Köpråd: Pålitlig bil för vinterbruk, gärna under 20k?

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
24 oktober 2009 · 3 404 Inlägg

blacken skrev:
Jeep cherokee, (inte grand)..

Då jag själv är lite småsugen på en Jeep Grand Cherokee måste jag fråga dig varför inte?

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
The_Rebel Gréve
24 oktober 2009 · 497 Inlägg

antingen en a6 quattro 95-97 eller chevlrolet blazer eller en sub-urban kan jag föreslå... audin för att den är lite sportig om man vill de eller chevorna för att komma fram ^^

GIR
1 november 2009 · 18 Inlägg

Alright, bump!

Det känns jävligt svårt att hitta en bil för runt 20k som varit gränsen för mig förut. Jag har hittat lite finansiering i form av lån av föräldrarna. Men jag vill fortfarande inte gå helt crazy.

Om man går upp en nivå till 30-40k, dyker det upp andra alternativ man bör tänka på då?

Just nu är det audi quattro och bmw som står högst upp på önskelistan.


Vad det gäller chevor och jeepar så hoppar jag nog över det. Visst får den gärna vara grym på riktigt vinterväglag (4WD), men en schysst bakhjulsdriven bil går absolut an den med.



EDIT: Vet ni vad, SKIT i att den ska upp i sälen hela vintern. Det viktigaste är att jag får mycket bil för pengarna, och att den är pålitlig.

Senast redigerat av GIR (1 november 2009)

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
1 november 2009 · 938 Inlägg

Kollat audi S4? Går rätt bra, ca 230hkr org, 270 me chip...   
En kompis hade en sån tidigare, å de var riktigt härligt drag i den. Han tog mig knappt vid en liten gasning för nån vinter sen, men då hade han stora släpet å två skotrar på tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
GIR
1 november 2009 · 18 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Kollat audi S4? Går rätt bra, ca 230hkr org, 270 me chip...   
En kompis hade en sån tidigare, å de var riktigt härligt drag i den. Han tog mig knappt vid en liten gasning för nån vinter sen, men då hade han stora släpet å två skotrar på tongue

big_smile

Spanat lite grann, men det var jävligt tomt på blocket.. inget riktigt superintressant.

Men fan, S40? Jag har lite förkärlek till volvo.. Man hör ju inte så mycket gott om de allra första som rullade ut, men hur ser det ut med dem från 98 och framåt?
t.ex. http://www.blocket.se/stockholm/Fin_Vol … 11&w=2 ?
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S … 11&w=2 ?

Rquired Allmänt envis
1 november 2009 · 12 512 Inlägg

GIR skrev:

TobbeE_87 skrev:
Kollat audi S4? Går rätt bra, ca 230hkr org, 270 me chip...   
En kompis hade en sån tidigare, å de var riktigt härligt drag i den. Han tog mig knappt vid en liten gasning för nån vinter sen, men då hade han stora släpet å två skotrar på tongue

big_smile

Spanat lite grann, men det var jävligt tomt på blocket.. inget riktigt superintressant.

Men fan, S40? Jag har lite förkärlek till volvo.. Man hör ju inte så mycket gott om de allra första som rullade ut, men hur ser det ut med dem från 98 och framåt?
t.ex. http://www.blocket.se/stockholm/Fin_Vol … 11&w=2 ?
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S … 11&w=2 ?

Ingen äkta Volvo utan en plastig parodi på en sådan för att vara lite (väl?) elak, köp en 850/S70, 940 eller så istället om det är Volvo du vill ha.

Sedan kan jag tycka att även en "riktig Volvo" är ett nerköp jämfört med en Bmw eller Audi, men det är en personlig åsikt och tycker du bra om Volvo skall du naturligtvis inte bry dig om den smile

Senast redigerat av Rquired (1 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TS_quattro fyrkrafsare
1 november 2009 · 1 443 Inlägg

en audi 80 quattro är väl et utmärkt val, V6:orna går fint, är ruskigt skottsäkra och startar i alla väder (iaf den jag hade) annars är ju 2.3E ett helt ok val, 2.0 vetifan om den ens finns som quattro och den motorn är kanske lite väl klen för att dra den drivlinan. de tidiga A4 quattrosarna borde också finns att får för din budget. audi 80 hade även en annan framvagn än vad A6/A4 har så du behöver inte oroa dig för slutkörda länkarmar. så det du bör kolla efter är väl att det inte finns några klonk i drivlinan vid växlingar, att diffspärren verkligen kopplar ur när man börjar komma upp i hastighet samt att det inte är några större oljeläckor, diffen bak är ofta lite "blöt" då packboxarna runt drivaxlarna har en förmåga att läcka lite, detta är ingen katastrof men det ska ju inte gärna gå torrt, dra ur pluggen ur oljepåfyllningshålet och känn efter på insidan så att det finns olja i diffen, ska räcka att köra in fingret och böja det lite lätt nedåt inuti för att det ska bli fuktat med olja. däcken ska även vara hyfsat jämnt slitna runt om på en 80 quattro, annars är hjulvinklarna fel. på A4 är det väl samma sak som ovan + att kolla framvagnen, leta upp en "lagom" hög trottoarkant (typ 5cm hög) och kör sakta upp och ned på den, klonkar det är det dags att se över skiten, enligt min erfarenhet är det de övre främre styrlänkarna som ger upp först (en av mina har börjat bli dålig, den höll 19500 mil, resten verkar va helt ok.) A4 av senare modell saknar "manuell diffspärr" utan sköter detta automatiskt då det börjar bli lite halkigt på bakvagnen i låga hastigheter (under 25 km/h). även 1.8 snurrbon jag har nu startar alltid oavsett väder, tänk dock på att se över batteriet då de tenderar att bli totalknäppa av svaga/slutkörda batterier (så om du monterar extraljus byt då batteriet samtidigt, det gjorde inte jag och bilen rökte batteriet på tre veckor). lycka till!

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
GIR
2 november 2009 · 18 Inlägg

klockrent inlägg! tack som fan, många bra tips.

Om/När framvagnen börjar krångla, vad går det på att byta ut hela köret?
Hur märker man att diffspärren kopplat ur?

TS_quattro fyrkrafsare
3 november 2009 · 1 443 Inlägg

vad det kostar att byta ut samtliga länkarmar beror helt på var du köper dem, hos vag vill jag ha för mig att hela satsen går på runt 7000, men biltema är såklart ett billigare alternativ, där kanske du kommer undan med hälften.

diffen kan du testa på en parkering nånstans, på de äldre modellerna så kopplas ABS:en ur när diffen är ikopplad, så i med diffen, upp i fart tills lampan slocknar (runt 25 km/h) och testa att svänga lite cirklar, om bilen strävar rakt fram eller hugger med bahjulet på den sida som du svänger åt så har inte diffen släppt. man bör väl dock försöka få tag i en grusplan eller något då asfalt inte blir så skonsamt i längden, blir dessutom lätt att se ifall den "grävt" på grus.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Crozzfire Avstängd
3 november 2009 · 512 Inlägg

Ja skippa alla chevor och jeepar, men beror på vad du söker? Driftsäkert och snålt? Eller törstigt och rappligt? Det sista då är det Bmw som är ägd av fjortis, sönderskruvad, eller audi med turbo som är chippad och skruvad, köp en japs, trååkig med driftsäker och snål..

/A.

azXig Finlirare
3 november 2009 · 478 Inlägg

940 då? Kanske tom kan få tag på en turbo för dem pengarna. Och så är det mindre risk att någon skruvat alltför mycket. Volvo-raggarna föredrar ju 740. tongue

GIR
3 november 2009 · 18 Inlägg

940 har jag spanat lite på, men jag vet inte.. Crozzfire, viktigast för mig är egentligen bara att den är driftsäker och hyfsat skön att köra då jag kommer dra x antal vändor mellan sälen/stockholm i vinter.  Att den funkar grymt på vinterväglag (gärna så man kan ha lite skoj också) är viktigt. Audi quattro leder just nu.

Fan jag satt o läste på NordicAudi.com, hittade en "att tänka på med A4"-artikel där det står:

A4 har fått mycket kritik för dålig bromsförmåga i vått väglag. Byte av bromsbelägg samt montering av större bromssköldar sker på garantin. Kontrollera att detta är gjort.

Ett annat vanligt fel är "knarrande" länkarmar i framvagnen. Dessa åtgärdas på garantin och bör vara utbytta. (Enligt reportage i Trafikmagasinet den 23 maj 2000 ska garantin gälla upp till 25.000 mil!)

Stämmer detta, och hur funkar det? Börjar länkarmarna knarra/klonka innan 25000mil, är det bara att rulla in på närmaste audiverkstad så fixar dom biffen gratis eller? Det låter ju lite för bra för att vara sant.


http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4 … 11&w=2
Här har vi kanske något. Kamrem bytt för 1500 mil sedan.. Verkar vara en vettig kille som säljer den.
9 ägare enligt trafikstyrelsen känns sådär, men om jag har förstått det rätt så räknas även bilhandlare in där, det kan m.a.o vara mycket färre? Besiktigad senast januari 09.

blacken
3 november 2009 ·

TenZer skrev:

blacken skrev:
Jeep cherokee, (inte grand)..

Då jag själv är lite småsugen på en Jeep Grand Cherokee måste jag fråga dig varför inte?

Den är sämre byggd helt enkelt, rasar ofta i allt. Vanliga Cherokeen däremot är ett under av "skottsäkerhet" i jämförelse och lättare att få tag i delar till. Samt att den är förvånansvärt trevlig att köra med, bekväm att färdas i, även längre sträckor, lätt att manövera, lättmeckad, kul i terrängen, tar sig fram så gott som överallt, och man kan koppla ur fyrkrafsen på den det går inte på Granden,mm,mm listan kan göras lång..

steifan DR!FTT3KN!K3R
3 november 2009 · 10 427 Inlägg

azXig skrev:
940 då? Kanske tom kan få tag på en turbo för dem pengarna. Och så är det mindre risk att någon skruvat alltför mycket. Volvo-raggarna föredrar ju 740. tongue

940 är väl den mest "bonntrimmade" bilen ute i landet tongue

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Rille0
3 november 2009 · 2 021 Inlägg

audi 80/90 quattro med 5 cyl motor är nog inte helt fel, legacy turbo får du nog för dom pengarna också, dock rostar dom som fan.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
3 november 2009 · 2 307 Inlägg

http://www.blocket.se/jonkoping/Lada_ni … 15&w=3

Denna kan du nog lita på jävligt kultig med men kanske inte nått man kör långt i men absolut inga vuxenpoäng å garanterat inga framkomlighetsproblem. Garaneterat skitenkel å laga vrålbilliga delar å kan lagas på vilken verkstad som helst

Mekanikern som inte kan fixa en Lada tror jag nog inte existerar.

Enda nackdelen lär väll vara en extremt usel komfort

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Fredrik_Rangert Egenföretagare
4 november 2009 · 999 Inlägg

Gillar du komfort men ändå välbalanserad bil, titta på BMW 523-528 96-00 http://www.blocket.se/hela_sverige?q=bm … h&sp=1

Annars så är nog en Volvo 960/S90 ett trevligt alternativ om man vill ha Volvo. Automat är gött på en bruksbil! http://www.blocket.se/hela_sverige?q=vo … h&sp=1

Annars är Audi S4/S6/A8 lockande: http://www.blocket.se/hela_sverige?q=au … h&sp=1

Mölle-fbg
4 november 2009 · 20 Inlägg

Köp min 855a den är helt ok funkat felfritt för mig och är ganska snygg med motorvärmare;) är utan körkort så den är ju lite överflödig:( finns här på garaget nya vinterdäck me;) mvh mölle-fbg

Volvo 855 se 2,5 "bruksholken" (1996)
BMW 635 csi "hajen" (1984)
GIR
14 november 2009 · 18 Inlägg

GIR skrev:
Fan jag satt o läste på NordicAudi.com, hittade en "att tänka på med A4"-artikel där det står:

A4 har fått mycket kritik för dålig bromsförmåga i vått väglag. Byte av bromsbelägg samt montering av större bromssköldar sker på garantin. Kontrollera att detta är gjort.

Ett annat vanligt fel är "knarrande" länkarmar i framvagnen. Dessa åtgärdas på garantin och bör vara utbytta. (Enligt reportage i Trafikmagasinet den 23 maj 2000 ska garantin gälla upp till 25.000 mil!)

Stämmer detta, och hur funkar det? Börjar länkarmarna knarra/klonka innan 25000mil, är det bara att rulla in på närmaste audiverkstad så fixar dom biffen gratis eller? Det låter ju lite för bra för att vara sant.

Någon som vet något om detta? Garantin på framvagnen dvs.
Skulle ju vara riktigt sweet isåfall, det är det enda jag tvekar på med a4 just nu

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang