TurbOla
Reservdansk
29 november 2009
· 6 271 Inlägg
Rquired skrev:
[Du skrev det själv, vridmomentsbegränsningar. Finns de där för BSRs höga nöjes skull eller för att det behövs? S60 T5 är dimensionerad för 250hp, inte 300-nånting.
En 850R kan man köra med 340hk, oöppnad motor, både på SS och till vardags, flera tusen mil.
Om det är en S60 T5 -05 så klarar den nog utan att svettas 350hk, och då utan att öppna motorn förstås.
Jag kan förstå kravet på automaterna, men på den nyare 6-växlade automatlådan (som satt i S60R/V70R) tog man bort vridmomentbegränsningen helt och hållet.
Dock kopplingen bör bytas, liksom en differentialbroms är rekommenderad för körbarheten, men inget krav.
Volvo verkar ha lärt sig om sina vevstaksproblem, och har hört siffror från Autotech på uppemot 400hk i en Ford Focus ST - med 2,5liters femman.
Utan några interna motormodifieringar.
Kopplingen designas för originaleffekten, just för att man ska ha en så lättrampad koppling som möjligt.
Växellådan fixar ju utan problem i princip vilka effekter du matar den med, Vaktkonstapeln kör med en S70 2,0-växellåda, och han har spunnit sig runt hela Mantorp och då med 550hk...
Leif Hermansson är ett annat exempel, innehållet från en M56 -01 i en låda från -94, quaife-diff och 3-skivig Tiltonkoppling, men växellådan i sig håller utan att byta drev, eller annat.
Än så länge åtminstone.
Likadant drivaxlar är original.
Jag vill påstå att hållbarheten på Volvos grejer har ökat med åren, från 240/740 och 940 fram till idag.
Men det finns så många faktorer som spelar in... jag upprepar, låt TS prova en BMW 328, eller vad han nu är sugen på, och en 850 T5, och jämföra helt enkelt.
Om han är sugen på att sladda runt på parkeringar så blir ju valet ganska enkelt, då får han skaffa en äldre Volvo eller satsa på en BMW eller annat bakhjulskrafs.
Senast redigerat av TurbOla (29 november 2009)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet