Någo som går/är bil lackerare?

Timjoh
18 oktober 2009 · 453 Inlägg

Tjena går första året på industri, i början var jag gävligt taggad men med tiden nu känner jag att det där lilla extra som att om man får en ny bil tlx vill man bara ut och köra med den den känslan är typ borta nu när man får jobba med det lite.

Är bäst i klassen så är liksom inte att man är dålig därför det är tråkigt eller så.

Men så undrar jag nu då om någon går som bil lackerare?
Vad man får för utbildning liksom får man lära sig lite svets så man kan svetsa rost och gör massa med glasfiber osv.

Låter jävligt kul gillar att fixa något gammalt sen få det i totalt nyskick. är lite av en perfektionist,(stavning)

så lite info om den linjen det jobbet hade varit kul att veta smile

Simon0
18 oktober 2009 · 128 Inlägg

Jag går karosseri/lack och kommer inrikta mig på billackering.
Vill du hålla på och laga upp en massa gamla bilar så får du göra det på fritiden då de flesta jobben är försäkringsjobb - nyare bilar.

BMW 325i "Silver surfer" (1991)
Timjoh
18 oktober 2009 · 453 Inlägg

Simon0 skrev:
Jag går karosseri/lack och kommer inrikta mig på billackering.
Vill du hålla på och laga upp en massa gamla bilar så får du göra det på fritiden då de flesta jobben är försäkringsjobb - nyare bilar.

Okej men på ett ungefär vad lär man sig? man lär väll sig alla grejer runt om lacken så man kan förbereda bilen elle va det nu är för att lacka?

Iam2fast4U
18 oktober 2009 · 1 534 Inlägg

Timjoh skrev:

Simon0 skrev:
Jag går karosseri/lack och kommer inrikta mig på billackering.
Vill du hålla på och laga upp en massa gamla bilar så får du göra det på fritiden då de flesta jobben är försäkringsjobb - nyare bilar.

Okej men på ett ungefär vad lär man sig? man lär väll sig alla grejer runt om lacken så man kan förbereda bilen elle va det nu är för att lacka?

på ebersteinska i norrköping så lär man sig grunderna för karosseri första terminen däribland

Riktning med hammare och verktyg
svetsning
tennspackling
glasfiberspackling
finspacklig
slipning

andra terminen så väljer man inreiktning plåtslagare eller billackerare

jag valde lackering där får man lära sig

slipa spackel/spackla
blanda grund/färg
maskera
lackera
motivlackera
osv osv

BMW E34 "538" (1990)
Simon0
18 oktober 2009 · 128 Inlägg

Våran utbildning fungerar precis likadant så som Iam2fast4you skrev.
Klart man får lära sig hur man lagar rost osv men det är inget man kommer att få hålla på med OM du ska bli billackerare, då ska du bli plåtslagare om du vill hålla på med sånt.

BMW 325i "Silver surfer" (1991)
Timjoh
18 oktober 2009 · 453 Inlägg

Simon0 skrev:
Våran utbildning fungerar precis likadant så som Iam2fast4you skrev.
Klart man får lära sig hur man lagar rost osv men det är inget man kommer att få hålla på med OM du ska bli billackerare, då ska du bli plåtslagare om du vill hålla på med sånt.

Okej låter ju endå som en kul linje och något som skulle vara bra för mig man får grunderna i det mesta sen förstår jag ju att det inte är så mkt vetsa rost och grejer så men man får endå så man lär sig en del liksom.

Får se om man kan ändra linje nu så sent, risk att man kommer efter.

Fler som är lakerare får skriva så man får mer på benen smile

Germax
18 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

Iam2fast4U skrev:

Timjoh skrev:

Simon0 skrev:
Jag går karosseri/lack och kommer inrikta mig på billackering.
Vill du hålla på och laga upp en massa gamla bilar så får du göra det på fritiden då de flesta jobben är försäkringsjobb - nyare bilar.

Okej men på ett ungefär vad lär man sig? man lär väll sig alla grejer runt om lacken så man kan förbereda bilen elle va det nu är för att lacka?

på ebersteinska i norrköping så lär man sig grunderna för karosseri första terminen däribland

Riktning med hammare och verktyg
svetsning
tennspackling
glasfiberspackling
finspacklig
slipning

andra terminen så väljer man inreiktning plåtslagare eller billackerare

jag valde lackering där får man lära sig

slipa spackel/spackla
blanda grund/färg
maskera
lackera
motivlackera
osv osv

Haha blanda färg är de en 50 poängskurs lr? wink haha

Iam2fast4U
18 oktober 2009 · 1 534 Inlägg

JapMax skrev:

Iam2fast4U skrev:

Timjoh skrev:

Okej men på ett ungefär vad lär man sig? man lär väll sig alla grejer runt om lacken så man kan förbereda bilen elle va det nu är för att lacka?

på ebersteinska i norrköping så lär man sig grunderna för karosseri första terminen däribland

Riktning med hammare och verktyg
svetsning
tennspackling
glasfiberspackling
finspacklig
slipning

andra terminen så väljer man inreiktning plåtslagare eller billackerare

jag valde lackering där får man lära sig

slipa spackel/spackla
blanda grund/färg
maskera
lackera
motivlackera
osv osv

Haha blanda färg är de en 50 poängskurs lr? wink haha

vi har inga kurser

BMW E34 "538" (1990)
bear_volvo
18 oktober 2009 · 283 Inlägg

jävligt rolig linje lärde mig riktigt mycket, så det är något som jag kan rekomendera:)

turbointercooler
19 oktober 2009 · 86 Inlägg

om man redan gått gymnasiet färdigt och sen plötsligt känner att man vill bli lackerare när man är 23 som jag. är det för sent att bli det? eller finns det utbildningar till lackerare även på vuxennivå? typ en KY utbildning? har letat men inte hittat nån sån iaf..

Senast redigerat av turbointercooler (19 oktober 2009)

IceEyes Varningar: För många..
19 oktober 2009 · 2 552 Inlägg

turbointercooler skrev:
om man redan gått gymnasiet färdigt och sen plötsligt känner att man vill bli lackerare när man är 23 som jag. är det för sent att bli det? eller finns det utbildningar till lackerare även på vuxennivå? typ en KY utbildning? har letat men inte hittat nån sån iaf..

Lernia har en billackerningsutbildning i Kävlinge. Har själv sökt dit och fick besked idag att jag kom in på den. big_smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Wiechert tysk.
19 oktober 2009 · 592 Inlägg

Ett tips är ju att prata med din lärare annars? smile
Ni andra, vissa kommuner tillhanda håller även utbildning som "vuxenutbildning" alltså komvux. Karlstad vet jag att det finns i iaf, tänkte ev. söka dit 2010.

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
Timjoh
19 oktober 2009 · 453 Inlägg

Ska till studievägledaren i mon på skolan och se vad dom säger ska ringa till företaget osv min mamma känner dom som jobbar där jag kommer gå om det blir så, så ska se vad som händer är en ricktigt bra lack firma som tar hand om mycket jobb.

Man får även lära sig ricktning av ram och plåt osv osv.

Blir en utbildind då man, är ute och jobbar på firman 3-4 dagar i veckan har eng-sv-matte 1 dag i veckan.
finns ju ingen lackerings utbildning i halland längre bara praktiska.

så får hoppas det går bra nu smile

turbointercooler
19 oktober 2009 · 86 Inlägg

IceEyes skrev:

turbointercooler skrev:
om man redan gått gymnasiet färdigt och sen plötsligt känner att man vill bli lackerare när man är 23 som jag. är det för sent att bli det? eller finns det utbildningar till lackerare även på vuxennivå? typ en KY utbildning? har letat men inte hittat nån sån iaf..

Lernia har en billackerningsutbildning i Kävlinge. Har själv sökt dit och fick besked idag att jag kom in på den. big_smile

där ser man, vad  kul, Grattis:D

MrGalant
20 oktober 2009 · 118 Inlägg

IceEyes skrev:

turbointercooler skrev:
om man redan gått gymnasiet färdigt och sen plötsligt känner att man vill bli lackerare när man är 23 som jag. är det för sent att bli det? eller finns det utbildningar till lackerare även på vuxennivå? typ en KY utbildning? har letat men inte hittat nån sån iaf..

Lernia har en billackerningsutbildning i Kävlinge. Har själv sökt dit och fick besked idag att jag kom in på den. big_smile

Ojojoj. Från Timrå till Kävlinge.  Grattis

Emilius Avstängd
20 oktober 2009 · 1 714 Inlägg

En lackerare har iaf inget med svets att göra om man snackar om yrket,
vissa utbildningar kanske inkluderar det på nåt sätt men en lackerare ska egentligen inte röra spackel ens,
på sin höjd lägga sista spacklingen innan det är dags för lackering, även om det inte är så egentligen,
för plåtslagarna är inte alltid så noga. vissa dagar får vi stå och demontera detaljer, vissa blästra prylar,
helt fel egentligen men så kan det vara. beror på stället du står och jobbar på.
Vissa är rena lackfirmor, vissa finns det plåtslagardel på också.

Runt dina trakter vet jag inte om nån utbildning,
jag själv går lackering 3:e året på westerlundska i enköping.

Timjoh
20 oktober 2009 · 453 Inlägg

Emilius skrev:
En lackerare har iaf inget med svets att göra om man snackar om yrket,
vissa utbildningar kanske inkluderar det på nåt sätt men en lackerare ska egentligen inte röra spackel ens,
på sin höjd lägga sista spacklingen innan det är dags för lackering, även om det inte är så egentligen,
för plåtslagarna är inte alltid så noga. vissa dagar får vi stå och demontera detaljer, vissa blästra prylar,
helt fel egentligen men så kan det vara. beror på stället du står och jobbar på.
Vissa är rena lackfirmor, vissa finns det plåtslagardel på också.

Runt dina trakter vet jag inte om nån utbildning,
jag själv går lackering 3:e året på westerlundska i enköping.

Finns ingen lack linje i hela halland så man får vända sig till dom praktiska linjerna,
Det företaget jag troligtvis ska vara på har 2000kv lokaler med både plåt/ram/kaross avdelning och lackning osv. Är ledande inom denna branchen.

Dom kan förbereda och lacka 20 bilar på löpande band samtidigt och kan lacka stora lastbilar osv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang