Ang klagande granne.

bjornt herr
16 mars 2010 · 321 Inlägg

Hej,

Jag bor i en hyresrätt på första våningen, detta betyder att jag har balkongdörr direkt ut på gräsmattan upp mot en skog med en liten uteplats utanför min dörr.
Till saken hör också att jag har en liten hundvalp, och alla som har haft hundvalp tidigare kanske vet att det är väldigt bråttom när en hundvalp väl blir "nödig", så att sätta på sig jacka och skor och springa ner för trappen är inget alternativ, utan jag har släppt ut hunden på uteplatsen, med koppel givetvis.
Om det sen har kommit något bajs har jag givetvis plockat upp det, som senast morgonen efter.
Pissfläckarna utanför min uteplats går ju inte direkt att plocka upp och de smälter ju bort nu i vår.

Nu är det så att jag bor vägg i vägg med en gubbe som verkar ha något emot hundar, eller mig, jag vet inte. Men han har iaf tagit kontakt med hyresvärden för att jag rastar min hund på min uteplats.
Det är ju inte precis som att han använder sin uteplats heller nu på vintern men tydligen så stör det honom nå fruktansvärt att jag har pissfläckar på min uteplats.

Summa summarum så kom vaktmästaren förbi och berättade för mig att han fått in klagomålet.

Jag undrar nu om det finns nån risk att bli vräkt eller få någon sorts anmärkning för detta?
Detta är min första lägenhet så jag vet ingenting om ämnet.

MvH
Björn

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 mars 2010 · 1 874 Inlägg

Nu vet jag inte hur din uteplats ser ut. Men generellt kanske hyresvärden kan sura lite om det är så att det blir "bestående men" på något som finns på uteplatsen, som tillhör hyresvärden. Annars ska det inte vara några problem. Beror väl lite på hur din hyresvärd är också...

Hamilton
16 mars 2010 · 8 865 Inlägg

Finns en policy det flesta hyresvärdar går efter och det är 3 oberoende klagomål som är bekräftade antingen genom störningsjouren eller som i ditt fall vaktmästaren innan man blir vräkt.

Sedan hur hårt hyresvärden tolkar regler m.m vet jag inte men inte är det mycket dom tänjer på dom.

Fotograf på tierpidag.se
Vitamin
16 mars 2010 · 719 Inlägg

Att grannen har klagat betyder inte att du fått en varning. En varning ska du alltid få skriftlit
Så fortsätt att rasta hunden du

blixtn
16 mars 2010 · 214 Inlägg

Men att reta upp grannar är ingen hit. Tillslut så retar dom sig på allt du gör. Det är ett jävla trist fenomen att man ringer hellre hyresvärden än att säga till grannen själv om det är nått man stör sig på.

Som jag har fattat det så är det "din" uteplats, alltså han får inte gå dit hur han vill.
Då är det nog ingen fara att du blir vräkt eller får varning, men tänk på att det är inte alltid viktigt att han eller du har rätt utan mer att man ska kunna bo grannar utan att nån ringer polisen varje gång man tycker sig bli störd.

kolvas
16 mars 2010 · 4 001 Inlägg

ta kontakt med grannen, dom brukar mjukna när man förklarat läget, vi fick klagomål på att våran hund skällde i hundgården men efter att jag pratat direkt med grannen och förvissat mig om hur det stog till (inte lätt att höra när man är på jobbet) så ändrade dom sig och det hela var inte så farligt visade det sig och dom förstod att hunden är under träning och att vi ville ha reda på om hunden skäller eller inte.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
FredrikGrans
16 mars 2010 · 118 Inlägg

Det värsta du kan göra är som Blixtn säger, reta up grannarna.. det leder absolut ingen vart..
om jag hade varit i din sits hade jag pratat med grannen och berättat hur läget är.. att hunder bara är valp och att när det är dax så är det verkligen dax.. det kommer ju bli anorlunda när hunder växt till sig osv.. hör efter om han har någon bättre lösning att komma med.

angående det där med vräkning så finns det ju lite olika normer.. eftersom det finns en vaktmästare så antar jag att det inte är privat du hyr.. om det är ett företag som finns i stan kan du ju höra med dem hur det ligger till,

Ibland är det företag som finns på andra sidan sverige man hyr av.. och då är det inte ofta de bryr sig om sånt där..

Senast redigerat av FredrikGrans (16 mars 2010)

allt är till salu för rätt pris..
Mortalis VW-nörd?
16 mars 2010 · 4 332 Inlägg

Mm prata me grannen och prata även med hyresvärden och förklara läget. Någon av de lär definitivt visa förståelse. Du behöver inte oroa dig för att bli vräkt, ska ju få skritfliga varningar såvitt jag vet för att de ska vara giltiga?

Rquired Allmänt envis
16 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Är det tillåtet med hund? (Antar att det är så) Och det är din uteplats/trädgård? Då har han väl knappast mycket att klaga på, eller klagar kan folk alltid men det blir inget av det om det inte finns bakgrund? Men som sagt att försöka prata med grannen och förklara läget är aldrig fel smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jimbon
16 mars 2010 · 711 Inlägg

Ja den där "stora" hunden måste göra riktigt stora pissfläckar smile

Sålänge han springer på din stump och pissar så lär det inte göra nått tycker jag.
Det skulle väl vara annat om den sket lass som en björn,och att du inte plockade upp det..

IceEyes Varningar: För många..
16 mars 2010 · 2 552 Inlägg

Ring Grannfejden. Robert Aschberg har säkert en rättvis och genomtänkt lösning i bakfickan, alternativt skjut grannen, problem solved cool

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
770_EVOLVE GREASEMONKEY
16 mars 2010 · 822 Inlägg

Kan föreställa mig att det ser mindre trevligt ut med alla gula fläkar, men gå ut på uteplatsen och skota på lite snö varje gång så slipper han se det ? och bjud in farbrorn på lite kaffe så kanske han mjuknar wink och han får se hur söt valpen är också wink

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
christofer_k Vorsprung durch Technik
16 mars 2010 · 2 432 Inlägg

varför inte  skotta  bort lite av piss snön lr  täcka med snö?

Frostfjord Ljudbyggare
17 mars 2010 · 170 Inlägg

Vattna big_smile Skölj bort all snön! Då kan han fan inte klaga på gulsnön iaf!
GRANNFEJDEN GOES GORG!

Mitsubishi Galant "Junior" (2001)
Opel Omega (B) "Oscar" (2002)
SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
17 mars 2010 · 661 Inlägg

Typiskt svenskt, ha rman inget liv måste man kaga på andra... ta den gula snön o häll i hans brevnedkast

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
Iam2fast4U
17 mars 2010 · 1 534 Inlägg

ät gul snö, det kan vara öl

Senast redigerat av Iam2fast4U (17 mars 2010)

BMW E34 "538" (1990)
myran Foto/Bilnörd
17 mars 2010 · 1 541 Inlägg

En intressant fråga är om din uteplats tillhör lägenheten eller fall den räknas som "allmänplats" för alla i fastigheten.

Betalar du hyra för din ute plats. Så ska grannen skita fullständigt i vad du gör där om det inte står i stadgarna att du inte får rasta hunden där.

Tillhör det fastigheten så är det värre. då kan man nog betrakta det som att du nu blivit informerad om att det inte är okay att rasta hunden där. Och forsätter du kommer du få en varning.

Om du fortfarande orkar läsa är mitt bästa tips som någon annan skrev att prata med grannen och förklara läget. Är du feg. lämna en bra skriven lapp i hand brevlåda där du informerar om läget att hunden är en valp och kommer inte behöva rastas där när en blir äldre.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
BjorNSX
19 mars 2010 · 260 Inlägg

Det var en fantastiskt massa bra svar du fått i denna tråd.... utom den då som tyckte att du skulle gräva upp den gula snön och hälla den i din grannes brevlåda!

Men jag tycker nog att det finns en vinkel på problemet som löser det mesta av dina bekymmer med grannen - han har ju rätt!!! Jag har haft många hundar, och tänker nog skaffa en till vad det lider, och jag skulle aldrig i h-e låta min hund pissa ner min uteplats! Det kommer att lukta i vår! Du kommer inte att vilja lägga dig ner på marken där senare när solen ligger på i sommar därför att du vet att det är en pissoar! Får du främmande med små barn som kryper omkring där....... ohhhhh, my god! Och det måste ju se fär gräsligt ut där även sett ur dina ögon!!!!

Nä, skapa goda regler för din hund så att den vet att den INTE ska pissa där - det du lär den nu sitter i när den är vuxen och att försöka lära om din hund senare är inte lätt. Så, gå ut med din hund litet oftare så du hinner till en plats där du också senare ska rasta din hund. Och skulle det vara "skit"- bråttom så ska du bära bort valpen till rätt ställe, då har den lättare att hålla sig.

Nä, pissoar på uteplatsen är nog inte till för valpens skull utan gynnar bara en hundägares egen lathet och lat, det är det minsta man får vara om man ska få en trivsam hund.  wink

Detta var några tips från en gammal Coach!
Och du, jag hoppas du går valpkurs - det är den viktigaste kursen!

Hoppas allt går bra och ge din granne en vink om att han har rätt så kanske han ställer upp som hundvakt när du behöver hjälp!

Mvh Björn

Senast redigerat av BjorNSX (19 mars 2010)

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang