Köpråd: Ford Focus etanol, Toyota Prius eller liknande miljöbil.

Caffe
6 april 2010 · 1 436 Inlägg

LIVINL0UD skrev:
I ditt fall hade jag nog skaffat mig en VW Lupo 3L, riktigt billig diesel bil som knapp drar något, skatten är också riktigt billig eller så hade jag valt en Toyota Aygo smile

Automat har de som standard vilket är skönt på en bil man inte ska leka gatrace med (lägre förbrukning än manuell, enligt tyska ingenjörer)!
Har själv tittat på Lupo 3L och med de kraven trådskaparen har skulle jag lätt köpa en sån.

Trillingbilarna (Pegg 107, Cittra C1 & Toyoda Aygo) är ochså tuffa som fasken men tycker de känns bräckliga, som att allt är gjort av jättetunna material. Eller så är det farsans 107a som gått 7500 mil och börjar bli gammal...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Andreas 940 -utan 940
6 april 2010 · 1 728 Inlägg

volvoperfomanceclub skrev:
skaffa en killa som sköter det åt dig... smile

Precis, Majja skaffa dig en riktig karl som kan meka med bilar, det blir för dyrt att ha bil om man måste lämna in den på verkstan för minsta småfel. smile

Caffe skrev:
Trillingbilarna (Pegg 107, Cittra C1 & Toyoda Aygo) är ochså tuffa som fasken men tycker de känns bräckliga, som att allt är gjort av jättetunna material. Eller så är det farsans 107a som gått 7500 mil och börjar bli gammal...

Jag mekade med en Sittroäng från 97 och regerade också på att plåten var mycket tunnare än i Volvon, som att jämföra en konservburk med en aluminiumburk. smile

Majjan
6 april 2010 · 8 Inlägg

Åh vad alla är snälla och rara som tar sig tid att svara, jättesnällt av er. ja det är inte lätt detta. Skita i miljön helt kan jag inte, det har jag inte samvete till smile Men jag tänker inte köpa en miljöbil bara för att den har miljö i namnet, om den är kass i övrigt. Fast det blir nog inte en ford ändå. Jag blir mer och mer inne på nån av de här småbilarna flera har nämnt, de verkar passa mig. Men Caffe, 7500 mil, är det mycket för en sådan? För det är ju mellan 3-7000 mil de ligger på de jag har sett. Och så mycket som jag kör långa sträckor kommer den komma upp i det dubbla på några år.

Det som också talar emot en liten bil är att jag har tänkt efter kring det här med utrymme. Alltså jag kör som sagt rätt mycket långt och då känns en större bil bra med tanke på säkerhet, bagageutrymme mm. Men jag vet inte.

Är det nån som har koll på detta med etanol? Det är ju pga etanolen som jag ens började tänka i ford-banorna. Är etanol verkligen bättre än bensin? den frågan kanske man ska ställa i nåt "miljö-forum" istället iofs smile Vad är det för skillnad som man märker? Är det billigare, drar den mindre, går tystare? Jag har aldrig kört en etanolbil...

Förlåt om jag är okunnig men detta är verkligen inte mitt område smile

Eddy Galen, inte dum.
6 april 2010 · 1 324 Inlägg

Etanolbilar drar mer och den lilla eller nästintill obefintliga prisskillnaden på bensin och etanol gör driften av en etanolbil dyrare. 7500 mil är inte farligt så länge bilen inte har körts på racingbana halva sitt liv (vilket jag knappast tror).

om du vill ha en praktisk och miljövänlig bil. köp en golf mk4 (99-03/04 tror jag) oavsett vilken motor. alla drar mindre än 1l/mil. Den må vara relativt liten men är fortfarande tillräcklig för att ha som allround.

Caffe
6 april 2010 · 1 436 Inlägg

Nej det är inte mycket med 7500 mil, (vi kör 2500mil om året) men det är klart att det märks. Det gör det i alla bilar. Vi har fått byta en vattenpump under de milen, annars har den bara rullat.

107an har 6 airbags och C1an som är samma bil har 4 stjärnor i EUROncap. Så helt osäkra är de inte.
http://www.euroncap.com/tests/citroen_c1_2005/218.aspx

Etanol drar mer och ofta har bilen kortare serviceintervall (=serva oftare) annars märker du ingen skillnad. Ur miljösynpunkt är etanolen omdebatterad eftersom den ofta utvinns i tredje världen av plantage som annars skulle blivit mat åt lokalbefolkningen och att transporterna kors och tvärs med etanolen äter upp miljövinsten. Hävdar vissa, medan etanolnazisterna lovar dig allt från bättre bränsleekonomi till fred på jorden.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Sharky
6 april 2010 · 10 287 Inlägg

Hellre lite större bil. Det är inte kul att sitta att köra 60 mil en en liten surrig småbil. Stirra inte på miltalet. Skick och tidigare ägare är intressantare. Ta dessutom inte minsta motoralternativet - samma sak där, det blir surrigt att ligga med en liten motor på långresor.

/Göran



Majjan skrev:
Det som också talar emot en liten bil är att jag har tänkt efter kring det här med utrymme. Alltså jag kör som sagt rätt mycket långt och då känns en större bil bra med tanke på säkerhet, bagageutrymme mm. Men jag vet inte.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
-Michael :-)
6 april 2010 · 367 Inlägg

Jag hade då aldrig köpt en Ford.

~80% av bilarna vi får in i skolan är Ford, även lärarna är stenhårt emot Ford.
Usch

Puttski
6 april 2010 · 250 Inlägg

Vw Lupo 3L som tidigare nämts! Utan tvekan!

Volkswagen - Das Auto
N_W V8 de bästa som finns!
6 april 2010 · 1 092 Inlägg

Mazda 323 eller Toyota Corolla, tråkiga så att klockan stannar men drar lite och fungerar otroligt bra. Dessutom ett par bilstorlekar upp från microbilar som Citroen C1 som är för små ens ha som pizzabilar.

Senast redigerat av Niklasw (6 april 2010)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
olsen_swe
7 april 2010 · 127 Inlägg

Majjan skrev:
Okej så det kan va en bra idé med ford alltså? Men om man tänker ur miljöperspektiv så säger de ju att etanolbilarna är på väg "ut"? Är de billiga i drift?

En bil som går på etanol har högre förbrukning mer mil än en bensinare, men etanolen är billigare att köpa ( per liter ). Så skulle tro att det jämnar ut sig :S ... men det är ju fint för miljön? tongue haha. Sen vet jag inte om jag misstar mig helt om jag säger att skatten är lägre på en miljöbil? smile

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
GurraG INGET ANNAT!!
7 april 2010 · 1 725 Inlägg

Residence skrev:

FordRSC skrev:

Majjan skrev:
Okej så det kan va en bra idé med ford alltså? Men om man tänker ur miljöperspektiv så säger de ju att etanolbilarna är på väg "ut"? Är de billiga i drift?

Ärligt, skit i miljön! Tro det eller ej, men mänskligheten bidrar med cirka 2-3% av den totala ökningen av koldioxid i atmosfären! Ska man då kämpa som en idiot för att minska 10% utsläpp av dessa 2-3%? Som du ser så är det helt meningslöst. Så köp du dig en Focus RS som släpper ut massvis med koldioxid!

Här har du dig en fin fin Ford!

http://www.blocket.se/halland/Ford_Focu … 10&w=3

på den annonsen har han/hon eluppvärmd framruta..  är det ngt nytt  ? för då är det ngt jag gärna vill ha, slipper all frost i detta kalla land på framrutan.

Ber om ursäkt för min OT Men residence det är inget direkt nytt dom har kommit med då jag hade det på min ford sierra från 90.. Men som du skriver det är faktiskt något jag saknar nu..


Och majjan hoppas verkligen du hittar ett bra köp du blir nöjd med

Grabber Dagdrömmare
7 april 2010 · 2 836 Inlägg

VW Polo är inget fy skam heller!
Måste erkänna att CrossPolo är en kul bil!
Tyvärr dom kostar det dubbla (cirkus 130) men dom vanliga äldre Polo bör inte vara sämre.
1,4 på 75 hk 02 uppåt gör sitt bra på i stan o på motorvägen.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,5 L/100KM är väl inte mycket?

Senast redigerat av Grabber (7 april 2010)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
7 april 2010 · 2 009 Inlägg

Jag tycker du ska välja bort alla begagnade bilar med en gång...
Och sen knallar du in och köper en ny småbil C1,107 eller aygo vilken som passar dig bäst.
Detta val kommer att va mest bekymmersfritt och ekonomiskt hur du än vänder och vrider på det.
Visst du kommer få en månadskostnad i form av ett lån men den blir inte stor eftersom du betalar halva kontant.
Och sen tillkommer det ju ingenting i form av service och reparationer som det kan göra på dom begagnade.
Så i hade jag var du hade jag gjort livet enkelt och då hade oxå valet vart enkelt.
Nytt är nytt det gå inte att förbise det faktiskt.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
Sharky
7 april 2010 · 10 287 Inlägg

Och jag är av helt motsatt åsikt. Låt någon annan ta prisraset på en nybil. Köpa välskötta
begagnade bilar är inte alls något lotteri

/Göran

BMTech skrev:
Jag tycker du ska välja bort alla begagnade bilar med en gång...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TFkarlsson Varningar. 36
7 april 2010 · 1 200 Inlägg

Lupo 3L! smile

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Sharky
7 april 2010 · 10 287 Inlägg

En fråga om Lupo 3L. Ni som rekommenderar den - hur många av er använder den som långfärdsbil? Jag har själv inga förstahandserfarenheter av den men dock har min chef en sådan som han pendlar dagligen med mellan Trosa - Kista och det är gränsfall vad han pallar enkel resa utan att behöva kliva ur och sträcka på sig. Han kör dessutom alltid med lurar på sig med radio/bok för att inte öronen skall dö av oväsendet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Arcangelus <3 Japs
7 april 2010 · 680 Inlägg

Peugot 206?

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
Keller Hamster
7 april 2010 · 817 Inlägg

Focusarna (dom nyare) känner jag att dom är lite plastiga. Mk1orn (facelift, fram till 05) tycker jag är helt okej.
Lupo FSI är en bil som drar grymt lite samma sak med Audi A2. Dock som Sharky skriver så tycker itne jag heller att den är lämplig som långfärdsbil!

Peugeot 206 är ju också en rätt lagom bil rent storleksmässigt. Hur det är med "fel" på dom vet jag faktiskt inget om. Har dock fått en del dåliga omdömen från några vänner som har 206RC.

Ang Fords eluppvärmda ruta så är det guds gåva till mänskligheten! Dock sitter det väldigt sällan/aldrig på import bilar. Oftast är det bara Ghia/GT/RS/ST (inte Focus RS dock) modellerna som har det som standard av dom svensksålda.

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
ErikAxelsson
7 april 2010 · 517 Inlägg

Sharky skrev:
En fråga om Lupo 3L. Ni som rekommenderar den - hur många av er använder den som långfärdsbil? Jag har själv inga förstahandserfarenheter av den men dock har min chef en sådan som han pendlar dagligen med mellan Trosa - Kista och det är gränsfall vad han pallar enkel resa utan att behöva kliva ur och sträcka på sig. Han kör dessutom alltid med lurar på sig med radio/bok för att inte öronen skall dö av oväsendet.

/Göran

Min tanke! Jag hade inte varit sugen på att krypa in i en Lupo för att plöja 60 mil.. (!)
Tänk även på att rent ekonomiskt drar inte en mindre motor alltid mindre soppa, speciellt landsväg.
Kan tyckas en aning färgat, men en s60 runt 01? Varför inte Saab 9-3 ?

Dom är inga direkta miljöbovar, men samtidigt kan man sätta sig och åka flera mil utan att behöva ha ångest dagen innan.

Ska man dessutom prata säkerhet, får någon gärna redogöra för mig hur pass Lupon klarar sig vid krock ?

Grabber Dagdrömmare
7 april 2010 · 2 836 Inlägg

Läste en artikel där dom jämförde driftkostnader på ny resp. 5 år gammal bil under 5 års perioden.

Ny bil kostar mer i inköp o per månad, tappar mycket i värdet dom 5 åren men drift kostnader är lägre än på en äldre bil. Har garantier!
Äldre bil har lägre inköpspris men högre drift kostnader som kan bli väldigt höga, värdet på bilen sjunker inte lika mycket. Har ofta inga garantier kvar!

Resultat blev - en ny bil är skonsammare mot plånboken o miljön.

Så har du ingen som kan ta hand om din bil o vill inte lägga ut okända belopp på reparationer - köp en ny bil!
Vilken? Den som känns skönast! Provkör bilar du är intresserad av!

Själv köpte inte Polon bara för den ser kul ut, man ska trivas med bilen x antal år också!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang