1581 besökare just nu
Sida: 1 / 2 | Föregående | Nästa

Förslag till kategorier för nya prylmarknaden önskas!

chrizz
Administratör
Från: Eskilstuna
Registrerad: 2004-02-01
Webbsida

Förslag till kategorier för nya prylmarknaden önskas!

Det har varit väldigt mycket jobb med prylmarknaden, oväntat mycket jobb, men nu börjar det närma sig att bli klart lagom till jul. Det är mycket som ska klaffa i en till synes enkel tjänst, tro mig när jag säger det smile

Jag tänkte ge er lite detaljer redan nu om det som komma skall. I sin tur kanske ni kan hjälpa mig med tips till kategorier. Enklast är om ni skriver vad ni kan tänka er att annonsera och så kan vi utefter det komma fram till lämpliga kategorier.

Annonsupplägget kommer att se ut så här. Notera att annonseringen endast är för medlemmar och inom Garaget.

Textannonser
En enkel textannons som visas på Köp & Sälj samt på den egna sidan ("min sida"). Inga begränsningar, skapa så många du vill. Helt gratis.

Bildannonser
Upp till 12 st bilder. Visas med bild under under köp & sälj samt på den egna sidan. Bildannonserna kommer att kosta 20kr och betalas enkelt via SMS (funkar även med kontantkort och andra länder inom norden).

Det fina med bildannonserna är att man även får en speciell ikon brevid sitt användarnamn över hela sajten där användarnamnet visas. Den här ikonen indikerar att du har något till salu och klick leder direkt till alla dina annonser. Ikonen har även en snabbkoll-funktion om man håller musen över den, då får man se de senaste annonserna och annan information.

Tips som leder till en ny kategori kommer att belönas med kuponger (kod) som kan användas för att lägga in bildannonser gratis när det beger sig.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Dratsab
Leg. Fartdåre
Från: Stockholm
Registrerad: 2008-07-02

Re: Förslag till kategorier för nya prylmarknaden önskas!

Biltillbehör
Billjud
Bilar

Det dessa 3 kategorier är väl det jag kom på. Enklare att ha "Billjud" i sin egna kategori då det kan bli herrans mycket av detta specielt på garaget. Biltillbehör är ju mer inredning/hjul/trim etc i mitt tycke.

Mvh
Tommie

En gång Evo alltid Evo...

WeDo
Forummoderator
Från: Örebro
Registrerad: 2006-05-08

Bör kanske finnas någon typ av Orginaltillbehör och en Styling kategori. Letar jag efter nya styling grejjer till min audi så kan det vara bra att få bort en massa luftmassemätare etc, och tvärtom tongue

Däck och fälg bör kanske också ha en egen kategori. ( för fälgar skulle det egentligen finnas ett alternativ med alla bultdelningar som man kan välja när man lägger in dessa, då det brukar bli problem eftersom folk skriver det på massa olika sätt) smile

Senast redigerat av WeDo (2009-12-10 11:01)

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

chrizz
Administratör
Webbsida

Kanske ska påpeka vad jag har än så länge och hur jag lagt upp det. Inget är ristat i sten. Vissa kategorier kanske blir för breda och måste delas upp på flera, andra kanske är för smala och kan slås ihop med något annat. Alla förslag är välkomna!

Huvudkategori: Bilar
- Rervdelar
- Styling och tillbehör
- Ljud och multimedia
- Fälgar och däck
- Tuning
- Övrigt

Huvudkategori: Motorcyklar
- Tillbehör och reservdelar

Huvudkategori: Övrigt
- Verktyg

WeDo
Forummoderator
Från: Örebro
Registrerad: 2006-05-08

Går bilvårdsgrejjer inom Övrigt ?

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

turboforssen
Telge Drifting Team
Från: Tystberga
Registrerad: 2007-06-13
Webbsida

hur länge kommer annonserna ligga uppe då? är det nån tidsbegränsning ( som blocket 2 månader) eller kommer den ligga tills man tar bort det  ?

bilar
billjud
biltillbehör
och typ diverse
röstar jag på smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

chrizz
Administratör
Webbsida

WeDo skrev:

Ne, det tycker jag nog inte. Däremot, vad tillhör bilvård? Högtryckstvättar? Schampo? Polermaskiner? Vax?

Frågan är om marknaden för begagnade bilvårdsprodukter är så pass stor att man behöver en kategori för det. Vet inte vilken kategori det ska hamna i annars dock.

Aerocombi
Xenoholic
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2007-05-20
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-"
Saab 9-5 AERO "THE RUBY"
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd"

Då kanske vi slipper alla "smyg"annonser i forumsignaturer o liknande snart nu då wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

torpis
Forummoderator
Från: Ljungby
Registrerad: 2007-09-06
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis"
Webbsida

Ser att du redan har med verktyg men kanske finputsa till Verktyg/Garagetillbehör

föreslår även att man skall kryssa i relativt många fasta värden för att underlätta sökning.

dvs att om jag säljer en turbo så får jag välja.

Kategori: Tuning
Passar: Bilmärke/Universell
Skick: NIB/Som ny/begagnad
Antal: siffra
Pris: 600,000kr

på så vis kan man enklare söka efter rätt produkter.  Om jag vill söka efter R-fälgar så vet jag ju inte hur personen stavat, men jag vet att det är volvodel, under däck och fälg och eventuellt att jag vill söka i stockholm enbart.

Senast redigerat av torpis (2009-12-10 11:25)

-=[Performance by Torpis]=-
Jag är duktig på S/V40, trimning av dessa bilar utöver det vanliga, svarar gärna på frågor och hjälper till. 450hk är jäkligt kul :)
S40 Upgrades

chrizz
Administratör
Webbsida

torpis skrev:

Ser att du redan har med verktyg men kanske finputsa till Verktyg/Garagetillbehör

föreslår även att man skall kryssa i relativt många fasta värden för att underlätta sökning.

dvs att om jag säljer en turbo så får jag välja.

Kategori: Tuning
Passar: Bilmärke/Universell
Skick: NIB/Som ny/begagnad
Antal: siffra
Pris: 600,000kr

på så vis kan man enklare söka efter rätt produkter.  Om jag vill söka efter R-fälgar så vet jag ju inte hur personen stavat, men jag vet att det är volvodel, under däck och fälg och eventuellt att jag vill söka i stockholm enbart.

Jag förstår hur du tänker, men det kräver ett något annorlunda annonsupplägg än det jag hade tänkt mig. Jag tror inte att det är aktuellt att införa en så pass detaljerad kategorisering i nuläget. Eventuellt aktuellt om behovet skulle uppstå med tiden (dvs om det blir rörigt)

te_wik
Forummoderator
Från: Pajala
Registrerad: 2006-04-29

Förutom det som redan tagits upp ser jag gärna en kategori för fordonslitteratur.
Tex instruktionsböcker, gamla som nya tidningar, broschyrer, reparationshandböcker, kanske t.om filmer  osv.
Och en kategori för modellbilar, det är en väldigt stor marknad på modellbilar och andra modellbyggen.

Edit: Lediga lokaler och garageplatser är väl nästan ett måste? smile

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (2009-12-10 14:29)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

patrikke
Medlem
Från: Ockelbo
Registrerad: 2007-09-04
Webbsida

Veterandelar?
Kuriosa?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

te_wik
Forummoderator

chrizz skrev:

WeDo skrev:

Ne, det tycker jag nog inte. Däremot, vad tillhör bilvård? Högtryckstvättar? Schampo? Polermaskiner? Vax?

Frågan är om marknaden för begagnade bilvårdsprodukter är så pass stor att man behöver en kategori för det. Vet inte vilken kategori det ska hamna i annars dock.

Högtryck, polermaskiner osv lär ju gå under verktyg/maskiner eller sådant.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

patrikke
Medlem
Från: Ockelbo
Registrerad: 2007-09-04
Webbsida

En teknik kategori kanske?
Där kan det vara hemelektronik typ tv, stereo data osv?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Martinfyhr
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2008-09-06

Det vore snyggt med ett "bock system" när man lägger in annonser. Så man kan kryssa i att anonsen t.ex innehåller "basar" "slutsteg" och "däck", samt vilket län, om man vill sälja eller byta osv.
Detta underlättar verkligen sökningen om man letar efter något speciellt.

Ett exempel finns på http://www.minhembio.com/marknad
där kan man verkligen specifiera sin sökning och hitta det man söker om den som lagt in annonsen skött sig bra.

KLOCKRENT ÄR DET smile

Remiss
Medlem
Från: Helsingborg
Registrerad: 2009-05-07

Jag tycker att Reservdelar behöver delas upp i "Elektronik" (luftmassemätare, lambasond, relä osv) och i det mer "mekaniska" som tex Bromsar, styrdetaljer, stötdämpare.

Mest för att göra det lättare för den som letar delar, letar han/hon efter någon elektronik detalj så hittar
han/hon den delen mycket snabbare än om han måste bläddra igenom så mycket annat samtidigt som inte har med det att göra.

Erick
Forummoderator
Från: Göteborg
Registrerad: 2004-03-14
Webbsida

WeDo skrev:

Bör kanske finnas någon typ av Orginaltillbehör och en Styling kategori. Letar jag efter nya styling grejjer till min audi så kan det vara bra att få bort en massa luftmassemätare etc, och tvärtom tongue

Däck och fälg bör kanske också ha en egen kategori. ( för fälgar skulle det egentligen finnas ett alternativ med alla bultdelningar som man kan välja när man lägger in dessa, då det brukar bli problem eftersom folk skriver det på massa olika sätt) smile

Drop-downmenyer för att välja bultcirkel hade varit grymt, precis som du säger så skriver ju folk 4x108, 4/108, 4*108, 4bultX108 och då blir det svårt att söka på rätt storlek, så fasta formulär där hade vart grymt smile

Att välja bultcirkel i menyerna ska då vara obligatoriskt för att lägga in fälg-annons. Så slipper man alla "passar passat". Det är ju lite Jaha?? vad har dom för bultcirkel då?

Likaså förslaget orginaldelar/stylingdelar hade vart grymt. Jag märker samma problem som WeDo där när jag tex på blocket söker efter grejer till Lupon så får man upp mängder med LMM, generator och massa sådant..

Senast redigerat av Erick (2009-12-25 12:56)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

CrazyRide
CRAZYRIDE SWEDEN
Från: Göteborg
Registrerad: 2009-04-20
Webbsida

patrikke skrev:

En teknik kategori kanske?
Där kan det vara hemelektronik typ tv, stereo data osv?

Håller med.. fast det kanske skulle vara bättre att den kategorin hette Övrigt? Så att man inte har 1000 tals kategorier för saker som ej är bilrelaterade..

Senast redigerat av XtremeTuning (2009-12-25 14:57)

chrizz
Administratör
Webbsida

Det här är vad jag har just nu efter att ha läst era förslag:

- Reservdelar och originaltillbehör
- Veterandelar (jag är osäker på denna, åsikter?)
- Styling och tillbehör
- Fälgar och däck
- Tuning, väghållning, optimering
- Ljud och multimedia
- Övrigt

- Litteratur och media
- Verktyg

te_wik
Forummoderator

chrizz skrev:

Det här är vad jag har just nu efter att ha läst era förslag:

- Reservdelar och originaltillbehör
- Veterandelar (jag är osäker på denna, åsikter?)
- Styling och tillbehör
- Fälgar och däck
- Tuning, väghållning, optimering
- Ljud och multimedia
- Övrigt

- Litteratur och media
- Verktyg

Ser bra ut men jag tycker fortfarande att man ska kunna annonsera ut ifall man önskar att hyra ut eller hyra en garagelokal eller så.

Mvh Tommy

Index » Tips, förslag och åsikter. » Förslag till kategorier för nya prylmarknaden önskas!

1   2    
Forumet just nu

Diskussionsforum

Evenemangsforum

Skoda Felicia "Rostis"
Skapades för 3 timmar sedan
Volvo 760 TDIc Skattebefriad "PLAYBOY"
Skapades för 8 timmar sedan
Volkswagen passat "3c"
Saab 9000 "Saaben"