Volvo 740 Tic 85 väldigt segstartad.

DZA89
21 april 2010 · 467 Inlägg

hej min 740 tic är väldigt seg startad man får spruta i startgas massor med gånger inan den går igång. jag har kollat på kallstartventilen tagit dän den koplat in bensinen till den och kabeln men den sprytar inte ut något det var väl runt 2-5 plus. någon som har nåra färslag på vad det kan vara? tack på förhand

Senast redigerat av Daniel_89_Boy (22 april 2010)

aF
21 april 2010 · 357 Inlägg

Vilken årsmodell?

DZA89
21 april 2010 · 467 Inlägg

det är en 85a så det är utan cat men sen är även insuget bytt till F insug

aF skrev:
Vilken årsmodell?

Stardream
22 april 2010 · 71 Inlägg

1 Kolla så backventilen vid bränsle pumpen funkar, så du inte tappar soppa tryck när den står still. 2 kommer det inge soppa så äre väll relät eller pumpen,

DZA89
22 april 2010 · 467 Inlägg

ska jag kolla det direkt efter spridarna eller pumpen under bilen eller vid tanken

Stardream skrev:
1 Kolla så backventilen vid bränsle pumpen funkar, så du inte tappar soppa tryck när den står still. 2 kommer det inge soppa så äre väll relät eller pumpen,

DZA89
22 april 2010 · 467 Inlägg

jag tänkte på det när jag tog dän kallstartventilen så var det ju tryck vid den för det sprutade ut bensin o det var nåradagar efter att jag hade haft den igång. så trycket moste ju hålasig

DZA89
23 april 2010 · 467 Inlägg

jag kan till lägga litegran. jag har ett rött bränslepumps relä inte en aning vad det är för något bara set vit o grönt. tändstiften sotade igen fort nu senast jag hade den igång. gräsmattan bakom var svart. i sommras när vi körde den varm så hade den väldigt hög tomgång komer inte i håg hur hög men hende inget när man skruvade på tomgångsskruven

DZA89
26 april 2010 · 467 Inlägg

nu har jag pillat lite till och jag funderar på om det hörs att bensin pumparna går igång. för jag har lyssnat men här inte någon av dom varken den i tanken eller under bilen. jag har even testat att byta modulen vid insuget. den tänder ju oalting men den är bara väldigt segstartad. någon som har några ide

turboforssen Telge Drifting Team
26 april 2010 · 5 398 Inlägg

hur kolla du startspridaren ? hoppas du koppla + på den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
DZA89
26 april 2010 · 467 Inlägg

turboforssen skrev:
hur kolla du startspridaren ? hoppas du koppla + på den

startspridaren? kalstartventilen? den koplade jag in som vanligt bara att den inte sat in i insuget

Drönirettab
26 april 2010 · 21 761 Inlägg

Kallstartsventilen ska spruta in soppa om temperaturen är under 20 plusgrader, så har jag förstått beskrivningen i Haynes iaf. Det är väl termotidgivaren som styr hur hur länge kallstartsventilen ska vara aktiverad, åtminstone på motorerna utan turbo. smile

Hörs huvudpumpen om du "duttar" på startnyckeln så att startmotorn får gå bara ett par varv och sedan släpper tillbaka nyckeln?

DZA89
26 april 2010 · 467 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kallstartsventilen ska spruta in soppa om temperaturen är under 20 plusgrader, så har jag förstått beskrivningen i Haynes iaf. Det är väl termotidgivaren som styr hur hur länge kallstartsventilen ska vara aktiverad, åtminstone på motorerna utan turbo. smile

Hörs huvudpumpen om du "duttar" på startnyckeln så att startmotorn får gå bara ett par varv och sedan släpper tillbaka nyckeln?

jag har läst på den som styr kallstart ventilen den stog det typ -20 7.3sec ellet not. så tror inte det är den. vilken är huvud pumpen då? den i tanken eller under bilen. och nu är det ny bensin med så jag vet att den inte är 7 år gammal bensin

Drönirettab
26 april 2010 · 21 761 Inlägg

Huvudpumpen ska vara den under golvet, i tanken sitter normalt sett en mindre pump som "förpumpar" fram soppan till huvudpumpen. smile

Men om yttertemperaturen bara är ett par plusgrader så ska kallstartsventilen spruta in soppa ändå, annars är någonting fel.

DZA89
26 april 2010 · 467 Inlägg

oki jag får kolla det imorgon. men båda pummparna ska låta när man drar på start motorn?

Drönirettab skrev:
Huvudpumpen ska vara den under golvet, i tanken sitter normalt sett en mindre pump som "förpumpar" fram soppan till huvudpumpen. smile

Men om yttertemperaturen bara är ett par plusgrader så ska kallstartsventilen spruta in soppa ändå, annars är någonting fel.

Drönirettab
26 april 2010 · 21 761 Inlägg

Ja, så borde det vara. Fast det brukar mest vara pumpen under bilen man hör, om nu inte tankpumpen är i dåligt skick. smile

DZA89
26 april 2010 · 467 Inlägg

hmm jag lysnade lite förut i dag när jag bara drog på tendningen då hörde jag inget men ska göra som du sa men vad är det för fel om den inte går igång då? brensläpumpsrelet har jag provat 2 st. eller är det brenslepumpen jag ska byta

Drönirettab skrev:
Ja, så borde det vara. Fast det brukar mest vara pumpen under bilen man hör, om nu inte tankpumpen är i dåligt skick. smile

Drönirettab
26 april 2010 · 21 761 Inlägg

Om pumpen inte går igång alls så ska motorn bara gå igång när startgasen sprutas in, sedan ska den stanna. Eftersom att motorn ändå startar till slut med hjälp av startgas så borde det betyda att pumpen åtminstone pumpar en del soppa, däremot kan den ju vara dålig och ge dåligt tryck i systemet.

Jag hjälpte till att byta soppapump på en 245 turbo förra sommaren, den bilen gick igång och funkade bra ett tag. Men när man körde en stund så gick motorn sämre och sämre, till slut stannade motorn och gick inte att få igång. Väntade man tills nästa dag så gjorde bilen samma sak igen.

Efter några dagar så startade inte bilen alls, då hördes inte pumpen heller och ingen soppa kom fram när jag tog bort slangen vid filtret. Pumpen byttes och bilen har fungerat utan problem sedan dess.

Min gissning är att pumpen först fungerade "halvbra"och därför gick motorn ett tag, för att sedan stanna. När pumpen stannade helt så gick inte motorn att starta alls. Av den anledningen tror jag att din pump åtminstone fungerar litegrann,annars skulle den aldrig starta helt. smile

Senast redigerat av Drönirettab (26 april 2010)

Gomez
26 april 2010 · 179 Inlägg

Har bara sett vita bränslereläer på 740tic med motronic sprutet så låter konstigt med rött. Testa byt termotidgivaren också om inte kallstarten öppnar för det är den som styr hur den ska öppnas. Den är givaren som sitetr närmast torpedväggen.

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
DZA89
26 april 2010 · 467 Inlägg

jag får kolla i morgon hade en burk när jag skruvade dän slangen inan den gik in i spridar röret då kom det i alla fal sapa men det var inte så mycket. men jag vet inte hur mycket det ska komma heller. jag hjälpte en kopis att byta ¨pumpen med och då när den bara läkte där vid filtret så pissade det ju soppa så min får nog inte tilreklig så det är nog pumpen men får kolla det imorgon

Drönirettab skrev:
Om pumpen inte går igång alls så ska motorn bara gå igång när startgasen sprutas in, sedan ska den stanna. Eftersom att motorn ändå startar till slut med hjälp av startgas så borde det betyda att pumpen åtminstone pumpar en del soppa, däremot kan den ju vara dålig och ge dåligt tryck i systemet.

Jag hjälpte till att byta soppapump på en 245 turbo förra sommaren, den bilen gick igång och funkade bra ett tag. Men när man körde en stund så gick motorn sämre och sämre, till slut stannade motorn och gick inte att få igång. Väntade man tills nästa dag så gjorde bilen samma sak igen.

Efter några dagar så startade inte bilen alls, då hördes inte pumpen heller och ingen soppa kom fram när jag tog bort slangen vid filtret. Pumpen byttes och bilen har fungerat utan problem sedan dess.

Min gissning är att pumpen först fungerade "halvbra"och därför gick motorn ett tag, för att sedan stanna. När pumpen stannade helt så gick inte motorn att starta alls. Av den anledningen tror jag att din pump åtminstone fungerar litegrann,annars skulle den aldrig starta helt. smile

DZA89
26 april 2010 · 467 Inlägg

vita och svatra har jag set. men jag kollade på fel det är vitt i min. ska kolla pumpen först i morgon då jag har en annan jag kan testa.

Gomez skrev:
Har bara sett vita bränslereläer på 740tic med motronic sprutet så låter konstigt med rött. Testa byt termotidgivaren också om inte kallstarten öppnar för det är den som styr hur den ska öppnas. Den är givaren som sitetr närmast torpedväggen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang