Ska Volvo bygga nya R modeller?

_Wallis_
20 november 2009 · 4 506 Inlägg

kenny87 skrev:

Mortalis skrev:

Vänta nu, GOLF!? lol

R32 -> R36

Senast redigerat av _Wallis_ (20 november 2009)

Kan du andas kan du dö.
Rquired Allmänt envis
20 november 2009 · 12 512 Inlägg

_Wallis_ skrev:

kenny87 skrev:

Mortalis skrev:

Vänta nu, GOLF!? lol

R32 -> R36

Över huvud taget inte jämförbara med en M, AMG, S, och allt vad det nu kan heta. Men det är min åsikt det...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
putte16v
20 november 2009 · 440 Inlägg

TurbOla skrev:
Ärligt talat så vet jag inte om folk vill köra sina S60R vintertid - inte många som gör det i alla fall... och isåfall i norra Sverige där man inte saltar. tongue

Jag kör vintertid och inte är då sörmland norra sverige:rolleyes:cool

Volvo S70R "Det svenska guldet" (1998)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
20 november 2009 · 1 128 Inlägg

TMW-Performance skrev:
Tror inte att det blir några fler "R" modeller.. Körde förövrigt en v70r för ett tag sen, blev grymt besviken..

Men för i helvete du är Saab anhängare, såklart så ska du komma med sånt.

Jag körde en 9-5 Aero igår och de vare sämsta ja kört.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (20 november 2009)

Nöjeskör närproducerat
TMW-Performance Avstängd
20 november 2009 · 914 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

TMW-Performance skrev:
Tror inte att det blir några fler "R" modeller.. Körde förövrigt en v70r för ett tag sen, blev grymt besviken..

Men för i helvete du är Saab anhängare, såklart så ska du komma med sånt.

Jag körde en 9-5 Aero igår och de vare sämsta ja kört.

Haha, Har inte ett dugg med det att göra.. Tråden handlar om volvos R modeller.. Inte sant? Att jag kör saab är inte relevant.. Menade bara på att en V70 R inte alls var vad jag trodde.. Räkna till 3 och ta en kall dusch wink

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Volvo_Mannen Volvoskadad
20 november 2009 · 6 017 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

TMW-Performance skrev:
Tror inte att det blir några fler "R" modeller.. Körde förövrigt en v70r för ett tag sen, blev grymt besviken..

Men för i helvete du är Saab anhängare, såklart så ska du komma med sånt.

Jag körde en 9-5 Aero igår och de vare sämsta ja kört.

Så bara för att man åker Saab så får man inte tycka illa om en Volvo modell eller? roll

Senast redigerat av Volvo_Mannen (20 november 2009)

Jonas
TMW-Performance Avstängd
20 november 2009 · 914 Inlägg

TurbOla skrev:

TMW-Performance skrev:
Körde förövrigt en v70r för ett tag sen, blev grymt besviken..

Vad hade du för förväntningar då?
BMW M3 eller M5-dräpare? roll

Jag tror fortfarande det finns ett sug efter prestandamodeller från Volvo, synd bara att Ford har kommit så långt i sin utfasning av Volvos 5-cyl motorer.

Om man ser kostnadsmässigt så var inte de nya S60R/V70NR så jättedyra i förhållande till sina föregångare.
En T-Gul kostade drygt 400 000kr ny 1995, medans en V70NR kostade 600 000kr 2007.
Räkna sen om kronans värde 1995 till dagens värde.
T-Gul modellerna sålde slut så fort att Volvo fick göra ett par upplagor till - svarta och gröna.
Efterföljande år kom ju 850R, i obegränsad upplaga, liksom efterföljande bilar (förutom S70R som endast tillverkades i 533ex), och de sålde så pass bra att Volvo bestämde sig för att göra en S60R/V70NR variant.

Dock hade man i princip 0 marknadsföring på sina R-modeller vilket nog har en del inverkan.


Och nej, R står fortfarande inte för Racing, utan Refined.
Man ska inte åka i den snabbaste, sportigaste Volvon, utan den mest förfinade. cool
Jag tror många missar mycket där.

Mina förväntningar va att den skulle vara rätt snabb.. vilket jag inte anser att den var. Beror ju såklart på vad man jämnför med för bil, jag jämnförde med min dåvarnande 9000 Aero. Vet inte va det va för års på denna V70in.. men den va iaf saffransguldig med twinpipes..? gamla modellen va det iaf.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
20 november 2009 · 1 128 Inlägg

Klart man får men vafan. Men Saab snubbarna gör ju allt för att hacka på Volvo och tvärtom.... Jaja, bry.

Nöjeskör närproducerat
TMW-Performance Avstängd
20 november 2009 · 914 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

TMW-Performance skrev:
Tror inte att det blir några fler "R" modeller.. Körde förövrigt en v70r för ett tag sen, blev grymt besviken..

Men för i helvete du är Saab anhängare, såklart så ska du komma med sånt.

Jag körde en 9-5 Aero igår och de vare sämsta ja kört.

Så bara för att man åker Saab så får man inte tycka illa om en Volvo modell eller? roll

Nu har jag ju inte påstått att jag tycker illa om volvos R bilar? tongue Men ja.. tydligen så gör man det om man kör Saab smile

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
TMW-Performance Avstängd
20 november 2009 · 914 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Klart man får men vafan. Men Saab snubbarna gör ju allt för att hacka på Volvo och tvärtom.... Jaja, bry.

Det gäller att kunna skilja på en personlig åsikt och smutskastning..

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
20 november 2009 · 1 128 Inlägg

TMW-Performance skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Klart man får men vafan. Men Saab snubbarna gör ju allt för att hacka på Volvo och tvärtom.... Jaja, bry.

Det gäller att kunna skilja på en personlig åsikt och smutskastning..

Det är inte lätt.

Nöjeskör närproducerat
TMW-Performance Avstängd
20 november 2009 · 914 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

TMW-Performance skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Klart man får men vafan. Men Saab snubbarna gör ju allt för att hacka på Volvo och tvärtom.... Jaja, bry.

Det gäller att kunna skilja på en personlig åsikt och smutskastning..

Det är inte lätt.

Hmm, jo i det här fallet var det rätt lätt anser jag. "Jag körde en v70R och blev besviken" Det är en personlig uppfattning som har fått efter att ha kört bilen i fråga.. Hade jag ist sagt "Alla volvo R bilar är ju skit slöa, skrota skiten" Det är ren smutskastning. Bara fär att jag inte gillade just den här R:en så betyder ju inte det att jag HATAR alla volvos R bilar?

Nog om det, skulle som sagt vara intresant med en C30-R.. Vad väger en C30?

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
21 november 2009 · 1 659 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

TMW-Performance skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Klart man får men vafan. Men Saab snubbarna gör ju allt för att hacka på Volvo och tvärtom.... Jaja, bry.

Det gäller att kunna skilja på en personlig åsikt och smutskastning..

Det är inte lätt.

Det är vad Du gör det till...  Ingen annan som tolka det som du gjorde

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
kenny87
21 november 2009 · 51 Inlägg

Rquired skrev:

_Wallis_ skrev:

kenny87 skrev:

Vänta nu, GOLF!? lol

R32 -> R36

Över huvud taget inte jämförbara med en M, AMG, S, och allt vad det nu kan heta. Men det är min åsikt det...

Precis min tanke

Volvo 854 GL -94 [Lillehammer No. 281] GLT utrustad + lite till :D
JimBo__
23 november 2009 · 1 804 Inlägg

TMW-Performance skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

TMW-Performance skrev:

Det gäller att kunna skilja på en personlig åsikt och smutskastning..

Det är inte lätt.

Hmm, jo i det här fallet var det rätt lätt anser jag. "Jag körde en v70R och blev besviken" Det är en personlig uppfattning som har fått efter att ha kört bilen i fråga.. Hade jag ist sagt "Alla volvo R bilar är ju skit slöa, skrota skiten" Det är ren smutskastning. Bara fär att jag inte gillade just den här R:en så betyder ju inte det att jag HATAR alla volvos R bilar?

Nog om det, skulle som sagt vara intresant med en C30-R.. Vad väger en C30?

Ja, precis! wink
Som jag skrev i mitt arbete om Volvos R koncept "Tänk dig en AWD C30 men ca 300hk" big_smile det vore ju rena drömmen enligt mig wink

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
TurbOla Reservdansk
23 november 2009 · 6 271 Inlägg

TMW-Performance skrev:
Mina förväntningar va att den skulle vara rätt snabb.. vilket jag inte anser att den var. Beror ju såklart på vad man jämnför med för bil, jag jämnförde med min dåvarnande 9000 Aero. Vet inte va det va för års på denna V70in.. men den va iaf saffransguldig med twinpipes..? gamla modellen va det iaf.

NordicR skrev:
Vad står då R:et för?
Racing? Det skulle man kunna tro men så är det inte. R:et står för ”Refinement”, som betyder förfining på svenska.

Att en R skulle vara det snabbaste som Volvo någonsin producerat behöver inte stämma.
En saffran V70R med automat och AWD är ingen snabb bil.
Jag vet ju inte vilken drivlina bilen hade du körde...
Edit: Om det är twinpipes så är det ganska säkert att det var en AWD i alla fall.

Om turbon är frisk, motorn är frisk, kopplingen slirar (eller automatlådan), allt spelar ju roll.
En V70R AWD med manuell låda är slöare än en FWD med manuell låda, och en hel del tyngre dessutom.
Med automat är den ännu slöare.

R-modellerna är väl utrustade, vilket gör sitt på vikten.
Som sagt, de ÄR inga sportmodeller, och har aldrig varit tänkta som så, meningen är att det ska vara lyxglidare, vilket numera S80 V8 AWD har tagit över, liksom V70 T6 AWD.

Senast redigerat av TurbOla (23 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TMW-Performance Avstängd
23 november 2009 · 914 Inlägg

TurbOla skrev:

TMW-Performance skrev:
Mina förväntningar va att den skulle vara rätt snabb.. vilket jag inte anser att den var. Beror ju såklart på vad man jämnför med för bil, jag jämnförde med min dåvarnande 9000 Aero. Vet inte va det va för års på denna V70in.. men den va iaf saffransguldig med twinpipes..? gamla modellen va det iaf.

NordicR skrev:
Vad står då R:et för?
Racing? Det skulle man kunna tro men så är det inte. R:et står för ”Refinement”, som betyder förfining på svenska.

Att en R skulle vara det snabbaste som Volvo någonsin producerat behöver inte stämma.
En saffran V70R med automat och AWD är ingen snabb bil.
Jag vet ju inte vilken drivlina bilen hade du körde...
Edit: Om det är twinpipes så är det ganska säkert att det var en AWD i alla fall.

Om turbon är frisk, motorn är frisk, kopplingen slirar (eller automatlådan), allt spelar ju roll.
En V70R AWD med manuell låda är slöare än en FWD med manuell låda, och en hel del tyngre dessutom.
Med automat är den ännu slöare.

R-modellerna är väl utrustade, vilket gör sitt på vikten.
Som sagt, de ÄR inga sportmodeller, och har aldrig varit tänkta som så, meningen är att det ska vara lyxglidare, vilket numera S80 V8 AWD har tagit över, liksom V70 T6 AWD.

Är långt ifrån en volvo vetare, och är heller inte så intresserad utav dom.. Men den uppfattningen jag bildat mig om Volvo R är ju den att dom ska vara jämnför bara med Aeron? Just den här V70R var slöare än min 9000 Aero, vilket förvånade mig. Saaben var snabbare 0-100, 100-150 och 150-200.. Men som sagt det finns ju flertalen faktorer som spelar in, men jag blev förvånad.. Och ja det var en AWD. Såg bilen idag. Men jag hade förväntat mig betydligt mer drag i en fyrhjulsdriven V70R.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
TMW-Performance Avstängd
23 november 2009 · 914 Inlägg

JimBo__ skrev:

TMW-Performance skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Det är inte lätt.

Hmm, jo i det här fallet var det rätt lätt anser jag. "Jag körde en v70R och blev besviken" Det är en personlig uppfattning som har fått efter att ha kört bilen i fråga.. Hade jag ist sagt "Alla volvo R bilar är ju skit slöa, skrota skiten" Det är ren smutskastning. Bara fär att jag inte gillade just den här R:en så betyder ju inte det att jag HATAR alla volvos R bilar?

Nog om det, skulle som sagt vara intresant med en C30-R.. Vad väger en C30?

Ja, precis! wink
Som jag skrev i mitt arbete om Volvos R koncept "Tänk dig en AWD C30 men ca 300hk" big_smile det vore ju rena drömmen enligt mig wink

Skulle nog vara en jävligt rolig bil big_smile

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
JimBo__
23 november 2009 · 1 804 Inlägg

TMW-Performance skrev:

JimBo__ skrev:

TMW-Performance skrev:

Hmm, jo i det här fallet var det rätt lätt anser jag. "Jag körde en v70R och blev besviken" Det är en personlig uppfattning som har fått efter att ha kört bilen i fråga.. Hade jag ist sagt "Alla volvo R bilar är ju skit slöa, skrota skiten" Det är ren smutskastning. Bara fär att jag inte gillade just den här R:en så betyder ju inte det att jag HATAR alla volvos R bilar?

Nog om det, skulle som sagt vara intresant med en C30-R.. Vad väger en C30?

Ja, precis! wink
Som jag skrev i mitt arbete om Volvos R koncept "Tänk dig en AWD C30 men ca 300hk" big_smile det vore ju rena drömmen enligt mig wink

Skulle nog vara en jävligt rolig bil big_smile

Det är det jag menar wink hel sjuk big_smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
steifan DR!FTT3KN!K3R
23 november 2009 · 10 427 Inlägg

En C30 R-sport vore ballt. Med denna dekoren:
http://farm2.static.flickr.com/1017/1408370490_5b90d55c0a_b.jpg

cool

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang