Gjuta kolfiber

camaro67 Meister
17 juni 2006 · 6 763 Inlägg

Hej! Jag undrar hur man gör för att gjuta upp t.ex en huv i kolfiber och vad man behöver för grejer. Går de att överhuvdtaget göra det själv?

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Saabnorden lastbils chaffis......
17 juni 2006 · 299 Inlägg

det går inte att göra skälv eftersom kolfiber härdar i en stor ugn där du måste få in hela huven...(rätta mig omjag har fel...)

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
Phaetoon
17 juni 2006 · 8 156 Inlägg

Nja, kolfiber brukar man ju härda i stora ugnar, men det går väl att härda utanför ugn också, men då tar det väl veckor för kolfibern att härda?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
SLIMPA
17 juni 2006 · 215 Inlägg

Låter som de är billigare o köpa en komplett..

Saabnorden lastbils chaffis......
17 juni 2006 · 299 Inlägg

jaså det var merän vad jag visste.... men vem orkar i såfall ha en huv liggandes i veckor för att den ska härda trorföresten man måstehanåt värme täckeme innan man lägger in den i ugnen...

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
Saabnorden lastbils chaffis......
17 juni 2006 · 299 Inlägg

hehe grym stavning.... där ja tangentbordet håller på att ge upp sad...

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
RTA Motorsport
17 juni 2006 · 15 Inlägg

Man behöver inte han nån pizzaugn för att gjuta kolfiber. Man gör likadant som med glasfiber nästan. Ugn har man när man gjuter kaross delar typ som ska hålla ifall månen trillar ner.

Först har man Genomskinlig gelcoat i formen, sen kolfibermatta varvat med Biltemas polyester tills det blir tillräckligt tjockt. om de är en huv så glöm inte förstärkningarna på insidan!!
Sen när de har torkat så bryter man losset frå formen och slipar me fiiint papper och några lager klarlack för att få de snygga djupet tongue

Dehär tipset fick ja av nån som gjöt många huvar till Corrado. Har inte hunnit provat själv än, p.g.a. halvtaskig ekonomi.  kolfibermattan skulle man beställa från www.tanso.se de minsta var 10meter..  blev för dyrt sad
Försök få tag på lite kolfibermatta o pröva, vill gärna veta resultatet tongue

Holme
17 juni 2006 · 1 417 Inlägg

Det går nog att lägga några lager glasfiber i botten, och de sista lagren med kolfiber. Blir nästan ingen skillnad i vikt, men ändå lika snyggt.

camaro67 Meister
17 juni 2006 · 6 763 Inlägg

De kostade 300 spänn kvadratmetern.. men de vore rätt kul å testa om de nu går utan nån jätte ungn, men efter vad jag kunde förstå av de som stod på www.tanso.se så behövde man ingen ugn.. men jag hade tänkt å testa på en gammal 740 huv men de blir nog någe mindre å testa på isåfall..

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Lindgren_
13 april 2007 · 2 644 Inlägg

är det nån av er som har testat än ? smile

Johan Lindgren
TurbOla Reservdansk
19 september 2008 · 6 271 Inlägg

Bumpar tråden... någon som gjuter egna kolfibergrejer? Det där med huven låter rätt intressant. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
_Wallis_
19 september 2008 · 4 506 Inlägg

Jag har kolfiberväv om någon i gbg tror sig klara av det.
Isf skulle ju personen kunna få testgjuta ngt åt mig smile hehe

Kan du andas kan du dö.
sir_daniel www.kudoz.se
19 september 2008 · 3 802 Inlägg

köpt 10 kvadrat 600grams matta från tanso, bra att ha o göra med o vettiga priser.
dock med blev det några kronor med frakt och epoxy tongue

chrno RE-雨宮
19 september 2008 · 481 Inlägg

Man brukar väl stoppa kolfiber i Autoklaver om man nu ska vara petig, men det beror ju som sagt på vilken teknik man använder sig av.

RE-Amemiya Kitted FD3S
sir_daniel www.kudoz.se
19 september 2008 · 3 802 Inlägg

beror ju på vad man ska göra med den.
vill man ha den lätt o stark ska man vacumsuga det o stoppa in i ugn, ska man drapera räcker det med att pensla på epoxyn samt göra det lite varmare runt om så det härdar snabbare

TurbOla Reservdansk
19 september 2008 · 6 271 Inlägg

Men som nu nämnts, att göra en motorhuv, borde man satsa på att få den stark och då behöva härda den i en ugn?
Jag menar, det är ju inte som en bärande konstruktion precis. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
chrno RE-雨宮
19 september 2008 · 481 Inlägg

En autoklav är en ugn som jobbar med tryck..
http://en.wikipedia.org/wiki/Autoclave

RE-Amemiya Kitted FD3S
pimpad740
20 september 2008 · 812 Inlägg

lånar tråden lite. nån som vet va de bästa är att göra formen av? för de lär väl vara liknande för att gjuta upp en huv i glasfiber?

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
vilde
14 januari 2009 · 20 Inlägg

RTA Motorsport skrev:
Man behöver inte han nån pizzaugn för att gjuta kolfiber. Man gör likadant som med glasfiber nästan. Ugn har man när man gjuter kaross delar typ som ska hålla ifall månen trillar ner.

Först har man Genomskinlig gelcoat i formen, sen kolfibermatta varvat med Biltemas polyester tills det blir tillräckligt tjockt. om de är en huv så glöm inte förstärkningarna på insidan!!
Sen när de har torkat så bryter man losset frå formen och slipar me fiiint papper och några lager klarlack för att få de snygga djupet tongue

Dehär tipset fick ja av nån som gjöt många huvar till Corrado. Har inte hunnit provat själv än, p.g.a. halvtaskig ekonomi.  kolfibermattan skulle man beställa från www.tanso.se de minsta var 10meter..  blev för dyrt sad
Försök få tag på lite kolfibermatta o pröva, vill gärna veta resultatet tongue

tjenare!

När man ska slipa kolfibret, vilken grovlek på pappret ska man ha ? 200-400 ? smile Någon som vet?

mvh vilde

Senast redigerat av vilde (14 januari 2009)

Drift: (drif-to) verb; an artistic form of driving judged subjectively predicated upon competitors' speed,extreme angles relative to forward progress and the car's proximity to fixed objects.
KHRacing
14 januari 2009 ·

vilde skrev:
tjenare!

När man ska slipa kolfibret, vilken grovlek på pappret ska man ha ? 200-400 ? smile Någon som vet?

mvh vilde

1000-1200 troligen:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang