Bilen skakar nu när jag har bytat fälgar

H_J
14 april 2010 · 30 Inlägg

Hej
jag bytade fälgar till dotz roadster och nu när jag kör i 80-120 och släpper gasen så skakar hela bilen vad kan felet vara??
mvh

Masterworks
14 april 2010 ·

Har du rätt centreringsringar?

H_J
14 april 2010 · 30 Inlägg

vet ej firman som satte på dem beställde nog rätt tror jag ska kolla imorgon

Zazze SRF Performance
15 april 2010 · 188 Inlägg

Ballansera? Hjulinställning?

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
NeOx Saab 9-3 bioPOWER
15 april 2010 · 463 Inlägg

Zazze skrev:
Ballansera? Hjulinställning?

krävs det en hjulinställning om man byter från 17" till 20"?

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity
Janken Driver
15 april 2010 · 2 111 Inlägg

Varit med om skit med centreringsringar, betedde sig exakt som du beskriver. Så kolla upp dem!.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
666_Beast
15 april 2010 · 1 863 Inlägg

Obalans i däcken, hade så på däck jag hade förr.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Brandis Diktator
15 april 2010 · 968 Inlägg

obalans.

Noxxer
15 april 2010 · 1 482 Inlägg

Har samma "problem". Fast i mitt fall är det pga centrumringar. Fanns inga som passa så vi chansade med lite eltejp.. Vart inge vidare smile

BLT Service
Theracords Music Label
dawwe ...has left the building...
15 april 2010 · 4 474 Inlägg

Ju större fälgar dessto viktigar att navet är ordentligt rengjort innan montering, både runt centrumstyrningen o anliggningsytan, våtslip-papper funkar bra. Sen skall däck/fälg balanseras noga, räcker inte med en vanlig "pundarbalansering" utan däcksgubben skall helst matcha däckets högsta resp lägsta punkt optimalt på fälgen. Ett stort plus om den som balanserar har en balanseringsmaskin som heter Hunter 9700, den har en "tilläggsrulle" som den kan mäta det relativa "marktrycket" med, har man en störer "bump" i detta tryck någonstans så är det en större orundhet just vid "bumpet", kan ordnas genom att kränga på däcket i en annan position relativt fälgen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
FLindgren
15 april 2010 · 5 089 Inlägg

obalans. däcket har int ekröpit ut tillräkligt när det har monterats. och när du åkte ut å köre så rättade däcket till sig och det blev obalans.. detta tro jag iaf:)

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
H_J
15 april 2010 · 30 Inlägg

tack för svaren ska till en hjulhuset imorgon och skifta fram fälgarna mot bak och se om det blir någon skilnad!

spokenratt
16 april 2010 · 3 860 Inlägg

dawwe skrev:
Sen skall däck/fälg balanseras noga, räcker inte med en vanlig "pundarbalansering" utan däcksgubben skall helst matcha däckets högsta resp lägsta punkt optimalt på fälgen. Ett stort plus om den som balanserar har en balanseringsmaskin som heter Hunter 9700, den har en "tilläggsrulle" som den kan mäta det relativa "marktrycket" med, har man en störer "bump" i detta tryck någonstans så är det en större orundhet just vid "bumpet", kan ordnas genom att kränga på däcket i en annan position relativt fälgen...

PRECIS som du skriver....
Jag har nyss fått gjort det och det sitter för billiga skit däck på mina,
Däckkillen gjorde så gott han kunde men han var ändå inte själv helt nöjd.
Bara att slita rätt det så gått det går och lägga pengarna på bättre däck.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Masterworks
17 april 2010 ·

dawwe skrev:
Ju större fälgar dessto viktigar att navet är ordentligt rengjort innan montering, både runt centrumstyrningen o anliggningsytan, våtslip-papper funkar bra. Sen skall däck/fälg balanseras noga, räcker inte med en vanlig "pundarbalansering" utan däcksgubben skall helst matcha däckets högsta resp lägsta punkt optimalt på fälgen. Ett stort plus om den som balanserar har en balanseringsmaskin som heter Hunter 9700, den har en "tilläggsrulle" som den kan mäta det relativa "marktrycket" med, har man en störer "bump" i detta tryck någonstans så är det en större orundhet just vid "bumpet", kan ordnas genom att kränga på däcket i en annan position relativt fälgen...

Den maskinen kan känna av viss orundhet men det är inte i närheten av äkta vägbanetryck med den rullen, dom flesta moderna maskinerna idag har någon typ av orundhetsmätsystem.

Zazze SRF Performance
18 juli 2010 · 188 Inlägg

Jag bara hoppas att mina nya fälgar passar. Köpte Borbet 16" till Mazdan, dom ska egentligen sitta på en Volvo S40/V40 men bultcirkeln e den samma (4/114,3) Navet är också tillräckligt stort. Gäller bara att hitta bra centreringsringar och att ET stämmer hyffsat smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Tottii Audiskadad
19 juli 2010 · 1 287 Inlägg

be dom som du köpte fälgarna av å balansera om dom, finns endel klåpare som inte kan sätta vikter rätt å struntar i vissa gram, endel sätter typ 90gram som täcker halva fälgen, juh mer vikter man har desstolättare lossnar dom... och då har man 90gram som fattas..

som sagt kolla så centrum ringar finns, inte så svårt å kolla, passar dom i fälg å sen på centrum så äre rätt..

dock tycker jag du ska göra hjulinställning... juh större hjul dessto mera påfreestar det din bil och inställningar i framvagnen bör va riktigt 100%... kostar juh ändå endel om dina däck slits ner...

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang