Fruset kylarvatten i min Volvo S70 2.5T -98, Har bilen tagit skada av det här?

Jolle87
5 januari 2010 · 1 585 Inlägg

Tjenare har haft min bil avställd i liter mer än 1månad nu, och här om dagen så starta jag upp bilen och körde en runda. Bilen gick upp i temp ganska fort och steg till max efter bara ett par minuters körning. Jag körde givetvis direkt hem och stängde av bilen. Började felsöka lite snabbt och såg att hela expansionskärlet var bara en stor isklump. Har idag lossat alla kylar slangar osv och det var bara is allting. Allt vatten hade frusit till is. Även inloppen till motorn. Nu undrar jag lite hur pass farligt det här har varit för min bil. Och jag antar att allt vatten som finns i kylarn är is också. Samt det vattnet som är i motorn lär ju också vara is. Kan blocket och toppen på bilen ha tagit skada av det här? För det är väll aluminium block på S70? Och aluminium och is går väll inte så bra ihop? Bör jag skruva bort kylarn och ta in den så den får tina och spola rent den med varm vatten?
Blev väldigt orolig nu när jag såg att det såg ut så här. Lägger upp ett par bilder här också ifall att någon vill se. Dum som man var titta man ju aldrig innan man ställde av bilen att det fanns glykol i vattnet och hur pass hög fryspunkt vattnet hade. Kan inte ha varit någon glykol alls i vatnnet nästan.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/40033/831293_iwghvm.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/40033/831294_z7fkb1.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/40033/831296_pvejok.jpg

Senast redigerat av Jolle87 (5 januari 2010)

Tinjection Stabil som fan
5 januari 2010 · 304 Inlägg

Om du inte körde några längre sträckor är det nog lugnt, Men det märker du ju rätt kvickt annars:)

dawwe ...has left the building...
5 januari 2010 · 4 474 Inlägg

Ooops...Har du tur så är det bara att tina bilen o fylla på med 50/50 glykolvatten...Men risken är den att kylaren har "sprängts" av isen är min gissning, behöver dock inte vara så, kan naturligtvis vara mycket värre än så med...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Tinjection Stabil som fan
5 januari 2010 · 304 Inlägg

Tror slangarna skulle gett sig först isf, borde ju inte kommit nått fett tryck till kylarn medtanke på dom igensatta slangarna smile Men som sagt, det är ju bara min gissning!

dawwe ...has left the building...
5 januari 2010 · 4 474 Inlägg

Tinjection: Öh...kylaren lär knappast ha varit tom på vatten, inte block/topp heller, eller "värmelementet"...Finns en hel del som kan ha tagit skada, men som sagt det kan mycket väl ha klarat sig oxå.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
uhlin
5 januari 2010 · 2 834 Inlägg

Beror nog lite på skulle jag säga. Har du haft lite, lite glykol i den så har det nog gått ganska bra.
Jobbade på en bilskrot och där provade vi att bara ha glykol för en minusgrad i en gammal bil som fick stå ute hela vintern, den hade iallafall inte sprängts, och det har inte din bil heller efter vad jag förstår.

Däremot om du kört bilen i kok kan ju toppen slagit sig. Men tina upp den, i med glykolvatten och hoppas på det bästa.

Jolle87
5 januari 2010 · 1 585 Inlägg

Tackar för svaren, har spolat rent alla slangar osv nu. Och tänkte spola rent kylarn imorgon med kokande vatten ett par gånger så det får cirkulera runt lite där inne och förhoppningsvis ta bort all is som finns där.
Sen får jag starta bilen och hoppas på det bästa. Förhoppningsvis har inget tagit skada av det här.

Senast redigerat av Jolle87 (5 januari 2010)

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
5 januari 2010 · 2 258 Inlägg

Ja, som nämnts tidigare i tråden behövs inte mycket glykol alls för att ta bort isens sprängverkan, så har inte bilen gått varm för dig och isen inte sprängt sönder något kan du klarat dig.

Köpte en bil med sönderfruset block en gång, den hade stått utan vatten, sedan flyttats med vanligt vatten, och så hade de glömt tappa bilen och sedan frös det.... Blev motorbyte på den, å andra sidan betalade jag ju därefter också.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/799408_v08erd.jpg
Sönderfruset motorblock, rent vatten har stark sprängverkan.

Håller tummarna för att det gått bra med din bil!

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Tinjection Stabil som fan
5 januari 2010 · 304 Inlägg

Jag skrev ju gissning? Och en kylare sprängs ju inte om det inte är nått något tryck , visst? Å  båda slangana var täppta med is så hade ju rimligen slangarna gett sig först,  Jag tippar iaf på att din bil är som innan om du inte körde satan i ett par mil=)

boenana
5 januari 2010 · 77 Inlägg

Enkel tumregel är ju att vatten är ett av de få ämnen som sväller vid isbildning.

Robban_1985
5 januari 2010 · 103 Inlägg

min 9000 stod en hel vinter med bara rent vatten över vintern, allt var fruset, lät den stå och till våren smällte allt o rann ut, drog i glykol o starta, den klarade sig iaf.. som sagt hoppas du har samma flyt. smile

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
Tinjection Stabil som fan
5 januari 2010 · 304 Inlägg

Jag, har aldrig varit med om att det hänt, och jag har haft mer än en bil som frusit på vintern! Menmen, Har man otur så kanske det händer, Det kommer ju alla gånger hända mig nu bara för det:P

RPM2006
5 januari 2010 · 537 Inlägg

Hur är det med plastbladen på en vattenpump då? Den borde väl ändå ta skada?

Aero T16
5 januari 2010 · 1 327 Inlägg

Har vattenpumpen snurrat eller har den har stått stilla?

Jag skulle koppla i motorvärmaren för att tina upp vattnet.

Donken86
5 januari 2010 · 184 Inlägg

Vet inte hur det är på vitmotorerna men på rödmotorerna sitter det iaf frostplugg som ska ryka först (skitbilliga o lätta att byta) om motorn fryser till is. Skitsmart konstruktion tycker jag big_smile Borde ju finnas nån liknande grejj på dom nyare motorerna också.

Jensus
5 januari 2010 · 151 Inlägg

men jolle din klant:P nej skoja bara.

nä men låt det tina bara så ska det inte vara några problem sålänge du inte kört en längre sträcka med bilen.smile

MVH Jens

Play It Loud
BMW E46 328 sedan "Bakaxelras som heter duga" (1999)
Jolle87
5 januari 2010 · 1 585 Inlägg

Aero T16 skrev:
Har vattenpumpen snurrat eller har den har stått stilla?

Jag skulle koppla i motorvärmaren för att tina upp vattnet.

Har faktiskt ingen aning om vattenpumpen snurrat eller ej, men eftersom jag kört med bilen så lär den väll ha snurrat. Men man vet ju aldrig.

Precis vad jag tänkte på igår också, men har ingen kabel till motorvärmaren så får försöka fixa fram en kabel till den.

Donken86 skrev:
Vet inte hur det är på vitmotorerna men på rödmotorerna sitter det iaf frostplugg som ska ryka först (skitbilliga o lätta att byta) om motorn fryser till is. Skitsmart konstruktion tycker jag big_smile Borde ju finnas nån liknande grejj på dom nyare motorerna också.

Okej låter ju bra, förhoppningsvis finns det en frostplugg på vitmotorerna också. Men vart den sitter har jag ingen aning om hehe.

Jensus skrev:
men jolle din klant:P nej skoja bara.

nä men låt det tina bara så ska det inte vara några problem sålänge du inte kört en längre sträcka med bilen. smile

MVH Jens

hehe aa lite klantigt av mig att inte titta hur många - grader kylarvattnet tåler innan jag ställde av bilen. Men mer klantigt av snubben som haft bilen innan som inte har använt glykol när han fyllt på med nytt vatten.

hehe aa ska göra det. Nää körde inte jätte långt dock hade jag bilen igång på tomgång ett tag. Eftersom jag inte fatta riktigt vad som var fel. Men men förhoppningsvis har inget hänt med bilen. Bara att vänta och se. smile

Senast redigerat av Jolle87 (5 januari 2010)

Aero- Must be the Ganja
5 januari 2010 · 68 Inlägg

is sväller ju när det fryser.. kan ha gått illa, kan ha gått bra som sagt.. men få in bilen i värme, eller använd motorvärmarn så snart som möjligt, fyll på med glykol/vatten 50/50 och testa.. kolla så det inte läcker osv osv smile

Ettehag
5 januari 2010 · 102 Inlägg

Hade samma problem idag med min 9000, startade bilen och körde iväg, märkte att tempen drog upp skapligt på bara några minuter, skyndade in på macken och drog i glykol, fortsatte köra en bit, tills slutligen "isproppen" släppte och värmen började strömma in i bilen igen, går fortfarande som en pärla, så du behöver nog inte vara så orolig smile

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Matz-The-Man
6 januari 2010 · 204 Inlägg

upptäckte att  vattnet hade frusit på min bil i dag och tryckt ut en frost plugg på min bil när jag skulle fylla glykol. hade tömt den på vatten innan vintern men tydligen så fanns det lite botten skrap kvar som ställde till det. hoppas bara att inget har spruckit inne i toppen eller blocket. ser inget utifrån i alla fall. aja nu har man lärt sig att man ska ha glykol:)

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang