Björlings S14 Drift

Bjorling
19 februari 2010 · 171 Inlägg

Jag tänkte presentera mitt projekt och framtidsplaner för det. Målet är att bygga en riktig kapabel Drift/Time Attack bil. Har kommit en god bit men finns mycket kavar att utveckla. Bilen som bygget baseras på är en Nissan 200sx s14 uttagen 1996.
Bilen improterades ifrån Tyskland, och jag är första brukaren i sverige. Men som med dom flesta importare så var den skruvad, Motorn rasade efter 100mil så de blev starten på detta äventyr. Detta var 2007, så fick börja med att bygga ny bottendel, med värre grejor i. Fick tag i en botten del ifrån en S15 med nya smidda kolvar och stakar i. Uppgraderade med större oljetråg,Turbo, Fmic och avgassystem. Sen vart den chippad , Samma setup kör jag idag med, föredrar pålitlighet före extrem effekt. Fick även upp ögonen för Driftning med och fastnade för de.

Vintern 2009 byggdes utsidan om till s14a utsennede och omlack i Audi vit. Sen kördes det på så många eveenmang som möjligt och även uppvisning på Bilsport Action meet. Detta år var riktigt skoj men man önskade lit mer inställnings möjligheter i chassit. Så till 2010 ska chassit få en riktig uppgtadering.

Tack vare min sponsor BAD ASS PARTS så kommer mycket att ske dom komande sässogen.
Planer för 2010   
Nytt utseende
Apex 6 punkts skurvbur, även till salu om nån vill ha till sin gatbil.
Aluminium kylare med dubbla elfläktar
Oljekylning med filterflytt
Driftworks Four arm kitt
Driftworks lower arms
Solida subframe bussningar
Solid bakre diff bussning
Sen blir de lite smärre uppgraderingar i övrigt. Som kommer prenseteras längre fram.

Om du behöver nånting till en bil så kontakta BAD ASS PARTS. Superb service .
Bilen byggs för att användas på gata/bana.

Man ska kunna nöta varv på Mantorp Park eller lite street drfitning på kvällen, utan att behöva tänka på annat än att ha riktigt skoj bakom ratten.
http://i1012.photobucket.com/albums/af247/bjorling/mantorp.jpg?t=1266919022

Senast redigerat av Bjorling (16 juli 2010)

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5
Bjorling
19 februari 2010 · 171 Inlägg

Sitter och funderar på om man skulle skaffa Nistune och Z32 LMM.
Tanken slog mig att jag har ett S15 insug med spridare liggandes. Frösökt forska vilken storlek dessa är på men de verkar vara antingen på 380cc Auto eller 450cc på den manuela.
Nån som kan bekräfta. Blir och svänga förbi förådet och plocka fram det och hoppas på röda spridare.

I sånna fall så kanske de blir lite ökad effekt i sommar. Imorgon ska kylare testmonteras och se om Dumpen passar där jag vill montera den. Ska ta med kameran imorn så ni får se lite bilder med.

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5
Bjorling
20 februari 2010 · 171 Inlägg

Idag monterades instrumentbrädan dig igen. Väntar på dioder till instrumentet sen ska det dit med. Sen reparede vi kabelstammen vä fram. Hjulet har skaft emot. Vart även uppflyttad en bit. så nu ska de inte ta emot nå mer.
http://i1012.photobucket.com/albums/af247/bjorling/20100220142.jpg?t=1266919060

Senast redigerat av Bjorling (23 februari 2010)

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5
AeroMalm BMW fantast
20 februari 2010 · 1 172 Inlägg

ska du köra med orginal viskodiff? dom har ju en tendens på att bli dåliga rätt fort. spec om man ska utöva drifting..

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Bjorling
21 februari 2010 · 171 Inlägg

AeroMalm skrev:
ska du köra med orginal viskodiff? dom har ju en tendens på att bli dåliga rätt fort. spec om man ska utöva drifting..

Nej ingen VLSD i denna. Bytte till svetsad s13 diff förra året. Bästa jag gjort. Blev annan utväcling med-
Vart en helt annan bil då mer lättkörd.


Om vädret är fint idag blir de en tur till Sala och sponsorn Bad ass parts och hämta mina nya vägghållnings saker. I sånna fall kommer bilder upp ikväll-

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5
myran Foto/Bilnörd
21 februari 2010 · 1 541 Inlägg

Ska du försöka köra timeattack med svetsad bakdiff? um.. kommer nog inte bli någon höjdare.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Bjorling
21 februari 2010 · 171 Inlägg

myran skrev:
Ska du försöka köra timeattack med svetsad bakdiff? um.. kommer nog inte bli någon höjdare.

Ja det är det jag har. Bilen byggs först för drifting sen timeattack/bana. sen varför skulle inte de funka.

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5
Bjorling
23 februari 2010 · 171 Inlägg

http://i1012.photobucket.com/albums/af247/bjorling/CIMG0626.jpg?t=1266919168
Här är lite av grjorna som ska dit. Driftworks bärarmar och stag, blir och byta ut det mesta av orginal hjullupphängning.
Sen blir det en 56mm tjock kylare med 2st elfläktar, Hoppas kunna hålla tempen på bra nivå

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5
MattiasH
23 februari 2010 · 1 291 Inlägg

Bjorling skrev:
http://i1012.photobucket.com/albums/af2 … 1266919168
Här är lite av grjorna som ska dit. Driftworks bärarmar och stag, blir och byta ut det mesta av orginal hjullupphängning.
Sen blir det en 56mm tjock kylare med 2st elfläktar, Hoppas kunna hålla tempen på bra nivå

Vad är det för mått på kylaren där? Och vars har du köpt den?

Asseee
23 februari 2010 · 142 Inlägg

Bjorling skrev:

myran skrev:
Ska du försöka köra timeattack med svetsad bakdiff? um.. kommer nog inte bli någon höjdare.

Ja det är det jag har. Bilen byggs först för drifting sen timeattack/bana. sen varför skulle inte de funka.

Hur ska en svetsloppa kunna fördela kraften på två hjul som vill snurra olika fort?
Skaffa en riktigt lamelldiff typ Kaaz eller Nismo istället.

Bjorling
23 februari 2010 · 171 Inlägg

MattiasH skrev:

Bjorling skrev:
http://i1012.photobucket.com/albums/af2 … 1266919168
Här är lite av grjorna som ska dit. Driftworks bärarmar och stag, blir och byta ut det mesta av orginal hjullupphängning.
Sen blir det en 56mm tjock kylare med 2st elfläktar, Hoppas kunna hålla tempen på bra nivå

Vad är det för mått på kylaren där? Och vars har du köpt den?

Den är köpt i Englang på Apex Performence. Mått vet jag inte men samma som en org fast tjockarre. Funderar du på att använda den till annan bil så kan jag ju mäta den om du vll.

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5
Bjorling
23 februari 2010 · 171 Inlägg

Asseee skrev:

Bjorling skrev:

myran skrev:
Ska du försöka köra timeattack med svetsad bakdiff? um.. kommer nog inte bli någon höjdare.

Ja det är det jag har. Bilen byggs först för drifting sen timeattack/bana. sen varför skulle inte de funka.

Hur ska en svetsloppa kunna fördela kraften på två hjul som vill snurra olika fort?
Skaffa en riktigt lamelldiff typ Kaaz eller Nismo istället.

Om du sponsrar mig med en så. annars blir de svetsat tills pengar finns till att byta, Är inte alls rädd för haveri finns så många som kört svetsat i alla år utan haverier

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5
Asseee
23 februari 2010 · 142 Inlägg

Jag pratade inte om haveri, men du frågade varför det inte skulle funka.
Sen hurvida du skall finansiera diffbromsen anser jag vara upp till dig.

alexxe En gång till nu
23 februari 2010 · 760 Inlägg

trevligt med lite satsning, va uppe på mantorp förra året och råka se dig köra.
verka kul så nu ska man själv försöka ta sig i kragen och ge sig ut i sommar smile
var kylaren fläskit dyr å få hem föresten?

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Bjorling
23 februari 2010 · 171 Inlägg

alexxe skrev:
trevligt med lite satsning, va uppe på mantorp förra året och råka se dig köra.
verka kul så nu ska man själv försöka ta sig i kragen och ge sig ut i sommar smile
var kylaren fläskit dyr å få hem föresten?

Vet ej. tog den i samband med andra saker. Ja det var skitskoj på mantorp. bara ut och ha skoj det är därför bilhobbyn finns

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5
LazyStance SR20 Spirit
24 februari 2010 · 335 Inlägg

Apex Perfomance har sjuuukt bra frakt priser, billigare än att skicka inom Sverige tillochmed!



Grymt projekt kanske man skulle få tag på en svetsad s13 diff... du var bolton eller alltså de är väl bara s13s innerhåll i diffen?

Nissan Silvia "Outsiders PS13" (1993)
Bjorling
24 februari 2010 · 171 Inlägg

NismoGTR skrev:
Apex Perfomance har sjuuukt bra frakt priser, billigare än att skicka inom Sverige tillochmed!



Grymt projekt kanske man skulle få tag på en svetsad s13 diff... du var bolton eller alltså de är väl bara s13s innerhåll i diffen?

nej använder hela s13 diffen med hus och allt. Det som skiljer är ABS sensorn och s13 klumpen har inga gummi busningar fram sen är det bare kåpan som skijer så den behåller man ifrån s14 klumpen.
Fördlen är ju att de finns gott om svetsade diffar billigt

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5
MattiasH
26 februari 2010 · 1 291 Inlägg

Bjorling skrev:

MattiasH skrev:

Bjorling skrev:
http://i1012.photobucket.com/albums/af2 … 1266919168
Här är lite av grjorna som ska dit. Driftworks bärarmar och stag, blir och byta ut det mesta av orginal hjullupphängning.
Sen blir det en 56mm tjock kylare med 2st elfläktar, Hoppas kunna hålla tempen på bra nivå

Vad är det för mått på kylaren där? Och vars har du köpt den?

Den är köpt i Englang på Apex Performence. Mått vet jag inte men samma som en org fast tjockarre. Funderar du på att använda den till annan bil så kan jag ju mäta den om du vll.

Den såg så lagom ut i propotionerna, låg och bred. Är det dessutom standardmått på S14 så vore det perfekt.
Absolut intresserad av måtten på den! smile

myran Foto/Bilnörd
27 februari 2010 · 1 541 Inlägg

Bjorling skrev:

myran skrev:
Ska du försöka köra timeattack med svetsad bakdiff? um.. kommer nog inte bli någon höjdare.

Ja det är det jag har. Bilen byggs först för drifting sen timeattack/bana. sen varför skulle inte de funka.

Du kommer aldrig kunna köra fort i kurvorna utan att gå på ställ med en svetsad drift.  Den kommer överstyra in i kurvor och ut ur kurvor.

Så några direkta varv tider är nog inte att räkna med om du kör med svetsad diff.

Svetsad diff är ju kalas vid drifting. men värdelöst när du ska köra fort smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Bjorling
27 februari 2010 · 171 Inlägg

myran skrev:

Bjorling skrev:

myran skrev:
Ska du försöka köra timeattack med svetsad bakdiff? um.. kommer nog inte bli någon höjdare.

Ja det är det jag har. Bilen byggs först för drifting sen timeattack/bana. sen varför skulle inte de funka.

Du kommer aldrig kunna köra fort i kurvorna utan att gå på ställ med en svetsad drift.  Den kommer överstyra in i kurvor och ut ur kurvor.

Så några direkta varv tider är nog inte att räkna med om du kör med svetsad diff.

Svetsad diff är ju kalas vid drifting. men värdelöst när du ska köra fort smile

Jo det är jag fullt medeten om. Som med allt får man kompromissa. Men först är de drifting som gäller.
Sen så kör jag mot mig själv först. Sen så tror jag det finns mycket i chassit att utveckla innan jag byter diff.
Det finns så mycket inställnings möjligheter i chassit att lära sig. En sak i taget.

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang