Om det tvunget måste vara VR så har du inte mycket alternativ än Nikkor 55-200/4-5.6 VR

Lite tråkig ljusstyrka, men det funkar till porträtt.
Det är synd att d60 inte har AF motor inbyggd, annars hade jag rekommenderat dig nikons 50/1.8, underbar till porträtt wink och kostar runt tusenlappen.
Annars finns 50/1.4 också, den har inbyggd AF motor så du får autofokus på din kamera, lite annan prislapp dock.
Ett annat alternativ är nikkor 35/1.8 kanske lite väl vidvinkligt för porträtt men funkar det också smile

Mvh Henke

55-200 skulle jag aldrig rekomendera till att fotografera porträttbilder med.. åtminstone
inte om det är i studio, visst - utomhus på längre avstånd går det utmärkt med 55-200,
men däremot om det är närbilder o.s.v - ja då är man tvungen att gå en bit ifrån eftersom
det är 55 mm, men däremot om du har ett 18 mm som går upp mot 55 mm (18-55) eller 18-105
exempelvis, då behöver man inte tänka på det att gå en bit ifrån.

Men som du skriver så är 50 bra också smile

Sen kan jag dock tycka att 55-200 mm - oftast behöver man inte ända upp till 200 mm,
skall man däremot ha ett allround som funkar både till porträtt, och eventuellt andra foto
än porträtt i framtiden, så är 18-200 mm klockrent anser jag, fungerar till allt möjligt,
om ifall att man behöver bra med zoom ändå som sagt. cool

Har haft ett 18-200 mm och det fungerar kanonbra till allt möjligt, allround-objektiv.

Kan man ibland om man har tur hitta på fotosidan.se till mycket bra pris, i nyskick om man
har tur, som inte är använt mycket, både Nikon eller Sigma för en Nikon D60.

Ett knivskarpt objektiv annars som jag ägt tidigare som kan vara bra just för porträtt -
är helt klart Nikon AF 60 mm, kostar dock alldeles för mycket men det är perfekt.

Okej Andreas, har du fotat i studio någongång? 50-100mm är rätt vanligt vid porträtt faktiskt, även i studio, inte till alla sorters porträtt men till "vanliga".

Jag vet många som fotar porträtt med 70-200 objektiv osv. funkar jätte bra det med utomhus och inomhus.

Den sista tiden med min pentax har jag bara haft 50mm objektiv på för det var lättast att fokusera manuellt med, och jag har många gånger cropat osv för att komma ännu närmare, så jag tycker verkligen inte ett 55-200 är fel för porträtt, har en kompis som fotar en del porträtt med sitt 55-200, funkar jätte bra.

Dessutom är jag allergisk mot superzoomar, hade jag velat ha vinjettering, distortion och kantoskärpa däremot hade jag valt ett 18-200 wink

Dreadl0ck
23 september 2009 · 46 Inlägg

Vänta här nu... De flesta porträtt jag tar (med canon då iofs) är ANTINGEN med min EF-100/2.8 macro ELLER med mitt 70-200/2.8 IS

Tänk på brännviddsförlängningen när du shoppar gluggar bara.

Andreas79
23 september 2009 · 3 968 Inlägg

Henkezd skrev:

Andreas79 skrev:

Henkezd skrev:
Om det tvunget måste vara VR så har du inte mycket alternativ än Nikkor 55-200/4-5.6 VR

Lite tråkig ljusstyrka, men det funkar till porträtt.
Det är synd att d60 inte har AF motor inbyggd, annars hade jag rekommenderat dig nikons 50/1.8, underbar till porträtt wink och kostar runt tusenlappen.
Annars finns 50/1.4 också, den har inbyggd AF motor så du får autofokus på din kamera, lite annan prislapp dock.
Ett annat alternativ är nikkor 35/1.8 kanske lite väl vidvinkligt för porträtt men funkar det också smile

Mvh Henke

55-200 skulle jag aldrig rekomendera till att fotografera porträttbilder med.. åtminstone
inte om det är i studio, visst - utomhus på längre avstånd går det utmärkt med 55-200,
men däremot om det är närbilder o.s.v - ja då är man tvungen att gå en bit ifrån eftersom
det är 55 mm, men däremot om du har ett 18 mm som går upp mot 55 mm (18-55) eller 18-105
exempelvis, då behöver man inte tänka på det att gå en bit ifrån.

Men som du skriver så är 50 bra också smile

Sen kan jag dock tycka att 55-200 mm - oftast behöver man inte ända upp till 200 mm,
skall man däremot ha ett allround som funkar både till porträtt, och eventuellt andra foto
än porträtt i framtiden, så är 18-200 mm klockrent anser jag, fungerar till allt möjligt,
om ifall att man behöver bra med zoom ändå som sagt. cool

Har haft ett 18-200 mm och det fungerar kanonbra till allt möjligt, allround-objektiv.

Kan man ibland om man har tur hitta på fotosidan.se till mycket bra pris, i nyskick om man
har tur, som inte är använt mycket, både Nikon eller Sigma för en Nikon D60.

Ett knivskarpt objektiv annars som jag ägt tidigare som kan vara bra just för porträtt -
är helt klart Nikon AF 60 mm, kostar dock alldeles för mycket men det är perfekt.

Okej Andreas, har du fotat i studio någongång? 50-100mm är rätt vanligt vid porträtt faktiskt, även i studio, inte till alla sorters porträtt men till "vanliga".

Jag vet många som fotar porträtt med 70-200 objektiv osv. funkar jätte bra det med utomhus och inomhus.

Den sista tiden med min pentax har jag bara haft 50mm objektiv på för det var lättast att fokusera manuellt med, och jag har många gånger cropat osv för att komma ännu närmare, så jag tycker verkligen inte ett 55-200 är fel för porträtt, har en kompis som fotar en del porträtt med sitt 55-200, funkar jätte bra.

Dessutom är jag allergisk mot superzoomar, hade jag velat ha vinjettering, distortion och kantoskärpa däremot hade jag valt ett 18-200 wink

Personligen skulle jag bara tycka det är nackdel med just 70-200 just om det är porträtt i studio,
nej har aldrig fotat i studio dock. Men som sagt utomhus kan det ha stora fördelar med porträtt
foto ihop med bra zoom, jag står fast vid 18-200 mm som allround att det är kanonbra till även
porträttbilder iallafall smile  aldrig haft problem med mitt tidigare 18-200 mm, klockrent objektiv
i de flesta lägen.

Sen är allt en smaksak med.

Senast redigerat av Andreas79 (23 september 2009)

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Andreas79
23 september 2009 · 3 968 Inlägg

Dreadl0ck skrev:
Vänta här nu... De flesta porträtt jag tar (med canon då iofs) är ANTINGEN med min EF-100/2.8 macro ELLER med mitt 70-200/2.8 IS

Tänk på brännviddsförlängningen när du shoppar gluggar bara.

Visst fungerar det bra kanske men sen beror det på vad det är för typ av porträttfotografering,
beror lite på miljö o om det är inomhus / utomhus med.

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 september 2009 · 2 972 Inlägg

Tror ni inte TS menar att objektivet måste ha AF eftersom D60n saknar det i huset??

Varför inte ett 50/f1.8 som bör ha kommit med AF-motor nu?! Kostar inte mer än 1500kr eller nåt och brännvidden är perfekt för studio, grym bländare och ett erkänt bra objektiv (iaf versionen utan AF-motor).. Visst, man får flytta stativet och sig själv för att "zooma" men har man inte världens minsta studio borde det funka....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Andreas79
23 september 2009 · 3 968 Inlägg

Sen är det frågan hur pass mycket porträttfotografering det blir ?

Vilken typ av miljö o.s.v ? ett 18-200 mm fungerar trots allt bra
anser jag även till porträttfotografering, såsom till mycket annat med,
som sagt kan jag starkt rekommendera att satsa på ett sådant då det
är perfekt till annat också.

Det finns inget som säger att 70-200 och 100 mm och andra objektiv
är rätt eller fel - det är möjligt att det används mest och framförallt
sånt till just porträttfotografering, men personligen hade jag hellre
valt ett 18-200 mm framför dem, då det är kanon att ha till annat med.

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
snap-it Fotograf
23 september 2009 · 121 Inlägg

jag skulle rekommendera tamrons 28-75/2.8 både ljustarkt och på en cropkamera med 1.6x förlängning så blir det perfekt som porträtt objektiv och även till fler saker än det, ljustarkt och riktigt trevligt. finns en del begagnade på fotosidans marknad men kostar inte så jättemycke mer än din budget.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy … le=2875NII

/Micke

http://www.snap-it.se Hojta till om fotosession.
Chevrolet S10 P/U "2.2 2WD" (1996)
NiKeMaN Entreprenör
23 september 2009 · 1 286 Inlägg

Jag har Nikons 18-105VR (D90 kitglugg) och det är ett riktigt bra allaround objektiv tycker jag!

// Niklas Johansson
MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
23 september 2009 · 2 362 Inlägg

Allt beror på precis vad DU vill fota..

VR är bildstabilisering och är perfekt t.e.x vid  panorering..
Det du letar efter är ett AF objektiv som har inbyggt autofocus motor


jagarbosse: När använda VR vid porträtt fotografering?

Andreas79: Varför ska man inte ha 55-200 i studion?
Kan ju säga så här, allt under 50mm ska man INTE ha vid porträtt eller i studion med en modell, dvs, om du inte har en fullformatskamera. För det är näst intill omöjligt att få en bild proportionerlig under 50mm .



Tillägger också att ingen toppfotograf använder 18-55 eller ett fast 50mm i studio och porträtt. Det man använder är tele för att få fram kontraster och att modeller framhävs. annars blir bilden platt eftersom skärpan inte försvinner i bakgrunden, gäller också i studion.

Blev lite Offtopic där smile
Nu till topic, jag skulle rekommendera som Andreas79 säger, ett allround objektiv, dvs "superzoom" som dom också kallas. Själv är jag nöjd med min Nikon 18-200. Men frågan är ju precis vad ShaddeNs flickvän är ute efter att fota, hon kanske är intresserad av macro? isf ett 100mm 2.8 1:1 Macro skulle jag rekommendera. Eller så är hon intresserad av att fota fåglar? Då är ju kanske ett 70-300 perfekt?

Det hänger på så mycket vad man vill fota. smile

Själs så landar Nikon D300s hemma hos mig, och förhoppnignsvis Nikon AF 80-400/4,5-5,6D VR i min väska i vår smile

Senast redigerat av MadeByMe (23 september 2009)

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
ShaddeN Förvirrad
23 september 2009 · 10 Inlägg

Vill börja med att Tack så JÄTTE mycket för alla era svar! smile

För mig så är allt detta en enda stor djungel tongue Men hoppas tjejen förstår det ni skriver bättre tongue

Nu har hon suttit och läst igenom allt och vissa svar hjälpte henne mer än andra..
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En liten följdfråga från henne nu då.

ALLT detta är UTAN stativ!
Hur blir det om man fotograferar UTAN VR? Blir bilderna suddiga eller liknande då??
Och den typen av porträtt hon är ute efter är "allmänna"porträtt (om ni förstår vad jag menar då)
alltså i vardagen och inte i någon studio.

BMW 530i "unz" (2004)
snap-it Fotograf
23 september 2009 · 121 Inlägg

VR är Nikons variant av stabilisering av ex små skak när man handhåller kameran, klockrent vid just handhållet, du kan gå ner i slutartider nåt snäpp som kanske inte vore möjligt utan hjälp av VR, dock skulle jag nog leta ljusstarkt objektiv före VR som i kombination blir dyrt oftats, men det är nog bara jag,

http://www.snap-it.se Hojta till om fotosession.
Chevrolet S10 P/U "2.2 2WD" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang