Balansaxlarna har kuggat, Saab 9-3 Vector 2003

Aaaaaaalm
17 december 2009 · 584 Inlägg

Hej!
Har ett problem med bilen, mina balansaxlar har kuggat så motorn skakar
ngt mer än vanligt och litet missljud uppstår. Så jag tänkte höra med er
hur jag löser detta på bästa sätt.

Min Saab-verkstad vill ha 12000kr för arbete och delar, vilket jag tycker är
på tok för mycket. Så jag tänkte antingen låta en annan verkstad åtgärda det
eller helt enkelt göra det själv. Är det någon som har lämnat in för detta på en
verkstad och kan berätta hur mycket ni har fått ge för det?

Eller kanske är det någon som gjort det själv och vet ungefär hur mycket arbete det är?

Sen funderade jag även på om det värt att låta axlarna sitta kvar, eller ska man
istället plocka bort dem? Har hört många som gjort det på 900, 9000, 9-5 men
inte ng9-3.

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
Pontaaa
19 december 2009 · 493 Inlägg

ingen aning om dina funderingar angående arbetet osv men det borde inte vara några problem att plocka bort balanseringen med tanke på att många gör det på äldre modeller, det är väl trots allt inga större skillnader på motorerna så. ???
Det är vad jag tycker är rimligt men har faktiskt ingen aning, men kanske startar någon tankeverksamhet hos nån?? wink

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Aaaaaaalm
19 december 2009 · 584 Inlägg

Pontaaa skrev:
ingen aning om dina funderingar angående arbetet osv men det borde inte vara några problem att plocka bort balanseringen med tanke på att många gör det på äldre modeller, det är väl trots allt inga större skillnader på motorerna så. ???
Det är vad jag tycker är rimligt men har faktiskt ingen aning, men kanske startar någon tankeverksamhet hos nån?? wink

Satt och gjorde en djupsökning igår faktiskt, och nu vet jag varför inte folk plockar bort dem... vattenpumpen
sitter på samma kedja så det skapar problem.. Så det blir nog till att öppna plånboken och betala verkar det som hmm

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
engolf
19 december 2009 · 3 235 Inlägg

Eller ber du bara en bilkunnig vän hjälpa till:)

FLindgren
19 december 2009 · 5 089 Inlägg

Vad tycker du att det ska kosta? eftersom att 12000 är för mycket?tongue tar ju några timmar om man säger så;P

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
jonas 740
19 december 2009 · 429 Inlägg

Sitter en "opel" motor i din bil och det är därför du inte kan ta bort balanskedjan som kan gå på äldre saab motorer...
Har för mig att kedjan och allt runt omkring som behövs är sjukt dyrt? runt 6000:-?
Jag har bytt kedja på en sån motor du har fast i en opel (samma skit) 1 gång och haft isär en annan bil för att kolla om den stog rätt och det är inte direkt svårt...
Vet inte vad de fick betala för detta men hade du du inte bott så långt ifrån så kunde jag gjort det billigare wink

Men vem har sakt att balanskedjan har kuggat över?
Kan också vara svänghjulet som är trasigt... Har själv bytt ett svänghjul på en opel som har gått 9000mil och den skakade/vibrerade friskt vid gaspådrag och gav ifrån sig missljud.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang