Vad händer när man förlänger eller kortar ner röret på baslådan ?

Palander Sir
22 april 2010 · 201 Inlägg

Jag har byggt en baslåda till en BRTL-320 12" bas, hadde dock ingen info kvar på villken låda den ska spela bäst i så byggde en 52L låda och satt ett 4" rör i lådan ca 25cm.  när jag spelar nu så är det lite väl brölig bas hela tiden inte riktig go snärt.

Jag undrar nu hur mycket det gör om jag kortar ner röret ?   Vad exackt händer om jag kortar av det tex 10 cm skulle det ge någon skillnad..  Eller ska man låta den spela i en helt sluten låda kanske ??  Nu sitter magneten inne i lådan för att ta mindra platts men sett att vissa monterar den utåt men det har ingen betydelse eller?. Kör basen med ett Kicker 1200*1 steg på 2ohm.


Finns det någon som har spec på denna bas som kan se eller räkna ut vad det ska vara för låda till denna basen kanske ?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Lonefox Bad music kills good sound
22 april 2010 · 7 241 Inlägg

kortar man röret så höjer man avstämningsfrekvensen och förlänger man röret så sänker man avstämningsfrekvensen.

Ngn spec hittar jag inte....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Palander Sir
22 april 2010 · 201 Inlägg

och vad händer med ljudet om man höjer avstämningsfrekvensen eller sänker ,, har ingen aning vad det betyder  smile    hur förändras ljudet om det nu går att förklara på något bra sätt smile

Nee jag hitta ingen info på basen jag häller. Vet att jag fick med papper på basen och lådrintning vid köpet men har letat överallt och hittar det inte.. Står inget på lådan mer än proel Brtl-320 12"

Hade vart nice med en exackt uträkning på låda till den men nu får en väll testa sig fram.   

Finns det stopp till plaströren tro så man kan göra om lådan till sluten ?  Röret är köpt på MDS så domm kanske har lock till dom också


Hitta denna info om det kan hjälpa någon att räkna fram en låda ?

Subwoofer doppia bobina 320mm diametro. 1000W di potenza, bobine a quattro strati. Magnete a tripla struttura sandwitch.
Diametro : 320 mm (12.598 inch) - Diametro fori : 294 mm (11.575 inch) - Profondità : 200 mm (7.874 inch) - Potenza nominale : 1000W - Potenza RMS (impedenza costante) : 500W - Impedenza nominale : 4 + 4 - Risposta in frequenza : 24 - 2000 - SPL (1W/m) : 90 dB - Diametro bobina : 75mm - Potenza Massima : 1000 - Peso Netto : 25 kg (55.125 lb)

Senast redigerat av Palander (22 april 2010)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang