Små trim till 740 gl och glt, va är det "bästa" o "lättaste" man kan göra?

Thedriftking
26 oktober 2009 ·

tja,

söker lite tips om hur man ska små vässa en volvo 740 gl och även glt (vill veta båda beroende på vilken jag köper)

vill inte bygga om till turbo utan köra på sugmotor,

så har ni tips o förslag va man kan göra? min buget ligger väll på 6000 på trim, kan även fixa ganska mkt hemma (svetsa m.m)




mvh Erik

alexbenhard Hemlig Agent
26 oktober 2009 · 1 115 Inlägg

Plana och porta toppen, byt kamaxel så har du nog spenderat de där 6000:-.

Svetsa diffen när du ändå är igång.

MVH. Alex

Thedriftking
26 oktober 2009 ·

alexbenhard skrev:
Plana och porta toppen, byt kamaxel så har du nog spenderat de där 6000:-.

Svetsa diffen när du ändå är igång.

MVH. Alex

okej smile ger det mer "effekt" att plana o porta toppen än o skaffa extraktor?

p-nyhlen Quattro - bar å åk
26 oktober 2009 · 621 Inlägg

Sälj den du har och köp en 740 turbo.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
26 oktober 2009 · 3 180 Inlägg

Thedriftking skrev:

alexbenhard skrev:
Plana och porta toppen, byt kamaxel så har du nog spenderat de där 6000:-.

Svetsa diffen när du ändå är igång.

MVH. Alex

okej smile ger det mer "effekt" att plana o porta toppen än o skaffa extraktor?

helst ska du ha båda två för att få nån vettig ökning, men vill du ha mest effekt för pengarna så släng i en turbomotor.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Etingelholm
26 oktober 2009 · 979 Inlägg

NITROUS skrev:

Thedriftking skrev:

alexbenhard skrev:
Plana och porta toppen, byt kamaxel så har du nog spenderat de där 6000:-.

Svetsa diffen när du ändå är igång.

MVH. Alex

okej smile ger det mer "effekt" att plana o porta toppen än o skaffa extraktor?

helst ska du ha båda två för att få nån vettig ökning, men vill du ha mest effekt för pengarna så släng i en turbomotor.

Killen ville ju inte ha turbo smile

avgas/filter är ju standard idag.
Lätta svänghjulet för mer varvvillighet i maskinen.
Plana toppen (porta om du kan lr vet ngn som gör det)
Grenrör.

Där har du dina 6000:- om du gör jobben sj som tex bygger eget avgas m.m.

Ska du ha kamaxlel/kamaxlar m.m så springer pengarna iväg.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Rojpen
26 oktober 2009 · 2 230 Inlägg

skaffa en 16v så har du ju 170hk där typ smile
annars gör som tidigare sagt.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
kolvas
26 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

Köp en folkracebil (6500kr) och ta den motorn, stoppa i din gamla original motor i folkracebilen och sälj den för 3-5000kr

billigare än så går inte om man inte räknar lättning som trimning

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Snitch Ointresserad.
26 oktober 2009 · 936 Inlägg

Sugmotor trim är dyrt. Det är inte direkt lätt heller.

Men bygg dig ett rejält avgas, sport filter ger typ ingenting men ändå något. Plocka bort balans remmen.

Teabag appreciation club.
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

Är nog mer lönt att köpa en GLT 16 VALVE med B234F 155/159hk & 210Nm direkt
än att kosta på en B230F-motor till ungefär samma effekt.

Lägga 6000kr på lite stötdämpare & krängningshämmare istället (som behövs wink).

Bensinskallen P o r s c h e
26 oktober 2009 · 1 700 Inlägg

Är de F på b230:in då eller? tongue

I så fall är de ju tråkigt, roligare med E wink

-Men porta+plana, kostade mig 1500 kr.
-Kam, finns säkert begagnat för en vettig peng
-Kirra 2,5", är du händig kan du ju alltid svetsa ihop ett eget extraktor.
-Rensa luftvägen, typ ett öppet filter eller nåt sånt
-Mer soppa! Och därför ä F s tråkigt, då måste man jävlas med äcklig elektronik. På E är de bara att skruva lite o sen är de bara att tuta o köra wink
-Lätta svänghjul, ja kör på 7kg och de svarar ganska bra wink

Så ser iaf min setup ut på in b23E, förutom extraktor wink Får se hur den går nästa tävling big_smile

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Thedriftking
26 oktober 2009 ·

tack alla, med glt:n menar jag 16v motorn smile o gl är väll 8v?

ska jag satsa på glt 16v o sen skaffa extraktor, fullflödes avgassystem (2,5" med en dämpare o katt typ) plana (kanske porta) öppet sport luftfilter? eller ska man köra  org o sen skaffa bättre fjädring m.m för dom 6000 kr?

(kommer göra det mesta själv t.ex bygga avgasystem, o kanske plana o porta själv eller så försöker jag hitta nån som kan göra det billigt)

vill inte ha turbo (kanske vill får se) för att mer kan paja = dyrare reperationer (turbo ras tänker jag på nu) o sen när man väll börjat trimma så vill man bara ha mer o mer wink så då flyger pengarna iväg wink

Senast redigerat av Thedriftking (26 oktober 2009)

Volvo740-88 Volvo850-92
26 oktober 2009 · 1 678 Inlägg

En fråga. Varför har B230F 9,8:1 i komp?

steifan DR!FTT3KN!K3R
26 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

Thedriftking skrev:
tack alla, med glt:n menar jag 16v motorn smile o gl är väll 8v?

ska jag satsa på glt 16v o sen skaffa extraktor, fullflödes avgassystem (2,5" med en dämpare o katt typ) plana (kanske porta) öppet sport luftfilter? eller ska man köra  org o sen skaffa bättre fjädring m.m för dom 6000 kr?

Finns bilar som heter "GLT" som har den vanliga 8v-motorn med med lite sportigare dekor.
16V-bilarna heter officiellt "GLT 16 VALVE".

Jag har själv provat extraktorgrenrör, 2,5" främre rör, originalkat, och 2,5 sportsystem med två ljuddämpare + chiptrimning (2000kr från http://www.hi-tuning.com/ ) på min 16v-bil.
Tycker själv inte att det ger nåt speciellt så kan ju inte direkt rekommendera dom grejerna.
Men finns antagligen andra som säger något helt annat.
Kanske ska till lite bearbetning av topplocket och kamaxlar innan det ger sig bättre
(det senare kostar litegrann).

Desto roligare att lägga pengarna där de behövs mer, väghållningsprylar.
Lite tips:
http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=61735


Edit:
Lite allmänt lästips om Volvo 700-serien:
http://www.forumbilder.se/images/fd32009110859a5fa.jpg
http://www.forumbilder.se/images/5d320091110226c78.jpg
http://www.forumbilder.se/images/6d32009111116fb54.jpg
http://www.forumbilder.se/images/f7320091112252ed2.jpg

http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY … 00_900.pdf

Senast redigerat av steifan (26 oktober 2009)

Volvo740-88 Volvo850-92
26 oktober 2009 · 1 678 Inlägg

Läste här att man kan få 129 hk med en V-kam på en B230F
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1722.0

Thedriftking
26 oktober 2009 ·

steifan skrev:

Thedriftking skrev:
tack alla, med glt:n menar jag 16v motorn smile o gl är väll 8v?

ska jag satsa på glt 16v o sen skaffa extraktor, fullflödes avgassystem (2,5" med en dämpare o katt typ) plana (kanske porta) öppet sport luftfilter? eller ska man köra  org o sen skaffa bättre fjädring m.m för dom 6000 kr?

Finns bilar som heter "GLT" som har den vanliga 8v-motorn med med lite sportigare dekor.
16V-bilarna heter officiellt "GLT 16 VALVE".

Jag har själv provat extraktorgrenrör, 2,5" främre rör, originalkat, och 2,5 sportsystem med två ljuddämpare + chiptrimning (2000kr från http://www.hi-tuning.com/ ) på min 16v-bil.
Tycker själv inte att det ger nåt speciellt så kan ju inte direkt rekommendera dom grejerna.
Men finns antagligen andra som säger något helt annat.
Kanske ska till lite bearbetning av topplocket och kamaxlar innan det ger sig bättre
(det senare kostar litegrann).

Desto roligare att lägga pengarna där de behövs mer, väghållningsprylar.
Lite tips:
http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=61735


Edit:
Lite allmänt lästips om Volvo 700-serien:
http://www.forumbilder.se/images/fd32009110859a5fa.jpg
http://www.forumbilder.se/images/5d320091110226c78.jpg
http://www.forumbilder.se/images/6d32009111116fb54.jpg
http://www.forumbilder.se/images/f7320091112252ed2.jpg

http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY … 00_900.pdf

okej, men tror jag försöker hitta en glt 16v då, o försöka få bra vägghållning o köra org i motorn. o sen lite bättre inredning (sportstolar, annan ratt m.m) o tror jag ska skaffa diffad bakaxel med, blir väll svetsdiff wink  hittar jag ingen bra glt 16v köper jag en vanlig gl smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
27 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

Thedriftking skrev:

steifan skrev:

Thedriftking skrev:
text

text

okej, men tror jag försöker hitta en glt 16v då, o försöka få bra vägghållning o köra org i motorn. o sen lite bättre inredning (sportstolar, annan ratt m.m) o tror jag ska skaffa diffad bakaxel med, blir väll svetsdiff wink  hittar jag ingen bra glt 16v köper jag en vanlig gl smile

Tror det kan vara en bra början.

Finns en lirare på Volvo 7/900 Klubbens forum  som har en sugtrimmad B230F (dvs en GL-bil) som har 147 hk på bakhjulen (Ungefär 160-170 motoreffekt) om jag ej minns fel. Ganska påkostad, men går ju ändå som en B234F (16v-bil) ungefär. Så vet inte om det är så lönt att bara småtrimma en 8v-sugismotor när det finns en motor som redan är "där".

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
27 oktober 2009 · 1 342 Inlägg

Kapa sista dämparen å släng dit japs som majoriteten gör.

Audis in Scandinavia Crew
Thedriftking
28 oktober 2009 ·

NIKKELICIOUS skrev:
Kapa sista dämparen å släng dit japs som majoriteten gör.

haha, ALDRIG tongue skit fult med japs på volvo:P kommer köra på simons dämpare smile

Snitch Ointresserad.
28 oktober 2009 · 936 Inlägg

Thedriftking skrev:

NIKKELICIOUS skrev:
Kapa sista dämparen å släng dit japs som majoriteten gör.

haha, ALDRIG tongue skit fult med japs på volvo:P kommer köra på simons dämpare smile

Fult?`ja kanske, om man placerar hela dämparen utanför kofångaren. Men om man monterar den snyggt så ser det hyffsat ut.

Teabag appreciation club.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang