Saab 9-5 Fel på ACC/klimatanläggningen ?

Skalman
24 januari 2010 · 508 Inlägg

Hej !

Jag har en Saab 9-5 -99 som jag undrar om det är fel på ACC/klimatanläggningen ?

För när jag har kört och bilen blivit varm eller varmt i kupén och sedan stänger av bilen och ska åka igen så vill inte ACC/klimatanläggningen hoppa i gång igen utan det tar kanske upp till 15-20 minuter innan den hoppar igång igen och börjar blåsa.

Har provat att köra på auto och blås på framrutan.

Är det något fel på ACC/klimatanläggningen eller tar det så lång tid att bygga upp tryck i systemet ?

Måste ju vara något fel eftersom det blir ju imma så det knappt går att se och även fast det är kallt i bilen när man åker 2 timmar senare.

Eller finns det något sätt att få blåset att funka direkt ?

När bilen är kall så startar ju blåset direkt om man trycker på knappen så det blåser på framrutan.

Har aldrig haft saab så jag vet ju inte om det ska vara så eller om det är fel på något.

Mvh Fredrik

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 januari 2010 · 6 170 Inlägg

Först och främst: har du kollat felkoderna på ACn ??

Om inte så starta bilen, stäng av ACn och håll sedan in både AUTO och OFF samtidigt så görs en feldiagnos på ACn. När den är klar så kommer det upp ett par siffror i AC-displayen, siffran till vänster talar om hur många felkoder det finns och siffran till höger visar vilka felkoder det handlar om.


EDIT: Glömde säga att det kanske kan vara kupétemp-givaren som spökar ??

Eftersom det funkar när bilen är kall men inte när den är varm..

Senast redigerat av TBOC_Razor (24 januari 2010)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Skalman
24 januari 2010 · 508 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Först och främst: har du kollat felkoderna på ACn ??

Om inte så starta bilen, stäng av ACn och håll sedan in både AUTO och OFF samtidigt så görs en feldiagnos på ACn. När den är klar så kommer det upp ett par siffror i AC-displayen, siffran till vänster talar om hur många felkoder det finns och siffran till höger visar vilka felkoder det handlar om.


EDIT: Glömde säga att det kanske kan vara kupétemp-givaren som spökar ??

Eftersom det funkar när bilen är kall men inte när den är varm..

Okej ska kolla om det finns några fel koder imorgon(söndag).

Ja verkar ju nästan som det är någon givare som strular för den startar ju varken om det är kallt eller varmt inne i kupén när man väl har stängt av bilen utan det tar ju ett bra tag innan den startar igen.

Tyckte även att det var lite kallt inne i bilen igår när jag åkte men jag kanske var frusen och kan ha inbillat mig.

Tack för svaret så länge smile

Senast redigerat av Skalman (24 januari 2010)

Skalman
24 januari 2010 · 508 Inlägg

Har varit och kollat men den visar inga felkoder utan det står bara en nolla i vänstra hörnet.

Får väl prova att byta temp givaren ändå.

Någon annan som har något förslag om vad det kan vara ??

norpan1
24 januari 2010 · 1 043 Inlägg

Startar inte fläkten alls??
Isåfall skulle jag kunna tänka mig att kupefläkten går för trögt och behövs bytas.
Plocka ner och kolla den.

Skalman
24 januari 2010 · 508 Inlägg

norpan1 skrev:
Startar inte fläkten alls??
Isåfall skulle jag kunna tänka mig att kupefläkten går för trögt och behövs bytas.
Plocka ner och kolla den.

Jo fläkten startar och går som den ska förutom att när man har stängt av bilen efter att ha kört ett tag och sedan ska starta bilen och fläkten så tar det i bland ett bra tag innan fläkten sätter i gång och blåser och jag undrar om det ska vara så men tror att det är nått galet för det hinner bli immit och det är ju inte så bra för man ser ju inget. Tar ju upp till 15-20 minuter i bland innan det börjar blåsa igen.

Ska prova att byta kupé givare .

Provade även idag när jag skulle åka om det fanns några fel koder men det fanns det ej.

Vad kan det vara för fel tro ?

norpan1
25 januari 2010 · 1 043 Inlägg

Jag tror fortfarande att det är fläkten.
Det hjälper inte att byta kupegivare om du inte kan köra fläkten manuellt dvs ej på autoläget.

Peran Bilmekaniker
26 januari 2010 · 235 Inlägg

Rätt "vanligt" att fläkten lägger av eller kärvar, finns för en vättig peng på skroten! får du från en nyare bil som är o rekomendera så får du bryta av en liten plastbit på den före montering annars får du inte ner den hela vägen. motorn sitter under torkarna fram!      Sitter kol på dom som slits med tiden, som en generator typ då!       avdragare till torkarna, sitter som f*n.

Senast redigerat av Peran (26 januari 2010)

JLG
27 januari 2010 · 38 Inlägg

Torkarna går att få låss om man gungar, drar och rycker i en minut. Men avdragare går ju fortare smile

Saab4ever
Skalman
4 februari 2010 · 508 Inlägg

Nu har fläkten slutat att fungera hel och hållet när man har varmkört bilen och stängt av bilen och fläkten låter konstigt när den går på låg hastighet.

Tycker det är konstigt att den fungerar när bilen är kall och inte varm .

Får väl prova att byta ut fläkten för den verkar ju inte frisk när den låter på låga varv.

JLG
4 februari 2010 · 38 Inlägg

Ja. låter fälkten illa så är den ju kass i vilket fall. Byten och var försiktig med trumman när du stoppar in den nya.

Saab4ever
skorpion_
29 september 2011 · 12 Inlägg

Hur gick det sen då? Löste det sig? Vad gjorde du?

Det låter som om det är samma fel som jag har på min saab.
Ibland startar ACCn som vanligt och den verkar fungera (förutom kyla, som aldrig funkat), men ibland så visar den bara 00 00 i displayen.
Gör jag en kalibrering så stå står det bara 0 i vänstra hörnet (alltså inget fel?)
Om jag startar om bilen ett par gånger så hoppas ACCn igång oftast. Tror det oftast blir detta fel när det börjar bli kallare. Bilen står oftast i varmgarage, men när den står ute under vintern får jag känslan att detta fel uppträder oftare. Det kan vara så att jag även använder bilen oftare under vintern (kör annars MC på sommaren) och att jag därför upplever felet oftare.

Här i tråden har kupetempgivare och kupefläkt nämnts som trolig orsak.
Vart sitter dessa saker och hur testar jag om dem fungerar?

MVH Niclas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang