Bmw 325 e36 turbo projekt

tjockissmul
4 maj 2010 · 4 Inlägg

Hej!

jag vill påbörja ett turbo projekt på en bmw 325, jag vill få lite tips och råd på hur jag ska göra för att det ska bli så bra som möjligt till en rimlig peng. siktar på runt 350-400 hk.

BILEN


Det kommer bli en e36 en 325, helst utan vanos från början, vanosen är bara en svag länk och ingen kedja är starkare än dess svagaste länk, och man slipper mappa in den!

KOMPSÄNKNING

bästa och billigaste sättet att sänka kompen? tänkte ladda 1 bar, vilken komp ska jag ha då?
mls packning vore najs, men behövs verkligen ARP bultar till det? varför går det inte med orginal bultar?

TURBON

Turbon hade jag tänkt att köpa från stylingbutiken, det finns 2 olika en heter T04E och den andra t3/t4 , vilken tror ni skulle vara bäst / lämpligast?

GRENRÖR

Grenröret är ju ett problem, jag vill inte köpa ett sånt där kina grenrör för 2000 kronor som bara kommer spricka och gå sönder, vet någon var jag kan få tag på ett bra turbo grenrör billigt?
Annars kommer det att bli adaptrar från orginal upp till turbon eller kanske svetsa ett eget? vart hittar jag matrial till det, någon som vet?    Har också funderingar om ett 325 turbodiesel grenrör passar på bensin motorn?

BRÄNSLE

räcker orginal bränslepumpen till 400 häst utan att "bottna"?
kanske ett hemmameck med 2 orginal som är seriekopplade eller helt enkelt en M3 pump? Någon annan bils boschpump som passar? vad har ni andra gjort för lösning?

och så kommer vi till SPRIDARNA , jag har saab turbo spridare på 390cc (BRUNA) räcker dom till eller behövs större? t5 eller m5 spridare kanske?   


MAPPNING

Det kommer bli en billig "bond" mappning på kärran , har tillgång til en bredbandslambda så ställer jag in rätt tryck med BTR.

Tryckrör till turbon köper jag på biltema eller nåt, siliconböjjar behövs inte det går bra med metervara från swedol.

Intercooler , Wastegate , Bränsletrycksregulator och återcirkulerande Dumpventil köper jag på Ridetech, där fanns allt som behövs riktigt billigt, någon som har erfarenhet av deras grejjor? kvalitén t.ex?

BMW 320 "6inline" (1995)
Darkie dARKiE
4 maj 2010 · 5 031 Inlägg

Jag säger bara http://www.pure-pf.com/phpBB2/index.php , där har du all hjälp du behöver med bmw + snurra.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
4 maj 2010 · 3 585 Inlägg

Kika min projekt tråd. På busbilen. Inte klar men påbörjat iafal. Annars är ppf sidan underbar

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Kekken
6 maj 2010 · 54 Inlägg

Kan ju säga att dom 2 turbona du funderar på kan du glömma. Dom är antagligen för små. Många "snikare" gör ofta de misstaget. För liten turbo = Vridbomb (växellåda koppling tar stryk), Blir en strypning på höga varv (varmt i motor, Ras).
Kopplingen lär behöva uppgraderas 390cc spridare räcker till ca 390 hk på bensin. Originalpumpen skulle ja inte lita på i de läget. Finns nån biltemapump till 740 glt (tror jag) som väldigt många använder å ska visst ge jäkligt bra flöde. Är ju inte så kul om bränslepumpen ger upp vid fullt ladd.
Bästa och billigaste kompsänkningen är 2 skillda saker. Jag skulle rekomendera o-ringat å andra kolvar. Men mls/arp funka jäkligt bra oxå.
Sen en sak som är viktig att ta med i beräkningarna. En "billig" konvertering brukar kosta mer i slutändan än en "riktigt".

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...
tjockissmul
10 maj 2010 · 4 Inlägg

har försökt att bli medlem på PPF men det funkar inte -.- det kommer inget mail det är nån debug som knasar till alltihopa, har provat med 2 olika mailadresser sad 

riktigt fint bygge totten smile

BMW 320 "6inline" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang