Motorn smälde i opel corsa sving.

jontesss
5 juni 2010 · 5 Inlägg

Min fars opel corsa har gått sönder, han låg väll i 100 efter landsväg
då de plöstsligt smälde det i motorn och bilen stannade, sen gick varken startmotor runt och det slutade med bogsering i 12 mil 
vad kan ha hänt?hmm

ZonaX Svetsare
5 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Batteriet exploderade? Kamremmen gick av? Svänghjulet sprack? En kolv flög?

Du har ingen mer info typ?  smile    Hade underlättat  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
LeafBox Lat Perfektionist
5 juni 2010 · 6 359 Inlägg

ZonaX skrev:
Batteriet exploderade? Kamremmen gick av? Svänghjulet sprack? En kolv flög?

Du har ingen mer info typ?  smile    Hade underlättat  smile

Skulle jag satsa pengar på iaf.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Moparboy440
5 juni 2010 · 4 682 Inlägg

Vad är det för motor i den?

jontesss
17 juni 2010 · 5 Inlägg

har hittat vad som har gått sönder, de är vev grejsen kammarna?
Vet inte vad det heter exakt då jag inte kan sånt här, infogar bilder:

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/31160000-31169999/640x480/31160101.jpg
Alla 4 såna där har gått sönder, (3 sitter dock kvar ) Vad är oftast orsaken till att 4 st sådana kammar går sönder? om dem nu heter det.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/31160000-31169999/640x480/31160108.jpg

och även en sån här har pajjat:

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/31160000-31169999/640x480/31160186.jpg

Min fråga är vad behöver jag beställa nytt ?

Boostrider Försöker iaf
17 juni 2010 · 1 998 Inlägg

Kamremmen har gått av. Ventilerna slår i kolvarna och vipporna går av.

Så ny kamrem
Nya vippor
Kanske nya kolvar. (byt då motor istället)
Troligtvis ett antal ventiler.(är de för dyra försök få tag i en beg topp)
Sotningssats

De kan bli mer också en kolla om kamremmen är hel. Är den av så får du riva bort toppen och kolla hur ventiler/kolvar ser ut

Senast redigerat av Boostrider (17 juni 2010)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
jontesss
17 juni 2010 · 5 Inlägg

kamremmen är hel ;p

Toresbo
17 juni 2010 · 261 Inlägg

troligen är väl motorn skadad eftersom den inte gick att köra runt på starten.

kenth66
17 juni 2010 · 1 212 Inlägg

rasad motor....bara att riva ner, kolla kolvar, stakar och är de skadade= släng i en ny motor från skroten.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
MrTurbo Better than God \o/
17 juni 2010 · 1 882 Inlägg

Lättare att byta hela motorn....

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
henke_99 Offroad Racing
17 juni 2010 · 3 122 Inlägg

Tycker det ser ut som en corsa A, det är allmänt känt med dåliga kamaxlar på dom. Den jag hade hade gått 10000 mil och rasslade som en dieselmotor av kammen. Så kan tänka mig att alltihop har blivit utslitet och till slut orkade inte vipporna mer. Förmodligen går motorn runt om du lossar kamremmen, gör den det är nog det enklaste att köpa en annan begagnad topp o skruva dit. Annars är det bara att byta hela motorn, såna begagnade motorer är inte dyra. Ganska enkelt är det att byta dom oxå.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang