Fråga ang trafik företeelser!!

canal
7 april 2010 · 52 Inlägg

Hej!

Har en fråga..
Har åkt fast två gånger nu på en 3 månadsperiod... sadsad

Första gången blev jag tagen för framförande med båda halv ljus och dimljus samtidigt (500 kr böter)
Och nu idag blev jag skjuten av laser..... 60 på 50 väg. (2000 kr böter)
Har haft körkortet i 1 år ungefär...

Vad är chansen att mitt körkort rycker?..

gamlingen
7 april 2010 · 5 198 Inlägg

Som alltid så gäller samma regler för alla avsett prövotid eller inte. har svårt att tänka mej att du tappar det.

Grabber Dagdrömmare
7 april 2010 · 2 836 Inlägg

En företeelse till inom 1 år så är lappen borta.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
azid Det som inte dödar gör ont
7 april 2010 · 2 668 Inlägg

behövs nog lite till för att bli av med kortet.. några forkörningar till under 30kmh eller 1 över 30.. lycka till

2slow
gamlingen
7 april 2010 · 5 198 Inlägg

Grabber skrev:
En företeelse till inom 1 år så är lappen borta.

Var hittar vi källa på det, kan va bra å veta..

canal
7 april 2010 · 52 Inlägg

ThisIsBlackSunshine skrev:
Det ryker väl inte, du fick ju böter.. det är inte enklare att bli av me körkortet bara för du har prövotid, det är det när du blir av med det måste du ta om  det helt, medans den som inte har prövotid får tillbaka det efter ett tag.

Ja, det vet jag.. Men jag har läst endel trådar här på forumet och där skriver folk att dom blivigt kontaktade uppemot 6 månader efter företeelserna, att deras lapp har ryckt. Polisen som stanna mig idag va trevligt osv o pratade inget om indraget körkort. men han visste inte heller om att jag blivigt stannad 3 månader tidigare sad

Grabber Dagdrömmare
7 april 2010 · 2 836 Inlägg

gamlingen skrev:

Grabber skrev:
En företeelse till inom 1 år så är lappen borta.

Var hittar vi källa på det, kan va bra å veta..

Ingen aning men efter 3 företeelser inom 1 år vill dom ha lappen.
Har lärt mig detta för X antal år sedan men fick behålla den. Dom ville inte att jag skulle bli arbetslös men fick dryga böter.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
myra_ Avstängd
7 april 2010 · 8 Inlägg

azid skrev:
behövs nog lite till för att bli av med kortet.. några forkörningar till under 30kmh eller 1 över 30.. lycka till

Är det inte över 40 km som lappen ryker eller är det för att han har prövotid? Kom det inte nya reglar 2009?

***************************************************************************************

Jag hittade själv efter lite google.

http://korkortonline.se/fakta/boter/

Senast redigerat av myra_ (7 april 2010)

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
7 april 2010 · 3 929 Inlägg

Bara och skärpa sig och hopaps på det bästa då smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
gamlingen
7 april 2010 · 5 198 Inlägg

myra_ skrev:

azid skrev:
behövs nog lite till för att bli av med kortet.. några forkörningar till under 30kmh eller 1 över 30.. lycka till

Är det inte över 40 km som lappen ryker eller är det för att han har prövotid? Kom det inte nya reglar 2009?

***************************************************************************************

Jag hittade själv efter lite google.

http://korkortonline.se/fakta/boter/

Prövotiden har inget med saken att göra... 30 över på 70-90-110-120 väg

20 över på 50 väg och lägre

gamlingen
7 april 2010 · 5 198 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Bara och skärpa sig och hopaps på det bästa då smile

ska väl inte va så svårt, jag har 26 år med 1 p-bot

canal
7 april 2010 · 52 Inlägg

Men efter vad jag kan läsa här.. Kan jag vara ganska lugn?

azid Det som inte dödar gör ont
7 april 2010 · 2 668 Inlägg

ja

2slow
volvoentusiasten
7 april 2010 · 4 005 Inlägg

canal skrev:
Men efter vad jag kan läsa här.. Kan jag vara ganska lugn?

Edit: Raderat, felaktig information, nya regler. förlåt.

Senast redigerat av linuslinje (7 april 2010)

LazerHawke
7 april 2010 · 1 268 Inlägg

hmm en sak jag tycker är drygt är att det bara snackas om prickar å sånt men i sverige har vi inget sådant vad jag hört... man borde ju få svart på vitt liksom och inte bara muntligt snack man vet ju inte hur det ligger till för en osv om man verkligen ligger i nåt register eller dylikt det är ju bara muntligt man hört

gamlingen
7 april 2010 · 5 198 Inlägg

LazerHawke skrev:
hmm en sak jag tycker är drygt är att det bara snackas om prickar å sånt men i sverige har vi inget sådant vad jag hört... man borde ju få svart på vitt liksom och inte bara muntligt snack man vet ju inte hur det ligger till för en osv om man verkligen ligger i nåt register eller dylikt det är ju bara muntligt man hört

ring TS å fråga

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 april 2010 · 5 650 Inlägg

linuslinje skrev:

canal skrev:
Men efter vad jag kan läsa här.. Kan jag vara ganska lugn?

Den som drar in körkortet i ditt fall som du undrar är Länsstyrelsen. Olika länsstyrelser i olika län (duh) har olika regler och praxis.

I Södermanlands och Stockholms län brukar praxis vara att ta ett körkortsingripande/varning efter tre fortkörningar.

stämmer inte längre  sen transpotstyrelsen tog över sköter dom allt sånt..

förr i tiden skickade du in papprerna till länstryelsen för och få körkortstillstånden beviljade ..
nu mera skickar man dom till transportstyrelsen 
och de är den som beviljar dom som drar in hela skiten .

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
volvoentusiasten
7 april 2010 · 4 005 Inlägg

LazerHawke skrev:
hmm en sak jag tycker är drygt är att det bara snackas om prickar å sånt men i sverige har vi inget sådant vad jag hört... man borde ju få svart på vitt liksom och inte bara muntligt snack man vet ju inte hur det ligger till för en osv om man verkligen ligger i nåt register eller dylikt det är ju bara muntligt man hört

Läs lagboken/teoriboken om körkort så ser du vad som gäller?

Det som menas med prickar är lite olika beroende på vem man frågar.

Av Transportstyrelsen kan du få en varning istället för körkortsingripande. Det kallar en del som en "prick"
Av lokal polisman kan du få en muntlig varning. Det är något polismannen säger själv till dig och är mest för att skrämma dig eller att få dig att inte göra om det. Vissa kallar också det för en prick.
Om du blir dömd för ett brott och hamnar i belastningsregister så kan man kalla det också som en prick.

Det finns många prickar i samhället, beror lite på vad du själv undrar, tror du får specifiera dig lite bättre.

Sen så finns det ju prickar som man har i ansiktet vid påsk, men det tror jag inte att du syftade på? smile

Edit: Transportstyrelsen som har hand om detta nu som sagt. smile

Senast redigerat av linuslinje (7 april 2010)

volvoentusiasten
7 april 2010 · 4 005 Inlägg

MrEricsson skrev:

linuslinje skrev:

canal skrev:
Men efter vad jag kan läsa här.. Kan jag vara ganska lugn?

Den som drar in körkortet i ditt fall som du undrar är Länsstyrelsen. Olika länsstyrelser i olika län (duh) har olika regler och praxis.

I Södermanlands och Stockholms län brukar praxis vara att ta ett körkortsingripande/varning efter tre fortkörningar.

stämmer inte längre  sen transpotstyrelsen tog över sköter dom allt sånt..

förr i tiden skickade du in papprerna till länstryelsen för och få körkortstillstånden beviljade ..
nu mera skickar man dom till transportstyrelsen 
och de är den som beviljar dom som drar in hela skiten .

Ja det har faktiskt helt rätt i, förlåt att jag lever i gamla tider sad

canal
7 april 2010 · 52 Inlägg

Tror ni jag kommer få hem skickat något papper från transport styrelsen då?..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang