Blir det anmärkning för sliten däck i bes?

ejon_850
15 december 2009 · 878 Inlägg

Hej.
Jag har ett eller 2 däck som inte blir godkända av besiktning är inte slicks men inte så mycket mönster som det ska. Går det igenom besiktningen och det blir bara anmärning eller går som en tvåa?, eller blir det ombes?
MVH
Jonas L

All The best
MVH
Jonas .L
Hamilton
15 december 2009 · 8 868 Inlägg

Det blir en 2:a och ger per automatik ombesiktning

Fotograf på tierpidag.se
Boostrider Försöker iaf
15 december 2009 · 1 998 Inlägg

Understiger däcken 3mm så är de ombes.
Och är de sommardäck du har på nu så vettefan va de säger. Troligtvis 2or

Du kan även åka på 1500kr pga slitna om polisen stoppar dig.
500kr om du har sommardäck då de är vinterväglag i hela sverige nu

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
weian Concordia res parvae crescent
15 december 2009 · 924 Inlägg

då de e efter 1:a december så e de ju lag på att vinterdäcken skall sitta på.
minimum mönster på vinterdäck är 3mm.

men om du kan bevisa att du har beställt nya däck så kan dom vara snälla å släppa de.
de gjorde dom mä mig då ja besiktigade volvon.
men de va ju innan december å mina sommardäck va så gott som helt slut, men sa att de va sista sommaren dom rullade å dom ska slängas när vinterdäcken kom på.

men som sagt så kan dom ge dig en 2:a pga för mycket slitage.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Jimmy_N Makaronborrare
15 december 2009 · 993 Inlägg

weian skrev:
då de e efter 1:a december så e de ju lag på att vinterdäcken skall sitta på.
minimum mönster på vinterdäck är 3mm.

men om du kan bevisa att du har beställt nya däck så kan dom vara snälla å släppa de.
de gjorde dom mä mig då ja besiktigade volvon.
men de va ju innan december å mina sommardäck va så gott som helt slut, men sa att de va sista sommaren dom rullade å dom ska slängas när vinterdäcken kom på.

men som sagt så kan dom ge dig en 2:a pga för mycket slitage.

Vet inte var TS bor någonstans i Sverige men kravet att vinterdäcken skall sitta på gäller enbart om det är vinterväglag

Hamilton
15 december 2009 · 8 868 Inlägg

Spelar ingen roll om det är vinter eller sommardäck vid besiktning och 2meter snö, bara dom håller gällande mönsterdjup och det var just mönstret som var problemet för trådskaparen.

Det är med andra ord helt ok att besiktiga en bil med sommardäck även om det är 2meter snö ute.

Senast redigerat av Hamilton (15 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se
ejon_850
15 december 2009 · 878 Inlägg

Asså?, har dom ändrat?, måste man ha ny för tiden vinterdäck efter 1 december ? även om det inte är snö ute eller minus grader / halka? var det inte så att vinterväglagen är när det är minus grader ute/ halka / snö?

Senast redigerat av ejon_850 (15 december 2009)

All The best
MVH
Jonas .L
Matspetter
15 december 2009 · 139 Inlägg

Jag har inte läst lagen men jag känner till det där att man får ha sommardäck så länge det inte är vinterväglag. Men vad gäller för däckmönstret ?

Höjs kraven för mönsterdjupet på sommardäcken till 3 mm den första december då eller?  Eller gäller 1,6 så länge det inte är vinterväglag?

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
15 december 2009 · 1 594 Inlägg

ejon_850 skrev:
Asså?, har dom ändrat?, måste man ha ny för tiden vinterdäck efter 1 december ? även om det inte är snö ute eller minus grader / halka? var det inte så att vinterväglagen är när det är minus grader ute/ halka / snö?

Bilprovningen har aldrig kollat sommar-vinter utan dom är enbart ute efter godkänt mönsterdjup. Däremot säger lagen att du ska ha rätt däck efter årstid. Mao. är det helt ok att åka till och från bilprovningen på sunkiga sommardäck mitt i vintern bara mönsterdjupet är okey. Men sladdar du runt på stan efteråt å inte åker raka spåret hem så eru torsk ifall lagen ser dej.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
ejon_850
15 december 2009 · 878 Inlägg

Ni snackar så mycket annat eller är det jag som är trög ?:p, när vinterväglagen gäller?, är det då det är Minus grader ute/Snö/Halka? , annars om det är 4 plus grader och ingen snö ute och det är december så kan jag åka LAGLIGT med mina sommardäck?
MVH
Jonas

All The best
MVH
Jonas .L
Dubs I got Dubs!
15 december 2009 · 2 423 Inlägg

Det är upp till varje enskild polisman att avgör.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Aerocombi Xenoholic
15 december 2009 · 2 559 Inlägg

Urklipp från Transportstyrelsen:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Krav på vinterdäck 1 december–31 mars
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Om du drar släpvagn efter, gäller kravet även denna. 
*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II.

Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup.

Undantag från kravet
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: 

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Finns mer att läsa här:
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … interdack/

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
ejon_850
15 december 2009 · 878 Inlägg

Aerocombi skrev:
Urklipp från Transportstyrelsen:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Krav på vinterdäck 1 december–31 mars
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Om du drar släpvagn efter, gäller kravet även denna. 
*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II.

Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup.

Undantag från kravet
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: 

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Finns mer att läsa här:
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … interdack/

Japp. Men det är alltså inte vinterväglag från 1 december - 31 mars? smile om jag fattar rätt.

All The best
MVH
Jonas .L
ekelund88
15 december 2009 · 2 656 Inlägg

ejon_850 skrev:

Aerocombi skrev:
Urklipp från Transportstyrelsen:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Krav på vinterdäck 1 december–31 mars
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Om du drar släpvagn efter, gäller kravet även denna. 
*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II.

Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup.

Undantag från kravet
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: 

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Finns mer att läsa här:
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … interdack/

Japp. Men det är alltså inte vinterväglag från 1 december - 31 mars? smile om jag fattar rätt.

du är skyldig och ha vinterdäck denna perioden om länsman anser de e vinterväg lag annars är de böter som gäller och de e inte du som avgör om de e vinterväg lag utan länsman

blixtn
15 december 2009 · 214 Inlägg

ejon_850 skrev:

Aerocombi skrev:
Urklipp från Transportstyrelsen:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Krav på vinterdäck 1 december–31 mars
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Om du drar släpvagn efter, gäller kravet även denna. 
*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II.

Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup.

Undantag från kravet
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: 

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Finns mer att läsa här:
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … interdack/

Japp. Men det är alltså inte vinterväglag från 1 december - 31 mars? smile om jag fattar rätt.

Undantag från kravet
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: 

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).


Det räknas som vinterväglag 1 dec-31 mars men du får åka fram och tillbaka till besiktning med sommardäck.
OBS! Om du blir stoppad av polisen med sommardäck i vinterväglag så måste du ha bevis på att du är på väg till besiktningen.
Typ bevis på tidsbokning eller liknande. Har du inga bevis på att du är påväg till besiktningen så åker du garaterat på böter (om dom inte är på ovanligt bra humör förstås)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 december 2009 · 2 972 Inlägg

blixtn skrev:
Det räknas som vinterväglag 1 dec-31 mars men du får åka fram och tillbaka till besiktning med sommardäck.
OBS! Om du blir stoppad av polisen med sommardäck i vinterväglag så måste du ha bevis på att du är på väg till besiktningen.
Typ bevis på tidsbokning eller liknande. Har du inga bevis på att du är påväg till besiktningen så åker du garaterat på böter (om dom inte är på ovanligt bra humör förstås)

Det räknas ju inte automatiskt som vinterväglag bara för att det är mellan 1 dec - 31 mars.
Är det torrt och fint men 25 minudgrader i januari får man åka med sommaräck (mönsterdjup minst 1,6mm) sålänge det inte regnar/snöar osv.

Och som sagt, är det 4m snö får man åka med sommardäck (minst 1,6mm för att få godkänt) till och från SBP.

MEN!!!! Däcken är bilens enda kontakt med underlaget - det är det sista ni ska snåla på! Köp och använd vettiga däck för bövelen!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
gamlingen
15 december 2009 · 5 198 Inlägg

SBP bryr sej inte om ifall det siter sommar eller vinterdäck på bilen bara mönsterdjupet är ok

källa: http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … nt&m=2

http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … nt&m=2

Men sen vad lagen säger är en annan sak

Senast redigerat av gamlingen (15 december 2009)

ejon_850
15 december 2009 · 878 Inlägg

Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. 
Källa Transportstyrelsen
Alltså får jag köra exempel nu ?smile i Göteborg då det är vatten på vägarna och 5 plus grader?smile

Senast redigerat av ejon_850 (15 december 2009)

All The best
MVH
Jonas .L
blixtn
15 december 2009 · 214 Inlägg

matteeee skrev:

blixtn skrev:
Det räknas som vinterväglag 1 dec-31 mars men du får åka fram och tillbaka till besiktning med sommardäck.
OBS! Om du blir stoppad av polisen med sommardäck i vinterväglag så måste du ha bevis på att du är på väg till besiktningen.
Typ bevis på tidsbokning eller liknande. Har du inga bevis på att du är påväg till besiktningen så åker du garaterat på böter (om dom inte är på ovanligt bra humör förstås)

Det räknas ju inte automatiskt som vinterväglag bara för att det är mellan 1 dec - 31 mars.
Är det torrt och fint men 25 minudgrader i januari får man åka med sommaräck (mönsterdjup minst 1,6mm) sålänge det inte regnar/snöar osv.

Och som sagt, är det 4m snö får man åka med sommardäck (minst 1,6mm för att få godkänt) till och från SBP.

MEN!!!! Däcken är bilens enda kontakt med underlaget - det är det sista ni ska snåla på! Köp och använd vettiga däck för bövelen!

Nej, jag märkte att jag skrivit fel men orkade inte engagera mig i att ändra i hopp om att man skulle missa det.
Som nån tidigare sa att det är inte du som bestämmer om det är vinterväglag. Säger polisen att det är vinterväglag så är det det.

alexbenhard Hemlig Agent
15 december 2009 · 1 115 Inlägg

matteeee skrev:
Och som sagt, är det 4m snö får man åka med sommardäck (minst 1,6mm för att få godkänt) till och från SBP.

MEN!!!! Däcken är bilens enda kontakt med underlaget - det är det sista ni ska snåla på! Köp och använd vettiga däck för bövelen!

Väl talat!

För övrigt fick jag anmärkning på ett däck en gång på besiktningen(hade en bula som slitits ner).
Men det var den enda tvåan jag fick så jag behövde inte återkomma.
Jag åkte raka vägen hem och beställde två nya däck.

MVH. Alex

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang