Hämtning av bil

Frizzox
6 oktober 2009 · 528 Inlägg

hejsan jag undrar om det är lagligt att köra hem en bil som är avställd om man har köpt den hmm 
mkt tacksam för svar snarast möjligt

GTI_Jocke
6 oktober 2009 · 217 Inlägg

nej

Das Auto
WoozyDozz
6 oktober 2009 · 918 Inlägg

Frizzox skrev:
hejsan jag undrar om det är lagligt att köra hem en bil som är avställd om man har köpt den hmm 
mkt tacksam för svar snarast möjligt

Nope, om du ska ha hem den så får du nog bogsera eller ta den på ett släp eller ringa bärgarn:/

Rätta mig om jag har fel.

HenkeTIC
6 oktober 2009 · 888 Inlägg

Ante90 skrev:

Frizzox skrev:
hejsan jag undrar om det är lagligt att köra hem en bil som är avställd om man har köpt den hmm 
mkt tacksam för svar snarast möjligt

Nope, om du ska ha hem den så får du nog bogsera eller ta den på ett släp eller ringa bärgarn:/

Rätta mig om jag har fel.

Man får inte Bogsera en avställd bil.

Mvh

te_wik Forummoderator
6 oktober 2009 · 12 813 Inlägg

HenkeTIC skrev:

Ante90 skrev:

Frizzox skrev:
hejsan jag undrar om det är lagligt att köra hem en bil som är avställd om man har köpt den hmm 
mkt tacksam för svar snarast möjligt

Nope, om du ska ha hem den så får du nog bogsera eller ta den på ett släp eller ringa bärgarn:/

Rätta mig om jag har fel.

Man får inte Bogsera en avställd bil.

Mvh

Precis, inte ens på dolly.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Manny Medlem i GTIklubben
6 oktober 2009 · 401 Inlägg

te_wik skrev:

HenkeTIC skrev:

Ante90 skrev:
Nope, om du ska ha hem den så får du nog bogsera eller ta den på ett släp eller ringa bärgarn:/

Rätta mig om jag har fel.

Man får inte Bogsera en avställd bil.

Mvh

Precis, inte ens på dolly.


Mvh Tommy

Det får man visst, med dolly alltså.

Senast redigerat av Manny (6 oktober 2009)

Rquired Allmänt envis
6 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Om man ställer på den (och den är ok i övrigt) så smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 oktober 2009 · 3 404 Inlägg

Manny skrev:

te_wik skrev:

HenkeTIC skrev:

Man får inte Bogsera en avställd bil.

Mvh

Precis, inte ens på dolly.


Mvh Tommy

Det får man visst, med dolly alltså.

Säker? Jag har för mig att du inte får ha något hjul i backen under transport av avställt/obes fordon

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
volvoentusiasten
6 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

TenZer skrev:

Manny skrev:

te_wik skrev:
Precis, inte ens på dolly.


Mvh Tommy

Det får man visst, med dolly alltså.

Säker? Jag har för mig att du inte får ha något hjul i backen under transport av avställt/obes fordon

Edit, felaktiv info. sorry.

Senast redigerat av linuslinje (7 oktober 2009)

Timjoh
6 oktober 2009 · 453 Inlägg

ska man ta den med ett flygplan eller helikoppter då kanske om ingte hjul får vara i marken wink

Manny Medlem i GTIklubben
6 oktober 2009 · 401 Inlägg

TenZer skrev:

Manny skrev:

te_wik skrev:

Precis, inte ens på dolly.


Mvh Tommy

Det får man visst, med dolly alltså.

Säker? Jag har för mig att du inte får ha något hjul i backen under transport av avställt/obes fordon

Säker, ja.

Om minst en axel är i luften så räknas det inte som ett fordon, utan som efterfordon. Efterfordon kan inte registreras och får enbart dras av ett annat fordon. Efterfordonet kan inte besiktigas och dragfordonets trafikförsäkring täcker hela ekipaget vid transport på allmän väg. 30kmh är högsta hastighet. Efterfordon behöver inte heller vara bromsade.

Har själv blivit stoppad av polisen några gånger med dollly o gamla skrotbilar bakom. Inga somhelst problem, så länge vikten på det man drar inte överskrider dragbilens vikt.

Germax
6 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

Timjoh skrev:
ska man ta den med ett flygplan eller helikoppter då kanske om ingte hjul får vara i marken wink

Ja, lr på släpa..

Germax
6 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

Det du kan göra som är lättast om du vill köra hem den är att ställa på den, då åker du obesiktat men påställt och automatiskt försäkrat. Ställer du av den när du kommer hem kostar det ~200kr

Det du riskerar är 1500kr i böter för obesiktat fordon.

Timjoh
6 oktober 2009 · 453 Inlägg

JapMax skrev:

Timjoh skrev:
ska man ta den med ett flygplan eller helikoppter då kanske om ingte hjul får vara i marken wink

Ja, lr på släpa..

Var ju ett skämt wink

pukan2
6 oktober 2009 · 3 182 Inlägg

Timjoh skrev:
ska man ta den med ett flygplan eller helikoppter då kanske om ingte hjul får vara i marken wink

2 hjul är det som inte får vara i baken. så sa polisen till mig för 2år sedan när jag frågade.

Velox
8 oktober 2009 · 73 Inlägg

Jag brukar ställa på och försäkra den. Sen får man köra närmast lämpliga väg till verkstad eller besiktning, och det står ju inte auktoriserad verkstad så mitt garage räcker väl? smile
Du måste ha påställningsbevis med dig annars kan de bli griniga eftersom det kan ta ett tag innan det syns i deras dator.

lodiseN
8 oktober 2009 · 806 Inlägg

Bara att ställa på den och försäkra, köra hem och ställa av. Det är det värt + att det är 1 på 1000 att snuten stoppar en typ:P

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang