Polisen glömde skriva på bot

ponjon
17 oktober 2009 · 28 Inlägg

Polisen glömde att skriva på min bot igår.
Hon ringer upp mig efter nån timme och erkänner sitt misstag, och eftersom att hon gjort det är böterna giltiga igen. Enligt henne då.

Detta blev ja riktigt intresserad av, har pratat med 4st olika polismyndigheter angående en felskriven bot.
INGEN har kunnat säga hur det ligger till. väldigt luddigt allt ihop.

Efter mycket diskuterande så blir jag tillslut kopplad till distriktschefen på Sollefteå polisstation.
Han sa ordagrant: Det händer rätt ofta att vi skriver fel men det fixar vi till på stationen, och för en anteckning om det i vårat register.

På frågan om jag skulle ta detta till tinget, hur giltig är boten då?
Då fick ja bara en förklaring om hur dyrt det blir. polisen ska ha lön och bla bla bla. runt 10tusen kostar det oss, sa han.

Efter det körde han den klassiska"ööhh de ringer på andra linjen, hej!"

Nån som vet hur det ligger till med en Felskriven bot, detta fallet saknas polisens påskrift.

Kommer inte driva detta vidare då böterna bara är på nån hundring.
Blev bara väldigt intresserad i att dom får ändra i efterhand.

Mvh/Jon

Senast redigerat av ponjon (17 oktober 2009)

Abeed Pekabow i can see u
17 oktober 2009 · 644 Inlägg

betala det o glömmmm det. du har ju gjort ditt misstag

ponjon
17 oktober 2009 · 28 Inlägg

Abeed skrev:
betala det o glömmmm det. du har ju gjort ditt misstag

Läs hela mitt första inlägg kanske?

Nehe
17 oktober 2009 · 687 Inlägg

ponjon skrev:
Polisen glömde att skriva på min bot igår.
Hon ringer upp mig efter nån timme och erkänner sitt misstag, och eftersom att hon gjort det är böterna giltiga igen. Enligt henne då.

Detta blev ja riktigt intresserad av, har pratat med 4st olika polismyndigheter angående en felskriven bot.
INGEN har kunnat säga hur det ligger till. väldigt luddigt allt ihop.

Efter mycket diskuterande så blir jag tillslut kopplad till distriktschefen på Sollefteå polisstation.
Han sa ordagrant: Det händer rätt ofta att vi skriver fel men det fixar vi till på stationen, och för en anteckning om det i vårat register.

På frågan om jag skulle ta detta till tinget, hur giltig är boten då?
Då fick ja bara en förklaring om hur dyrt det blir. polisen ska ha lön och bla bla bla. runt 10tusen kostar det oss, sa han.

Efter det körde han den klassiska"ööhh de ringer på andra linjen, hej!"

Nån som vet hur det ligger till med en Felskriven bot, detta fallet saknas polisens påskrift.

Kommer inte driva detta vidare då böterna bara är på nån hundring.
Blev bara väldigt intresserad i att dom får ändra i efterhand.

Mvh/Jon

Skulle tro att tinget dömer den som giltig med tanke på att de på station rättat till misstaget, gjort en speciell anteckning över det samt ringt upp och meddelat dig om det. Att man glömmer en påskrift gör inte ditt brott ogjort, en annan sak vore det om boten tex gäller att du kör med vinterdäck men polisman var trött och tog fel på datumen och satte en bot på det eftersom han/hon trodde det inte var tillåtet då. Då är boten ogiltig, har faktist hänt mig. (om du förstår hur jag menar).

Men sen så är det ju inte upp till polisen heller att avgöra om din bot är ogiltig osv utan det är ju upp till rätten som sagt. Kanske därför de har svårt att svara på din fråga.

Det han förklarade med om hur dyrt det blir är ju skattepengar som går åt fel håll. Det kostar ju att driva en sådan sak vidare och det kostar mer än vad ni tror, och det är pengar i sjön eftersom tinget ändå kommer döma dig till att betala boten.

Senast redigerat av Nehe (17 oktober 2009)

ponjon
17 oktober 2009 · 28 Inlägg

Nehe skrev:

ponjon skrev:
Polisen glömde att skriva på min bot igår.
Hon ringer upp mig efter nån timme och erkänner sitt misstag, och eftersom att hon gjort det är böterna giltiga igen. Enligt henne då.

Detta blev ja riktigt intresserad av, har pratat med 4st olika polismyndigheter angående en felskriven bot.
INGEN har kunnat säga hur det ligger till. väldigt luddigt allt ihop.

Efter mycket diskuterande så blir jag tillslut kopplad till distriktschefen på Sollefteå polisstation.
Han sa ordagrant: Det händer rätt ofta att vi skriver fel men det fixar vi till på stationen, och för en anteckning om det i vårat register.

På frågan om jag skulle ta detta till tinget, hur giltig är boten då?
Då fick ja bara en förklaring om hur dyrt det blir. polisen ska ha lön och bla bla bla. runt 10tusen kostar det oss, sa han.

Efter det körde han den klassiska"ööhh de ringer på andra linjen, hej!"

Nån som vet hur det ligger till med en Felskriven bot, detta fallet saknas polisens påskrift.

Kommer inte driva detta vidare då böterna bara är på nån hundring.
Blev bara väldigt intresserad i att dom får ändra i efterhand.

Mvh/Jon

Skulle tro att tinget dömer den som giltig med tanke på att de på station rättat till misstaget, gjort en speciell anteckning över det samt ringt upp och meddelat dig om det. Att man glömmer en påskrift gör inte ditt brott ogjort, en annan sak vore det om boten tex gäller att du kör med vinterdäck men polisman var trött och tog fel på datumen och satte en bot på det eftersom han/hon trodde det inte var tillåtet då. Då är boten ogiltig, har faktist hänt mig. (om du förstår hur jag menar)

Det han förklarade med om hur dyrt det blir är ju skattepengar som går åt fel håll. Det kostar ju att driva en sådan sak vidare och det kostar mer än vad ni tror, och det är pengar i sjön eftersom tinget ändå kommer döma dig till att betala boten.

Precis är med på din tanke.
En kompis fick fel årtal på en bot. och den kunde dom inte ändra på så den blev ogiltig.
Och då hade båda skrivit på, men ändå så blev den ogiltig.
Vart går gränsen?
Varför jag blev så intresserad i detta är för att ingen polis kunde säga att så och så är det.

Ja visst förstår jag hyr dyrt de blir, blev bara lite ställd då han inte ville svara på min fråga. då jag klargjorde för han att ja inte tänkte driva det. utan bara undrade hur saker och ting ligger till.


Mvh/Jon

ponjon
17 oktober 2009 · 28 Inlägg

Nehe skrev:
Men sen så är det ju inte upp till polisen heller att avgöra om din bot är ogiltig osv utan det är ju upp till rätten som sagt. Kanske därför de har svårt att svara på din fråga.

Det är väl så det ligger till egentligen. smile

Inga fler som varit med om nått liknande?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 oktober 2009 · 13 757 Inlägg

bestrid allt oavsätt
det kostar inte dig något mer

varför ska du stå för polisens misstag skulle lätt försöka få det till min fördel

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
bumb
17 oktober 2009 · 121 Inlägg

Growe skrev:
bestrid allt oavsätt
det kostar inte dig något mer

varför ska du stå för polisens misstag skulle lätt försöka få det till min fördel

håller helt med även om det bara "några" hundringar, så är det deras fel!

BMW 850 Ci (1992)
Mäki Långsam Perfektionist
17 oktober 2009 · 4 800 Inlägg

Är det så att du klarar ekonomin så är det väl bara att betala? Bestrider du och är allmänt jävlig kommer dom bemöta dig på samma vis hädanefter ute på vägarna, är du trevlig och betalar så ser dom nog mellan fingrarna om du kommer på has någon dag eller liknande. (sålänge du inte riskerar någon)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
tjompa
17 oktober 2009 · 340 Inlägg

Mäki skrev:
Är det så att du klarar ekonomin så är det väl bara att betala? Bestrider du och är allmänt jävlig kommer dom bemöta dig på samma vis hädanefter ute på vägarna, är du trevlig och betalar så ser dom nog mellan fingrarna om du kommer på has någon dag eller liknande. (sålänge du inte riskerar någon)

Alltså vad fan snackar du om?
citat: "är du trevlig och betalar så ser dom nog mellan fingrarna om du kommer på has någon dag eller liknande."
Man betalar aldrig en polis kontant, så på vilket sätt skulle han veta att du betalat din bot och varför skulle han acceptera om du är ute och buskör för man varit duktig och betalat sin bot? Fler betalar än inte betalar om vi säger så, det räknar nog snuten med att du ska göra.
Se mellan fingrarna för att du betalat din bot????
Det här var bara så jäkla pantat skrivet...

Sen till trådskaparen, det var en intressant infallsvinkel faktiskt, dom verkar sakna klara rutiner om vad som händer när en bot inte är påskriven, troligtvis så gäller inte boten alls grundat på dom svar du fick ifrån myndigheterna.

Senast redigerat av tjompa (17 oktober 2009)

ponjon
17 oktober 2009 · 28 Inlägg

Mäki skrev:
Är det så att du klarar ekonomin så är det väl bara att betala? Bestrider du och är allmänt jävlig kommer dom bemöta dig på samma vis hädanefter ute på vägarna, är du trevlig och betalar så ser dom nog mellan fingrarna om du kommer på has någon dag eller liknande. (sålänge du inte riskerar någon)

Jag citerar ur mitt förta inlägg som du inte verkar ha läst helt till punkt

"Kommer inte driva detta vidare då böterna bara är på nån hundring."

ponjon
17 oktober 2009 · 28 Inlägg

tjompa skrev:
Sen till trådskaparen, det var en intressant infallsvinkel faktiskt, dom verkar sakna klara rutiner om vad som händer när en bot inte är påskriven, troligtvis så gäller inte boten alls grundat på dom svar du fick ifrån myndigheterna.

Precis, hade dom haft klara kriterier kring detta så skulle ja väl kunna fått ett rakt svar.
Eller ifall kunna kolla upp det åt mig. Och inte bara nonchalerat min fråga.
Visst förstår väl jag med att man inte har hela lagboken i huvudet.
Har kollat runt lite kring fel skrivna botar, verkar vara väldigt olika på hur det har gått till väga.



Som jag sagt innan så kommer jag inte driva/neka mitt "brott" och den kommer betalas.
Snälla läs klart innan ni börjar kommentera smile

Mvh/Jon

sirmiro Double-Unicorn Rider
17 oktober 2009 · 2 486 Inlägg

Skriver du inte på har du inte godkänt det.

Driva det till tinget kostar dig, hmm, ingenting. Det kostar dock skattepengar, men du har full rätt att driva det dit och maximal summa du får betala är böterna. (Om du inte ska ha advokat etc, då kan det dra ut på det.)
Du kan hävda att det inte skrevs någon bot på plats enligt en överenskommelse mellan dig och polisen och att du inte accepterar att de skriver böter som de tycker på stationen, och det läggs troligen ner.

Saker som de redigerar på stationen är normalt felstavningar, satt en siffra fel i personnumret eller annat som inte påverkar något. Men att de får skriva allt på stationen är inte giltigt, såvida du inte går dit och skriver på det.


Men som du skriver, känner du att du gjort brottet och vill göra rätt för dig så betala och se glad ut. Men för framtiden vet du att så länge du nekar allt har du rätt att få det till tingsrätten, vilket inte kostar dig mer. Rättegångskostnaden i dagens läge ligger på under 1000kr för ett civilmål, hur mycket staten lägger i rättsmål är upp till dem, men det handlar inte om 10000kr, det är bara en polis som vet att de förlorar i rätten som vill skrämma dig från att driva det.

Nehe
17 oktober 2009 · 687 Inlägg

sirmiro skrev:
Skriver du inte på har du inte godkänt det.

Driva det till tinget kostar dig, hmm, ingenting. Det kostar dock skattepengar, men du har full rätt att driva det dit och maximal summa du får betala är böterna. (Om du inte ska ha advokat etc, då kan det dra ut på det.)
Du kan hävda att det inte skrevs någon bot på plats enligt en överenskommelse mellan dig och polisen och att du inte accepterar att de skriver böter som de tycker på stationen, och det läggs troligen ner.

Saker som de redigerar på stationen är normalt felstavningar, satt en siffra fel i personnumret eller annat som inte påverkar något. Men att de får skriva allt på stationen är inte giltigt, såvida du inte går dit och skriver på det.


Men som du skriver, känner du att du gjort brottet och vill göra rätt för dig så betala och se glad ut. Men för framtiden vet du att så länge du nekar allt har du rätt att få det till tingsrätten, vilket inte kostar dig mer. Rättegångskostnaden i dagens läge ligger på under 1000kr för ett civilmål, hur mycket staten lägger i rättsmål är upp till dem, men det handlar inte om 10000kr, det är bara en polis som vet att de förlorar i rätten som vill skrämma dig från att driva det.

Sen så kostar det lön i form av att personerna som sitter i tinget ska dit. Det kostar lokalhyra. Det kostar att ta dit aktuell polisman som skall vittna, det kostar förlorad arbetstid för polisen, det kostar förlorad arbetstid för TS, etc etc etc..

Dessutom blir du alltid delgiven på plats, antingen skriver du på delgivningen eller så skriver polisman att du har blivit muntligt delgiven men vägrar skriva på. Ingen bot skrivs i efterhand på station men ändringar kan göras men då underrättas förmodligen alltid berörd person.

Att polisen inte har något svar på om den är ogiltig eller inte är pga att det inte är de som dömer en bot som ogiltig om inte uppenbara fel har gjorts ex. Fel årtal, fel datum (se mitt exempel ovan med vinterdäck).

Senast redigerat av Nehe (17 oktober 2009)

sirmiro Double-Unicorn Rider
18 oktober 2009 · 2 486 Inlägg

Nehe skrev:

sirmiro skrev:
Skriver du inte på har du inte godkänt det.

Driva det till tinget kostar dig, hmm, ingenting. Det kostar dock skattepengar, men du har full rätt att driva det dit och maximal summa du får betala är böterna. (Om du inte ska ha advokat etc, då kan det dra ut på det.)
Du kan hävda att det inte skrevs någon bot på plats enligt en överenskommelse mellan dig och polisen och att du inte accepterar att de skriver böter som de tycker på stationen, och det läggs troligen ner.

Saker som de redigerar på stationen är normalt felstavningar, satt en siffra fel i personnumret eller annat som inte påverkar något. Men att de får skriva allt på stationen är inte giltigt, såvida du inte går dit och skriver på det.


Men som du skriver, känner du att du gjort brottet och vill göra rätt för dig så betala och se glad ut. Men för framtiden vet du att så länge du nekar allt har du rätt att få det till tingsrätten, vilket inte kostar dig mer. Rättegångskostnaden i dagens läge ligger på under 1000kr för ett civilmål, hur mycket staten lägger i rättsmål är upp till dem, men det handlar inte om 10000kr, det är bara en polis som vet att de förlorar i rätten som vill skrämma dig från att driva det.

Sen så kostar det lön i form av att personerna som sitter i tinget ska dit. Det kostar lokalhyra. Det kostar att ta dit aktuell polisman som skall vittna, det kostar förlorad arbetstid för polisen, det kostar förlorad arbetstid för TS, etc etc etc..

Dessutom blir du alltid delgiven på plats, antingen skriver du på delgivningen eller så skriver polisman att du har blivit muntligt delgiven men vägrar skriva på. Ingen bot skrivs i efterhand på station men ändringar kan göras men då underrättas förmodligen alltid berörd person.

Att polisen inte har något svar på om den är ogiltig eller inte är pga att det inte är de som dömer en bot som ogiltig om inte uppenbara fel har gjorts ex. Fel årtal, fel datum (se mitt exempel ovan med vinterdäck).

Själva rättegången går på ca 500kr. Inklusive lokalhyra, löner, kaffeautomat etc. Hur så billigt? Ett normalt trafikbrott tar ytterst kort tid i rätten, ca 15-30min. Så de hinner många fall och det drar ner kostnaden per mål. Aktuell polisman är inte alltid med på rättegången. Och polisen ska inte behöva lägga 5-10timmar på varje mål, då har de inte tillräckliga bevis från start, möjligen att de kan lägga 1-2timmar att fylla i alla papper, men det ger inte de kostnaderna. Samma sak där, de har så många fall som går till rätten att de vet hur de fyller i och det går fort.
Det är skillnad på ett brottsmål med massa vittnesförhör osv, då drar det iväg i kostnader.

Sen är det helt klart att det är en individuell bedömning om botens giltighet, då det finns många som fått det struket medan andra fått en likadan bot med samma fel bedömd giltig. Men man har alltid samma rätt att få det prövat i rätten om man vill eller har invändningar rörande brottet man begått.

Värt att notera är att man ofta blir hårdare bedömd vid nästa tillfälle de kontrollerar om man har en tidigare förseelse, så den som sa betala och tro att de blir gladare verkar ha missuppfattat systemet lite. En vän blev av med kortet då han fick 3st mindre förseelser under en kortare tidsperiod (ca 1år), så det kan löna sig att neka om man känner att man inte gjort brottet - även om det är en struntsumma att betala.

Germax
18 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

ponjon skrev:

Nehe skrev:
Men sen så är det ju inte upp till polisen heller att avgöra om din bot är ogiltig osv utan det är ju upp till rätten som sagt. Kanske därför de har svårt att svara på din fråga.

Det är väl så det ligger till egentligen. smile

Inga fler som varit med om nått liknande?

En polare fick böter för att han körde 36km/h på 50väg haha.
De stog o sköt med sin laser vid en korsning när vi kom från en 30väg.
Dom stannar honom en bit bort och säger att han kört 36 på 30väg. Han vägrar skriva på med vetskapen att han garanterat inte åkt fortare än 30 då vi såg dom stå där bland annat. Polisen kilar iväg och vi åker tillbax till platsen för att kolla, på boten står de att mätningen är gjord på 81m avstånd. Vi stegar avståndet från där dom stog till 50skylten (som kom efter 30 sträckan) till 130m. Vad i helvete tänker vi och åker och jagar upp polisen, förklarar oss och får till svar typ "Du vet inte vad du pratar om" okej tänkte vi, vi får se vad domaren säger.

En timme senare ca stannar polisen oss igen och ber polaren komma med ut där de sedan säger att de river boten för att de inte vill jävlas. haha vilka jävla nötter!

Nehe
18 oktober 2009 · 687 Inlägg

sirmiro skrev:

Nehe skrev:

sirmiro skrev:
Skriver du inte på har du inte godkänt det.

Driva det till tinget kostar dig, hmm, ingenting. Det kostar dock skattepengar, men du har full rätt att driva det dit och maximal summa du får betala är böterna. (Om du inte ska ha advokat etc, då kan det dra ut på det.)
Du kan hävda att det inte skrevs någon bot på plats enligt en överenskommelse mellan dig och polisen och att du inte accepterar att de skriver böter som de tycker på stationen, och det läggs troligen ner.

Saker som de redigerar på stationen är normalt felstavningar, satt en siffra fel i personnumret eller annat som inte påverkar något. Men att de får skriva allt på stationen är inte giltigt, såvida du inte går dit och skriver på det.


Men som du skriver, känner du att du gjort brottet och vill göra rätt för dig så betala och se glad ut. Men för framtiden vet du att så länge du nekar allt har du rätt att få det till tingsrätten, vilket inte kostar dig mer. Rättegångskostnaden i dagens läge ligger på under 1000kr för ett civilmål, hur mycket staten lägger i rättsmål är upp till dem, men det handlar inte om 10000kr, det är bara en polis som vet att de förlorar i rätten som vill skrämma dig från att driva det.

Sen så kostar det lön i form av att personerna som sitter i tinget ska dit. Det kostar lokalhyra. Det kostar att ta dit aktuell polisman som skall vittna, det kostar förlorad arbetstid för polisen, det kostar förlorad arbetstid för TS, etc etc etc..

Dessutom blir du alltid delgiven på plats, antingen skriver du på delgivningen eller så skriver polisman att du har blivit muntligt delgiven men vägrar skriva på. Ingen bot skrivs i efterhand på station men ändringar kan göras men då underrättas förmodligen alltid berörd person.

Att polisen inte har något svar på om den är ogiltig eller inte är pga att det inte är de som dömer en bot som ogiltig om inte uppenbara fel har gjorts ex. Fel årtal, fel datum (se mitt exempel ovan med vinterdäck).

Själva rättegången går på ca 500kr. Inklusive lokalhyra, löner, kaffeautomat etc. Hur så billigt? Ett normalt trafikbrott tar ytterst kort tid i rätten, ca 15-30min. Så de hinner många fall och det drar ner kostnaden per mål. Aktuell polisman är inte alltid med på rättegången. Och polisen ska inte behöva lägga 5-10timmar på varje mål, då har de inte tillräckliga bevis från start, möjligen att de kan lägga 1-2timmar att fylla i alla papper, men det ger inte de kostnaderna. Samma sak där, de har så många fall som går till rätten att de vet hur de fyller i och det går fort.
Det är skillnad på ett brottsmål med massa vittnesförhör osv, då drar det iväg i kostnader.

Sen är det helt klart att det är en individuell bedömning om botens giltighet, då det finns många som fått det struket medan andra fått en likadan bot med samma fel bedömd giltig. Men man har alltid samma rätt att få det prövat i rätten om man vill eller har invändningar rörande brottet man begått.

Värt att notera är att man ofta blir hårdare bedömd vid nästa tillfälle de kontrollerar om man har en tidigare förseelse, så den som sa betala och tro att de blir gladare verkar ha missuppfattat systemet lite. En vän blev av med kortet då han fick 3st mindre förseelser under en kortare tidsperiod (ca 1år), så det kan löna sig att neka om man känner att man inte gjort brottet - även om det är en struntsumma att betala.

Det kostar mer än 500kr skulle vilja se lite fakta kring dina påståenden.

Sen självklart så har alla rätt att driva en bot vidare, hur givande det nu än kan kännas om man vet att man har gjort fel. Och hurvida boten är giltig eller ej är inte polisens sak att avgöra om det inte fortfarande är självklara fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang