Köpråd volvo xc90 -06 farsan går i köp planer

TurbOla Reservdansk
20 november 2009 · 6 271 Inlägg

volvoxc90t6 skrev:
det är haldex 4wd, vilket är bra gamla cross coutry hade inte det, därför de sköt lådor hela tiden, det gör ej en xc90, men viktigast är att kolla (som vanligt, kamremen) serviceboken.

avgas brukar inte vara billigt heller, kolla samtidigt under bilen efter rost skador, bilarna byggdes i usa, så de fick aldrig tektyl

Jag har inte hört talas om att man sköt lådor på Cross Country-modellerna?
Det som kan hända, är att splinesen i växellådan till vinkelväxeln deformeras när kraftöverföringshylsan går sönder, vilket är fullt möjligt på alla modeller från -97 till -06 då man förstärkte denna.
Volvo tillverkade hylsan för att vara svag, så att det skulle vara den första delen i drivlinan som gick sönder vid överbelastning.

Du har förhoppningsvis den förstärkta hylsan från -06 och framåt, men annars är det lika stor risk att köra sönder Haldexen, precis som den tidiga Viscon.

Och för övrigt tillverkas XC90 i Torslanda tillsammans med Volvos andra stora modeller - V70, XC70...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
rossboss
20 november 2009 · 265 Inlägg

okey jooo ska säga det till gubben ! tack för svar

von_blad
20 november 2009 · 461 Inlägg

volvoxc90t6 skrev:
fortfarande vad ni hört....

skiter i vilket, köp en lada,det e mitt tips, eller en bmw de går aldrig sönder ,eee jooo eller köp en jaguar, den går aldrig sönder den heller....

nu är det just så att jag har en av alla bilar ni har, o volvon går sönder minst av de bilarna.

Vad jag förstått så är Jaggachafen volvomek och har nog därför inte bara "hört"...? Men de kan ju inte jag veta iofs.

Jag ger upp diskussionen nu iaf... Du klarar ju inte av att höra lite kritik mot din kära xc90...

Senast redigerat av von_blad (20 november 2009)

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
rossboss
20 november 2009 · 265 Inlägg

inte vara sån nu smile tack för svar iaf

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 november 2009 · 10 427 Inlägg

Det här beg-testet från Auto Motor & Sport med jämförelser med liknande bilar tycker jag är bra:
http://www.automotorsport.se/biltester/ … 090307.pdf

Senast redigerat av steifan (20 november 2009)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
rossboss
20 november 2009 · 265 Inlägg

den verkar ha fått dåliga betyg i snitt sad

azXig Finlirare
20 november 2009 · 478 Inlägg

Min polare har en T6a, lådan gick på den iaf. Men annars är det en go bil att åka i, men enligt mig ganska onödigt om man inte vill åt 7 sittplatser, 4-hjulsdrift kan väl vara bra att ha om man åker till sälen eller liknande, men gör att bilen blir tung och börjar det krångla blir det dyrt.  Bättre att satsa på en V70 D5 ist.

rossboss
20 november 2009 · 265 Inlägg

tack för svar !

Rquired Allmänt envis
20 november 2009 · 12 512 Inlägg

Vi har en Lexus RX400h och jag skulle rekommendera den över en XC90 eftersom den är;

-Pålitligare, rejält dessutom om du kollar statistik för Lexus vs. Volvo.

-Starkare, en 400h har ungefär samma tid till 100 som en XC90 V8 (7,4 vs. 7,6). Dessutom är känslan av att kastas iväg i en stor tung jeep nästan ljudlöst helt fantastisk. Elmotorer ger som bekant fullt vrid direkt, och bara det är en härlig känsla.

-Snålare, går utan problem att köra på 0.85-0.9. Kör du riktigt försiktigt eller i tex stadskörning går den helt på el.

-En helt annan nivå av lyx och komfort än vad en svensson volvo bjuder på, XC90 känns ju bara som vilken Volvo som helst.

-Miljöstämpeln, 400h är trots allt en miljöbil till skillnad från törstiga XC90. Finns en del fördelar tex låg skatt, fri parkering i vissa städer, befriad från tull i stockholm etc.

Ser faktiskt inga fördelar med vanlig svenssonbil vs. lyxbil, speciellt inte när det är lyxbilen som sitter på alla ess så som lägst driftkostnader, pålitligare osv smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
rossboss
20 november 2009 · 265 Inlägg

pris skillnad då?

han står även och pratar om en rav 4 från 04 å frammåt en widebody

Senast redigerat av rossboss (20 november 2009)

Rquired Allmänt envis
20 november 2009 · 12 512 Inlägg

Jag hittar två XC90 T6 på Blocket, båda kostar kring 250k. En motsvarande Lexus finns från 259k, en 2005a visserligen, till 325k och då är det en 2007a.

http://www.blocket.se/jonkoping/Lexus_R … 20&w=3
http://www.blocket.se/varmland/LEXUS_Rx … 20&w=3

Edit: Toyota Rav4 är trevlig och även lite rolig, men också en helt annan dimension än både Volvo och Lexus. 4an är mindre, smidigare och väldigt mycket stötigare, bullrigare och obekvämare. Sedan bjuder den inte på samma lyx som Volvo, och är ännu längre ifrån Lexus på den punkten smile

Senast redigerat av Rquired (20 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
rossboss
20 november 2009 · 265 Inlägg

det e så sant en lexus han får hosta upp mera cash snål gubben tongue

Rquired Allmänt envis
20 november 2009 · 12 512 Inlägg

rossboss skrev:
det e så sant en lexus han får hosta upp mera cash snål gubben tongue

Som sagt, i det här fallet kan du faktiskt lägga fram ekonomin som ett argument, tex;

-Lexus drar mindre
-Lexus är billigare att serva och kommer förmodligen hålla betydligt bättre och därmed kräva mindre reperation och delar=billigare
-En stor törstig jeep sjunker som en sten i värde, då blir snåljeepar och miljöbilar rent allmänt populära och beständiga i värde.

Edit: Så frågan är, hur mycket av skillnaden (på låt oss säga 50k) är det kvar efter att han ägt bilen i säg 5år? Räkna med värdefall, bensinnota osv smile

Senast redigerat av Rquired (20 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
rossboss
20 november 2009 · 265 Inlägg

jo jag ska ta ett snack med han dels roligare för mig få sno hans lexus ibland smile

Rquired Allmänt envis
20 november 2009 · 12 512 Inlägg

rossboss skrev:
jo jag ska ta ett snack med han dels roligare för mig få sno hans lexus ibland smile

Visst är det så, lite annonser:
http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/l … BgAFBQAA_!
http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/l … BgAFBQAA_!
http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/l … BgAFBQAA_!
http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/l … BQAULQA__!

Var bättre utbud på Bytbil.se smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
rossboss
20 november 2009 · 265 Inlägg

jo dom är ruggigt fina lexusarna det får man då it säga annat nej men jag ska som sagt snacka med gubben lite grann tack för all hjälp o svar !

rossboss
20 november 2009 · 265 Inlägg

alla åsikter e välkomna det e bara så att mamma är ganska handikappad och har lättare att gå UPP i en bil än att sätta sig ner så därför funderar dom på en SUV !

Rquired Allmänt envis
20 november 2009 · 12 512 Inlägg

rossboss skrev:
alla åsikter e välkomna det e bara så att mamma är ganska handikappad och har lättare att gå UPP i en bil än att sätta sig ner så därför funderar dom på en SUV !

Man sitter högt och ser bra i en SUV, samtidigt som det är bekvämt att precis som du skriver stiga upp (eller att kliva in på "samma" nivå som man står istället för att stiga ner i bilen känns det snarare) Sedan så har du fördelen att bilen har högre markfrigång och ofta 4wd, även om 400h inte är någon terrängbil är lerig eller snötäckt väg inga problem.

Och eftersom 400h drar och skitar ner mindre än Sveriges vanligaste bil V70 tycker jag inte det är så mkt att klaga på smile

Senast redigerat av Rquired (20 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
rossboss
20 november 2009 · 265 Inlägg

Rquired skrev:

rossboss skrev:
alla åsikter e välkomna det e bara så att mamma är ganska handikappad och har lättare att gå UPP i en bil än att sätta sig ner så därför funderar dom på en SUV !

Man sitter högt och ser bra i en SUV, samtidigt som det är bekvämt att precis som du skriver stiga upp (eller att kliva in på "samma" nivå som man står istället för att stiga ner i bilen känns det snarare) Sedan så har du fördelen att bilen har högre markfrigång och ofta 4wd, även om 400h inte är någon terrängbil är lerig eller snötäckt väg inga problem.

Och eftersom 400h drar och skitar ner mindre än Sveriges vanligaste bil V70 tycker jag inte det är så mkt att klaga på smile

du har definitivt en poäng dära

volvon är ju törstigare iaf .. och jooo man sitter som du säger i en mycke bekvämare höjd och man går upp också som du sa i sin egna nivå och det är skönare till och med för mig som är fullt frisk !

JaggaChafen Tesla Senior Technician
20 november 2009 · 2 307 Inlägg

von_blad skrev:

volvoxc90t6 skrev:
fortfarande vad ni hört....

skiter i vilket, köp en lada,det e mitt tips, eller en bmw de går aldrig sönder ,eee jooo eller köp en jaguar, den går aldrig sönder den heller....

nu är det just så att jag har en av alla bilar ni har, o volvon går sönder minst av de bilarna.

Vad jag förstått så är Jaggachafen volvomek och har nog därför inte bara "hört"...? Men de kan ju inte jag veta iofs.

Jag ger upp diskussionen nu iaf... Du klarar ju inte av att höra lite kritik mot din kära xc90...

Japp jag e Volvo mek å jag har inte bara hört. Jobar på en Volvo verkstad i en förort till Oslo där XC90 e en extremt vanlig bil. Väldigt sällan T6or dock mest diesel. Har bytt hjullager på bilar som har gått så lite som 1500mil å sett stryleder som vart så glappa att dom nästan ramlat isär vid första servicen Helt sjukt.


Sen har jag bytt en del motorer å toppar på 06or med D5. Rasade hylso till vinkeläeln e vanligt det med. fast mindre vanligt på T6an än dom andra då den har en helt annan vinkelväxel/v-låda

En annan rolig grejj e att TAXI måste byta olja på lådan med 6000 mils intervall men en privatperson behöver eligt volvo aldrig byta olja på lådan hmm detta gäller tf/80 lådan som kom 06.

Sen så har jag ju gjort en del roliga grejjer på T6an med grenrörspakningar å växellådor å dom jobben e INTE roliga. Skall ju dock inte säga att T6an e nån skitmotor men det e inge skojj när det händer nått.


Har haft 3 jagger å alla dom har vart kalas bra. Sen så e ju jag mekanker å ser sällan dom bilarna som bara funkar men hjullager å styrleder e det på ALLA xc90 å dom e inte bra

Om man nu vill ha en XC90 å det e ju faktiskt det e som e det viktigaste att man har en bil som man vill ha så hade jag letat upp en 04a lågmilare istället för en 06a.

Stryleder å hjullager e ju inte så jätteavancerat att byta så det kan göras av vilken verkstad som helst för att hålla kostnaderna nere. Stor möjlighet för att pirat delarna håller bättre kvalite än original med i dessa fall.

Det e rätt goa bilar men å kalla dom felfria nej men det e klart vilken bil e felfri.

Lexusen som nämns i tråden e säkert ett bra alternativ men den känns som om det kan bli skitdyrt när et börjar krångla med hybriddriften även om det säkert inte e vanligt

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang