Justera handbroms på saab 9-5. låter som den ligger emot men den tar knappt alls.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
3 juni 2010 · 1 903 Inlägg

Hej!

skulle ge mig på att justera handbromsen på 9-5an idag. tänkte följa denna guiden: http://debatt.passagen.se/show.fcgi?cat … 0002750580

följde den till punkt och prickar på vänster sida och när ja kommer till höger sida så har justerskruven kärvat fast.  tänkte att vafan det får va då så kanske den tar lite bättre på vänster åtminstonde. men nu till det lustiga. det låter som att beläggen ligger emot på vänstra sidan men endå så tar knappt handbromsen alls? har skruvat fram och tillbaka på skruven mellan säterna också men utan någon större skillnad hmm
vill ju inte spänna mer vid skivan ifall det redan nu låter som den ligger emot hmm fattar inte vad det kan bero på. någon som har en teori? hmm

MVH

Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (3 juni 2010)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
buddatheking
3 juni 2010 · 26 Inlägg

Justerskruve sitter vell kl6

FreddeLi Studerande maskiningenjör
3 juni 2010 · 1 903 Inlägg

buddatheking skrev:
Justerskruve sitter vell kl6

lyckades hitta det till slut, var en massa skit runt om så såg inte att det fanns en skruv där, den satt kl 12.
har uppdaterat med en ny fråga nu.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 juni 2010 · 6 170 Inlägg

Du tror inte att backarna helt enkelt är helt slut ??

Metall mot metall ger inte mycket bromsförmåga men mycket ljud wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
FreddeLi Studerande maskiningenjör
3 juni 2010 · 1 903 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Du tror inte att backarna helt enkelt är helt slut ??

Metall mot metall ger inte mycket bromsförmåga men mycket ljud wink

nej det tror jag inte, både för att jag har papper på att dom nyligen är bytta och att justerskruvarna knappt var utskruvade 2-3 gängvarv (detta var innan jag började grejja med det och då tog handbromsen lite allra högst upp).

en fråga till när jag endå håller på: är det meningen att naven ska gå att snurra lika lätt som man snurrar ett hjul? alltså att det snurrar i princip friktionsfritt eller tar det alltid emot litegrann oavsett om bromsarna ligger på eller inte? naven är nämligen lite tröga bak. går att sätta fart på dom för hand men dom stannar rätt kvickt igen.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang