herrsiba skrev:
Ok. Undrar vad det är för snubbe som slänger i ett APC-kit men struntar i intercoolern... Det är liksom ganska onödigt, kan inte höja laddtrycket så värst mycket om du inte får kylning på luften in i motorn...
Har lagt upp en bild med några av delarna som ingår i APC-systemet. Kollade på din bild av motorutrymmet och på den hittar jag varken magnetventilen, intercoolern eller APC-boxen...
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=817996Gjorde bilden snabbt i paint så det är inte så tjusigt...
Men det jag har ringat in är följande:
1. Magnetventil.
Denna styr hur mycket avgaser wastegaten ska släppa ut förbi avgasturbinen på turbon. Allstå styr denna hur mycket turbon ska ladda.
2. APC-boxen.
Står APC, Styrdon/Contr. unit och ett nummer på en klisterlapp mitt på boxen.
3. Knacksensor.
Titta ner mellan de två mittersta fingrarna på insuget så ser du en knacksensor som är skruvad ner i motorblocket, om förre ägaren har slängt i ett APC-kit hoppas jag denna sitter där.
Sitter INTE original på 900 S, så original är det ett bara ett hål i blocket.
4. Intercooler.
Ett måste vid APC-konvertering. Antingen denna som är original på alla fulltrycks 900:or eller så kan man slänga på en betydligt större 9000 intercooler/Kina intercooler framför kylaren om man vill ha ännu bättre kyleffekt. 9000 intercooler kräver dock att bogseröglorna i fronten offras...
Kolla upp detta så blir du klokare på om det är APC islängt. Vad är det för APC-dekaler i bilen förresten?