Vibrerar vid 80km/h

LasseMan underordnad allfixare
9 oktober 2009 · 696 Inlägg

bilen börjar vibrera vid 80km/h precis som om det vore obalans i nån fälg men det är det inte.
vad kan det vara då?

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
xXSammy
9 oktober 2009 · 6 585 Inlägg

Kolla efter glapp i spindlar och annat kul, hjullagerna tex.

De/Dem
joakim89
9 oktober 2009 · 1 265 Inlägg

LasseMan skrev:
bilen börjar vibrera vid 80km/h precis som om det vore obalans i nån fälg men det är det inte.
vad kan det vara då?

ni har väl inte snö/slask där nere ännu?
hade de felet idag själv  hade fasna en massa snö i fälgarna.

JonR
9 oktober 2009 · 3 259 Inlägg

Om det är i 80km/h så är det obalans i ett däck eller ett orunt däck till 99%... 1% chans att det är en drivknut som är väldigt dåligt! Men be ett proffs titta på dina hjul så ska du se att det löser sig! Hur en glapp spindelled skulle kunna orsaka vibrationer skulle vara skoj att veta!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Slash Saabifierad
9 oktober 2009 · 2 026 Inlägg

Släng på bakfälgarna fram alternativt sätt på andra fälgar (vinterdäcken?) fram och se om det fortfarande vibrerar i 80. Hade samma problem som dig, visade sig vara obalans i fälgarna. Dock började det vibrera i 80 till 100 sedan försvann det för att återkomma vid 130 och uppåt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
LasseMan underordnad allfixare
9 oktober 2009 · 696 Inlägg

har testat andra fälgar och däck samma sak..

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
Turbo_Erik
9 oktober 2009 · 526 Inlägg

Skakar det i ratten??

steifan DR!FTT3KN!K3R
9 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

Inte för att vara otrevlig, men ojämnt däcktryck? (Lite långsökt med två uppsättningar hjul kanske tongue)

-Mackan- Fire And Silk
9 oktober 2009 · 2 254 Inlägg

Skit/rost mellan fälg och bromsskivan.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
LasseMan underordnad allfixare
9 oktober 2009 · 696 Inlägg

Turbo_Erik skrev:
Skakar det i ratten??

jepp

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
LasseMan underordnad allfixare
9 oktober 2009 · 696 Inlägg

steifan skrev:
Inte för att vara otrevlig, men ojämnt däcktryck? (Lite långsökt med två uppsättningar hjul kanske tongue)

nope lika däcktryck

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
JonR
10 oktober 2009 · 3 259 Inlägg

Bullet--- skrev:

JonR skrev:
Om det är i 80km/h så är det obalans i ett däck eller ett orunt däck till 99%... 1% chans att det är en drivknut som är väldigt dåligt! Men be ett proffs titta på dina hjul så ska du se att det löser sig! Hur en glapp spindelled skulle kunna orsaka vibrationer skulle vara skoj att veta!smile

MVH/Jon

själv har jag vibrationer i min framvagn och hjul pga spindelleder, bara så du vet, det är inte omöjligt. smile

Vibrationer uppkommer inte av glappa spindelleder, men vibrationer kan känns mer om leder är glappa.. Men det är två olika saker!smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
10 oktober 2009 · 3 259 Inlägg

LasseMan skrev:
bilen börjar vibrera vid 80km/h precis som om det vore obalans i nån fälg men det är det inte.
vad kan det vara då?

Du kan ju börja med att förklara lite mer ingående om du vill ha vettiga svar så slipper man sitta o gissa på saker som du redan uteslutit...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
FLindgren
10 oktober 2009 · 5 089 Inlägg

åk och balansera hjulen kanske?.....

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
LasseMan underordnad allfixare
10 oktober 2009 · 696 Inlägg

JonR skrev:

LasseMan skrev:
bilen börjar vibrera vid 80km/h precis som om det vore obalans i nån fälg men det är det inte.
vad kan det vara då?

Du kan ju börja med att förklara lite mer ingående om du vill ha vettiga svar så slipper man sitta o gissa på saker som du redan uteslutit...

ratten vibrerar vid 80km/h precis som om det vore en obalans i nån fälg med det är det inte jag har testat andra fälgar och däck jag funderar på om det kan vara obalans i kardan..

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
JonR
10 oktober 2009 · 3 259 Inlägg

Och över 80km/h slutar det?

Vad är det för bil?

Vibrerar mer/mindre vid gaspådrag/motorbroms? isåfall nåt i drivlinan, tex drivknut(oftast innre) eller drivaxel om bilen är framhjulsdriven. Lägg dig under bilen o känn på glapp i drivknutarna upp och ner, in och ut glappar det, men ska absolut inte glappa upp och ner/framåt och bakåt.

Om du har obalans i en kardan(antar att du har en bakhjulsdriven bil när du skriver så) så ska det inte kännas i ratten.. utan ett mer "durrande" ljud som kommer från baksätet/under bilen..

Senast redigerat av JonR (10 oktober 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Lindberg88
10 oktober 2009 · 1 418 Inlägg

nån dålig bussning i framvagn?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
LasseMan underordnad allfixare
10 oktober 2009 · 696 Inlägg

det är just kring 80km/h över och under slutar det.. och det är jimnyn som gäller när 4wd är urkopplad så är det rwd när du väl säger durrande ljud så kanske det passar bättre för även växelspaken brukar durra då

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
FLindgren
10 oktober 2009 · 5 089 Inlägg

Åk och balansera hjulen!!!!

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Groban
10 oktober 2009 · 59 Inlägg

Är det alufälg?? Saknar du navringar på dem?? Detta skapar symptom som att däck/fälg är ej i  balans!

Saab 9-3 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang