2233
Sök

Effektivit trim till 740

591 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
tjena! har en volvo 740 88a med en b230f 8v i..
det är ju en ganska tråkig motor, så är det mer värt att byta till turbo motor eller ska man ge sig på den som sitter i och trimma?

Random Hero
4 047 Inlägg
10 maj 2010
Sök så får du ca 976 svar på din fråga

Dog food lid. Backwards

591 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
hittade inget som jag letade efter

länken funkade inte heller

1 772 Inlägg
10 maj 2010
d_illen skrev:

Snaaackaaa skiiiiiiiiiit...

http://www.garaget.org/forum/search.php … 1619006885

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Forummoderator
26 471 Inlägg
10 maj 2010
d_illen skrev:

Hur kan du inte hitta nåt om Volvo 740 och trimtips?

http://www.garaget.org/forum/search.php … 1301728963

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 maj 2010
Bara jag som inte får länkarna att att fungera? tongue

Billigast/ enklast är turbo ja!. Sugtrimma kräver mycket mer precision och pengar och det känns onödigt såvida det inte är en rallycrossbil eller något annat fint åk du har.

591 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
länkarna fungerar fortförande inte:P
får leta vidare;)

979 Inlägg
10 maj 2010
d_illen skrev:
får leta vidare;)

Det fina med volvo är att det finns typintyg hos bilprovningen. Dvs att volvo är godkända att stoppa i en motor (till viss års mod 93 tror jag) med max 225 hästar "vrid ?!??" utan massa större problem. Behöver varken byta bromsar lr dylikt. Man betalar reggningen dvs nån tusenlapp för vägning osv. Ca 2000-3000:- så köp en turbomotor och regga. Billigaste alternativet. Är bilen i riktigt fint skick så kan de va värt att, annars vore det bättre att köpa en 740 turbo från början anser jag.

Hpc

1 772 Inlägg
10 maj 2010
d_illen skrev:
får leta vidare;)

Verkar inte funka att länka till sök-funktionen...

Men så jävla svårt kan det väl inte vara att söka själv?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 758 Inlägg
10 maj 2010
Sugtrim är helt klart fräckast, men vill man ha mest åka för pengarna så är turbon svårslagen.
Enligt mig är det 100 gånger ballare med t.ex. 200 sughästar i ett rödblock, men det kostar en slant och kräver en del kunskap.

Det riktigt sura i smeten är sen att slyngeln i grannbyn som bara lagt nån tusenlapp på att köpa chip till sin 740 turbo ändå kommer köra ifrån dig. De motorintresserade kommer säkert tycka din motor är ballare, men det känns ändå fisigt att bli frånåkt.

Montör
664 Inlägg
11 maj 2010
schnauz skrev:
Sugtrim är helt klart fräckast, men vill man ha mest åka för pengarna så är turbon svårslagen.
Enligt mig är det 100 gånger ballare med t.ex. 200 sughästar i ett rödblock, men det kostar en slant och kräver en del kunskap.

Det riktigt sura i smeten är sen att slyngeln i grannbyn som bara lagt nån tusenlapp på att köpa chip till sin 740 turbo ändå kommer köra ifrån dig. De motorintresserade kommer säkert tycka din motor är ballare, men det känns ändå fisigt att bli frånåkt.

Instämmer helt här. Roligare med en sugmotor med bra klös än en turbomotor där du måste sitta och vänta på effekten efter varje gaspådrag. Man tappar utgångshastighet i kurvorna, tappar acceleration vid varje växling, osv. Men som schnauz sa så visst blir man 90% av gångerna dragen av en turbobil vid rödljusracen.

Men har du pengar och vill sätta dig in i det så tycker jag absolut du skall sugtrimma bilen. Varför inte en smått ombyggd Volvo 531-topp med nån schysst trimkam i, i kombination med en E85-konvertering, extraktorrgrenrör, sportavgassystem och racekatt? Du drar kanske inte alla i hela världen, men kul är det. Roligare när man får kämpa fram effekten. Men framförallt roligare med gasrespons.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Sök