Pure power!
http://www.garaget.org/?car=134851Min projektbil:
Bmw 1602 -73, orginal med 13000mil på mätaren, mer info nedan.
![http://i41.tinypic.com/35a57ac.jpg]()
![http://i40.tinypic.com/vqo8rp.jpg]()
![http://i43.tinypic.com/2r2ve9v.jpg]()
![http://i40.tinypic.com/242hkr9.jpg]()
Okej nu lägger jag upp min första projekttråd på min 1602a då jag anser det här projektet mer värt att nämnas än dom tidigare jag haft.
Syftet och tanken med just mitt projekt är att bygga en sk "sleeper" med ca 200hk under huven (sugtrimmat självklart).
Jag specar upp lite av setupen här nedan:
Motor/växellåda:
ÄNDRAT! ny spec är följande:
* 2,3l 16v s14 m3 motor. 195hk orginal
Gamla specen (sparar den bara för att)
* 2,0l
* Smidda kolvar
* Viktad/balanserad vev + svänghjul
* 304g kam eller värre
* Portad topp
* Weber 45er (Köpt)
* Extraktorgrenrör 4-2-1/ 2,5"
* 2,5" avgassystem, ev kommer ferrita bygga ett system
* Ev lättat svänghjul, organisk lamell, saab tryckplatta
* Getrag 5 växlad e21 låda (redan monterad)
* Getrag sportlåda (1an bakåt)
Chassi:
* 2002Turbo bromsar runt om
* Bilstein dämpare
* 60/40 sänkfjädrar
* Exentriska bärarmsinfästningar
* lamelldiff 40% (redan monterat)
* Stålomsbunna bromsslangar
* Racebelägg fram, Orginal bak
* Svetsa och förstärka alla balkar och svaga punkter
Inredning:
* Sportskinn (orginal)
* Varvräknare
* Sportratt
* Alpina trä växelspak
kaross:
* Takräcke
* Extraljus (4st)
* Nya tröskellister
* nya dörrlister
+ mycket mer smått blir nytt
ja det var lite om hur jag hade tänkt mig det hela.
Bilen är nu under demontering för lackering under jan/feb månad, bilen blir i orginal colcoradogul färg som tidigare.
HISTORIA:
Under sommaren 2008 ägde jag 6st 02er varav 4st var i trafik och besiktade som jag körde med, dom kan ni se på min sida bla.
Efter ett tillfälligt hjärnstopp så såldes alla bilarna då jag trodde jag var klar med 02 serien efter att jag hade tröttnat.
Efter en tid utan en 02a började apstinensen sakta krypa fram, då min jobbarkompis ville sälja sin colcoradogula rostfria 02a beslöt jag mig för att köpa den utav han i början av 2009.
Bilen har 6 eller 7 ägare med mig inkluderat.
Mätarställningen stod då på ca 12500 mil vilket kunde styrkas med nästan en komplett uppsättning besiktningspapper i arkivet (handsfacket).
Och på den här grunden är det nu jag bygger den bil jag själv vill ha, det kan svida i ögonen att "förstöra" en gamal fin orginalbil, men jag resonerar som så: Att dom ingrepp jag gör skall kunna återställas till orginal om någon vill det i framtiden.
ALLA orginaldelar märks upp och kommer sparas till eftervärlden.