Hej!
jag vill påbörja ett turbo projekt på en bmw 325, jag vill få lite tips och råd på hur jag ska göra för att det ska bli så bra som möjligt till en rimlig peng. siktar på runt 350-400 hk.
BILEN
Det kommer bli en e36 en 325, helst utan vanos från början, vanosen är bara en svag länk och ingen kedja är starkare än dess svagaste länk, och man slipper mappa in den!
KOMPSÄNKNING
bästa och billigaste sättet att sänka kompen? tänkte ladda 1 bar, vilken komp ska jag ha då?
mls packning vore najs, men behövs verkligen ARP bultar till det? varför går det inte med orginal bultar?
TURBON
Turbon hade jag tänkt att köpa från stylingbutiken, det finns 2 olika en heter T04E och den andra t3/t4 , vilken tror ni skulle vara bäst / lämpligast?
GRENRÖR
Grenröret är ju ett problem, jag vill inte köpa ett sånt där kina grenrör för 2000 kronor som bara kommer spricka och gå sönder, vet någon var jag kan få tag på ett bra turbo grenrör billigt?
Annars kommer det att bli adaptrar från orginal upp till turbon eller kanske svetsa ett eget? vart hittar jag matrial till det, någon som vet? Har också funderingar om ett 325 turbodiesel grenrör passar på bensin motorn?
BRÄNSLE
räcker orginal bränslepumpen till 400 häst utan att "bottna"?
kanske ett hemmameck med 2 orginal som är seriekopplade eller helt enkelt en M3 pump? Någon annan bils boschpump som passar? vad har ni andra gjort för lösning?
och så kommer vi till SPRIDARNA , jag har saab turbo spridare på 390cc (BRUNA) räcker dom till eller behövs större? t5 eller m5 spridare kanske?
MAPPNING
Det kommer bli en billig "bond" mappning på kärran , har tillgång til en bredbandslambda så ställer jag in rätt tryck med BTR.
Tryckrör till turbon köper jag på biltema eller nåt, siliconböjjar behövs inte det går bra med metervara från swedol.
Intercooler , Wastegate , Bränsletrycksregulator och återcirkulerande Dumpventil köper jag på Ridetech, där fanns allt som behövs riktigt billigt, någon som har erfarenhet av deras grejjor? kvalitén t.ex?