Lastbilar med nos(torpedfront?) - Förbjudet: Sant eller falskt?

Jonasblomstedt
18 mars 2010 · 30 Inlägg

Hallå!

Jag hörde för några år sen något om att lastbilar med nos, eller som jag uppfattat att det heter, torpedfront, är förbjudna i Sverige? Detta vore inte överraskande eftersom att man så gott som aldrig ser bilar med nos. Däremot dyker det ju upp sådana bilar lite då och då. Så hur ligger det till? Om det inte är förbjudet, varför kör då svenska förare så mycket "platta" bilar?

Tänker utbilda mig till lastbilsförare och finner rätt stort intresse i detta. Själv är jag glad med att vi kör platt här i Sverige, gillar känslan av att sitta högt uppe och inte ha nån jobbig huv som tar upp plats.

Well, skriv away!

Mvh Jonas

Rquired Allmänt envis
18 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Inte insatt i ämnet, men har för mig att det inte är förbjudet men har med att en "nos" stjäl en viss bit av lastbilens totala tillåtna längd. Helt enkelt är lång nos=mindre lastförmåga, och därmed är det inte vidare populärt.

Har för mig Scania protesterat mycket mot det här? En lång nos hade tex. kunnat agera som en krockzon och därmed hade lastbilar blivit betydligt snällare mot tex. en personbil vid en krock.

Så jag tror det är den gamla vanliga ekonomin (mer last per tur) som spökar smile

Senast redigerat av Rquired (18 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
sunt kåt, glad och otacksam
18 mars 2010 · 132 Inlägg

Jag ska inte språka i det för mycket heller, men troligtvis är det nog som föregående talare skriver att längden spelar in.

Förbjudet är det inte iaf. Har en kompis som kuskar runt i en Scania torpedare

Den modige svensken knyter näven i fickan och betalar snällt!
Varför köper man en högerstyd bil av en modell som finns som vänsterstyrd?
www.draminbil.nu
Jimmy2
18 mars 2010 · 31 Inlägg

kan tilllägga att iallafall scania har slutat tillvärka nosbyggen tror även volvo har gjort det...de är bsolut inte olagliga här omkring blekinge finns det ett antal nosbyggen som rullar...men däremot de amerikanska mack kenworth eller vad de heter  är inte lagliga i sverige pga att de för stora för svenska vägar det finns dock mindre modeller utav de amerikanska som kan rulla på svenska vägar

I Feel Need, A Need For Speed
Volvo 940 (1991)
Volvo V70N (2004)
Jonasblomstedt
18 mars 2010 · 30 Inlägg

Låter väldigt logiskt! Tycker dock att det är förjävligt om det har just med att kunna lasta mer att göra. För om det är så att en nos kan göra skadan mindre vid krock så tycker man ju att säkerheten borde gå före med tanke på alla dödliga frontalkrockar mellan lastbil och personbil, men ja, vem försöker jag lura:P

Tycker även att svenska vägarna kunde ha varit lite mer lastbilsvänliga, ser inte fram emot vintrarna när jag väl kommit igång, hur trångt som helst med en vanlig personbil...

Tack för svaren förövrigt:)

Charles_ Är nog fan bara bitter..
18 mars 2010 · 365 Inlägg

Måste säga som gammal lastbilschaffis att det är betydligt smidigare att köra en "kortnos", "långnosarna" är mest till för motorvägskryssningar skulle jag tippa..

Pain is temporary, Glory last forever.
Halvfull Öpc designchef
18 mars 2010 · 163 Inlägg

De är inte förbjudna i Sverige.

Däremot så i Sverige så mäter man totallängden på fordonet från fronten på lastbilen, så om man har torpednos så förlorar man ju en bit lastutrymme eftersom man inte får ha hur långa fordon som helst!

I USA (där dom är istortsett standard) mäter man totallängden på fordonet från början av lastutrymmet, så alltså förlorar man inget lastutrymme med en torpednos, eller stor sovhytt som även det är vanligt "över där"...

Tänker man efter så är det bara grusbilar i Sverige som man träffar på som har torpednos, och det är för att grusbilar sällan behöver full-längd på ekipaget för att få lasta sin maxlast.

Enkelt förklarat!

mvh

hej hopp
666_Beast
18 mars 2010 · 1 863 Inlägg

Som sagt, allt handlar om längdreglerna.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Jonasblomstedt
18 mars 2010 · 30 Inlägg

Halvfull skrev:
Tänker man efter så är det bara grusbilar i Sverige som man träffar på som har torpednos, och det är för att grusbilar sällan behöver full-längd på ekipaget för att få lasta sin maxlast.

Där sa du något^^

Tack för ditt svar, mycket uppskattat:D

bjornt herr
18 mars 2010 · 321 Inlägg

Det är jävligt synd med tanke på att lastbilar med "nos" är så j***vla snygga, tänk om man kunde stå vid vägen och se en sån här brassa förbi istället för nån avhuggen scania.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/KenworthTruckBlack.jpg

Emilius Avstängd
18 mars 2010 · 1 714 Inlägg

Och åter igen: Sverige = dåligt, USA = bra

Jonasblomstedt
18 mars 2010 · 30 Inlägg

bjornt skrev:
Det är jävligt synd med tanke på att lastbilar med "nos" är så j***vla snygga, tänk om man kunde stå vid vägen och se en sån här brassa förbi istället för nån avhuggen scania.

Det hade helt klart varit en syn, fy satan:D

Minns när jag var liten, 2 detaljer jag älskade speciellt mycket var dom grymma feta avgasrören(snarare tornen:D) och dessa brutala fronter cool

volvoentusiasten
18 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Halvfull skrev:
De är inte förbjudna i Sverige.

Däremot så i Sverige så mäter man totallängden på fordonet från fronten på lastbilen, så om man har torpednos så förlorar man ju en bit lastutrymme eftersom man inte får ha hur långa fordon som helst!

I USA (där dom är istortsett standard) mäter man totallängden på fordonet från början av lastutrymmet, så alltså förlorar man inget lastutrymme med en torpednos, eller stor sovhytt som även det är vanligt "över där"...

Tänker man efter så är det bara grusbilar i Sverige som man träffar på som har torpednos, och det är för att grusbilar sällan behöver full-längd på ekipaget för att få lasta sin maxlast.

Enkelt förklarat!

mvh

Bra förklaring. så är det. smile

bjornt skrev:
Det är jävligt synd med tanke på att lastbilar med "nos" är så j***vla snygga, tänk om man kunde stå vid vägen och se en sån här brassa förbi istället för nån avhuggen scania.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … kBlack.jpg

Vettefan om jag tycker de amerikanska nosbilarna är coola... De kränger och skakar och viker sig ju hela tiden... En nos-scania däremot.... det är grejjer det. smile

Hool
18 mars 2010 · 1 067 Inlägg

Amerikanska lastbilar må vara snygga men det är fan stenåldern   En modern *host*bortskämd*host* svensk chaufför skulle inte trivas något vidare i dem.

DU får nog knappast ens polacker att köra dem på långraderna skulle jag misstänka..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
LordLife
18 mars 2010 · 998 Inlägg

Ser ofta en tysk regad lastbil som ser ut ungefär som den fast högre och lite större, Skit snygg är den.
Sen hur dom är att köra är en annan sak, det bryr jag mig inte om men snygga är dom.
Nya Volvo lastbilen med nos är också grymt snygg design på.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Grabber Dagdrömmare
18 mars 2010 · 2 836 Inlägg

Förbjudet är det inte men det var några icke goa politiker som ville förbjuda det!

Så länge man klarar av 25,25 med trailer o 24 med släp så allt är lungt o inte alla bilar går på volym.
Ser många trailer dragare som kör med stål på en lång trailer (24+?) o en tankbil med liknande axel/längd/vikt kombination så det går det med.

Jimmy2 skrev:
är inte lagliga i sverige pga att de för stora för svenska vägar

Inte riktigt men nästan.

USA lastbilar är 2,6-2,65 m breda så tydligen ombyggnad av speglar behövs men det är inte den största problemmet.
Bromsar är för klena, ABS, EBS mm är inte nåt måste där, 12 volt system (inget bekymmer om man har fast trailer), säkerheten är för dåligt (men nu tydligen är den ok när slagprov är inte ett måste längre) o så avgaser klarar inte av EU/svenska normer.
Vet att det finns en Mack med en 2axlig trailer som brummar jämt i Göteborg.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
18 mars 2010 · 2 836 Inlägg

LordLife skrev:
Ser ofta en tysk regad lastbil som ser ut ungefär som den fast högre och lite större, Skit snygg är den.
Sen hur dom är att köra är en annan sak, det bryr jag mig inte om men snygga är dom.
Nya Volvo lastbilen med nos är också grymt snygg design på.

Nåt sånt du menar?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/52381/813614_jf3rin.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/52381/311638_dbnmef.jpg

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
frantzen
19 mars 2010 · 62 Inlägg

Dags att döda lite myter här känner jag!

Fakta 1: Scania la ner sin tillverkning av nosbilar då marknaden för dessa var alles för liten.

Fakta 2: Volvo NH (den vi hade i europa) tillverkades i brasilien och gör så fortfarande, importeras dock inte längre, även där pga för liten marknad i europa

Fakta 3: Amerikanska lastbilar får sedan 30/4-09 användas i yrkesmässig trafik då provet om slagprov upphörde då, det var det enda hindret förut. DOCK krävs anpassning av bromssystem samt massa intyg på andra saker, detta är dyrt och tidskrävande mao är det inte lönsamt att försöka ta in en amerikansk bil och har i yrkesmässig trafik här. Har absolut inget med storlek osv! Lite OT men den högsta tillåtna totalvikten i usa för bil + trailer är 36 eller 38T, dom kör med raka 6or rakt igenom i princip, finns ett fåtal äldre bilar med CAT V8 och vad gäller komfort m.m så ligger dom iaf körmässigt inte långt efter europeiska bilar, tex kunde amerikanarna erbjuda luftfjädrad tandem på 60 talet, volvo lanserade detta som en stor nyhet 92 tror jag, långa axelavstånd gör att dom går kanon efter vägen! Möjligen är det väl ljudnivån som kan vara lite i högsta laget. Vad gäller "skitiga" motorer så har ju tex californien en av dom strängsta lagstiftningarna i världen angående motorutsläpp, så dom ligger ungefär på samma nivåer om inte lite strängare än vi gör här hemma.
Å till sist vad gäller längder på lastbilar och varför tex det är grusbilar som vart med vanliga med nos är helt enkelt att du måste ha ett visst axelavstånd för att uppnå full totaltvikt i sverige, tex för att komma upp 26 ton totalvikt som är tillåtet för en 3 axlad lastbil, så måste avståndet mellan första och andra axeln vara 3,9m eller över. På en grusbil behöver man inte så långt lastutrymme för att få plats med maxlast, grus är ju inte direkt "volym" gods lr vad man ska säga som tex flis? så istället för att ha ett fult mellanrum mellan hytt och flak kunde man kosta på sig en nos eller tex sovhytt om man nu vill det!
Mvh Niklas (lastbilsnörd ut i fingerspetsarna) wink

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
19 mars 2010 · 1 874 Inlägg

Emilius skrev:
Och åter igen: Sverige = dåligt, USA = bra

Det kan väl ibland diskuteras. Vissa stater tillåter inte att du tatuerar dig, vissa stater tillåter inte oralsex, vissa stater tillåter inte kvinnor att göra abort, du får lära dig att döda när du är 16, kan köpa vapen i närmaste butik mer eller mindre, du får inte dricka alkohol för ens du är 21 och du får inte ha sex för ens du är 18... o.s.v, o.s.v. Bra, nja.

Men ibland finns det ju bättre saker. Dock bor jag hellre i Sverige än i USA, rent generellt.

Ruuska_
19 mars 2010 · 474 Inlägg

bjornt skrev:
Det är jävligt synd med tanke på att lastbilar med "nos" är så j***vla snygga, tänk om man kunde stå vid vägen och se en sån här brassa förbi istället för nån avhuggen scania.

Nej fy fan. Dom må vara tuffa men annars är dom ju bara stora, brötiga och klumpiga och ser ut som den kommer direkt från stenåldern inuti med en förbannat massa mätare och övrig skit. Nej tacka vet jag våra svenska bilar med modern utrustning och smidiga funktioner

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang