Kört in i en framförvarande bil vem är vållande?

Aiina
21 januari 2010 · 12 Inlägg

Nu e det så här att jag och en polare skulle åka i varsin bil till ett ställe som vi bestämmt gemensamt. min polare körde före mig. Efter en liten bit så tvärnitade hon och eftersom hennes bromsljus var övertäckta av snö så såg jag inte det förens det var försent, så det slutade med att jag smällde rakt in i baken på bilen. hon använde inget som visade att hon skulle stanna eller dyl. nu är bara frågan om hur ska man göra med detta? hon vill ju givetvis ha nya delar vilket jag förstår, men jag har även hört att man inte får åka med snö så personen bakom inte ser ljusen, och om man gör det ändå så är man själv ansvarig om det händer något pga detta. skulle vara kul om man fick lite svar om jag har hört rätt och om någon har någon källa till detta.

tack på förhand

ante79
21 januari 2010 · 37 Inlägg

Jag kan nog säga att det är hon som körde före dig att det är hennes fel då hon ej tagit bort snö från sina baklysen,

Volvo V70 "Nya bilen" (2010)
volvoalex
21 januari 2010 · 83 Inlägg

Aiina skrev:
Nu e det så här att jag och en polare skulle åka i varsin bil till ett ställe som vi bestämmt gemensamt. min polare körde före mig. Efter en liten bit så tvärnitade hon och eftersom hennes bromsljus var övertäckta av snö så såg jag inte det förens det var försent, så det slutade med att jag smällde rakt in i baken på bilen. hon använde inget som visade att hon skulle stanna eller dyl. nu är bara frågan om hur ska man göra med detta? hon vill ju givetvis ha nya delar vilket jag förstår, men jag har även hört att man inte får åka med snö så personen bakom inte ser ljusen, och om man gör det ändå så är man själv ansvarig om det händer något pga detta. skulle vara kul om man fick lite svar om jag har hört rätt och om någon har någon källa till detta.

tack på förhand

Man är ju skyldig att sopa av bilen med snö annars kan de vara en fara för andra, de är så ja har hört de

BergsST
21 januari 2010 · 177 Inlägg

Ring polisen och fråga.

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5
Rock-Star
21 januari 2010 · 2 982 Inlägg

du kommer åka på det.
polisen kanske tycker att det är bilen framför som gjort fel men försäkringsbolaget kommer se till att du åker på det så det ilar om det.

vad är problemet?
du körde in i en annan bil oavsett tvärnit eller ej... du kommer åka på det.

ingen sympati från mig iaf.

Sen tycker jag att det var rätt puckat att åka så pass nära så att du inte klarar av att bromsa för framvarande bil.

Jag vet att du kommer åka på det.

Danne_nkpg Lastbilschaufför
21 januari 2010 · 257 Inlägg

Residence skrev:
Sen tycker jag att det var rätt puckat att åka så pass nära så att du inte klarar av att bromsa för framvarande bil.

Han kanske höll avståndet (eller jag hoppas det iaf) men om man inte ser lysena så kan man ju inte se ifall bilen bromsar? tongue

Senast redigerat av Danne_nkpg (21 januari 2010)

Four Rings To Rule Them All
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
21 januari 2010 · 5 650 Inlägg

Residence skrev:
du kommer åka på det.
polisen kanske tycker att det är bilen framför som gjort fel men försäkringsbolaget kommer se till att du åker på det så det ilar om det.

vad är problemet?
du körde in i en annan bil oavsett tvärnit eller ej... du kommer åka på det.

ingen sympati från mig iaf.

Sen tycker jag att det var rätt puckat att åka så pass nära så att du inte klarar av att bromsa för framvarande bil.

Jag vet att du kommer åka på det.

håller med är man ute och kör borde man va lite vaken så man hinner reagera
+ hålla så pass långt avstånd så man inte kör på nån

har man kört på nån har man uppenbart legat på tok för nära

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
FireTraXX DFFL
21 januari 2010 · 9 020 Inlägg

Det går inte att bevisa snön över bakljusen, din bil en halvmeter in i hennes går däremot att bevisa.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
christofferedil Yellow bug!
21 januari 2010 · 1 640 Inlägg

Shit, skulle inte ens tänka tanken på massa undanflykter när det är min tjejkompis jag brakat in i baken på. Du kunde väl bett henne ta bort snön bara INNAN det hände isåfall? Varför inte betala henne och se glad ut, ditt misstag, din skuld. Ditt f-bolag som står för kostnaden på hennes bil ändå.

Senast redigerat av Edil_ (21 januari 2010)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Rock-Star
21 januari 2010 · 2 982 Inlägg

Danne_nkpg skrev:

Residence skrev:
Sen tycker jag att det var rätt puckat att åka så pass nära så att du inte klarar av att bromsa för framvarande bil.

Han kanske höll avståndet (eller jag hoppas det iaf) men om man inte ser lysena så kan man ju inte se ifall bilen bromsar? tongue

Har man haft körkort ett tag så kan man läsa av enmassa i trafik, ex vänstersväng, bromsa etc även om personen framför inte blinkar!

Ni som har haft körkort känner säkert igen er, ni som är nybörjare.. ja jag förstår att ni inte håller med mig.



Sen om jag vet att min polare ska åka framför mig så är jag EXTRA försiktig!
ni andra kanske limmar, men i dont!

weian Concordia res parvae crescent
21 januari 2010 · 924 Inlägg

hennes fel att hon inte sopat av bilen, ja åker inte en meter om ja inte sopat av hela bilen.

dit fel att du inte va tillräckligt långt bak, fö man ser på en bil i rörelse om den åker fortare lr saktare än sig själv.

ni har er båda å skylla men ja tror du kommer ryka dit på de som många har skrivit.

Senast redigerat av weian (21 januari 2010)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Phaetoon
21 januari 2010 · 8 156 Inlägg

Dela kostnaden 50/50. Hon hade snö på sina baklyktor, du höll för kort avstånd.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
By_Alfzone
21 januari 2010 · 679 Inlägg

Säg att jag ska åka 20 mil, ska jag då stanna va 5:e och sopa bort snön som fastnat bak på bilen?

Helt klart ditt fel för att du inte höll tillräckligt avstånd.

Aiina
21 januari 2010 · 12 Inlägg

1. jag frågade hur reglerna är
2. jag sitter inte och försöker komma på undanflykter.
jag undrade rent allmänt och vi körde i typ 10 km/h på is underlag etc etc
och efterson jag hörde av någon som sa att det var hennes fel så ville jag rent allmänt veta om det ens stämde...

NissanMotorsport
21 januari 2010 ·

Kom igen, ni som skriver att han borde varit mer uppmärksam, herregud, olyckor sker..det är jävligt svårt att se om bilen framför saktar in något SPECIELT om bilen "saknar" bromsljus! men nejdå, ni som klagar har aldrig gjort något fel.

Men din kompis, nekar hon att hon hade snö bak?

Senast redigerat av NissanMotorsport (21 januari 2010)

Hamilton
21 januari 2010 · 8 865 Inlägg

Vem som är vållande kan bara Försäkringsbolagen svara på, vi övriga kan bara gissa.
För att få ett svar på frågan så gör ni en skadeanmälan och skickar in till era försäkringsbolag.


Rubriken redigerad till en mera passande.

Fotograf på tierpidag.se
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 januari 2010 · 1 594 Inlägg

Alfzone skrev:
Säg att jag ska åka 20 mil, ska jag då stanna va 5:e och sopa bort snön som fastnat bak på bilen?

Japp det är din förbaskade skyldighet att se till att du syns, så det är bara att stanna om det så krävs att du gör det varje kilometer.
I överigt så ska man kunna stanna oavsett hider framför, annars håller man inte rätt avstånd. Trådskaparen åker på detta och ommer inta att kunna svära sej fri oavset snöiga bakljus på framförvarande bil.

Senast redigerat av hotrodder (21 januari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
NissanMotorsport
21 januari 2010 ·

Alfzone skrev:
Säg att jag ska åka 20 mil, ska jag då stanna va 5:e och sopa bort snön som fastnat bak på bilen?

Helt klart ditt fel för att du inte höll tillräckligt avstånd.

ungefär lika lagligt som om ja skulle ta bort mina baklyktor och åka 20 mil

kolvas
21 januari 2010 · 4 001 Inlägg

varför stannade hon då?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
azid Det som inte dödar gör ont
21 januari 2010 · 2 668 Inlägg

bakomvarande ska hålla så pass avstånd att han kan stanna vid en situation som kräver det.

sen om man råkar åka på en polare börjar man väll inte fjanta på det här viset.

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang