Köp Råd : E46 M3 vs Skyline GTR R34

InX-Engineering
10 juni 2010 · 138 Inlägg

Rquired skrev:
Var väl inga fel på den resumén inte? Välskrivet och kul att läsa en jämförelse av någon som kört båda bilarna vid ett och samma tillfälle. Jag tror ni gör rätt i att välja en M3 E46, eftersom funktion till vardags är mycket viktigare än vad många i denna tråd har hävdat.

Risken är annars att bilen bara blir stående om den varken är smidig eller praktisk smile

Tack, Det är viktigt att den går att använda hela tiden

Janken Driver
10 juni 2010 · 2 111 Inlägg

Måste bara markera att det där med att sitta på höger sida och köra är helt och hållet en smaksak/vanesak. (Ganska självklart iofs)

Saknar faktiskt det lite ibland, speciellt när man är ensam på en kurvig fin väg.

Mvh Janken

Senast redigerat av Janken (10 juni 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Rinnegan Malleus Malificarum
10 juni 2010 · 2 401 Inlägg

Sen så är det kanske inte det lättaste men definitivt inte dyrt att göra. Finns många som har LHD konverterat en R34. Problemen ligger ju i avgassystemen och styrkolumnen, men som inte är helt omöjligt att lösa bara man har lite tid och kunskaper.

Själva instrument brädan kan du antingen bygga själv, eller ta en från en basmodell av Nissan. Tyvärr så vet jag inte modellen helt men har för mig att det finns en modell som har i princip samma mått som just R34 som går att porta över förhållandevis bra. Det vill säga om du köper R34 istället för M3.

Tycker bara inte att beslutet borde falla över något så trivialt som vilken sida ratten sitter på.


---------------------------------------------------------

Lite halvt offtopic;



Sen så är detta avklarat men tänkte bara påpeka att om man är ute efter bara ren trimning så finns det ju definitivt bättre bilar än M3 och R34, så själva det argumentet är lite som ett dött lopp.

T.ex, nu är det givetvis baserat på det jag kan mest om, vilket är större delen jänkejärn, men bara för att lägga upp ett exempel.

Pontiac Trans AM, årsmodell 1998 till 2000. Det vill säga med LS1 motor. Pris = mellan 75 och 125 000 beroende på import från USA eller Sverige köpt. Orginal med 325hk "taggat", men har dyno testats för närmare 350 - 370hk i motorn.

LG Motorsports twin turbo kit = $8995 dollar, ej inräknat frakt eller något annat. Inklusive lågkompression kolvar så blir det sammanlagt cirka $10995 vilket är runt 88 000kr. Med detta så kan du hamna mellan 550 till 1000RWHP beroende på vad du vill. Dock så om du tänker ladda mer än 8 PSI så är det rekommenderat att inhandla ett järn-block vilket går för runt 15 000kr. Tål mer tryck. Så sammanlagt 98 000kr.

Källa: http://www.lgmotorsports.com/catalog/pr … ts_id=1947


LG Motorsport G2 F-body package = $3985 dollar exklusive frakt och dylikt, har testats upp till 1.04 laterala G krafter vilket är i klass med nutida Corvette C6. Cirka 32 000kr.

Källa: http://www.gmhightechperformance.com/te … index.html
Källan innehåller samt hur man sätter ihop det.
Kittet går att inhandla på http://www.lgmotorsports.com/.

Sammanlagt för allting, givetvis exklusive arbete så hamnar man på cirka 255 000kr för bättre väghållning och i överlag bättre prestanda. Sen så går det ju även att skita i turbo kittet och bygga eget själv för mindre pengar, men då går ju arbete in i principen och arbete kan man inte sätta ett pris på. Tog därför det lättaste alternativet man kan sätta ett pris på ungefär.

Sen så är det ju givetvis en smaksak när det gäller bilval, men bara för att peka ut att själva "trim" argumentet är lite i att ta i när det kommer till denna diskussion. Dessutom så var det baserat på att jänkare är något jag är säker på.

Senast redigerat av Rinnegan (10 juni 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Hassoni
10 juni 2010 · 92 Inlägg

Man kan ju köpa en sketen bil för 20k och lägga ner 230k så har du en snabb bil:)

Tias88 OEM Rox
11 juni 2010 · 245 Inlägg

Lätt val, m3 e46 och ett HPF kit: http://www.horsepowerfreaks.com/partdet … 6_M3/11037

Steg 4 med rätt soppa ger över 1000hkr smile

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
Rinnegan Malleus Malificarum
11 juni 2010 · 2 401 Inlägg

Tias88 skrev:
Lätt val, m3 e46 och ett HPF kit: http://www.horsepowerfreaks.com/partdet … 6_M3/11037

Steg 4 med rätt soppa ger över 1000hkr smile

Med SMG lådan så blir det 360 000 för ett sådant kit.

Sen om man ligger på själva kostnaden för bilen i bra skick så är det cirka 230 000.

590 000kr för en bil med herrejävlar tryck men orginal upphängning/allt annat när man kan köpa något billigare, trimma till 1000hk+ samt väghållning som pallar för det för 250 000kr, känns inte som en vidare bra idé.

Om jag nu hade 590 000kr skulle jag nog kolla på något helt annat än en BMW M3 E46'a.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
PoulZen
11 juni 2010 · 772 Inlägg

Rinnegan skrev:
Tycker bara inte att beslutet borde falla över något så trivialt som vilken sida ratten sitter på.


---------------------------------------------------------

Lite halvt offtopic;



Sen så är detta avklarat men tänkte bara påpeka att om man är ute efter bara ren trimning så finns det ju definitivt bättre bilar än M3 och R34, så själva det argumentet är lite som ett dött lopp.

T.ex, nu är det givetvis baserat på det jag kan mest om, vilket är större delen jänkejärn, men bara för att lägga upp ett exempel.

Pontiac Trans AM, årsmodell 1998 till 2000. Det vill säga med LS1 motor. Pris = mellan 75 och 125 000 beroende på import från USA eller Sverige köpt. Orginal med 325hk "taggat", men har dyno testats för närmare 350 - 370hk i motorn.

LG Motorsports twin turbo kit = $8995 dollar, ej inräknat frakt eller något annat. Inklusive lågkompression kolvar så blir det sammanlagt cirka $10995 vilket är runt 88 000kr. Med detta så kan du hamna mellan 550 till 1000RWHP beroende på vad du vill. Dock så om du tänker ladda mer än 8 PSI så är det rekommenderat att inhandla ett järn-block vilket går för runt 15 000kr. Tål mer tryck. Så sammanlagt 98 000kr.

Källa: http://www.lgmotorsports.com/catalog/pr … ts_id=1947


LG Motorsport G2 F-body package = $3985 dollar exklusive frakt och dylikt, har testats upp till 1.04 laterala G krafter vilket är i klass med nutida Corvette C6. Cirka 32 000kr.

Källa: http://www.gmhightechperformance.com/te … index.html
Källan innehåller samt hur man sätter ihop det.
Kittet går att inhandla på http://www.lgmotorsports.com/.

Sammanlagt för allting, givetvis exklusive arbete så hamnar man på cirka 255 000kr för bättre väghållning och i överlag bättre prestanda. Sen så går det ju även att skita i turbo kittet och bygga eget själv för mindre pengar, men då går ju arbete in i principen och arbete kan man inte sätta ett pris på. Tog därför det lättaste alternativet man kan sätta ett pris på ungefär.

Sen så är det ju givetvis en smaksak när det gäller bilval, men bara för att peka ut att själva "trim" argumentet är lite i att ta i när det kommer till denna diskussion. Dessutom så var det baserat på att jänkare är något jag är säker på.

Trivialt? Att man inte känner sig säker när man kör på grund av att ratten sitter på "fel" sida är väll inte en så liten sak?
Sen kan någon som har tid och lust säkert hitta lite statistik på att det är större risk att krocka för att man sitter på "fel" sida med ratten. Så njae, det är en ganska stor sak, beroende såklart på vad du ska ha bilen till.

Sen angående ditt argument om trimning. Vad jag har förstått så är inte deras Huvudmål att hitta en bil att trimma en massa, utan en bil som dom kan använda till det mesta. Bana, strippen och även vardaglig körning som skjutsa farmor till Bingoklubben.
Plus att dom vill ha en bil med bra kvalitet på sakerna.
Sjävklart finns det billigare bilar om man vill trimma bara. Men då kommer det kosta mycket pengar i längden eftersom när du är uppe i hästkrafts klasser på över 600hk så går mycket sönder oxå.
En M3 och en R34 kan du trimma till runt 500hk och sen få det att hålla utan att större kostnader måste läggas ut på saker som går sönder. Vilket av det jag förstått är lite TS tanke med köpet.

Sen att TS bara ville ha M3 E46 eller R34 och inte frågade efter en billig bil att trimma en massa det kanske du missade. smile

InX-Engineering
11 juni 2010 · 138 Inlägg

PoulZen skrev:

Rinnegan skrev:
Tycker bara inte att beslutet borde falla över något så trivialt som vilken sida ratten sitter på.


---------------------------------------------------------

Lite halvt offtopic;



Sen så är detta avklarat men tänkte bara påpeka att om man är ute efter bara ren trimning så finns det ju definitivt bättre bilar än M3 och R34, så själva det argumentet är lite som ett dött lopp.

T.ex, nu är det givetvis baserat på det jag kan mest om, vilket är större delen jänkejärn, men bara för att lägga upp ett exempel.

Pontiac Trans AM, årsmodell 1998 till 2000. Det vill säga med LS1 motor. Pris = mellan 75 och 125 000 beroende på import från USA eller Sverige köpt. Orginal med 325hk "taggat", men har dyno testats för närmare 350 - 370hk i motorn.

LG Motorsports twin turbo kit = $8995 dollar, ej inräknat frakt eller något annat. Inklusive lågkompression kolvar så blir det sammanlagt cirka $10995 vilket är runt 88 000kr. Med detta så kan du hamna mellan 550 till 1000RWHP beroende på vad du vill. Dock så om du tänker ladda mer än 8 PSI så är det rekommenderat att inhandla ett järn-block vilket går för runt 15 000kr. Tål mer tryck. Så sammanlagt 98 000kr.

Källa: http://www.lgmotorsports.com/catalog/pr … ts_id=1947


LG Motorsport G2 F-body package = $3985 dollar exklusive frakt och dylikt, har testats upp till 1.04 laterala G krafter vilket är i klass med nutida Corvette C6. Cirka 32 000kr.

Källa: http://www.gmhightechperformance.com/te … index.html
Källan innehåller samt hur man sätter ihop det.
Kittet går att inhandla på http://www.lgmotorsports.com/.

Sammanlagt för allting, givetvis exklusive arbete så hamnar man på cirka 255 000kr för bättre väghållning och i överlag bättre prestanda. Sen så går det ju även att skita i turbo kittet och bygga eget själv för mindre pengar, men då går ju arbete in i principen och arbete kan man inte sätta ett pris på. Tog därför det lättaste alternativet man kan sätta ett pris på ungefär.

Sen så är det ju givetvis en smaksak när det gäller bilval, men bara för att peka ut att själva "trim" argumentet är lite i att ta i när det kommer till denna diskussion. Dessutom så var det baserat på att jänkare är något jag är säker på.

Trivialt? Att man inte känner sig säker när man kör på grund av att ratten sitter på "fel" sida är väll inte en så liten sak?
Sen kan någon som har tid och lust säkert hitta lite statistik på att det är större risk att krocka för att man sitter på "fel" sida med ratten. Så njae, det är en ganska stor sak, beroende såklart på vad du ska ha bilen till.

Sen angående ditt argument om trimning. Vad jag har förstått så är inte deras Huvudmål att hitta en bil att trimma en massa, utan en bil som dom kan använda till det mesta. Bana, strippen och även vardaglig körning som skjutsa farmor till Bingoklubben.
Plus att dom vill ha en bil med bra kvalitet på sakerna.
Sjävklart finns det billigare bilar om man vill trimma bara. Men då kommer det kosta mycket pengar i längden eftersom när du är uppe i hästkrafts klasser på över 600hk så går mycket sönder oxå.
En M3 och en R34 kan du trimma till runt 500hk och sen få det att hålla utan att större kostnader måste läggas ut på saker som går sönder. Vilket av det jag förstått är lite TS tanke med köpet.

Sen att TS bara ville ha M3 E46 eller R34 och inte frågade efter en billig bil att trimma en massa det kanske du missade. smile

Exakt, Nån som förstår vad man menar!

InX-Engineering
11 juni 2010 · 138 Inlägg

Rinnegan skrev:
Sen så är det kanske inte det lättaste men definitivt inte dyrt att göra. Finns många som har LHD konverterat en R34. Problemen ligger ju i avgassystemen och styrkolumnen, men som inte är helt omöjligt att lösa bara man har lite tid och kunskaper.

Själva instrument brädan kan du antingen bygga själv, eller ta en från en basmodell av Nissan. Tyvärr så vet jag inte modellen helt men har för mig att det finns en modell som har i princip samma mått som just R34 som går att porta över förhållandevis bra. Det vill säga om du köper R34 istället för M3.

Tycker bara inte att beslutet borde falla över något så trivialt som vilken sida ratten sitter på.


---------------------------------------------------------

Lite halvt offtopic;



Sen så är detta avklarat men tänkte bara påpeka att om man är ute efter bara ren trimning så finns det ju definitivt bättre bilar än M3 och R34, så själva det argumentet är lite som ett dött lopp.

T.ex, nu är det givetvis baserat på det jag kan mest om, vilket är större delen jänkejärn, men bara för att lägga upp ett exempel.

Pontiac Trans AM, årsmodell 1998 till 2000. Det vill säga med LS1 motor. Pris = mellan 75 och 125 000 beroende på import från USA eller Sverige köpt. Orginal med 325hk "taggat", men har dyno testats för närmare 350 - 370hk i motorn.

LG Motorsports twin turbo kit = $8995 dollar, ej inräknat frakt eller något annat. Inklusive lågkompression kolvar så blir det sammanlagt cirka $10995 vilket är runt 88 000kr. Med detta så kan du hamna mellan 550 till 1000RWHP beroende på vad du vill. Dock så om du tänker ladda mer än 8 PSI så är det rekommenderat att inhandla ett järn-block vilket går för runt 15 000kr. Tål mer tryck. Så sammanlagt 98 000kr.

Källa: http://www.lgmotorsports.com/catalog/pr … ts_id=1947


LG Motorsport G2 F-body package = $3985 dollar exklusive frakt och dylikt, har testats upp till 1.04 laterala G krafter vilket är i klass med nutida Corvette C6. Cirka 32 000kr.

Källa: http://www.gmhightechperformance.com/te … index.html
Källan innehåller samt hur man sätter ihop det.
Kittet går att inhandla på http://www.lgmotorsports.com/.

Sammanlagt för allting, givetvis exklusive arbete så hamnar man på cirka 255 000kr för bättre väghållning och i överlag bättre prestanda. Sen så går det ju även att skita i turbo kittet och bygga eget själv för mindre pengar, men då går ju arbete in i principen och arbete kan man inte sätta ett pris på. Tog därför det lättaste alternativet man kan sätta ett pris på ungefär.

Sen så är det ju givetvis en smaksak när det gäller bilval, men bara för att peka ut att själva "trim" argumentet är lite i att ta i när det kommer till denna diskussion. Dessutom så var det baserat på att jänkare är något jag är säker på.

LHD Konvertering kostar riktigt mycket pengar på garaget har jag bara sett en R33 som var koverterad av förra ägaren. Man måste byta det mesta tex sladdar pedaler alla delar nära ratten tex styrstång ACns position mm Fråga tex Supramannen som jag tror vet mycket om det här det kostar jävligt mycket. Säg inte att det är många som har LHD konverterat det är bara några få i Sverige.

Rinnegan Malleus Malificarum
11 juni 2010 · 2 401 Inlägg

PoulZen skrev:
Trivialt? Att man inte känner sig säker när man kör på grund av att ratten sitter på "fel" sida är väll inte en så liten sak?
Sen kan någon som har tid och lust säkert hitta lite statistik på att det är större risk att krocka för att man sitter på "fel" sida med ratten. Så njae, det är en ganska stor sak, beroende såklart på vad du ska ha bilen till.

Sen angående ditt argument om trimning. Vad jag har förstått så är inte deras Huvudmål att hitta en bil att trimma en massa, utan en bil som dom kan använda till det mesta. Bana, strippen och även vardaglig körning som skjutsa farmor till Bingoklubben.
Plus att dom vill ha en bil med bra kvalitet på sakerna.
Sjävklart finns det billigare bilar om man vill trimma bara. Men då kommer det kosta mycket pengar i längden eftersom när du är uppe i hästkrafts klasser på över 600hk så går mycket sönder oxå.
En M3 och en R34 kan du trimma till runt 500hk och sen få det att hålla utan att större kostnader måste läggas ut på saker som går sönder. Vilket av det jag förstått är lite TS tanke med köpet.

Sen att TS bara ville ha M3 E46 eller R34 och inte frågade efter en billig bil att trimma en massa det kanske du missade. smile

Som jag sa, själva bilvalet jag använde som exempel var för att visa att inte löns att diskutera huruvida lätt eller billigt det är att endast trimma antingen R34 eller M3 då det går att få lika bra prestanda som på allting annat och oftast för billigare pengar. Själva bilvalet per se är ju mer en statusfråga, då TS förmodligen vill ha något exklusivt, men det var bara för att visa att just M3 och R34 är inte de enda valen när det gäller prestanda.

Och ja, då det gäller ratten på fel sida så är det en trivial sak. Du kan plocka inredning från en BMW 525 om man nu vill, man gör det så dyrt som man vill ha det. Att säga att LHD konvertera en R34 kostar herrejävlar är ju i överdrag då det fanns ett bolag i USA som höll på med det, för den ynka kostnaden av $2500 innan Skyline blev olagliga på deras vägar och diverse. Och då det gäller ditt argument om hållbarhet så finns det definitivt bättre val än S54B32 eller RB26DETT. RB26'an bör man byta kolvar på och helst allting när man närmar sig 600hp, på M3 är det mindre skulle jag gissa.


---------------------------------------------

InX-Engineering skrev:
LHD Konvertering kostar riktigt mycket pengar på garaget har jag bara sett en R33 som var koverterad av förra ägaren. Man måste byta det mesta tex sladdar pedaler alla delar nära ratten tex styrstång ACns position mm Fråga tex Supramannen som jag tror vet mycket om det här det kostar jävligt mycket. Säg inte att det är många som har LHD konverterat det är bara några få i Sverige.

Nej, det kostar inte speciellt mycket bara man kollar upp vad som passar eller inte, annars så kan du fabrikera själv. Sålänge man har lite know-how så blir det inte dyrt. Orsaken det inte finns många LHD Skylines i sverige är delvis för att alla verkar tro att det förstör bilens "charm". Eller rättare sagt, en av orsakerna.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
PoulZen
11 juni 2010 · 772 Inlägg

Rinnegan skrev:

PoulZen skrev:
Trivialt? Att man inte känner sig säker när man kör på grund av att ratten sitter på "fel" sida är väll inte en så liten sak?
Sen kan någon som har tid och lust säkert hitta lite statistik på att det är större risk att krocka för att man sitter på "fel" sida med ratten. Så njae, det är en ganska stor sak, beroende såklart på vad du ska ha bilen till.

Sen angående ditt argument om trimning. Vad jag har förstått så är inte deras Huvudmål att hitta en bil att trimma en massa, utan en bil som dom kan använda till det mesta. Bana, strippen och även vardaglig körning som skjutsa farmor till Bingoklubben.
Plus att dom vill ha en bil med bra kvalitet på sakerna.
Sjävklart finns det billigare bilar om man vill trimma bara. Men då kommer det kosta mycket pengar i längden eftersom när du är uppe i hästkrafts klasser på över 600hk så går mycket sönder oxå.
En M3 och en R34 kan du trimma till runt 500hk och sen få det att hålla utan att större kostnader måste läggas ut på saker som går sönder. Vilket av det jag förstått är lite TS tanke med köpet.

Sen att TS bara ville ha M3 E46 eller R34 och inte frågade efter en billig bil att trimma en massa det kanske du missade. smile

Som jag sa, själva bilvalet jag använde som exempel var för att visa att inte löns att diskutera huruvida lätt eller billigt det är att endast trimma antingen R34 eller M3 då det går att få lika bra prestanda som på allting annat och oftast för billigare pengar. Själva bilvalet per se är ju mer en statusfråga, då TS förmodligen vill ha något exklusivt, men det var bara för att visa att just M3 och R34 är inte de enda valen när det gäller prestanda.

Och ja, då det gäller ratten på fel sida så är det en trivial sak. Du kan plocka inredning från en BMW 525 om man nu vill, man gör det så dyrt som man vill ha det. Att säga att LHD konvertera en R34 kostar herrejävlar är ju i överdrag då det fanns ett bolag i USA som höll på med det, för den ynka kostnaden av $2500 innan Skyline blev olagliga på deras vägar och diverse. Och då det gäller ditt argument om hållbarhet så finns det definitivt bättre val än S54B32 eller RB26DETT. RB26'an bör man byta kolvar på och helst allting när man närmar sig 600hp, på M3 är det mindre skulle jag gissa.


---------------------------------------------

InX-Engineering skrev:
LHD Konvertering kostar riktigt mycket pengar på garaget har jag bara sett en R33 som var koverterad av förra ägaren. Man måste byta det mesta tex sladdar pedaler alla delar nära ratten tex styrstång ACns position mm Fråga tex Supramannen som jag tror vet mycket om det här det kostar jävligt mycket. Säg inte att det är många som har LHD konverterat det är bara några få i Sverige.

Nej, det kostar inte speciellt mycket bara man kollar upp vad som passar eller inte, annars så kan du fabrikera själv. Sålänge man har lite know-how så blir det inte dyrt. Orsaken det inte finns många LHD Skylines i sverige är delvis för att alla verkar tro att det förstör bilens "charm". Eller rättare sagt, en av orsakerna.

Du missar min tanke lite. Varför blanda in en massa andra bilar som är lättare att trimma och billigare och som med rätt grejer kanske som du säger har en högre hållbarhet, när det står tydligt att det är M3 E46 och R34 det handlar om?

Jag går inte in i en tråd om en Volvo V70 som tänder på 3 cylindrar och berättar om hur lätt det är att byta bensinpump på en Fiat Panda.

Och angående LHD Konvertering så är det en stor sak. Visst kan du hitta inredning från alla möjliga bilar och passa in i alla möjliga bilar. Men jag tror inte man vill ha en R34 som ser ut som en BMW 525 invändigt. Utan man vill ha den kvaliteten som bilen kom med från fabriken, med så liknande inredning det bara går.
Och sjävklart finns det företag som gör det. Men jag tror inte man skeppar sin R34 till Usa för en sådan Konvertering. Och sen undrar jag hur bra det blir om dom gör det för $2500, antingen är det bara för jobbet eller så blir det taskigt gjort. Det är inte billigt att göra på en R34 om man vill att det ska se ut som den kom vänsterstyrd från fabriken.

Och även om man kan så behöver du en del maskiner till att fabrikera sakerna själv. Sen undrar jag hur många som tycker det förstör charmen på en sådan bil att göra om den, när dom trimmar skiten ur dom så dom inte är det minsta orginala ändå. Men det är bara min åsikt.
Andra orsaker till att det inte finns så många LHD skylines i Sverige är att det är dyrt, svårt att få tag på saker som passar och ser bra ut, plus att det är många timmars jobb.

Senast redigerat av PoulZen (11 juni 2010)

lodiseN
11 juni 2010 · 806 Inlägg

Du kanske ska köpa en gammal jänke järn ändå, dom är ju ganska häftiga/moderna och snygga som en m3a haha! för du kan ju faktiskt trimma en camaro billigare.

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
InX-Engineering
11 juni 2010 · 138 Inlägg

lodiseN skrev:
Du kanske ska köpa en gammal jänke järn ändå, dom är ju ganska häftiga/moderna och snygga som en m3a haha! för du kan ju faktiskt trimma en camaro billigare.

Jänkare är inget kul enligt mig.

Rinnegan Malleus Malificarum
11 juni 2010 · 2 401 Inlägg

PoulZen skrev:
Du missar min tanke lite. Varför blanda in en massa andra bilar som är lättare att trimma och billigare och som med rätt grejer kanske som du säger har en högre hållbarhet, när det står tydligt att det är M3 E46 och R34 det handlar om?

Jag går inte in i en tråd om en Volvo V70 som tänder på 3 cylindrar och berättar om hur lätt det är att byta bensinpump på en Fiat Panda.

Och angående LHD Konvertering så är det en stor sak. Visst kan du hitta inredning från alla möjliga bilar och passa in i alla möjliga bilar. Men jag tror inte man vill ha en R34 som ser ut som en BMW 525 invändigt. Utan man vill ha den kvaliteten som bilen kom med från fabriken, med så liknande inredning det bara går.
Och sjävklart finns det företag som gör det. Men jag tror inte man skeppar sin R34 till Usa för en sådan Konvertering. Och sen undrar jag hur bra det blir om dom gör det för $2500, antingen är det bara för jobbet eller så blir det taskigt gjort. Det är inte billigt att göra på en R34 om man vill att det ska se ut som den kom vänsterstyrd från fabriken.

Och även om man kan så behöver du en del maskiner till att fabrikera sakerna själv. Sen undrar jag hur många som tycker det förstör charmen på en sådan bil att göra om den, när dom trimmar skiten ur dom så dom inte är det minsta orginala ändå. Men det är bara min åsikt.
Andra orsaker till att det inte finns så många LHD skylines i Sverige är att det är dyrt, svårt att få tag på saker som passar och ser bra ut, plus att det är många timmars jobb.

Du verkar ju verkligen haka upp dig på vissa ord. Jag sa det som ett exempel, för att visa att trimningsargumentet är i närmaste fall totalt jävla onödigt.

Och ja, det är billigt så länge du vet vad du håller på med och vet vad du vill använda. Om du nu vill ha en identiskt R34 inredning, kapa instrument brädan, flytta om delarna och arbeta om fästena. Det är lika svårt som man gör det till att vara.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
PoulZen
12 juni 2010 · 772 Inlägg

Rinnegan skrev:

PoulZen skrev:
Du missar min tanke lite. Varför blanda in en massa andra bilar som är lättare att trimma och billigare och som med rätt grejer kanske som du säger har en högre hållbarhet, när det står tydligt att det är M3 E46 och R34 det handlar om?

Jag går inte in i en tråd om en Volvo V70 som tänder på 3 cylindrar och berättar om hur lätt det är att byta bensinpump på en Fiat Panda.

Och angående LHD Konvertering så är det en stor sak. Visst kan du hitta inredning från alla möjliga bilar och passa in i alla möjliga bilar. Men jag tror inte man vill ha en R34 som ser ut som en BMW 525 invändigt. Utan man vill ha den kvaliteten som bilen kom med från fabriken, med så liknande inredning det bara går.
Och sjävklart finns det företag som gör det. Men jag tror inte man skeppar sin R34 till Usa för en sådan Konvertering. Och sen undrar jag hur bra det blir om dom gör det för $2500, antingen är det bara för jobbet eller så blir det taskigt gjort. Det är inte billigt att göra på en R34 om man vill att det ska se ut som den kom vänsterstyrd från fabriken.

Och även om man kan så behöver du en del maskiner till att fabrikera sakerna själv. Sen undrar jag hur många som tycker det förstör charmen på en sådan bil att göra om den, när dom trimmar skiten ur dom så dom inte är det minsta orginala ändå. Men det är bara min åsikt.
Andra orsaker till att det inte finns så många LHD skylines i Sverige är att det är dyrt, svårt att få tag på saker som passar och ser bra ut, plus att det är många timmars jobb.

Du verkar ju verkligen haka upp dig på vissa ord. Jag sa det som ett exempel, för att visa att trimningsargumentet är i närmaste fall totalt jävla onödigt.

Och ja, det är billigt så länge du vet vad du håller på med och vet vad du vill använda. Om du nu vill ha en identiskt R34 inredning, kapa instrument brädan, flytta om delarna och arbeta om fästena. Det är lika svårt som man gör det till att vara.

Trimningsargumentet är väll inte det minsta onödigt. Han ville veta lite vilken av bilarna som var bäst och billigast att trimma oxå. Super enkelt ju. Att amerikanare är billiga och massa andra bilar är billigare är ju inte överhuvudtaget intressant i detta fall.

Har du jobbat med en japanare någon gång? Det är inte så enkelt som du verkar tro. Det är inte direkt som en amerikanar inredning.

Rinnegan Malleus Malificarum
12 juni 2010 · 2 401 Inlägg

PoulZen skrev:
Trimningsargumentet är väll inte det minsta onödigt. Han ville veta lite vilken av bilarna som var bäst och billigast att trimma oxå. Super enkelt ju. Att amerikanare är billiga och massa andra bilar är billigare är ju inte överhuvudtaget intressant i detta fall.

Har du jobbat med en japanare någon gång? Det är inte så enkelt som du verkar tro. Det är inte direkt som en amerikanar inredning.

Har jobbat på allt mellan Viper V10 och turboladdad 4G63 6bult.

Det är inte så svårt som du verkar tro.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
PoulZen
13 juni 2010 · 772 Inlägg

Rinnegan skrev:

PoulZen skrev:
Trimningsargumentet är väll inte det minsta onödigt. Han ville veta lite vilken av bilarna som var bäst och billigast att trimma oxå. Super enkelt ju. Att amerikanare är billiga och massa andra bilar är billigare är ju inte överhuvudtaget intressant i detta fall.

Har du jobbat med en japanare någon gång? Det är inte så enkelt som du verkar tro. Det är inte direkt som en amerikanar inredning.

Har jobbat på allt mellan Viper V10 och turboladdad 4G63 6bult.

Det är inte så svårt som du verkar tro.

Har du gjort om en högestyrd Viper V10 och en Mitsubishi till vänsterstyrda eller? Nu förstår jag inte riktigt.

HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
13 juni 2010 · 325 Inlägg

Jag hade lätt valt M3:an och smällt på kompressorkit ifrån Ess tuning i Norge.. Det verkar få en jävla fart på dom där bilarna. Gissar att det är E46 M3:an du funderar på, eller är jag helt fel ute?

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
JDMy00 ClubJDM.se
13 juni 2010 · 1 608 Inlägg

HadesInFlames skrev:
Jag hade lätt valt M3:an och smällt på kompressorkit ifrån Ess tuning i Norge.. Det verkar få en jävla fart på dom där bilarna. Gissar att det är E46 M3:an du funderar på, eller är jag helt fel ute?

Läs topic så ser du vilken m3a det gäller.

Mazda Mx-5 (1999)
Nicklas-med-ck
13 juni 2010 · 272 Inlägg

Satsa på en M3 CS!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang