VW Caravelle 2.5l bensin -00

Henkezd Fotograf
19 november 2009 · 114 Inlägg

Hej, mina föräldrars bil har börjat bråka.

Det började för några dagar sen när min far körde bort till affären, när han skulle starta den vid affären så hostade den bara och tände inte, small en del också enligt honom, sedan startade den efter många om och men men gick väldigt dåligt och hade ingen ork.

När jag kom hem den dagen så startade jag den, den gick lite längre på startmotorn än va den brukar men gick igång utan problem och gick precis som den brukar, testade att gasa på ordentligt osv och den fick gå varm.
Dagen efter körde jag till verkstan där de läste felkoder men de kunde inte hitta någonting som var fel på, och bilen fungerade.

Så nu ikväll skulle min far till affären så sa han att jag skulle hänga med ifall det hände något, jag körde bort till affären och bilen gick precis som vanligt. Så jag gick hem istället för jag hade jobb att göra hemma.
Hinner knappt innanför dörren innan min far ringer och bilen vill inte gå igång.

Den bara går på startmotorn och hostar till lite, sen dör den igen, så jag försöker igen med lite gas och då gick den igång, men gick inte riktigt som den skulle, när man tryckte full gas så hackade den till lite medans den varvade upp, väldigt lite men ändå så man hörde och såg på mätaren att den stanande till lite.

Så jag och min far tog en tur och den gick precis som vanligt, ringde och pratade med en mekaniker som sa att vi skulle testa att dra ut kontakten till luftmassemätaren för då skulle den gå i ett nödläge istället så vi testade med det, och den gick precis likadant som innan, ingen varningslampa eller något heller :S

Men på verkstaden då de felsökte den mätte de värden på luftmassemätaren också och den fungerade som den skulle då också :S

Vad kan felet vara? Känns jobbigt att inte kunna lita på bilen när man är iväg.

Mvh Henke

MaxJoh
19 november 2009 · 4 Inlägg

Hade samma problem med en mercedes 96:a visade sig vara bensinpumpen som var påväg att ge upp. Den gav upp helt senare men hade precis samma karaktär (man kunde inte lita på bilen).

Volkswagen 1302 "Bubbla" (1971)
Henkezd Fotograf
21 november 2009 · 114 Inlägg

Jo det skulle det kanske också kunna vara, kan man testa det på något sätt?

Så man vet att det är bränslepumpen liksom, så det inte är något annat. Att den går likadant med och utan lmm är ju också konstigt :S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang