Är basarna sprängda?

dulken
9 januari 2010 · 63 Inlägg

Hej!
Har spenderat hela dagen i garaget med att koppla in en baslåda och ett till slutsteg, när man äntligen hade kopplat in allt efter en jäkla massa timmar så låter basarna skit, låter verkligen som att dom är sprängda.
Men tänkte bara dubbelkolla innan man far iväg och köper nya, kan man ha kopplat nånting fel så att det låter så? Använde mig av en hög-lågnivå omvandlare till detta, och original högtalare låter lika kanonbra som innan, provade även att skruva ner basen på stereon, och ställde ner gain och allt sånt på steget men det låter ändå skit..

Mvh

Freddy_Fish
9 januari 2010 · 268 Inlägg

har du satt plus och minus rätt på basarna?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo V70N (2001)
maco
9 januari 2010 · 1 207 Inlägg

Tips på saker att ha med när ni frågar i bilstereoforumet skrev:
Fråga om problem med baslådor, framsystem etc. (dålig bas, ingen midbas i dörren o.s.v.)
- Vad har du för bil
- Vad lyssnar du på för musik
- Vad tycker du är fel
- Vad är det för basar / element
- Vad har du för låda, ange i liter + antal, storlek och längd på port/ar
- Vad är det för slutsteg
- Vad har du för battier/batterier
- Hur grova kablar har du dragit till slutstegen

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75928

dulken
9 januari 2010 · 63 Inlägg

Freddy_Fish skrev:
har du satt plus och minus rätt på basarna?

Ja det hoppas jag då tongue nä men jag provade att byta plats på kablarna men det är ingen som helst skillnad på ljudet ändåhmm

dulken
9 januari 2010 · 63 Inlägg

maco skrev:

Tips på saker att ha med när ni frågar i bilstereoforumet skrev:
Fråga om problem med baslådor, framsystem etc. (dålig bas, ingen midbas i dörren o.s.v.)
- Vad har du för bil
- Vad lyssnar du på för musik
- Vad tycker du är fel
- Vad är det för basar / element
- Vad har du för låda, ange i liter + antal, storlek och längd på port/ar
- Vad är det för slutsteg
- Vad har du för battier/batterier
- Hur grova kablar har du dragit till slutstegen

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75928

1. Volvo s60 t5-01
2. Väldigt blandat
3.Det låter skit helt enkelt
4.Lanzar eller nåt sånt, 8"
5. Ingen aning när det är en lånad låda och basar.
6.MDS 2x150w, mer än så har jag inte kvar i minnet
7.Kör med original volvo batteri
8. Tillräckligt grova skulle jag tro, har haft dom i min förra bil, funkade skitbra.

dulken
10 januari 2010 · 63 Inlägg

kom på att på den dära högnivå omvandlaren så fanns det ju lite justeringsmöjligheter, så var ut idag och provade skruva på dom och då blev det bättre iaf, men när jag då skruvar upp så börjar dom låta kasst igen, och som sagt originalhögtalarna låter lika bra som förut..

Rickard-v
10 januari 2010 · 2 665 Inlägg

Är basarna spårlöst försvunna??

O det är en stor grop där du såg dem senast! Eller om hela bagaget är bort på bilen.

Då är de sprängda!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
robininfOCUS Med lem
10 januari 2010 · 768 Inlägg

Rickard-v skrev:
Är basarna spårlöst försvunna??

O det är en stor grop där du såg dem senast! Eller om hela bagaget är bort på bilen.

Då är de sprängda!

Haha! Är det något fel på omvandlaren kanske? Testa basarna med något annat steg/eller inne. /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
dulken
11 januari 2010 · 63 Inlägg

Rickard-v skrev:
Är basarna spårlöst försvunna??

O det är en stor grop där du såg dem senast! Eller om hela bagaget är bort på bilen.

Då är de sprängda!

HAHA skitkul!!!! Kan du inte ge ett vettigt svar så behöver du inte skriva!

M_icke_
11 januari 2010 · 3 466 Inlägg

du råkar inte ha någon form av bassboost på steget som är inställt på max? brukar låta skit då.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Faniskogen Skogsfan
11 januari 2010 · 649 Inlägg

dulken skrev:

Rickard-v skrev:
Är basarna spårlöst försvunna??

O det är en stor grop där du såg dem senast! Eller om hela bagaget är bort på bilen.

Då är de sprängda!

HAHA skitkul!!!! Kan du inte ge ett vettigt svar så behöver du inte skriva!

Oftast stämmer ju det men han där var ju faktiskt rolig för ovanlighetens skull big_smile

Nej men, eftersom det blev lite bättre när du justerade din omvandlare lite kanske det ändå är denna som är boven i dramat? Har du möjlighet att kanske prova en annan omvandlare?
Om du har tillgång till ett annat slutsteg kan ju det vara en idé också. alternativt om någon vän har en bil med steg och vanliga lågnivå ut från stereon att du prövar att koppla in basen där och se ifall det blir någon skillnad.

EDIT:
Kolla även ifall det är något filter inkopplat eller inställt på steget. För ett problem kan ju vara ifall basen sitter och spelar hela registret.
hör du "själva musiken" ur basen också eller är det endast bastoner som kommer ur den?

Senast redigerat av Faniskogen (11 januari 2010)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
dulken
11 januari 2010 · 63 Inlägg

Det finns bass boost, men den har jag skruvat ner, sen finns det ett filter i steget med 3 steg, jag har ställt det så det bara spelar bas, men som sagt har fått till det ganska hyffsat iaf, men hade tänkt kolla med en annan bas också om jag hittar nån som har. Föresten, steget jag har är ju ett 2 kanaligt, alltså jag kör en bas per kanal, det går ju även att köra 2 kanaler som 1. Går det fixa så man kan köra båda basarna på samma sätt? hoppas ni förstår min otroligt kassa förklaring roll

Senast redigerat av dulken (11 januari 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang