är ute och tokkör med bilen och någon tar ens regnr och ringer polisen och annmäler föraren för tex. vårdslöshet i trafi

Nehe
15 november 2009 · 687 Inlägg

-Sjoblom- skrev:
Kan polisen göra något utan att ha bevis på identifiering av mig?

Vart ute och sladda ikväll med 2 polare på ett grusvägsområde, när jag åker o tankar kommer en gubbe och påstår att vi buskört utanför hans hus flertalet gånger. Då påstår han att jag och en röd volvo och en brun volvo har buskört och att han aldrig hunnit ta regnr.
Grejen är den att, dom som jag körde med hade en vit och en grå volvo och den ena av dom körde där för första gången i sitt liv.
Vi körde ALDRIG snabbt förbi hans hus ens, men inne i skogen så sladda vi endel dock men det kunde inte han veta. Han var riktigt uppkäftig och kom med en massa falska påståenden och måste ha misstagit oss för några andra, han sa inget om polisanmälan men om han nu gjorde det så kan han ändå inte bevisa att det var vi!?

Nej det är svårt att göra något utan en identifiering av något slag tex ett utpekande.

Anmäler personen så kommer det ju utredas men tror ej att det leder till något alls om jag ska vara ärlig, du kan nog sova gott om detta är hela historien som berättas.

nordstromj
15 november 2009 · 1 772 Inlägg

Robbin_V90 skrev:

NordstromJ skrev:
Var med om detta senast förra lördagen. Lekte några varv i en rondell, körde sedan in på en parkering bredvid och stod och snacka ett tag, ser då att det kommer en polisbil in på parkeringen i rätt hög fart och kör mot oss. Han tvärnitar framför min bil, springer ut, sliter upp min dörr, sliter ut mig och drar med mig till hans polisbil. Där får man höra den vanliga predikan om att man inte ska köra så och att man kan bli av med körkortet för detta, och det här säger han samtidigt som han håller i mitt körkort.

Fick aldrig för mig att neka utan höll bara med osv, han var fan tokig i början. Trodde jag hade kört över någon eller nått... Iallafall fick jag tillbaka kortet och dom åkte vidare, dom kan ju aldrig sätta dit en för något när dom inte sett något själva. Kan ju vart vem som helst som kört..

Men det värsta av allt, dom som ringer så fort dom ser något. Usch..

Gäller det även vid mord????tongue

Antar att du bara drygar. Nu var det inte mord vid pratade om även om dom agerade som om det var precis det som hade hänt.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
15 november 2009 · 946 Inlägg

infected_markan skrev:
Låt oss säga att man är ute och tokkör med bilen och någon tar ens regnr och ringer polisen och annmäler föraren för tex. vårdslöshet i trafik en lördagkväll. Kan man då vänta sig ett brev av polisen? Någon som vet? Tacksam för svar

Händer förmodligen ingenting, men räkna med att de har ögonen på din bil. Nästa gång får du böter om du inte blinkar vid filbyte eller har en trasig baklykta.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Robbin_V90 Elektriker/Montör
15 november 2009 · 534 Inlägg

NordstromJ skrev:

Robbin_V90 skrev:

NordstromJ skrev:
Var med om detta senast förra lördagen. Lekte några varv i en rondell, körde sedan in på en parkering bredvid och stod och snacka ett tag, ser då att det kommer en polisbil in på parkeringen i rätt hög fart och kör mot oss. Han tvärnitar framför min bil, springer ut, sliter upp min dörr, sliter ut mig och drar med mig till hans polisbil. Där får man höra den vanliga predikan om att man inte ska köra så och att man kan bli av med körkortet för detta, och det här säger han samtidigt som han håller i mitt körkort.

Fick aldrig för mig att neka utan höll bara med osv, han var fan tokig i början. Trodde jag hade kört över någon eller nått... Iallafall fick jag tillbaka kortet och dom åkte vidare, dom kan ju aldrig sätta dit en för något när dom inte sett något själva. Kan ju vart vem som helst som kört..

Men det värsta av allt, dom som ringer så fort dom ser något. Usch..

Gäller det även vid mord????tongue

Antar att du bara drygar. Nu var det inte mord vid pratade om även om dom agerade som om det var precis det som hade hänt.

Ja det är klart jag gjorde.... Lite för trött en söndagkväll... Sorry.... tongue

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
Rquired Allmänt envis
15 november 2009 · 12 512 Inlägg

Pikey skrev:

ironhead skrev:

Rquired skrev:

Jag tolkar det som att han är ironisk, eftersom du skrev en så pass uppenbar sak som att man skall leka där det inte finns nått som kan ta skada...

jo det uppfatta jag lite med annars vore han ju sanslöst  dum i pallet

Fråga Rquired han vet vem jag är smile

Jodå, och du är varken dum i huvudet eller vårdslös wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Malabar
15 november 2009 · 164 Inlägg

-Sjoblom- skrev:
Kan polisen göra något utan att ha bevis på identifiering av mig?

Nej, det kan dom inte. Vid trafikbrott måste man identifieras av polisen då man begår förseelsen. Det räcker alltså inte med en anmälan i efterskott. Notera skillnaden mellan trafiklagstiftningen och t ex brottsbalken och skattelagstiftningen.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Nehe
15 november 2009 · 687 Inlägg

Malabar skrev:

-Sjoblom- skrev:
Kan polisen göra något utan att ha bevis på identifiering av mig?

Nej, det kan dom inte. Vid trafikbrott måste man identifieras av polisen då man begår förseelsen. Det räcker alltså inte med en anmälan i efterskott. Notera skillnaden mellan trafiklagstiftningen och t ex brottsbalken och skattelagstiftningen.

Polisen behöver ej se händelsen vid ett trafikbrott för att det ska bli en utredning om ett trafikbrott. Nu kanske det var detta du menade..

Det räcker med en anmälan och ett utpekade.

Notera att jag inte säger att man blir dömd utan endast påpekar att en utredning blir det oavsett storlek, korthet. Den kan avslutas direkt vid skrivandet.

Mortalis VW-nörd?
15 november 2009 · 4 332 Inlägg

Sluta nu, köp en Golf så behöver ni inte bryta mot lagen för att ha kul i bilen, höhö...ne men de e väl rätt klargjort att så länge snuten inte kan bevisa att de va du som körde, typ foton eller vittnesmål (vilket lär va svårt om du brumma förbi en halvblind pensionär), så klarar du dig.
Men man ska tänka på att de finns mkt surgubbar därute som anmäler en, även om man inte gjort fel..

volvodrifter
15 november 2009 · 342 Inlägg

var själv med om detta i helgen jag hade vart ute och "svinat" i rondeller och kuror efter ett tag sto jag still på en parkering och efter en stund kommer länsman och svänger in och ifrågasätter mitt körsett och jag står som ett fån och låstas som inget och dom säger att dom fått in en anmälan på mitt regnr. jaså det va tråkigt att höra sa jag men jag kom precis te stan och har kört lugnt hit sa jag och dom kollade på mitt körkort och sa te mig att dom har span på mig så jag skulle passa mig bara sedan for dom iväg och jag såg ingen på hela kvällen.  men som svar te tråden så tror jag inte du behöver orao dig över nåt papper då det krävs mer än en cevilpersons ögon för att det ska gå så långt som ett papper på posten.

Germax
16 november 2009 · 12 086 Inlägg

Finns det ingen bevisning så är de i princip ord mot ord-situation. Vilket läggs ner direkt.
Skulle det tex finnas en film där du gör något väldigt olagligt kan de bli andra åtgärder.

Etingelholm
16 november 2009 · 979 Inlägg

wow vilken diskussion smile kan det inget bevisas så klarar du dig!!!
Min granne anmälde mig för att min bil lät för högt. Ja sa bara att det va polaren som va o hälsade på och att han hade samma bil. Right? wink så det är lugna puckar när inget kan bevisas att det va just DU

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Patarei
16 november 2009 · 129 Inlägg

Hände mig en gång runt år 2000 då jag hade Epa-traktor. Några boendes i området tyckte att jag körde lite för fort och ringde polisen. Polisen ringde hem och pratade med min mor. Värre än så var det inte.

ichibon mmm, blåbärssoppa.
16 november 2009 · 616 Inlägg

Opelmadness skrev:
Det räcker gott och väl.. Är man där det finns trafik och bilar ska det inte lekas alls. Var tydligen nog med trafik för att polisen skulle tycka det var fel av dig.

Menar du att det händer att polisen tycker det är rätt att leka? roll

Jag har då blivit stoppad ute på en öde parkering på ett industriområde, dom tyckte inte det var rätt att sladda där heller. Så att polisen reagerar betyder ju inte nödvändigtvis att det är gott om trafik där man varit och lekt.

/ichi
JimB
12 april 2010 · 95 Inlägg

Gör ett trådlyft...

Älskar jönsar som försöker ta lagen i egna händer...
Finns en cykelbana i en förort där jag växte upp, vägen såg ut såhär...gata-återvändsgränd-cykelbana-återvändsgränd-gata, helt fri sikt och nej... det fanns ingen risk att köra över varken hundar katter pensionärer eller flyttfåglar där.

Brukar gena över den cykelbanan när man har bråttom då man spar ca 5 min istället för att köra runt...
Senast så hoppade någon stolle in i sin saab och följde efter mig till närmaste mack där jag stannade och tanka, jönsen bodde tydligen i huset bredvid cykelbanan...
-Hejsan
-Tja big_smile
-Du vet om att du är en jävla idiot som kör på cykelbanan?
-Nä det visste jag inte, när då?
-Inte första gången jag sett dig, tänker anmäla dig din vårdslösa jävel
-Ledsen men vet absolut inte vad du pratar om. smile
-Det vet du visst, jag har tagit ditt regnummer och det är du varje gång.
-Nä det är första gången jag är här faktiskt...måste ha varit brorsan eller farsan då, de lånar bilen ibland.
-Jag såg dig nyss...körde efter dig hela vägen hit.
-Já men jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du tycker att jag varit till oreda, det var absolut inte min mening att göra någon upprörd, förlåt så innerst mycket. lol

Lustigt nog fattade han min ironi och skulle anmäla mig, roll har jag fått något papper från polisen än? Nej. Det här var ungefär 3 månader sen dessutom.

Tråkmånsar. neutral

Senast redigerat av JimB (12 april 2010)

Germax
12 april 2010 · 12 086 Inlägg

Jag gjorde en liknande sak i vintras fast utan mening tongue
Jag snurrade runt i ett område jag inte va så van vid, det va snö överallt, mörkt och det snöade. Kom in på en liten "väg" och kom 30m tills jag mötte en gubbe med hund som hytte med näven som en galning, efter en stund kom jag på att jag körde på en cykelbana tongue

Jag har förövrigt fått böter för att jag kört på cykelbana, men det är en annan historia.

Johansson7 The Electrician
12 april 2010 · 64 Inlägg

Jag kom i mot en korsning där det var högerregel som gällde då. Jag kommer i 55 på 50 väg fram till korsningen och en jävla idiot(från hans håll var korsningen en T-korsning och han stod still för att släppa fram bilar som kom från hans höger.) i en sprajtans ny toyota som kommer från mitt höger kastar sig ut framför mig när jag har typ 10 meter kvar till korsningen. Jag väjer och kör förbi honom samtidigt så tutar jag. Då ser jag i bakspegeln hur han tvärvänder och kommer efter mig. Jag saktade in till typ 20-30 km/h och kör de 2-3 km som är kvar till jobbet. När vi kommer fram till mitt jobb och jag har parkerat så kommer idioten fram och ska försöka skälla ut mig.

Jag är 195 och väger strax under 100 kg, hantverkarklädd och ganska skäggig. Han var väl cirka 175 och ganska tanig, jag såg hur glöden i hans ögon sakta försvann.

Konversationen var ungefär så här:
Han - Det är faktiskt högerregel där borta där du kom som en idiot och tutade på mig!
Jag - Jaha, det visste jag inte.
Han - Och det är faktiskt bara 50 där så du behöver inte köra 80!
Jag - Jag körde faktiskt bara 50.
Han - Nej du körde 80
Jag - NEJ jag körde i 50.
Han - Jaja men tänk på att det är högerregel.

Sen hoppade han in i sin bil och drog iväg. Nu idag så är det väjningsplikt från hans håll.

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"
id_
12 april 2010 · 130 Inlägg

för några år sen gjorde jag en lite halvtaskig omkörning på en avsides asfaltsväg på vårkanten då gatorna ej var sopade än, och min förra bil va då avställd i väntan på sommaren (var bara ute o testkörde, vilket ej är okej kids big_smile )

men hursom så spruta de väl lite sten/grus på hans bil vilket ej var så schysst, men inget jag tänkte på då de hände.

några dagar senare rullar en snutbil in på gården vid jobbet, och går in.. hör att dom pratar i rummet brevid o säger att "ja, han är darinne".

Och in kommer polisen, jag hade naturligtvis ingen aning om vad han ville, men när han tog upp det så sa han:

En herre har anmält dig för att du kört om han och gjort stenskott på hans bil, förnekar du så kommer det förmodligen inte leda till nånting, vad har du att säga?

jag svara att jag inte hade en aning om vad han prata om, och sen gick han o de hände inget mer med det.

tyckte de va lite konstigt att dom kom på besök på jobbet?

men var iaf lite "phew.." när han gick smile

volvoentusiasten
12 april 2010 · 4 005 Inlägg

Johansson7 skrev:
Jag kom i mot en korsning där det var högerregel som gällde då. Jag kommer i 55 på 50 väg fram till korsningen och en jävla idiot(från hans håll var korsningen en T-korsning och han stod still för att släppa fram bilar som kom från hans höger.) i en sprajtans ny toyota som kommer från mitt höger kastar sig ut framför mig när jag har typ 10 meter kvar till korsningen. Jag väjer och kör förbi honom samtidigt så tutar jag. Då ser jag i bakspegeln hur han tvärvänder och kommer efter mig. Jag saktade in till typ 20-30 km/h och kör de 2-3 km som är kvar till jobbet. När vi kommer fram till mitt jobb och jag har parkerat så kommer idioten fram och ska försöka skälla ut mig.

Jag är 195 och väger strax under 100 kg, hantverkarklädd och ganska skäggig. Han var väl cirka 175 och ganska tanig, jag såg hur glöden i hans ögon sakta försvann.

Konversationen var ungefär så här:
Han - Det är faktiskt högerregel där borta där du kom som en idiot och tutade på mig!
Jag - Jaha, det visste jag inte.
Han - Och det är faktiskt bara 50 där så du behöver inte köra 80!
Jag - Jag körde faktiskt bara 50.
Han - Nej du körde 80
Jag - NEJ jag körde i 50.
Han - Jaja men tänk på att det är högerregel.

Sen hoppade han in i sin bil och drog iväg. Nu idag så är det väjningsplikt från hans håll.

Så summa sumarum? Lärde du dig att inte köra som en jävla idiot och skita i högerregeln eller?
Vad spelar det för roll att det blev väjningsplikt senare där, innebär detta att din idiotkörning rättfärdigas?

volvoentusiasten
12 april 2010 · 4 005 Inlägg

skunkworks skrev:
för några år sen gjorde jag en lite halvtaskig omkörning på en avsides asfaltsväg på vårkanten då gatorna ej var sopade än, och min förra bil va då avställd i väntan på sommaren (var bara ute o testkörde, vilket ej är okej kids big_smile )

men hursom så spruta de väl lite sten/grus på hans bil vilket ej var så schysst, men inget jag tänkte på då de hände.

några dagar senare rullar en snutbil in på gården vid jobbet, och går in.. hör att dom pratar i rummet brevid o säger att "ja, han är darinne".

Och in kommer polisen, jag hade naturligtvis ingen aning om vad han ville, men när han tog upp det så sa han:

En herre har anmält dig för att du kört om han och gjort stenskott på hans bil, förnekar du så kommer det förmodligen inte leda till nånting, vad har du att säga?

jag svara att jag inte hade en aning om vad han prata om, och sen gick han o de hände inget mer med det.

tyckte de va lite konstigt att dom kom på besök på jobbet?

men var iaf lite "phew.." när han gick smile

Varför inte stå för att du har begått skadegörelsen även om den inte var avsiktlig? Dumt att erkänna det på ett internetforum...?

Även rätt dumt upplagd mening av tjänstemannen..

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
12 april 2010 · 1 778 Inlägg

linuslinje skrev:

skunkworks skrev:
för några år sen gjorde jag en lite halvtaskig omkörning på en avsides asfaltsväg på vårkanten då gatorna ej var sopade än, och min förra bil va då avställd i väntan på sommaren (var bara ute o testkörde, vilket ej är okej kids big_smile )

men hursom så spruta de väl lite sten/grus på hans bil vilket ej var så schysst, men inget jag tänkte på då de hände.

några dagar senare rullar en snutbil in på gården vid jobbet, och går in.. hör att dom pratar i rummet brevid o säger att "ja, han är darinne".

Och in kommer polisen, jag hade naturligtvis ingen aning om vad han ville, men när han tog upp det så sa han:

En herre har anmält dig för att du kört om han och gjort stenskott på hans bil, förnekar du så kommer det förmodligen inte leda till nånting, vad har du att säga?

jag svara att jag inte hade en aning om vad han prata om, och sen gick han o de hände inget mer med det.

tyckte de va lite konstigt att dom kom på besök på jobbet?

men var iaf lite "phew.." när han gick smile

Varför inte stå för att du har begått skadegörelsen även om den inte var avsiktlig? Dumt att erkänna det på ett internetforum...?

Även rätt dumt upplagd mening av tjänstemannen..

Jag tror nog nästan att jag skulle kunna ha ihjäl såna som sprutar grus. Förra våren hade jag precis hämtat bilen ifrån en hel-rekond, och 2 månader tidigare hade jag bytt vindruta. Då kommer en i*iot som kör om så att det bara smattrar i min bil och jag ser stenskotten komma ett efter ett på vindrutan.
Nu kanske jag överreagerade lite, men konversationen gick väl ungefär så här:
Jag- Betala för skadorna du nyss gjorde på min bil, annars kan du räkna med att jag gör likvärdiga skador på din bil.
Föraren- Jag har f*an inte gjort några skador på din bil!
Då tar jag han i nacken och håller han huvud mot min huv.
Jag- Ser du nu vad du har gjort?
Föraren- Sånt får man räkna med i trafiken!

Då slänger jag mig i bilen, som lämpligt stod parkerad framför han bil vid vägkanten efter som att jag stoppade honom genom att bromsa ner honom.
Slänger i driven och stämplar, tittar nöjt i bakspegeln o ser ett moln av grus sunt han och hans bil.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang