Köp Råd : E46 M3 vs Skyline GTR R34

PoulZen
8 juni 2010 · 772 Inlägg

Kan någon svara på hur mycket det skulle kosta att trimma en Skyline cirka?

Orginal M3 har 343hk.
Orginal Skyline GTR har 280hk.

Med ett kompressorkit som ligger på 92tkr så får man 478hk, om det är det enda man behöver byta så klart.
Hur mkt pengar måste man lägga ut för att få 450+ i Skylinen?

Rinnegan Malleus Malificarum
8 juni 2010 · 2 401 Inlägg

PoulZen skrev:
Kan någon svara på hur mycket det skulle kosta att trimma en Skyline cirka?

Orginal M3 har 343hk.
Orginal Skyline GTR har 280hk.

Med ett kompressorkit som ligger på 92tkr så får man 478hk, om det är det enda man behöver byta så klart.
Hur mkt pengar måste man lägga ut för att få 450+ i Skylinen?

Alla japanska hög prestanda bilar blev försäkrade på 278bhp pga ett såkallat "gentlemens agreement" mellan biltillverkarna för att undvika onödigt race för att sälja.

I verkligheten så ligger R34 GTR på 330 - 340hp+ original.

Om man säger såhär, nya större spridare, högre ladd, avgassystem, insug, nya turbos om man nu känner för det och mappning så ligger du en ganska hyfsat bit över 450hp, för betydligt mindre pengar än att sätta kompressor på en M3. Sen så lär du behöva byta kolvar på M3'an pga överladdning, då försvinner det bra mycket mer pengar då det är rätt så jävla dyra saker till BMW.

Skulle gissa cirka 20 - 35k beroende på vad man gör själv etc. Sen så beror det även på vilka grejer man köper. Om man köper turbo som pallar för 500hk istället för att dra till med några som pallar upp till 1000hk, då sticker priset iväg givetvis.

Senast redigerat av Rinnegan (8 juni 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
PlatinumRacing
8 juni 2010 · 597 Inlägg

Hade definitivt valt skylinen underbara bilar

Rquired Allmänt envis
8 juni 2010 · 12 512 Inlägg

Janken skrev:

Rquired skrev:
Att jag sedan aldrig lagt så mycket pengar för en bil som känns som, ser ut som och har samma kvalité/material som en Nissan Primera är ett annat själ till att inte köpa en Skyline.

Stämmer möjligen in på lite inredning. Ägt både primera och skyline, dock gts-t, från samma "era" -94.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med "känns som", (klappa lite på plasten?). För du har definitivt inte kört en Skyline om du tycker att den ger samma känsla som en Primera.

Självklart är japanen lite plastig, men de hör liksom till ;).
Lite OT sorry.

Min röst på till R34 GTR V-spec 2!.

Mvh Janken

Kört både R33 och Primera P11 (Heter den väl om det är en från sent 90-tal eller tidig 2000-tal?) och tycker definitivt de ger samma känsla av koreansk budgetbil. R34 har jag bara suttit i, men upplevde ingen större skillnad mot tidigare Skyline.

Och "att det hör till" är inget vidare försvar, japanska biltillverkare hade inget annat än vunnit på att höja inredningskvalitén. Speciellt i sportbilar a´la Skyline eller lyxvagnar som tex Lexus, ser inget sätt att vrida billiga material till en fördel på dessa vagnar. Det är bara kort och gott en nackdel, en riktigt stor sådan.

Aerodynamik: Ingen, eller åtminstone inte jag, har hävdat något annat än att R34 är en vass och vansinnigt kompentent bil. Liknelsen med Nissan Micra var enbart i inredning, och med glimten i ögat det fula utseendet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Turbomotor volvolover
8 juni 2010 · 667 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Så ni jämför R34 GT-R med micra och tror att den bara kan köra rakt fram för att den har 4WD? ojojoj... smile

Nu är jag ett riktigt fan av Nissan, men verkar iaf som ni underskattar GT-R.
Det är inte utan anledning att Jeremy Clarkson tycker R34an är bland de tio bästa bilarna i världen. smile
Det är välbyggda, råa och framförallt snabba bilar som går bra både rakt fram och när en kurva kommer.
Kolla bara Nürburgring tider eller diverse banracing filmer på youtube, GT-R är vassare än M3. Dock tror jag den sistnämnda har bättre komfort, om man nu gillar sånt... tongue

Tips till TS.. http://www.pistonheads.com/sales/1437530.htm

skyline r33 har väl snabbaste tiden på Nürburgring av fabriksbyggda bilar?  smile visseligen snackade ni om r34 men jaa big_smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Turbomotor volvolover
8 juni 2010 · 667 Inlägg

PoulZen skrev:
Jag skulle nog oxå valt M3, känns som den håller bäst för pengarna, plus att den ser väldigt bra ut.
R34 GTR är väll 4hjulsdriven? Så om ni är ute efter snabbast bil från start så är väll Skylinen bättre.
Men det beror ju lite på vad ni är ute efter. En banbil, eller en 402m bil, eller glidarbil.
Vet inte heller hur pass lätt det är att få tag på en vänsterstyrd r34.

det finns väl inte vänsterstyrda skylines  om ja minns rätt ?smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
myran Foto/Bilnörd
8 juni 2010 · 1 541 Inlägg

Turbomotor skrev:

PoulZen skrev:
Jag skulle nog oxå valt M3, känns som den håller bäst för pengarna, plus att den ser väldigt bra ut.
R34 GTR är väll 4hjulsdriven? Så om ni är ute efter snabbast bil från start så är väll Skylinen bättre.
Men det beror ju lite på vad ni är ute efter. En banbil, eller en 402m bil, eller glidarbil.
Vet inte heller hur pass lätt det är att få tag på en vänsterstyrd r34.

det finns väl inte vänsterstyrda skylines  om ja minns rätt ?smile

Finns inga vänsterstyrda skylines. helt rätt.

Hittar du någon så är det ett custom bygge.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Aldin AT Däck
8 juni 2010 · 501 Inlägg

Rquired skrev:
http://www.esstuning.com/products/E46-M3-VT1%252d445-Supercharger-System-%28Gen.2%29.html

Ett alternativ, och därmed röstar jag på Bmw M3 eftersom det är mer bil och framför allt en bättre kompromiss än vad Nissan är. Medan Nissan enbart är en sportbil duger en M3 lika bra till vardags eller på längre turer, samtidigt som M3 är minst lika kapabel som sportbil när man är på det humöret.

Att jag sedan aldrig lagt så mycket pengar för en bil som känns som, ser ut som och har samma kvalité/material som en Nissan Primera är ett annat själ till att inte köpa en Skyline.  Det är trots allt där man sitter och kör, då skall det åtminstone matcha den höga prislappen och inte kännas som i en japansk vardagsvagn man kan köpa för 20.000:-

Men oavsett, det är inget dumt val oavsett vilken du väljer. Men vill du läsa på lite om Bmwn kan du surfa in på www.autopower.se. Lycka till! smile

HAHA du vet verkligen inte vad du snackar om

Skyline spöar m3 i alla kategorier, jag älskar båda bilarna men jag hade valt r34 gtr vilken dag som helst, men vill du ha komfort så ska du ta m3an

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
InX-Engineering
8 juni 2010 · 138 Inlägg

Aldin skrev:

Rquired skrev:
http://www.esstuning.com/products/E46-M3-VT1%252d445-Supercharger-System-%28Gen.2%29.html

Ett alternativ, och därmed röstar jag på Bmw M3 eftersom det är mer bil och framför allt en bättre kompromiss än vad Nissan är. Medan Nissan enbart är en sportbil duger en M3 lika bra till vardags eller på längre turer, samtidigt som M3 är minst lika kapabel som sportbil när man är på det humöret.

Att jag sedan aldrig lagt så mycket pengar för en bil som känns som, ser ut som och har samma kvalité/material som en Nissan Primera är ett annat själ till att inte köpa en Skyline.  Det är trots allt där man sitter och kör, då skall det åtminstone matcha den höga prislappen och inte kännas som i en japansk vardagsvagn man kan köpa för 20.000:-

Men oavsett, det är inget dumt val oavsett vilken du väljer. Men vill du läsa på lite om Bmwn kan du surfa in på www.autopower.se. Lycka till! smile

HAHA du vet verkligen inte vad du snackar om

Skyline spöar m3 i alla kategorier, jag älskar båda bilarna men jag hade valt r34 gtr vilken dag som helst, men vill du ha komfort så ska du ta m3an

Gillar att du säger så när du äger en BMW!

InX-Engineering
8 juni 2010 · 138 Inlägg

myran skrev:

Turbomotor skrev:

PoulZen skrev:
Jag skulle nog oxå valt M3, känns som den håller bäst för pengarna, plus att den ser väldigt bra ut.
R34 GTR är väll 4hjulsdriven? Så om ni är ute efter snabbast bil från start så är väll Skylinen bättre.
Men det beror ju lite på vad ni är ute efter. En banbil, eller en 402m bil, eller glidarbil.
Vet inte heller hur pass lätt det är att få tag på en vänsterstyrd r34.

det finns väl inte vänsterstyrda skylines  om ja minns rätt ?smile

Finns inga vänsterstyrda skylines. helt rätt.

Hittar du någon så är det ett custom bygge.

Har hört att det finns runt 100st i USA (R33) Som Nissan gav ut då står det US-Spec istället för V-Spec men det är bara rykten troligen.

Turbomotor volvolover
8 juni 2010 · 667 Inlägg

InX-Engineering skrev:

myran skrev:

Turbomotor skrev:

det finns väl inte vänsterstyrda skylines  om ja minns rätt ?smile

Finns inga vänsterstyrda skylines. helt rätt.

Hittar du någon så är det ett custom bygge.

Har hört att det finns runt 100st i USA (R33) Som Nissan gav ut då står det US-Spec istället för V-Spec men det är bara rykten troligen.

ja är ingen expert på de men ja tror de är rykten smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
InX-Engineering
8 juni 2010 · 138 Inlägg

På Lördag ska både jag och min kompis prova en Skyline R34 GTR V-Spec II, M3 kommer testas på Fredag. Jag kommer komma med information om vilken bil det blir, Tack för alla grymma svar av alla.

Standby for more!

Go_sideways
8 juni 2010 · 428 Inlägg

Rolig läsning detta smile  Snackas lite om komfort och andra gämförelser. Kan ju börja med att säga såhär. Vill man köpa en sån dyr bil och tänkt lägga så mycket pengar på trim så borde man ju inte tänka alllt för mycket på komforten. BÅDA bilarna med trim för den summan pengar som killen tänkt lägga kommer att  blir två sjukt brutala bilar. och jag menar verkligen brutala.

Jag Älskar verkligen både M3 och Skyline (tro nu inte att jag är anti m3 bara för att jag äger en skyline)
Har åkt m3 ett antal gånger och tycker det är en underbar bill men själv skulle jag i dagens läge helt klart välja R34an. Då jag tycker om det japanska och butala stuket. Tror faktist även att den har mer kapacitet än vad en m3 har? Som någon sa tidigare så behöver du inte byta kolvar,stakar mm för ens du kommer upp i en but över 600hk. En fyrhjulsdriven bil med dom hästarna blir ett monster på gatan. Frågan är ju även då hur man tänkt använda någon av dessa bilar. Rolig på till vardags? strippen körning? Bankörning? Ja det finns ju lite att välja på och båda bilarna får ju byggas därefter.

Turbomotor volvolover
8 juni 2010 · 667 Inlägg

InX-Engineering skrev:
På Lördag ska både jag och min kompis prova en Skyline R34 GTR V-Spec II, M3 kommer testas på Fredag. Jag kommer komma med information om vilken bil det blir, Tack för alla grymma svar av alla.

Standby for more!

va glad för de för de skulle ja gärna med vilja wink

ha så kul (Y)

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Aerodynamik ...
8 juni 2010 · 7 120 Inlägg

InX-Engineering skrev:
Har hört att det finns runt 100st i USA (R33) Som Nissan gav ut då står det US-Spec istället för V-Spec men det är bara rykten troligen.

Det var en kille som hade hand om importen av de första Skylines i USA, dock var alla bilarna tvungna att ha någon förstärkning, extra katalysator m.m.
Dock hamnade han i massor av skit och för att göra en lång historia kort så förbjöds Skylines att registreras i USA efter det. Går att läsa om det lite mer på diverse forum om man söker lite. tongue

Rquired Allmänt envis
8 juni 2010 · 12 512 Inlägg

Aldin skrev:

Rquired skrev:
http://www.esstuning.com/products/E46-M3-VT1%252d445-Supercharger-System-%28Gen.2%29.html

Ett alternativ, och därmed röstar jag på Bmw M3 eftersom det är mer bil och framför allt en bättre kompromiss än vad Nissan är. Medan Nissan enbart är en sportbil duger en M3 lika bra till vardags eller på längre turer, samtidigt som M3 är minst lika kapabel som sportbil när man är på det humöret.

Att jag sedan aldrig lagt så mycket pengar för en bil som känns som, ser ut som och har samma kvalité/material som en Nissan Primera är ett annat själ till att inte köpa en Skyline.  Det är trots allt där man sitter och kör, då skall det åtminstone matcha den höga prislappen och inte kännas som i en japansk vardagsvagn man kan köpa för 20.000:-

Men oavsett, det är inget dumt val oavsett vilken du väljer. Men vill du läsa på lite om Bmwn kan du surfa in på www.autopower.se. Lycka till! smile

HAHA du vet verkligen inte vad du snackar om

Skyline spöar m3 i alla kategorier, jag älskar båda bilarna men jag hade valt r34 gtr vilken dag som helst, men vill du ha komfort så ska du ta m3an

Tycker du säger mot dig själv rätt rejält, "Skyline spöar M3 i alla kategorier" men ett par ord senare så skriver du att "Vill du ha komfort så skall du ta M3an"

För det första tycker jag du skall läsa på lite i det svenska språket, skriver man "allt" som betyder det också allt. "Skyline spöar M3 i alla kategorier" betyder alltså att Skyline är bättre än M3 även i ronden komfort.

Så jag tycker det är uppenbart att du inte har den minsta aning om vad du pratar om roll

Och helt rätt, jag älskar inte båda bilarna. Jag har all respekt för den grymma bil R34 är men kan inte förstå charmen i en sådan plastraket och upplever det som att Skyline kan bara leva upp till en av alla de egenskaper en Bmw M3 erbjuder som en paketlösning.

Däremot är jag fullt medveten om att det finns människor som tycker M3 är en gubbräser och inte kan förstå varför man skulle välja en sådan över en Skyline. Därför skrev jag också "det är inget dumt val oavsett vilken du väljer".

Så det svenska språket, bilarna i fråga och respekt för att andra inte tycker likadant. Det är tre punkter jag skulle öva på innan jag hävdat att någon inte vet vad denne pratar om.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Erken rb26dett
8 juni 2010 · 136 Inlägg

Om trimmning är syftet känns det som att R34:an är ett vettigare alternativ. billigare att trimma, 4wd och som flera redan har sagt så går det att trimma utan att det "syns". Orginal så är det nog mer en smaksak.
kul att höra vad du/ni tycker efter provturen.

Mvh/Eric

"anti antispinn"
Alex_M Steker som aldrig förr
9 juni 2010 · 503 Inlägg

Ska ta och skriva av mig lite här.

M3 är en RIKTIGT prisvärd bil, 343hk kommer man långt med. Den har en riktigt sjuk respons i motorn som skylinen inte kommer i närheten.

Kvaliten ska vi ej tala om. Här ligger M3an lite före skyline.

M3an har även en riktigt bra komfort för att vara en "sportbil" främst då ljudisoleringen. Stötighet är en helt annan sak. och den kommer bli stötig om du/ni får för er att montera coilovers t.e.x men man åker fortfarande skönt och "tyst" så att säga.

Hur vet jag då detta: Jo min käre far har ägt en E46 M3 i tre år. som vi pulade lite med, bytte avgassystem och monterade lite coilovers på och lite sånt. Du får massor av körglädje samt att du sitter på rätt sida. Och kvaliten är inget som helst att klaga på. Välbyggd skulle jag vilja kalla den !

Skyline R34gtr:

Man köper den för en sak : trimma skiten ur den. Man åker inte skönt, det låter som fan, och det är rätt usel kvalite på inredningen t.ex

Dock så har den utseendet. den är riktigt snygg och brutal.

Kort sammanfattning: vill du ha en bil med riktigt bra kvalite som är välbyggd, har bra respons i motorn, är jävligt stilren och en jävel när det börjar svänga så hade jag nog valt M3an. 

Vill du ha en bil som är snygg, oskön att åka i, låter mycket och är lätt att trimma välj skylinen.

Jag personligen hade tagit M3 alla dagar i veckan. just pga att den är så välbyggd !

My point of view.

MVH

Alex.M

8-)
Erken rb26dett
9 juni 2010 · 136 Inlägg

Alex_M skrev:
Ska ta och skriva av mig lite här.

M3 är en RIKTIGT prisvärd bil, 343hk kommer man långt med. Den har en riktigt sjuk respons i motorn som skylinen inte kommer i närheten.

Kvaliten ska vi ej tala om. Här ligger M3an lite före skyline.

M3an har även en riktigt bra komfort för att vara en "sportbil" främst då ljudisoleringen. Stötighet är en helt annan sak. och den kommer bli stötig om du/ni får för er att montera coilovers t.e.x men man åker fortfarande skönt och "tyst" så att säga.

Hur vet jag då detta: Jo min käre far har ägt en E46 M3 i tre år. som vi pulade lite med, bytte avgassystem och monterade lite coilovers på och lite sånt. Du får massor av körglädje samt att du sitter på rätt sida. Och kvaliten är inget som helst att klaga på. Välbyggd skulle jag vilja kalla den !

Skyline R34gtr:

Man köper den för en sak : trimma skiten ur den. Man åker inte skönt, det låter som fan, och det är rätt usel kvalite på inredningen t.ex

Dock så har den utseendet. den är riktigt snygg och brutal.

Kort sammanfattning: vill du ha en bil med riktigt bra kvalite som är välbyggd, har bra respons i motorn, är jävligt stilren och en jävel när det börjar svänga så hade jag nog valt M3an. 

Vill du ha en bil som är snygg, oskön att åka i, låter mycket och är lätt att trimma välj skylinen.

Jag personligen hade tagit M3 alla dagar i veckan. just pga att den är så välbyggd !

My point of view.

MVH

Alex.M

Håller med dig om det mesta förutom responsen, har åkt bådera och tycker inte att m3 var piggare.

Mvh/Eric

"anti antispinn"
Alex_M Steker som aldrig förr
9 juni 2010 · 503 Inlägg

nu syftar jag inte på "piggheten" utan på gasresponsen. dutta på gasen och bilen drar iväg. om man jämför med skyline. dock så är ju inte den responsen heller så pjåkig med tanke på twinturbon smile men M3an är snäppet vassare.

8-)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang