Max hk i en bil som är godkänd hos svensk bilprovning?

Ghibli
23 september 2009 · 57 Inlägg

DanneJ skrev:

Sharky skrev:
Du får inte röra ett skit på en bil som är avgascertifierad.

Se gällande regler:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Att man sedan lyckas slinka igenom en besiktningshall gör det inte lagligt.

/Göran


IMPRAZERN skrev:
man får väl lagligt göra en motorändring på effekten med 20% , rätta mig om jag har fel

+1

Men har man monterat trimmet snyggt och inte har årets lastbilssnurra under huven så kommer man ju oftast igenom. Avgas, FMIC och chip är ju ganska standard att komma igenom med iaf utan diverse gnäll.

Ja men du får fortfarande inte. beror inte på hur snyggt du monterat utan hur snäll din besiktningsman är.

Phaetoon
23 september 2009 · 8 156 Inlägg

volvo_740gle skrev:
okej så man får inte trimma en bil till ungefär 800-1000 hk och sen besikta?

Nej.
Om din bil har en tjänstevikt på 4 ton så får du rent teoretiskt ha 800hk.
15kW/100kg tjänstevikt.

Men man måste kunna bromsa ner hastigheten ungefär lika snabbt som original, så lastbilsbromsar är att att rekommendera. Sen så ska bilen uppfylla säkerhetskraven och vara byggd för den ökade prestandan.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
23 september 2009 · 8 156 Inlägg

Ghibli skrev:
Ja men du får fortfarande inte. beror inte på hur snyggt du monterat utan hur snäll din besiktningsman är.

Det är inte alltid som dom kollar speciellt noggrant under huven. En eftermonterad FMIC kanske är lite väl, men är det snyggt gjort så skulle jag tippa på att de inte skulle upptäcka att den är eftermonterad. Kommer du in med en trimmad veteranbil med gigantiska förgasare så skulle dom nog blunda.

Men att försöka ta sig igenom besiktningen med en icke-turbo bil med eftermonterad turbo är som att köpa en lott.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Volvo955
20 april 2010 · 146 Inlägg

Tjena, någon som vet om man kan få igenom en 142:a med b21 förgasarturbo (140hk)? Hur många hästar är 142:an godkännd för?

Volvo 945 T5 "955an" (1991)
kawiZz RMR-Crew
20 april 2010 · 478 Inlägg

IMPRAZERN skrev:
man får väl lagligt göra en motorändring på effekten med 20% , rätta mig om jag har fel

20% motor effekt, 10% i vrid om inte tillverkaren säger ngt annat.

mulleri
20 april 2010 · 508 Inlägg

kom ihåg att ni även gör försäkringsbedrägeri, men det känns ändå bättre med godkänd bes, även om det inte är lagligt, men den smällen får man ta då den kommer...

KHRacing
20 april 2010 ·

kawiZz skrev:

IMPRAZERN skrev:
man får väl lagligt göra en motorändring på effekten med 20% , rätta mig om jag har fel

20% motor effekt, 10% i vrid om inte tillverkaren säger ngt annat.

nej det får man inte & har aldrig fått heller, men dock så har SBP/SFRO sett lite mellan ögonen med detta under alla åren detta har varit på tal.

granadadr
20 april 2010 · 7 300 Inlägg

KHRacing skrev:

kawiZz skrev:

IMPRAZERN skrev:
man får väl lagligt göra en motorändring på effekten med 20% , rätta mig om jag har fel

20% motor effekt, 10% i vrid om inte tillverkaren säger ngt annat.

nej det får man inte & har aldrig fått heller, men dock så har SBP/SFRO sett lite mellan ögonen med detta under alla åren detta har varit på tal.

vad menar du??

sfro och sbp har en regel 15kw/100kg på bilen thats it,, inget konstigt så har det varit i flera år,, alla bilar går att bygga om till och med 93-94 har jag för mig,,
MEN du måste ha en avgasklassifiserad motor från och med 76-,, så meo så om du vill ha turbo i din ex BMW E30 så för att den ska gå att bes så kan du ju montera ner en supramotor,, den är ju avgasklassad wink
jag kör ju som bekant Cosworth å den har ju kattar, osv orginal, så det var inga bekymmer,,

men jag ska däremot ev bygga en egen turbomotor till en av mina äldre Granador,, men det går ju fint för de har inga avgaskrav smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
KHRacing
20 april 2010 ·

granadadr skrev:

KHRacing skrev:
nej det får man inte & har aldrig fått heller, men dock så har SBP/SFRO sett lite mellan ögonen med detta under alla åren detta har varit på tal.

vad menar du??

sfro och sbp har en regel 15kw/100kg på bilen thats it,, inget konstigt så har det varit i flera år,, alla bilar går att bygga om till och med 93-94 har jag för mig,,
MEN du måste ha en avgasklassifiserad motor från och med 76-,, så meo så om du vill ha turbo i din ex BMW E30 så för att den ska gå att bes så kan du ju montera ner en supramotor,, den är ju avgasklassad wink
jag kör ju som bekant Cosworth å den har ju kattar, osv orginal, så det var inga bekymmer,,

men jag ska däremot ev bygga en egen turbomotor till en av mina äldre Granador,, men det går ju fint för de har inga avgaskrav smile

jag menar precis som jag skrev: att man aldrig fått ha en EFFEKTÖKNING med 20%/vridökning med 10% lagligt !

smile

davel
20 april 2010 · 347 Inlägg

hm min är importerad som flyttgods och där gäller väl lite speciella regler. Tex så kollar dom bara co på tomgång på min bil och besiktningsmannen frågade vid avgasprovet om jag hade någon katalysator för det verkade inte som att det behövdes.

Är det några specifika regler som gäller? Men jag tolkar det som att det är ok för min del att sätta på högflödeskattar och ta bort luftpumpen för det finns inte chans att jag skulle kunna få den över co-gränsen på tomgången ändå.

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
saab_sonett Handledare
20 april 2010 · 1 481 Inlägg

KHRacing skrev:

granadadr skrev:

KHRacing skrev:
nej det får man inte & har aldrig fått heller, men dock så har SBP/SFRO sett lite mellan ögonen med detta under alla åren detta har varit på tal.

vad menar du??

sfro och sbp har en regel 15kw/100kg på bilen thats it,, inget konstigt så har det varit i flera år,, alla bilar går att bygga om till och med 93-94 har jag för mig,,
MEN du måste ha en avgasklassifiserad motor från och med 76-,, så meo så om du vill ha turbo i din ex BMW E30 så för att den ska gå att bes så kan du ju montera ner en supramotor,, den är ju avgasklassad wink
jag kör ju som bekant Cosworth å den har ju kattar, osv orginal, så det var inga bekymmer,,

men jag ska däremot ev bygga en egen turbomotor till en av mina äldre Granador,, men det går ju fint för de har inga avgaskrav smile

jag menar precis som jag skrev: att man aldrig fått ha en EFFEKTÖKNING med 20%/vridökning med 10% lagligt !

smile

Har du en äldre bil än -76 så går det bra att regbesikta med 100% effektökning om du vill. Min bror har en Camaro -70 som orginal hade en trött 307:a och 2-stegsautomat. Den är regbesiktad med kompressormatning och 400hk (står i regbeviset) samt 3-stegsautomat. Inga ändringar på bromsar. Trummor bak. wink

MiWi
20 april 2010 · 442 Inlägg

Phaetoon skrev:

volvo_740gle skrev:
okej så man får inte trimma en bil till ungefär 800-1000 hk och sen besikta?

Nej.
Om din bil har en tjänstevikt på 4 ton så får du rent teoretiskt ha 800hk.
15kW/100kg tjänstevikt.

Men man måste kunna bromsa ner hastigheten ungefär lika snabbt som original, så lastbilsbromsar är att att rekommendera. Sen så ska bilen uppfylla säkerhetskraven och vara byggd för den ökade prestandan.

Du som har koll, en följdfråga!

Jag har för mig att jag läst en artikel från SFRO om att man kan få igenom en bil som har mer än 15 kW/100 kg vid särskilda behov... Eller ja, minns inte den exakta meningsbyggnaden.

Hur fungerar det egentligen med de effektstarkare bilarna gällande effekt/viktnormen?

Ferrari 599 som exempel släpar på 27 kW/100 kg (362 hkr/ ton, totaleffekt 612 hkr med vikt på 1690 kg). Det måste ju innebära att det någonstans finns en lucka i lagen som möjliggör egna byggen med liknande effekt?

Senast redigerat av MiWi (20 april 2010)

KHRacing
20 april 2010 ·

MiWi skrev:

Phaetoon skrev:

volvo_740gle skrev:
okej så man får inte trimma en bil till ungefär 800-1000 hk och sen besikta?

Nej.
Om din bil har en tjänstevikt på 4 ton så får du rent teoretiskt ha 800hk.
15kW/100kg tjänstevikt.

Men man måste kunna bromsa ner hastigheten ungefär lika snabbt som original, så lastbilsbromsar är att att rekommendera. Sen så ska bilen uppfylla säkerhetskraven och vara byggd för den ökade prestandan.

Du som har koll, en följdfråga!

Jag har för mig att jag läst en artikel från SFRO om att man kan få igenom en bil som har mer än 15 kW/100 kg vid särskilda behov... Eller ja, minns inte den exakta meningsbyggnaden.

Hur fungerar det egentligen med de effektstarkare bilarna gällande effekt/viktnormen?

Ferrari 599 som exempel släpar på 27 kW/100 kg (362 hkr/ ton, totaleffekt 612 hkr med vikt på 1690 kg). Det måste ju innebära att det någonstans finns en lucka i lagen som möjliggör egna byggen med liknande effekt?

15kv/100 kg gäller ENABRT vid ombyggt7amatörbyggt fordon, ej vanliga bilar.

& ja, SFRO kan godkänna mera effekt under speciella förhållanden enligt demsjälva.

hyperspace
6 december 2010 · 138 Inlägg

men om man gör sin egen motor då och sätter pattent på den, vi säger att motorn har 800-900hk och är säker and what so ever, får ja köra den på väg då?

Självmord är det enda alternativet.
LocKtar Herr
6 december 2010 · 1 722 Inlägg

hyperspace skrev:
men om man gör sin egen motor då och sätter pattent på den, vi säger att motorn har 800-900hk och är säker and what so ever, får ja köra den på väg då?

Vart ska du sätta den motorn då? i din volvo?

Bilen måste ju fortfarande uppfylla alla konstens regler.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
hyperspace
6 december 2010 · 138 Inlägg

förolämpa mig inte med ordet volvo! det är en mazda jag har smile nej men det löser vi med en annan historia, men är det kortfattat möjligt?

Självmord är det enda alternativet.
LocKtar Herr
6 december 2010 · 1 722 Inlägg

hyperspace skrev:
förolämpa mig inte med ordet volvo! det är en mazda jag har smile nej men det löser vi med en annan historia, men är det kortfattat möjligt?

Det är det säkert, ser ingen anledning till att det inte skulle kunna gå.. men det är ju jävligt långsökt=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Janneutanb
6 december 2010 · 7 272 Inlägg

hyperspace skrev:
förolämpa mig inte med ordet volvo! det är en mazda jag har smile nej men det löser vi med en annan historia, men är det kortfattat möjligt?

Ja lyckas du få ett avgasintyg på den så är det väl möjligt.

hyperspace
6 december 2010 · 138 Inlägg

ok tackar, ska hämmta hammare o spik o sätta igång då smile

Självmord är det enda alternativet.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang