Få bilen mer högvarvig! BMW 325 e36

nykomling
2 november 2009 · 156 Inlägg

skulle vilja få min 325 piggare och mer varvvillig.. om man t.ex jämför BMW med en av Ferraris mest villiga så ser det ut typ såhär
F355:
V8 3,5l
437cc /cyllinder
DOHC
5 ventiler /cyllinder
slaglängd låg?


325i e36:
R6 2,5l
416cc /cyllinder
DOHC
4ventiler /cyllinder
slaglängd okänd, ganska låg antar jag?


# undrar nu om det är möjligt att göra den lilla sexan lika pigg som Ferrarin och detta utan att bilen får problem i besiktningen
# vad är det som behöver justeras och hur stor effektökning kan man få ut uppskattningsvis?

Senast redigerat av nykomling (2 november 2009)

Jolle87
2 november 2009 · 1 585 Inlägg

Om du vill få din 325:a varvvillig så kan man ju alltid slänga i ett chip, då de oftast gör så att varvstoppet flyttas eller tas bort helt och hållet. Vad det gäller att få din bil att gå som en ferrari kan du nog glömma de planerna. De skulle väll isåfall vara om du vråltrimmar den och då är det turbokonventering som gäller. Men då blir bilen olaglig och du måste hela tiden montera bort turbokitet vid besiktning osv. Annars är det väll porta och plana toppen som gäller även byta kam och ventilfjädrar, och sen lite större avgas, och extraktor grenrör samt en mappning, men du lär nog inte få så där jätte många hästar för det runt 200-230hk kanske som max. Enklast är kanske att slänga i en M3 motor och regga om bilen till en M3:a? Eller kanske köpa en bil som går bättre redan från fabrik.

Senast redigerat av Jolle87 (2 november 2009)

nykomling
2 november 2009 · 156 Inlägg

Jolle87 skrev:
Om du vill få din 325:a varvvillig så kan man ju alltid slänga i ett chip, då de oftast gör så att varvstoppet flyttas eller tas bort helt och hållet. Vad det gäller att få din bil att gå som en ferrari kan du nog glömma de planerna. De skulle väll isåfall vara om du vråltrimmar den och då är det turbokonventering som gäller. Men då blir bilen olaglig och du måste hela tiden montera bort turbokitet vid besiktning osv. Annars är det väll porta och plana toppen som gäller och lite större avgas, och extraktor grenrör samt chipptrimning, men du lär nog inte får så där jätte många hästar för det runt 200-220hk kanske som max. Enklast är kanske att slänga i en M3 motor och regga om bilen till en M3:a? Eller kanske köpa en bil som går bättre redan från fabrik.

ok så det är endast porta och plana toppen som gäller? avgas o såntdär är ju en självklarhet (: jo alltså jag vet att man aldrig får ut några 380hk ur den lilla sexan, jag är inte dum tongue det jag menade var att jag ville få bilen högvarvig och mer pigg.. förväntar mig minst 220hk, gärna lite mer om det skulle vara möjligt.. 240hk hade varit fantastiskt om det hade varit möjligt big_smile någon turbo vill jag inte ha i bilen ändå, ändå om det är enkelt att få ut 500hk med det.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
2 november 2009 · 3 180 Inlägg

har svarat i din andra tråd.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
nykomling
2 november 2009 · 156 Inlägg

NITROUS skrev:
har svarat i din andra tråd.

tackar smile är det verkligen lönt att byta kammar, och vad skulle det kosta egentligen? o vad är "stumma tryckare" för något egentligen? är inte så jätte erfaren som du märker wink

barrre Evolution Garage
2 november 2009 · 394 Inlägg

Inte för att jag tycker att detta hör till avancerade delen, men med bra ventilfjädrar och en riktigt vass kam så kan du säkert varva en jäkla massa. Men det är under förutsättning att veven, och övriga delar i motorn står pall för det. En maxportad topp med större ventiler borde ju också vara att föredra i ett sånt läge.

Kolla runt på lite rallycrossforum så hittar du säkert någon som har ett bra recept för en högvarvig 325-motor med lite pulver i.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
nykomling
2 november 2009 · 156 Inlägg

barrre skrev:
Inte för att jag tycker att detta hör till avancerade delen, men med bra ventilfjädrar och en riktigt vass kam så kan du säkert varva en jäkla massa. Men det är under förutsättning att veven, och övriga delar i motorn står pall för det. En maxportad topp med större ventiler borde ju också vara att föredra i ett sånt läge.

Kolla runt på lite rallycrossforum så hittar du säkert någon som har ett bra recept för en högvarvig 325-motor med lite pulver i.

ok tack för ditt svar smile vad är en vass kam för er egentligen, är det nyköp eller modifiering som gäller?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
2 november 2009 · 3 180 Inlägg

nykomling skrev:

NITROUS skrev:
har svarat i din andra tråd.

tackar smile är det verkligen lönt att byta kammar, och vad skulle det kosta egentligen? o vad är "stumma tryckare" för något egentligen? är inte så jätte erfaren som du märker wink

vill du varva mer så lär du byta kammar samt ventilfjädrar och mappa, eftersom originalsakerna inte har mycket att ge efter 6000.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
barrre Evolution Garage
2 november 2009 · 394 Inlägg

nykomling skrev:

barrre skrev:
Inte för att jag tycker att detta hör till avancerade delen, men med bra ventilfjädrar och en riktigt vass kam så kan du säkert varva en jäkla massa. Men det är under förutsättning att veven, och övriga delar i motorn står pall för det. En maxportad topp med större ventiler borde ju också vara att föredra i ett sånt läge.

Kolla runt på lite rallycrossforum så hittar du säkert någon som har ett bra recept för en högvarvig 325-motor med lite pulver i.

ok tack för ditt svar smile vad är en vass kam för er egentligen, är det nyköp eller modifiering som gäller?

Nyköp är det antagligen som gäller i det läget. En vass kam ger oftast lägre effekt vid låga varv, och mer effekt i de högre varven, samt tillåter motorn att varva mer.... men exakt vad en "vass" kam innebär är ju ganska relativt då en kam kan slipas i stort sett hur som helst, och ge olika responser på olika motorer! Men jag skulle tro att en kam kallas "vass" just pga utformningen ser spetsigare (vassare) ut än på en mild kam ! smile

Sen krävar ju en vass kam alltid att du bygger ordentligt på avgassidan med grenrör/avgassystem.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
nykomling
2 november 2009 · 156 Inlägg

barrre skrev:

nykomling skrev:

barrre skrev:
Inte för att jag tycker att detta hör till avancerade delen, men med bra ventilfjädrar och en riktigt vass kam så kan du säkert varva en jäkla massa. Men det är under förutsättning att veven, och övriga delar i motorn står pall för det. En maxportad topp med större ventiler borde ju också vara att föredra i ett sånt läge.

Kolla runt på lite rallycrossforum så hittar du säkert någon som har ett bra recept för en högvarvig 325-motor med lite pulver i.

ok tack för ditt svar smile vad är en vass kam för er egentligen, är det nyköp eller modifiering som gäller?

Nyköp är det antagligen som gäller i det läget. En vass kam ger oftast lägre effekt vid låga varv, och mer effekt i de högre varven, samt tillåter motorn att varva mer.... men exakt vad en "vass" kam innebär är ju ganska relativt då en kam kan slipas i stort sett hur som helst, och ge olika responser på olika motorer! Men jag skulle tro att en kam kallas "vass" just pga utformningen ser spetsigare (vassare) ut än på en mild kam ! smile

Sen krävar ju en vass kam alltid att du bygger ordentligt på avgassidan med grenrör/avgassystem.

okej. var får jag tag på en vass kam till BMW 325 då? hur vet jag att den är bra? kan ju inte gå på att en ser spetsigare ut tongue

Hedning Fd Bannad
2 november 2009 · 657 Inlägg

nykomling skrev:
skulle vilja få min 325 piggare och mer varvvillig.. om man t.ex jämför BMW med en av Ferraris mest villiga så ser det ut typ såhär
F355:
V8 3,5l
437cc /cyllinder
DOHC
5 ventiler /cyllinder
slaglängd låg?


325i e36:
R6 2,5l
416cc /cyllinder
DOHC
4ventiler /cyllinder
slaglängd okänd, ganska låg antar jag?


# undrar nu om det är möjligt att göra den lilla sexan lika pigg som Ferrarin och detta utan att bilen får problem i besiktningen
# vad är det som behöver justeras och hur stor effektökning kan man få ut uppskattningsvis?

Kambyte som gäller, hellst även insug och avgassystem med.

Efter ett tag finns ju begränsningar hur mycket motorn tål att varvas med, men vafan gasa tills det rasar:D

Märkesbög
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
2 november 2009 · 3 180 Inlägg

nykomling skrev:

barrre skrev:

nykomling skrev:
ok tack för ditt svar smile vad är en vass kam för er egentligen, är det nyköp eller modifiering som gäller?

Nyköp är det antagligen som gäller i det läget. En vass kam ger oftast lägre effekt vid låga varv, och mer effekt i de högre varven, samt tillåter motorn att varva mer.... men exakt vad en "vass" kam innebär är ju ganska relativt då en kam kan slipas i stort sett hur som helst, och ge olika responser på olika motorer! Men jag skulle tro att en kam kallas "vass" just pga utformningen ser spetsigare (vassare) ut än på en mild kam ! smile

Sen krävar ju en vass kam alltid att du bygger ordentligt på avgassidan med grenrör/avgassystem.

okej. var får jag tag på en vass kam till BMW 325 då? hur vet jag att den är bra? kan ju inte gå på att en ser spetsigare ut tongue

bland annat ENEM säljer trimkammar, ring dit och prata med dom så berättar dom vilka kammar du ska ha.

sen säljer PPF hårdare ventilfjädrar till M50

Senast redigerat av NITROUS (2 november 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
nykomling
2 november 2009 · 156 Inlägg

NITROUS skrev:

nykomling skrev:

barrre skrev:

Nyköp är det antagligen som gäller i det läget. En vass kam ger oftast lägre effekt vid låga varv, och mer effekt i de högre varven, samt tillåter motorn att varva mer.... men exakt vad en "vass" kam innebär är ju ganska relativt då en kam kan slipas i stort sett hur som helst, och ge olika responser på olika motorer! Men jag skulle tro att en kam kallas "vass" just pga utformningen ser spetsigare (vassare) ut än på en mild kam ! smile

Sen krävar ju en vass kam alltid att du bygger ordentligt på avgassidan med grenrör/avgassystem.

okej. var får jag tag på en vass kam till BMW 325 då? hur vet jag att den är bra? kan ju inte gå på att en ser spetsigare ut tongue

bland annat ENEM säljer trimkammar, ring dit och prata med dom så berättar dom vilka kammar du ska ha.

sen säljer PPF hårdare ventilfjädrar till M50

ok tack för denna infon big_smile vad kostar en kam? nu måste jag tänka lite här med.. det är väl 2 kamaxlar som sitter i BMWn så jag måste köpa 2st eller hur blir det?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
2 november 2009 · 3 180 Inlägg

nykomling skrev:

NITROUS skrev:

nykomling skrev:

okej. var får jag tag på en vass kam till BMW 325 då? hur vet jag att den är bra? kan ju inte gå på att en ser spetsigare ut tongue

bland annat ENEM säljer trimkammar, ring dit och prata med dom så berättar dom vilka kammar du ska ha.

sen säljer PPF hårdare ventilfjädrar till M50

ok tack för denna infon big_smile vad kostar en kam? nu måste jag tänka lite här med.. det är väl 2 kamaxlar som sitter i BMWn så jag måste köpa 2st eller hur blir det?

gå in på deras hemsida eller ring, men pris står på deras sida, olika beroende på vilka kammar du ska ha.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
cheffer
2 november 2009 · 1 422 Inlägg

Lättare svänghjul blir motorn bra mycker rappare av smile Inget effekthöjande men motorn blir rappare så lite mer effekt frigör det faktiskt till bakhjulen.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
jocke_gronberg
2 november 2009 · 4 586 Inlägg

en bra oljekylare kanske vore något när det ska varvas

Grabber Dagdrömmare
2 november 2009 · 2 836 Inlägg

En bekant har klämt ut 232hk ur sin gamla BMW 323 79 som originalt ligger på 143hk.
Det var lika billigt som att köpa en äldre M bil, M3 E30 eller M5 E34.
I princip så byte han ut alla rörliga delar o bara blocket, toppens grunddel o oljetråg förblev original, resten trim grejer o bilen varvade max 8000 varv då där slutade mättar tavlan.

Vad jag har hört så en sådan motor (M50B25) går att klämma ur ca 280 häst beroende på om det är enkel eller dubbel vanos men då måste du byta:
          o Avgassystem
          o Bränslesystem
          o Bultar Förstärkta
          o Insprutningssystem
          o Kamdrev
          o Kolvar
          o Koppling
          o Kylsystem vatten + olja
          o Lager
          o Ventiler
          o Ventilfjädrar/Retainers
          o Vevaxel
          o Vevstakar
          o Vipparmar

Det blir en hel del om utan turbo...
Blir billigare att slänga dit en S maskin tongue

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
As1
3 november 2009 · 23 Inlägg

Grabber skrev:
En bekant har klämt ut 232hk ur sin gamla BMW 323 79 som originalt ligger på 143hk.
Det var lika billigt som att köpa en äldre M bil, M3 E30 eller M5 E34.
I princip så byte han ut alla rörliga delar o bara blocket, toppens grunddel o oljetråg förblev original, resten trim grejer o bilen varvade max 8000 varv då där slutade mättar tavlan.

Vad jag har hört så en sådan motor (M50B25) går att klämma ur ca 280 häst beroende på om det är enkel eller dubbel vanos men då måste du byta:
          o Avgassystem
          o Bränslesystem
          o Bultar Förstärkta
          o Insprutningssystem
          o Kamdrev
          o Kolvar
          o Koppling
          o Kylsystem vatten + olja
          o Lager
          o Ventiler
          o Ventilfjädrar/Retainers
          o Vevaxel
          o Vevstakar
          o Vipparmar

Det blir en hel del om utan turbo...
Blir billigare att slänga dit en S maskin tongue

Vipparmar i m50??!!? roll

hest
3 november 2009 · 181 Inlägg

Grabber skrev:
En bekant har klämt ut 232hk ur sin gamla BMW 323 79 som originalt ligger på 143hk.
Det var lika billigt som att köpa en äldre M bil, M3 E30 eller M5 E34.
I princip så byte han ut alla rörliga delar o bara blocket, toppens grunddel o oljetråg förblev original, resten trim grejer o bilen varvade max 8000 varv då där slutade mättar tavlan.

Vad jag har hört så en sådan motor (M50B25) går att klämma ur ca 280 häst beroende på om det är enkel eller dubbel vanos men då måste du byta:
          o Avgassystem
          o Bränslesystem
          o Bultar Förstärkta
          o Insprutningssystem
          o Kamdrev
          o Kolvar
          o Koppling
          o Kylsystem vatten + olja
          o Lager
          o Ventiler
          o Ventilfjädrar/Retainers
          o Vevaxel
          o Vevstakar
          o Vipparmar

Det blir en hel del om utan turbo...
Blir billigare att slänga dit en S maskin tongue

Finns bara utan vanos och enkel vanos big_smile

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
Tenacious_Dboy Eksjö
3 november 2009 · 346 Inlägg

du får köpa ett färdigbyggt gokart bygge med mc motor i en hayabusa motor dom varvar gott smile.. nää då, men de kostar nog en hel del pengar och om du bara vill att den ska vara varvillig men inte nån speciell effekt så frågan om de är värt de, men vi har ju lite olika hobbys alla här på garaget så kör på, sök på google på trim till Bmw så får du nog upp en hel del godis

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang