Punka på däck - vad göra?

kryptonajt
17 december 2009 · 59 Inlägg

Hej allihopa!

Var i helgen och köpte ett par jättefräscha Gislaved Softfrost 195/55 15" med 9mm kvar på däcken. Var ner idag och fick hjulen skiftade (bättre sent än aldrig). Killen där sa att det var dåligt med luft i ena däcket och sa att jag skulle hålla koll på det. Nu när jag var ut en sväng till bilen så ser jag till min fasa att det är helt slut på luft i ett av däcken. Förmodligen så var det punka på däcket sedan tidigare...

Ska ta och ringa gubben jag köpte däckena av imorgon och se vad han säger!

Nu till min fråga. Kan jag laga däcket på däckverkstad? Vad kostar det och håller det? Det är ju i princip nytt och har väldigt mycket mönsterdjup kvar, så känns ju jävligt tråkigt att behöva köpa ett nytt...

Fan vad frustrerad man blir!

Senast redigerat av kryptonajt (17 december 2009)

DusanMandick Random Hero
17 december 2009 · 4 047 Inlägg

köp ett nytt ? däcken håller dig på vägen så de ska du inte snåla på wink

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
kryptonajt
17 december 2009 · 59 Inlägg

Jag har kollat efter ett nytt, men jag hittar inte mina dimensioner med Gislaved Softfrost. Någon som har tips på vart jag kan hitta det?

AlvereZ
17 december 2009 · 787 Inlägg

Jag fick en skruv i däcket häromdagen, det fixade dom på däckverkstaden lite snabbt 100 spänn ..

Annat alternativ är väl alltid att sätta i slang ? Men dom på verkstaden lär hjälpa dig om du åker/ringer och hör med dom ..

Eller va vet jag ..

Senast redigerat av AlvereZ (17 december 2009)

kryptonajt
17 december 2009 · 59 Inlägg

Tänkte försöka ta mig till däckverstaden imorgon igen. Det ligger en mack cirka 2 km från mitt hem. Kan jag köra dit tror ni och fylla på luft så jag klarar mig dit? Vet att man inte ska köra på punktering, men jag har ingen domkraft i närheten så jag kan lossa däcket.

Stoorn Legitimerad klåpare
17 december 2009 · 212 Inlägg

1.Åk till din lokala däck verkstad
2.Gå in i verkstaden och be dom laga punkan
3.Lämna bilen/däcket till dom
4.Ta en kaffe
5.Betala
6.Åk hem.

Opel Vectra (1995)
Boostrider Försöker iaf
17 december 2009 · 1 998 Inlägg

Hade jämt bytt till vinterdäck på farsans bil. När Efter några dagar så satt de en skruv i däcket.
Åkte till en däckverksta och de tog ur skruven och borrade. Sen vulkade? de i en plugg. Är helt tätt och funkar

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
kryptonajt
17 december 2009 · 59 Inlägg

Stoorn skrev:
1.Åk till din lokala däck verkstad
2.Gå in i verkstaden och be dom laga punkan
3.Lämna bilen/däcket till dom
4.Ta en kaffe
5.Betala
6.Åk hem.

Ja jo, det där fattar jag med...men jag funderar just på det här med att det inte är nå luft i däcket. Hittade den här på Biltema: http://www.biltema.se/products/product. … emId=79754 om jag tar och lånar en bil och köper en sån och sedan pumpar upp lite hemma så jag åtminstone har lite luft. Kan det funka? Står att det ska funka till bil, men känner mig lite skeptisk. Men kan det funka som en temporärlösning för att ta mig till däckverkstaden?

AlvereZ
17 december 2009 · 787 Inlägg

kryptonajt skrev:

Stoorn skrev:
1.Åk till din lokala däck verkstad
2.Gå in i verkstaden och be dom laga punkan
3.Lämna bilen/däcket till dom
4.Ta en kaffe
5.Betala
6.Åk hem.

Ja jo, det där fattar jag med...men jag funderar just på det här med att det inte är nå luft i däcket. Hittade den här på Biltema: http://www.biltema.se/products/product. … emId=79754 om jag tar och lånar en bil och köper en sån och sedan pumpar upp lite hemma så jag åtminstone har lite luft. Kan det funka? Står att det ska funka till bil, men känner mig lite skeptisk. Men kan det funka som en temporärlösning för att ta mig till däckverkstaden?

Bättre du lånar en domkraft istället då gratis av en vän, btw brukar det inte finnas domkraft i bilen eller tongue
Bara hissa upp, slita av däcken och ta bilen du lånat ?

Boostrider Försöker iaf
17 december 2009 · 1 998 Inlägg

Sätt på sommardäck? eller fråga nån kompis om de har en kompressor. Svårare är de väl inte.
Att köra på ett däck med lite luft i kan förstöra däcket totalt

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
FreddeK
17 december 2009 ·

mitt tips är att du tar av däcket och försöker komma till en däckverksatd så fixar dem det för någon hundring...

att köra med ett däck med för lite luft är inget att rekomendra då det kan förstöra hela däcket och du får i slutändan köpa nytt!

men vi kan ju inte veta hur mycket luft det går ut och vi kan inte gissa oss till hur långt du har till däckverkstan osv...

Men vad du än gör så tryck inte i sån där lagningstjosan och sen åk till däckverkstan, dem hatar det då det sätter igen hålet och dem ser inte var dem ska laga osv.

kryptonajt
17 december 2009 · 59 Inlägg

AlvereZ skrev:

kryptonajt skrev:

Stoorn skrev:
1.Åk till din lokala däck verkstad
2.Gå in i verkstaden och be dom laga punkan
3.Lämna bilen/däcket till dom
4.Ta en kaffe
5.Betala
6.Åk hem.

Ja jo, det där fattar jag med...men jag funderar just på det här med att det inte är nå luft i däcket. Hittade den här på Biltema: http://www.biltema.se/products/product. … emId=79754 om jag tar och lånar en bil och köper en sån och sedan pumpar upp lite hemma så jag åtminstone har lite luft. Kan det funka? Står att det ska funka till bil, men känner mig lite skeptisk. Men kan det funka som en temporärlösning för att ta mig till däckverkstaden?

Bättre du lånar en domkraft istället då gratis av en vän, btw brukar det inte finnas domkraft i bilen eller tongue
Bara hissa upp, slita av däcken och ta bilen du lånat ?

Möjligt att det gör, är inte helt hundra. Men borde det inte funka om man pumpar upp det ordentligt och sen kör? Eller funkar inte den jag länkade? Ska försöka höra med en kompis som jag tror har kompressor, eller om han kan komma förbi med en domkraft.

maco
17 december 2009 · 1 207 Inlägg

Ta av vinterdäcket och släng på ett sommardäck. Släng in vinterdäcket i skuffen och åk till däckverkstaden. Du skall absolut inte köra med ett däck som det är lite/inge luft i. Jag hade lite luft i ett sommardäck när jag lagt om och tänkte vara lat och köra till mor och far som har kompressor, det är kanske bara 300m dit. Resultatet var ett totalt obrukbart däck. För att inte tala om hur farligt det är att köra med dåligt tryck i däcken.

gamlingen
17 december 2009 · 5 198 Inlägg

kryptonajt skrev:

AlvereZ skrev:

kryptonajt skrev:

Ja jo, det där fattar jag med...men jag funderar just på det här med att det inte är nå luft i däcket. Hittade den här på Biltema: http://www.biltema.se/products/product. … emId=79754 om jag tar och lånar en bil och köper en sån och sedan pumpar upp lite hemma så jag åtminstone har lite luft. Kan det funka? Står att det ska funka till bil, men känner mig lite skeptisk. Men kan det funka som en temporärlösning för att ta mig till däckverkstaden?

Bättre du lånar en domkraft istället då gratis av en vän, btw brukar det inte finnas domkraft i bilen eller tongue
Bara hissa upp, slita av däcken och ta bilen du lånat ?

Möjligt att det gör, är inte helt hundra. Men borde det inte funka om man pumpar upp det ordentligt och sen kör? Eller funkar inte den jag länkade? Ska försöka höra med en kompis som jag tror har kompressor, eller om han kan komma förbi med en domkraft.

Men låna en domkraft. .det är totalt livsfarilgt att köra med ett luft tomt däck.. va smart istället för dum. riksen är när du kör med lufttomt är att du förstör inte bara däcket ,,utan du riskerar ditt och andras liv..kanske skitsamma med ditt liv.. men tänk på andras liv iaf.

kryptonajt
17 december 2009 · 59 Inlägg

Följde era råd och lyckades få tag på en domkraft och slängde på ett av sommardäcken och åkte in så fick de fixa det. Det gick att laga i alla fall. Tack för all råd och hjälp!

joakim89
17 december 2009 · 1 265 Inlägg

finns speciella lagnings kit på biltema så man kan laga själv

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang