Volvo 850r m59

volvo-racer
6 juni 2010 · 724 Inlägg

ska köpa mig en 850r med m59 lådan.
har kollat runt mkt om hållbarhet osv, men hur många har kört söder sina eller inte?

vissa säger att dom lådorna är skit andra inte....känns inte så kul att köpa en bil och veta att lådan kommer rasa...den har gått 16xxxmil den som jag har planerat att köpa.

Eller är det bara att köpa och sedan om den rasar slänga i en m56? hoppas jag gör mig förstådd.
och nej jag kör inte som en galning....

Pinnenpabacken
6 juni 2010 · 402 Inlägg

Vad jag hört så är det väl själva diff-biten som inte klarar särskilt högt vridmoment, så om man ska trimma lite utöver vanlig chippning så är väl M56H med quaife att föredra, annars är väl inte själva lådan nåt fel på. Jag öppnade en tråd om detta innan jag skaffade min quaife, och fick ungefär detta svaret. mvh/Micke

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juni 2010 · 13 746 Inlägg

helt orginal så fungerar det annars pajar dom förr eller senare

polarn körde bara chip 3" och flowpreppat 16t och då rasade lådan

gillar man att gasa på är dom inte lång livade och det är enbart diffen som är ett problem
men en m56 kostar typ inget så det är bara att köra så länge det håller sen hänga i en m56 istället

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
volvo-racer
7 juni 2010 · 724 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:
Vad jag hört så är det väl själva diff-biten som inte klarar särskilt högt vridmoment, så om man ska trimma lite utöver vanlig chippning så är väl M56H med quaife att föredra, annars är väl inte själva lådan nåt fel på. Jag öppnade en tråd om detta innan jag skaffade min quaife, och fick ungefär detta svaret. mvh/Micke

Tjena!
jo jag läste igenom den nu...och då jag inte ska tok trimma förutom en chippning och så kör jag inte som en dåre...typ...så känns det rätt lungt att köpa smile

Zulu
7 juni 2010 · 98 Inlägg

Har själv en 850R med M59 orginal låda.

kört med trim nu i 6000 mil.

Inga problem.
Lådan håller i regel för steg 3.
(visco) Diffen är akilleshålen i lådan.

Det som gör att lådan går sönder (oftast) är om man bränner mycket gummi eller kört mycket agressiv bankörning.

Så det är körstilen som är det som avgör om lådan håller!

Lådan rasar med orginal effekt om man kör som en dåre!

För övrigt är lådan väldig bra att köra med på vintern. Trots att diffen inte är den bästa lösningen så ger den det lilla extra.

Diffen är av "torsen typ" som fördelar max 190nm till ena eller andra hjulet.

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
volvo-racer
10 juni 2010 · 724 Inlägg

Nu är bilen köp iaf smile sitter steg 3 i den smile funkar kanon.

Zulu
12 juni 2010 · 98 Inlägg

NordicR nästa? wink

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang