Bmw 330 vs Volvo T5

Rock-Star
26 december 2009 · 2 982 Inlägg

dawwe skrev:
Residence: Tänk igen, o tänk ett steg längre...

haha kommigen.

vad är poängen...?
bmw 520 från 2009 är slöare än en E55 amg.
520-09 kostar runt 400000.. E55amg kan du få för 70000:-..

where is the point?

Senast redigerat av Residence (26 december 2009)

viktore
26 december 2009 · 187 Inlägg

Rquired skrev:
http://www.einszweidrei.de/

1. 34,8 s är rätt tid för 193hp E46 till 200km/h
2. Rätt vikt för 328i är 1420kg
3. En 328i E46 Touring väger 1554kg och har ungefär samma (något bättre tom) tider som E36 coupé till  120, en E36 Touring väger 1520 och gör detsamma.

Jag valde att sluta vid 180km/h, redan där syns det Volvon kommit ikapp Bmwn. Oavsett så är det en 47hp starkare bil med (i bästa fall) 100kg viktskillnad till sin nackdel.

Ja, det finns olika tider för e46, oavsett om skillnaden mellan bilarna är 5.7s eller 4.3s så är det en ordentlig tidsskillnad i dessa sammanhang. Och det är absolut inget konstigt med det egentligen, T5 är starkare än 328.

D_Nilsson
26 december 2009 · 754 Inlägg

viktore skrev:

Rquired skrev:
En 328i går jämt, tom lite kvickare i starten än en 850R, trots att Volvon har 47hp  och 50Nm mer.

328i
193hp/280Nm
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     10,0 s
0 - 140 km/h     13,3 s
0 - 160 km/h     17,5 s
0 - 180 km/h     23,5 s


Volvo 850 T5-R
240hp/330Nm
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,9 s
0 - 140 km/h     12,6 s
0 - 160 km/h     16,9 s
0 - 180 km/h     22,0 s

Så myten om de slöa sugsexorna verkar smått överdriven, tvärt om går dessa motorerna riktigt bra i förhållande till effekt roll

Hej

Verkar som du glömde lite statistik? Jag kompletterar. wink

328i e36
0 - 200 km/h      34,0 s


Volvo 850 T5-R
0 - 200 km/h      29,7 s

Dessutom bör man kanske säga att vikt för BMWn ifråga var 1391 kg, 850in vägde 1507 kg
Jämför vi med en 328 e46 som väger lika mycket som den gamla 850in så säger siffrorna:

328i e46
0 - 200 km/h      35,4 s

För att få ett slut på denna diskussionen gör vi så här att vi lägger till BMW:s dåtida värsting. Om man tänker på "modellutbudet" som var då så borde man jämföra Volvos och Bmw:s värstingar istället! 850R vs M3 E36...eller är jag ute och cyklar?wink

BMW M3 E36 3,2
0 - 80 km/h  4,3 s
0 - 100 km/h  5,7 s
0 - 120 km/h  8,0 s
0 - 130 km/h  - s
0 - 140 km/h  10,0 s
0 - 160 km/h  12,5 s
0 - 180 km/h  16,2 s
0 - 200 km/h  20,5 s

Volvo 850 T5-R
240hp/330Nm
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,9 s
0 - 140 km/h     12,6 s
0 - 160 km/h     16,9 s
0 - 180 km/h     22,0 s

Senast redigerat av D_Nilsson (26 december 2009)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
dawwe ...has left the building...
26 december 2009 · 4 474 Inlägg

Residence: Nu jämför du liiiite snett...Vänd på steken, AMG E55 -09 (fanns den då???) mot 520i -03. Stoooor pris o prestanda skillnad eller hur? MEN (för att göra som "Volvo-folket"), jag kan ju TRIMMA min 520i för typ 150" med en monster turbomotor på 700+ Hk, o vips så drar ja om AMG:n, men det är fortfarande en sketen 520 eller hur? Lite så tänkte jag när jag jämförde min gamla 325 mot den nyare S60:n, en sketen gammal sliten BMW som sett sina bästa dagar mot en välvårdad fin S60 2.4T, ca 10 år nyare, lika mycket effekt, välskött, nog borde den gamla BMW:n få spö? Samma resonemang använder ju sig Volvo folket av, typ "min S60 kostar hälften av vad din M3 gör men trim för 30" gör att jag drar om dig utan problem", dvs helt plötsligt så väger man in bilens pris, vilket faktiskt kan vara relevant då lågt ifrån alla anser sig ha råd att köpa en M3 för typ 500"....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
viktore
26 december 2009 · 187 Inlägg

D_Nilsson skrev:
För att få ett slut på denna diskussionen gör vi så här att vi lägger till BMW:s dåtida värsting. Om man tänker på "modellutbudet" som var då så borde man jämföra Volvos och Bmw:s värstingar istället! 850R vs M3 E36...eller är jag ute och cyklar?wink

Ja du är ute och cyklar. Vart vill du komma?
Du drar upp en BMW modell med över 80hk mer, i en helt annat prisklass och byggd för ett helt annat ändamål än att vara just en "hottad" svenssonkärra.

dawwe ...has left the building...
26 december 2009 · 4 474 Inlägg

Där hade vi det: ANNAN prisklass*hahaha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
viktore
26 december 2009 · 187 Inlägg

dawwe skrev:
Där hade vi det: ANNAN prisklass*hahaha*

Ja, men med pengarna vi får över kan vi ju trimma 850in till effektnivåer långt över M3an.
Ska man hårddra det så är ju M3 just en M-tunad BMW-bil. Nästan samma sak som att lämna in en 850 till valfri tuner, förutom att tunern inte ingår i VCC.

Jag tror du förstår att min jämförelse är lika idiotisk som den jag argumenterade emot.

Förövrigt är detta en bit från topic, 330 vs T5...

Senast redigerat av viktore (26 december 2009)

dawwe ...has left the building...
26 december 2009 · 4 474 Inlägg

Vikore: Men då e vi överens egentligen, skit i vad bilen kostar jämför likvärdiga/jämngamla originalbilar effekt/vikt mässigt eller hur? "Value for money" tycker jag man kan lämna därhän...

Senast redigerat av dawwe (26 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
D_Nilsson
26 december 2009 · 754 Inlägg

viktore skrev:

D_Nilsson skrev:
För att få ett slut på denna diskussionen gör vi så här att vi lägger till BMW:s dåtida värsting. Om man tänker på "modellutbudet" som var då så borde man jämföra Volvos och Bmw:s värstingar istället! 850R vs M3 E36...eller är jag ute och cyklar?wink

Ja du är ute och cyklar. Vart vill du komma?
Du drar upp en BMW modell med över 80hk mer, i en helt annat prisklass och byggd för ett helt annat ändamål än att vara just en "hottad" svenssonkärra.

Äsch vadå? Varför jämföra Volvos råaste modell mot en av Bmw:s "vanliga" modeller? Var inte Volvos R-avdelning motsvarande Bmw:s M-avdelning?

Javisst självklart kan vi jämföra 328:an mot R:en...men då vet vi att det alltid kommer finnas en BMW som smiskar Volvon;) Samma i dagens modellutbud...Skulle vilja se Volvo knäcka M5 E60 t.ex...good luck!

Ett försök till en liknelse:P: Porsche 997 Carrera S mot en Corvette Z06 t.ex...då tänker man "fan jag skulle tagit GT2:an istället!...då skulle Corvetten fått smisk". Se till att ge smisk från första början isället!tongue

You race with what you got!wink

Senast redigerat av D_Nilsson (26 december 2009)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
26 december 2009 · 999 Inlägg

D_Nilsson skrev:
Haha, "Volvo vs BMW-kriget" lär följa oss alla till dagen då vi dör!tongue Alla tycker ju olika när det gäller bilmärken och det får man väl respektera. Det viktigaste är ju vad man själv tycker.

Jag tycker att BMW smiskar Volvo på fingrarna till 110%. Och jag tänker aldrig i hela mitt liv äga en Volvo då jag tycker de är fruktansvärt tråkiga att köra osv. Jag tycker känslan man får av en bil är extremt viktig. Bmw ger mig en underbar magkänsla! Härligt motorljud, underbara växellådor, bra prestanda etc etc. När jag kör morsans S40 2.0t -01 är det på gränsen att jag hellre tar bussen...fruktansvärt tråkig bil. Min 328 E36 från 1995 känns mycket mer välbyggd och modern.

Men om man ska nu ska lägga upp fakta på bordet så har jag här letat upp 1 klipp av Top Gear där Jeremy provkör S60R och jämför med M3 E46.
http://www.youtube.com/watch?v=zUQDmF3viOE ...i slutet jämför de med M3:ans tid;)

Ska dock tillägga att Volvo självklart bygger jättebra bilar!...ska man någonsin smälla i en vägg t.ex så sitter man ju hellre i en Volvo än en Bmw ska jag erkänna;)

Som sagt...alla har olika åsikter och det får man respektera, BMW tilltalar mig galet mycket mer än Volvo...så ligger läget till.

Håller med dig precis, för mig handlar det inte om tiondelar, hk, nm. Utan känslan av att köra en BMW.
Jag betvivlar inte en sekund att man kan göra vilken volvo som helst potent och att den kan smiska många andra snabba bilar då. Men en 940 är för mig fortfarande en 940... Trivs inte i dom helt enkelt, ingen finess tongue.

Gillar du S60'n ta den, själv gillar jag BMW-känslan och röstar för 330'n.
Bilar är inte bara siffror, magkänslan skall vara rätt!

dawwe ...has left the building...
26 december 2009 · 4 474 Inlägg

Nilsson: Håller med! Men snart kommer det oundvikliga..."Men en M5 E60 e ju dubbelt så dyr som en Volvo Super-duper R, ja kan ju fortfarande TRIMMA min Volvo o då kommer jag köra åttor kring BMW:n"smile.
O för o va lite mer seriös: Fanns väl nån "Evolve S60 med 500 kusar" den bilen skulle garanterat ge M5 E60 en tuff match, förvisso även den en trimmad Volvo men ändå...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
D_Nilsson
26 december 2009 · 754 Inlägg

dawwe skrev:
Nilsson: Håller med! Men snart kommer det oundvikliga..."Men en M5 E60 e ju dubbelt så dyr som en Volvo Super-duper R, ja kan ju fortfarande TRIMMA min Volvo o då kommer jag köra åttor kring BMW:n"smile.
O för o va lite mer seriös: Fanns väl nån "Evolve S60 med 500 kusar" den bilen skulle garanterat ge M5 E60 en tuff match, förvisso även den en trimmad Volvo men ändå...

Ja det är sant angående priset såklart:)
Haha fast jag tycker personligen att det är lite "småfel" att jämföra trimmade bilar mot orginalbilar. Inte jämför Top Gear eller motorjournalen en trimmad S60R mot en orginal M5 t.ex;) Evolve S60:n är sjukt snygg förövrigt!tongue

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
26 december 2009 · 754 Inlägg

Väldigt of topic nu förresten! Min röst ligger på 330:n!wink

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Rquired Allmänt envis
26 december 2009 · 12 512 Inlägg

viktore skrev:

Rquired skrev:
http://www.einszweidrei.de/

1. 34,8 s är rätt tid för 193hp E46 till 200km/h
2. Rätt vikt för 328i är 1420kg
3. En 328i E46 Touring väger 1554kg och har ungefär samma (något bättre tom) tider som E36 coupé till  120, en E36 Touring väger 1520 och gör detsamma.

Jag valde att sluta vid 180km/h, redan där syns det Volvon kommit ikapp Bmwn. Oavsett så är det en 47hp starkare bil med (i bästa fall) 100kg viktskillnad till sin nackdel.

Ja, det finns olika tider för e46, oavsett om skillnaden mellan bilarna är 5.7s eller 4.3s så är det en ordentlig tidsskillnad i dessa sammanhang. Och det är absolut inget konstigt med det egentligen, T5 är starkare än 328.

Ja, till 200 är en R snabbare än en 328i, med rätta då den är avsevärt starkare. Men, och nu kommer vi till Volvoälskarnas egna argument.

Bmws väghållning brukar viftas bort med orden "hur ofta kör man på bana" och allt med känsla svarar folk inte ens på. Men vi vänder på det, hur ofta kör man i 200? Upp till 160 hänger 328i med hjälpligt, en skillnad på 0.5sek är inte mycket, så små skillnader försvinner i större faktorer som en bra start, att sätta alla växlingar osv.

Och det var just det jag ville visa på, att trots att det alltid heter att Volvo är så snabba och piskar M3 hit och dit så drar inte ens Volvos 90-tals värsting en 328i ur Bmws ordinarie utbud. Om vi istället går över till Bmws samtida värsting M3 3.0 får Volvon svårt att hänga med även om man lägger upp de cirka 20000:- ett steg 3 (BSR 320hp) kostar* till modellen inklusive montering och det material som behövs då.

*Hittade inte till T5-R så tog ett till 850R (250hp) och antog att det är ungefär samma. Och eftersom denna är 10hp starkare, drog jag av 10hp från de 330hp ett steg 3 till 850R ger.

Jag säger inte att dem inte är kvicka eller att det inte är mycket prestanda för pengarna, men när det heter att 5000:- för ett chip och en 2.4t piskar M3 då går det lite långt...

För att jämföra rakt av, Bmw M3 3.0 1993 (286hp/320Nm) och 1470kg mot Lotec-Volvo 850 T-5 Limousine (275hp/410Nm) och 1520kg i vikt:

Volvo: http://www.einszweidrei.de/volvo/lo850t5k1996-1.htm
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,0 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 140 km/h     11,8 s
0 - 160 km/h     15,6 s
0 - 180 km/h     19,8 s
0 - 200 km/h     26,3 s

Bmw: http://www.einszweidrei.de/bmw/m3301993-2.htm
0 - 80 km/h     4,2 s
0 - 100 km/h     5,6 s
0 - 120 km/h     7,7 s
0 - 140 km/h     10,0 s
0 - 160 km/h     12,7 s
0 - 180 km/h     16,2 s
0 - 200 km/h     20,9 s

Rätt talande hur det ser ut när man jämför jämna modeller. I det här fallet är Volvo visserligen 50kg tyngre och Bmwn har 11hp mer, men Volvon har trots allt 90Nm extra.

Senast redigerat av Rquired (26 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
viktore
26 december 2009 · 187 Inlägg

Rquired skrev:

viktore skrev:

Rquired skrev:
http://www.einszweidrei.de/

1. 34,8 s är rätt tid för 193hp E46 till 200km/h
2. Rätt vikt för 328i är 1420kg
3. En 328i E46 Touring väger 1554kg och har ungefär samma (något bättre tom) tider som E36 coupé till  120, en E36 Touring väger 1520 och gör detsamma.

Jag valde att sluta vid 180km/h, redan där syns det Volvon kommit ikapp Bmwn. Oavsett så är det en 47hp starkare bil med (i bästa fall) 100kg viktskillnad till sin nackdel.

Ja, det finns olika tider för e46, oavsett om skillnaden mellan bilarna är 5.7s eller 4.3s så är det en ordentlig tidsskillnad i dessa sammanhang. Och det är absolut inget konstigt med det egentligen, T5 är starkare än 328.

Ja, i 200 är en R snabbare än en 328i, med rätta då den är avsevärt starkare. Men, och nu kommer vi till Volvoälskarnas egna argument.

Bmws väghållning brukar viftas bort med orden "hur ofta kör man på bana" och allt med känsla svarar folk inte ens på. Men vi vänder på det, hur ofta kör man i 200? Upp till 160 hänger 328i med hjälpligt, en skillnad på 0.5sek är inte mycket, så små skillnader försvinner i större faktorer som en bra start, att sätta alla växlingar osv.

Och det var just det jag ville visa på, att trots att det alltid heter att Volvo är så snabba och piskar M3 hit och dit så drar inte ens Volvos 90-tals värsting en 328i ur Bmws ordinarie utbud. Om vi istället går över till Bmws samtida värsting M3 3.0 får Volvon svårt att hänga med även om man lägger upp de cirka 20000:- ett steg 3 (BSR 320hp) kostar* till modellen inklusive montering och det material som behövs då.

*Hittade inte till T5-R så tog ett till 850R (250hp) och antog att det är ungefär samma. Och eftersom denna är 10hp starkare, drog jag av 10hp från de 330hp ett steg 3 till 850R ger.

Jag säger inte att dem inte är kvicka eller att det inte är mycket prestanda för pengarna, men när det heter att 5000:- för ett chip och en 2.4t piskar M3 då går det lite långt...

För att jämföra rakt av, Bmw M3 3.0 1993 (286hp/320Nm) och 1470kg mot Lotec-Volvo 850 T-5 Limousine (275hp/410Nm) och 1520kg i vikt:

Volvo: http://www.einszweidrei.de/volvo/lo850t5k1996-1.htm
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,0 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 140 km/h     11,8 s
0 - 160 km/h     15,6 s
0 - 180 km/h     19,8 s
0 - 200 km/h     26,3 s

Bmw: http://www.einszweidrei.de/bmw/m3301993-2.htm
0 - 80 km/h     4,2 s
0 - 100 km/h     5,6 s
0 - 120 km/h     7,7 s
0 - 140 km/h     10,0 s
0 - 160 km/h     12,7 s
0 - 180 km/h     16,2 s
0 - 200 km/h     20,9 s

Rätt talande hur det ser ut när man jämför jämna modeller. I det här fallet är Volvo visserligen 50kg tyngre och Bmwn har 11hp mer, men Volvon har trots allt 90Nm extra.

Är rätt övertygad om att alla som har en bil som gör över 200km/h är uppe i det oftare än ger sig ut och kör på bana.
Det är väldigt intressant att se hur tråden utvecklat sig. Topic är 330 vs T5/2.4t chip, sedan halkar BMW 328 in på ett hörn. När det sedan står utom all tvivel att en 328 inte har något att hämta mot en T5, ja då är det Volvo vs M3 som dras upp. Som om det skulle tillföra topic något, eller för den delen ens vara en relevant jämförelse?

Det finns en anledning till att man testat exv BMW 523i mot S70 T5 i seriösa tidningar. Om man inte ser till enbart motoreffekt så ligger de bilarna nära varandra sett till pris och utrustningsnivåer m.m.  Dessa likheter finns inte mellan en T5/R-bil och en M-bil.

Försöker avsluta denna irrelevanta diskussionen med att säga..
En 328 får pisk av en T5, en T5 får pisk av en M3, en M3 får pisk av en steg X T5 och vice versa. Det kan fortsätta i all oändlighet, men det har ingenting med diskussionen 330 vs T5 att göra.

lodiseN
26 december 2009 · 806 Inlägg

Rquired skrev:

viktore skrev:

Rquired skrev:
http://www.einszweidrei.de/

1. 34,8 s är rätt tid för 193hp E46 till 200km/h
2. Rätt vikt för 328i är 1420kg
3. En 328i E46 Touring väger 1554kg och har ungefär samma (något bättre tom) tider som E36 coupé till  120, en E36 Touring väger 1520 och gör detsamma.

Jag valde att sluta vid 180km/h, redan där syns det Volvon kommit ikapp Bmwn. Oavsett så är det en 47hp starkare bil med (i bästa fall) 100kg viktskillnad till sin nackdel.

Ja, det finns olika tider för e46, oavsett om skillnaden mellan bilarna är 5.7s eller 4.3s så är det en ordentlig tidsskillnad i dessa sammanhang. Och det är absolut inget konstigt med det egentligen, T5 är starkare än 328.

Ja, till 200 är en R snabbare än en 328i, med rätta då den är avsevärt starkare. Men, och nu kommer vi till Volvoälskarnas egna argument.

Bmws väghållning brukar viftas bort med orden "hur ofta kör man på bana" och allt med känsla svarar folk inte ens på. Men vi vänder på det, hur ofta kör man i 200? Upp till 160 hänger 328i med hjälpligt, en skillnad på 0.5sek är inte mycket, så små skillnader försvinner i större faktorer som en bra start, att sätta alla växlingar osv.

Och det var just det jag ville visa på, att trots att det alltid heter att Volvo är så snabba och piskar M3 hit och dit så drar inte ens Volvos 90-tals värsting en 328i ur Bmws ordinarie utbud. Om vi istället går över till Bmws samtida värsting M3 3.0 får Volvon svårt att hänga med även om man lägger upp de cirka 20000:- ett steg 3 (BSR 320hp) kostar* till modellen inklusive montering och det material som behövs då.

*Hittade inte till T5-R så tog ett till 850R (250hp) och antog att det är ungefär samma. Och eftersom denna är 10hp starkare, drog jag av 10hp från de 330hp ett steg 3 till 850R ger.

Jag säger inte att dem inte är kvicka eller att det inte är mycket prestanda för pengarna, men när det heter att 5000:- för ett chip och en 2.4t piskar M3 då går det lite långt...

För att jämföra rakt av, Bmw M3 3.0 1993 (286hp/320Nm) och 1470kg mot Lotec-Volvo 850 T-5 Limousine (275hp/410Nm) och 1520kg i vikt:

Volvo: http://www.einszweidrei.de/volvo/lo850t5k1996-1.htm
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,0 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 140 km/h     11,8 s
0 - 160 km/h     15,6 s
0 - 180 km/h     19,8 s
0 - 200 km/h     26,3 s

Bmw: http://www.einszweidrei.de/bmw/m3301993-2.htm
0 - 80 km/h     4,2 s
0 - 100 km/h     5,6 s
0 - 120 km/h     7,7 s
0 - 140 km/h     10,0 s
0 - 160 km/h     12,7 s
0 - 180 km/h     16,2 s
0 - 200 km/h     20,9 s

Rätt talande hur det ser ut när man jämför jämna modeller. I det här fallet är Volvo visserligen 50kg tyngre och Bmwn har 11hp mer, men Volvon har trots allt 90Nm extra.

Aa och aerodynamiken i volvon gör inget bättre heller.

Ontopic: hur orkar ni fortförande babbla på denna tråden om vilken bil som är starkast m,m?

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
dawwe ...has left the building...
26 december 2009 · 4 474 Inlägg

Vikore: Jag trodde i min enfald att prestanda jämförelser gjordes i km/h eller sekunder, inte kronor och ören...Så dumt av mig!!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Darkie dARKiE
26 december 2009 · 5 031 Inlägg

jag piskar T5 upp till 150  helt orginal haha, (ägd båda sorter, S70T5 på den tiden)


Ontopic:
jag hade tagit 330in fan så mycket skönare bil enligt mina åsikter.

Senast redigerat av Darkie (26 december 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
karlitoo
26 december 2009 · 263 Inlägg

Kastar lite ved på brasan smile

S60 T5 Steg 3 vs BMW E46 M3 Cab (tiotals kilo viktskillnad på e46 m3or, beroende på om man har taklucka, coupe eller cab)
http://www.garaget.org/video/9cmqghdp1eg6

BTW 850 R Manuell ska göra 0-100 på 6.7 sekunder på pappret och inte 7.3 som ni har angivet, det är för t5-r automat me 240 hk som 7.3 gäller.

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Remiss
26 december 2009 · 1 339 Inlägg

D_Nilsson skrev:

Rquired skrev:

D_Nilsson skrev:

Bara nyfiken på vart ni hittar de här siffrorna?big_smile Har ni länken?smile

http://www.einszweidrei.de/

1. 34,8 s är rätt tid för 193hp E46 till 200km/h
2. Rätt vikt för 328i är 1420kg
3. En 328i E46 Touring väger 1554kg och har ungefär samma (något bättre tom) tider som E36 coupé till  120, en E36 Touring väger 1520 och gör detsamma.

Jag valde att sluta vid 180km/h, redan där syns det Volvon kommit ikapp Bmwn. Oavsett så är det en 47hp starkare bil med (i bästa fall) 100kg viktskillnad till sin nackdel.

Angående vikten! I papprena står det att min 328 väger 1450kg i tjänstevikt...Fast! Jag vägde den på en lastbilsvåg i sommras...utan mig i och med halvtank vägde den 1350kg!yikes Fel på vågen?wink Tack för länken!smile

Du svarade själv på din fråga. Du va ju inte i bilen och enligt VV vad jag har hört så väger föraren 80 kg och sen räknas även bränslet in i tjänstevikten, vet dock ej hur mkt dom räknar på då. roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang