Köpråd: Volvo 960

VA
14 december 2009 · 86 Inlägg

linuslinje skrev:

VA skrev:

linuslinje skrev:

Du ska inte lägga för mycket tro på chipet. På 3.0an kommer vridet att öka rätt bra. en del får lite sänkning men inte så mkt.
Fick nedanstående mail från TM Racing förut som hade chip till min bil.

"Hej,

Effektökningen för din bil är 20 Hk och 25 Nm, pris monterat och klart 3500 kr på rea.
Bränsleförbrukningen går ner ca. 5-8%.

Vi gör en felsökning på varje bil innan vi trimmar, vi arbetar med orginal mjukvaran i din bil och
ger garanti att alla funktioner fungerar som med orginalmjukvaran.
Original tillbaka ingår om så finns önskemål.

Mvh /  best regards /  Mit freundlichen Grüßen

T.M.Chiptuning AB"

Angående vad som är standard mellan årsmodellerna så är ju detta JÄTTESVÅRT. På 960 är jag inte så hemma men i princip så är alla S90 -98or fullutrustade med stora stereo och elstolar m.m Medans på tidigare stolar så är det väldigt random. Jag har kört två 960s utan färddator faktiskt.

Annat att testa? Tjao det vanliga.
Kolla servicebok. Tror att serviceintervallerna skiljer sig en del mellan 2,5an och 3.0an med faktiskt.
Bromsprov. Kolla att bilen inte drar snett vid hård inbromsning.
Kolla rost osv. Gasa släpp på gasen gasa igen, känn efter ryck och kolla på växelspak efter glapp osv....

Så du säger att det är inte värt att chippa en 3.0E?
Hur mycket drog din 960 per mil? Men dagens moderna chip till 960 så tror jag att man kan få ner bränsleförbrukningen med 10 %

10% blir nog svårt. TM Racing arbetar med chip hela dagarna och anger 5% och det tar jag även med en nypa salt. Jag ska chippa min med men då är det för att jag ser det som ALL minskning är bra minskning. Men om det är värt det? Nej. Det tar en jävla massa mil för att spara in den kostnaden. smile Men visst.
Det är nog mer värt det att plocka isär motorn och se till att allt är i tipptopp och går så jämnt och fint det kan och se till att inga bromsar och likn är trevliga.

min S90 drog 1.2 ungefär när jag slog ut det. 1.5 ibland vid tung fot. Efter det så insåg jag att det inte var roligt att mäta längre så nu räknar jag aldrig, bara o tanka. Ge tanten i kassan en tusenlapp och se glad ut. smile

Chip på turbobilar brukar ju ge en hel del effekt, men på sugmotorer är det oftast waste of money.

Jag som trodde att man fick ner 1dl med chip tongue
Men så länge blilen drar liter milen så blir jag nöjd. Har sett och hört att folk säger att den drar som en 740, dvs liter milen och 0.8 på landsväg.

Visst är 964 billigare än 965? Vad skulle ni ha valt?

volvoentusiasten
14 december 2009 · 4 005 Inlägg

M103 skrev:
Det kan vara ett jäkla slamrande i framvagnen, nåt stag som lossnar hela tiden.

Ja det var också en bra ståndpunkt.
Mycket klonkande från framvagn.

I mitt fall så var det krängningshämmarstag, båda sidor. Bytte i februari och ska byta nu igen. Den glappar väldigt lätt.

VA skrev:
Visst är 964 billigare än 965? Vad skulle ni ha valt?

Billigare? Vad menar du, i inköp? Visserligen har jag inte tittat så mycket på kombimodellerna så mycket men jag tycker de verkar vara lite dyrare i inköp?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang