Tillåtet att röktona framlamporna?

Bi0HaZZarD Speed FMK
13 juni 2010 · 849 Inlägg

Zand skrev:
Helt jävla seriöst! Jag ställte en enkel fråga som kräven ett svar på JA eller NEJ, nu är detta ett diskutions forum om volvo bilar från 1967?? haha. Jag tror ja skippar toning av framlampor med SPRAY, beställer hem ett grått Lamin-x toning och får de riktigt gjort så får vi se va länsmans och besiktningsman säger om de.

Jag ska enkelt svara på din fråga. Nej, du får inte enligt lag tona dina framlysen.

Mvh Ludde

tiger68
13 juni 2010 · 96 Inlägg

KHRacing skrev:
Bra svar, men fortfarande ingen fakta, dock var även mityt inlägg okså utan fakta, bara hörsägn.

Men du, Varför är då inte Mitsubishi EVO6 -00 helfordonsgodkänd ?

Jo, för att Svenska Mitsubishi valde ha ej ha den så för att underlätta för rallyförarna vid ombyggnad/reggning.

Ja därför att reglerna kom senare för helfordosngodkännande, numer måste alla vara godkända.
Rallybilar är undantagna de reglerna och räknas oavsett som ombyggt fordon. Ofta har du inte ett unsa av samma drivlina på en rallybil som landsvägsbilarna vanligt folk köper, vilket direkt betyder ombyggt fordon.
Skulle inte tro att standard bilarnas delar pallar för de hästkrafter de plockar ur rallybilarna.
Bromsar är bytta. och när det ändå är gjort så kan du plocka på precis vad du vill så länge som det inte bedöms vara farligt, det vill säga knivskarpa vassa kanter får tex inte förekomma.
Och återigen det är inte så att tillverkaren bestämmer om det skall vara på det viset, alla tillverkare skull skita i det eftersom det är förknippat med otroligt mkt olika tester, faktaregistreringar och enorma summor pengar. Det är också därför ett stort antal bilar som tillverkas i Asien inte har kommit hit, Honda, Mazda, Hyundai, Toyota Mitsubishi och ett otal andra märken som vi inte ens har här.
De har modeller som produceras för Asien, men som efterfrågas rent designmässigt av många här, men som inte kan importeras av generalagenterna därför att det måste bygga om eller bara få dem godkända helfordonsgodkända.

"Vilka däckregler gäller för personbilar?

   
De här reglerna är du formellt skyldig att följa vid reparation och utbyte av däck och fälg. Vi har delat upp personbilen i två grupper. Den nationellt godkända bilen och den EG-typgodkända bilen.

Den nationellt godkända personbilen
1. Den däcksdimension som registrerats för bilen är alltid o.k.
2. Däck av annan dimension ska uppfylla följande:

    * Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt.
    * Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h.
    * Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.
    * Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.


EG-bilen (helfordonsgodkänd personbil)
Följande däck får monteras utan krav på registreringsbesiktning.
Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:

    * Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h.
    * Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
    * Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
    * Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.


Uppgifter om de däcks- och fälgdimensioner som är godkända för biltypen finns i bilens hos tillverkaren/generalagenten eller märkesverkstäder. Du kan också titta i bilens instruktionsbok där man även anger de däck och fälgalternativ som rekommenderas för vinterdäck."

http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=2
...

Bara här visar att det jag sagt nedkortat stämmer, jag har koll på många sådana saker, bla för att jag jobbat med kundmottagning på reservdelar.

Alltså är man begränsad oerhört gent mot de äldre reglerna och på de bilar som inte är helfordonsgodkända.

"Torkare
Att bygga om till singeltorkare är i de flesta fall lagligt. Dock är det i praktiken många olika krav som måste uppfyllas. Helfordonsgodkända bilar får inte ändras med mindre än att man kan visa att gällande EG-direktiv uppfylls även efter ändringen. Dessa direktiv är komplicerade, och i dessa fall får du noga kolla upp vad som gäller för just din bilmodell. Nedanstående text kan ge en viss vägledning även för dessa fall, men den gäller i första hand för äldre, icke helfordonsgodkända, bilar.

Två svephastigheter skall finnas, varav den ena måste uppgå till minst 45 dubbelslag per minut. För helfordonsgodkända bilar skall den andra hastigheten vara mellan 10 och 55 dubbelslag per minut. Skillnaden mellan hastigheterna måste vara minst 15 dubbelslag.
(VVFS 1999:178, 78/318/EEG)
När torkaren är avstängd måste den gå till ett viloläge som ligger utanför förarens siktfält. Den får alltså inte stå rakt upp på rutan!
(VVFS 1999:178, VVFS 2000:101)
Men det som är svårast att åstadkomma vid en ombyggnad till singeltorkare är att uppfylla kravet på svepyta. Singeltorkaren måste i stort sett täcka hela den yta som tidigare täcktes av de ordinarie torkarna. Hela vindrutans siktfält (inte bara siktfältet framför föraren) måste täckas av torkarens rörelse. Definitionen av detta siktfält är komplicerad, därför har en enkel mall tagits fram som används vid t.ex. flygande besiktning. Mallen finns här
Om en ombyggnad till singeltorkare sker skall bilen dessutom registreringsbesiktigas inom en månad.
(FK 1972:595)
Dessa krav på bl.a. registreringsbesiktning har funnits länge. Men p.g.a. nya direktiv är SBP och Polisen numera mycket hårdare på att efterleva dessa regler!

Vad det gäller strålkastarnas eventuella torkarblad eller spolarmunstycken så finns det inte längre någon lag om dessa. Bara att slita bort om du är på det humöret!

-----

Toning
Generellt sätt brukar man säga att man inte får tona framför B-stolpen. Dvs. du får tona bakrutan och bakre sidorutorna i princip hur du vill. För de främre rutorna gäller att ljusgenomsläppligheten skall vara 75% för vindrutan och 70% för främre sidorutorna. Dock kan en bord i över- eller nederkant av rutan tillåtas. Detta under förutsättning att denna bord inte sträcker sig in i vindrutans siktfält. En enkel mall över definitionen av detta siktfält finns här (nedre bilden).
(VVFS 1994:5)
Precis som i fallet med singeltorkare så kan helfordonsgodkända bilar i vissa fall ha andra regler.

Att tona baklyset och blinkers är i de flesta fall olaglig, om man inte köper fabrikstonade utbytesglas. Det spelar ingen roll hur hårt du tonar dem, det är inte ljusstyrkan polisen tar dig för. Det är att E-märkningen upphör att gälla så fort du mixtrat med glasen! Förutom att du troligen inte tar dig igenom den vanliga besiktningen, så måste du ombesiktiga bilen inom en månad om polisen tar dig. Bilprovningen skall sedan skicka ett intyg till polisen om att lysena är ok.
Även om du tonat glasen på lagligt sätt så glöm inte att reflexerna på baklamporna inte får tonas. Ett alternativ är förståss att montera lösa reflexer. I annat fall får du en omvänd julklapp från polisen på 500-1000 kr. Om du inte fastnar i besiktningen dess för innan.

Något som också är värt att tänka på är färgen på reflexer. Dessa skall (naturligtvis) återkasta vitt ljus framåt och rött bakåt.
(TF 1998:1276)
"

Torkare är bara ett exempel på vad som gäller vid utbyte, ombyggnad av delar på en bil, som tex spoilers, motorhuvar, gallermontering i huvar på skärmar, osv.
När man kommer in på saker som kan påverka hur bilen beter sig på vägen, spoilers, däck, fälgar osv, så kan ni ju tänka er hur omfattande det blir att få igenom det om ni skulle råka på en nitisk polis.

Int elångt från där jag bor har var det 2 st Lexus som buskörde rätt ofta, en dag kom polisen på att de faktiskt kunde sätta körförbud på dessa bilar eftersom de var helfordonsgodkända. Att bygga tillbaka eller försöka få igenom delar under regelverket blev således oerhört kostsamt, bilarna lär ha sålts som reservdelar sedan.

Så som sagt en av anledningarna av att jag har lite extra koll på det är just att jag hanterat en del däck och fälgar, men en annan ännu större är att jag har ett stor intresse för ombyggda och amatörbyggda bilar, och har under många år följt förändringarna, varit medlem i olika organisationer för att stötta deras arbete i lobbydjungeln inom EU för att försöka få dem att mjuka upp reglerna som innan de trädde i kraft var oerhört stelbenta och komplexa.

Sedan är det så att 1994 kom möjligheten att helfodonsgodkäna ett fordon som därmed fick säljas i hela EU utan andra regler som ibland har varit "nästan lokala regler" länders olika regler.

En sak som nu ska vara gällande är att baklyset inte måste lysa på dagtid, men fram måste de lysa antingen positionsljus eller halvljus. halvljus skall alltid lysa då sikten är försämrad, tex skymningsljus, som kan förekomma även dagtid då det är mulet till halvklart.
Det finns det domar på och där har gällt meteoroligiskt sett klar sikt, alltså i stort sett molnfritt.

Tjipp för denna gång.

tiger68
13 juni 2010 · 96 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:

Zand skrev:
Helt jävla seriöst! Jag ställte en enkel fråga som kräven ett svar på JA eller NEJ, nu är detta ett diskutions forum om volvo bilar från 1967?? haha. Jag tror ja skippar toning av framlampor med SPRAY, beställer hem ett grått Lamin-x toning och får de riktigt gjort så får vi se va länsmans och besiktningsman säger om de.

Jag ska enkelt svara på din fråga. Nej, du får inte enligt lag tona dina framlysen.

Mvh Ludde

Köp EUmärkta tonade glas, problemet löst.

volvoentusiasten
13 juni 2010 · 4 005 Inlägg

Som vanligt så har Sokrates och KHRacing helt rätt!

Jag röstar för att rensa ut alla andra inlägg och klistra denna tråd!

volvoentusiasten
13 juni 2010 · 4 005 Inlägg

Tiger: Du bör satsa mer tid på att citera lager och paragrafer istället för att skriva "tror". Alla påståenden är irrelevant tills man anger källa till lag/regler.

Men sure, jag ska väl inte kasta sten i glashus smile

Opelmadness German cars, quality and beyond
13 juni 2010 · 8 197 Inlägg

Dubs skrev:

Zand skrev:
Helt jävla seriöst! Jag ställte en enkel fråga som kräven ett svar på JA eller NEJ, nu är detta ett diskutions forum om volvo bilar från 1967?? haha. Jag tror ja skippar toning av framlampor med SPRAY, beställer hem ett grått Lamin-x toning och får de riktigt gjort så får vi se va länsmans och besiktningsman säger om de.

Detta är moralkärringarnas paradis!

+1.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
volvoentusiasten
13 juni 2010 · 4 005 Inlägg

Opelmadness skrev:

Dubs skrev:

Zand skrev:
Helt jävla seriöst! Jag ställte en enkel fråga som kräven ett svar på JA eller NEJ, nu är detta ett diskutions forum om volvo bilar från 1967?? haha. Jag tror ja skippar toning av framlampor med SPRAY, beställer hem ett grått Lamin-x toning och får de riktigt gjort så får vi se va länsmans och besiktningsman säger om de.

Detta är moralkärringarnas paradis!

+1.

Vad förväntas av ett internetforum i Sverige?

Sokrates Eliminator
13 juni 2010 · 1 441 Inlägg

tiger68
...

Bara här visar att det jag sagt nedkortat stämmer, jag har koll på många sådana saker, bla för att jag jobbat med kundmottagning på reservdelar. [/quote skrev:


Och, jag är Ackrediterad Besiktningsingenjör wink

Frågan var alltså från TS om det var lagligt, jag svarade tidigt att det inte var lagligt enligt §8.

Allt annat är bara svammel från Tiger68.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
KHRacing
13 juni 2010 ·

Sokrates skrev:
Och, jag är Ackrediterad Besiktningsingenjör wink
/Tommy.

Det är INTE jag smile , men tycker mig allt ha bra kolla på vissa saker.

Bättre veta lite om mkt, än mkt om lite...

tiger68
14 juni 2010 · 96 Inlägg

linuslinje skrev:
Tiger: Du bör satsa mer tid på att citera lager och paragrafer istället för att skriva "tror". Alla påståenden är irrelevant tills man anger källa till lag/regler.

Men sure, jag ska väl inte kasta sten i glashus smile

Läs ordentligt. och det jag trodde var ett årtal, av mkt liten betydelse, årtalet i sig har ingen betydelse i frågan för det var inte det det gällde.
Kolla sedan mina lagklistringar och förstå att Tommy kanske inte har helt rätt.

Rock-Star
14 juni 2010 · 2 982 Inlägg

Zand skrev:
Helt jävla seriöst! Jag ställte en enkel fråga som kräven ett svar på JA eller NEJ, nu är detta ett diskutions forum om volvo bilar från 1967?? haha. Jag tror ja skippar toning av framlampor med SPRAY, beställer hem ett grått Lamin-x toning och får de riktigt gjort så får vi se va länsmans och besiktningsman säger om de.

Hahahah!
ja du fick ett bra svart iaf tillslut. synd att det skkulle behövas diskuteras

TLO
14 juni 2010 · 1 062 Inlägg

linuslinje skrev:

Opelmadness skrev:

Dubs skrev:

Detta är moralkärringarnas paradis!

+1.

Vad förväntas av ett internetforum i Sverige?

Du får inte tona nåt, ha dimljus, eller äldre Volvo på detta forum wink

"You Go, we go!"
tiger68
14 juni 2010 · 96 Inlägg

Sokrates skrev:

tiger68
...

Bara här visar att det jag sagt nedkortat stämmer, jag har koll på många sådana saker, bla för att jag jobbat med kundmottagning på reservdelar. [/quote skrev:


Och, jag är Ackrediterad Besiktningsingenjör wink

Frågan var alltså från TS om det var lagligt, jag svarade tidigt att det inte var lagligt enligt §8.

Allt annat är bara svammel från Tiger68.

/Tommy.

Ja å du har alla rätt på allt bara för det eller?
Hur många år på högskola har du för den utbildningen?
gör aldrig de på bilprovningen fel?

Och är min farbror plexiskivor olagliga enligt dig då eller?
Om du nu är ackrediterad så borde du veta mer om att lagar som kommer nästan aldrig gäller retroaktivt.
De lagar som kommit till på senare år gäller bla avgasrening som har fått snävare tolleranser även på äldre bilar, och mao indirekt är en retroaktiv lagändring.

Hur ska du se skillnad på om ja lagt på färg eller om det är original?

Läs mina lagklistringar så är lagen otydlig, och den som är 2003 som du lagt in är inte den enda gällande i frågan, den har tillkommit senare och gäller tex inte retroaktivt på bilar tillverkade före 2003, och det borde du ha koll på och inte säga att jag svamlar.
Att slänga sig med titlar skall man akta sig för för du vet inte vem som sitter i andra änden och inte slänger sig med sin titel. du kan råka ut för att slå dig för bröstet inför de som utbildar dig, så tänk dig för.

Att måla på en EU-märkt lampa är efter 2003 inte tillåtet enligt lagen det gäller alla lampor efter det datumet. Sedan kan man återigen fråga sig, om det finns som det gör på bla WV tonade lyktglas och klara lyktglas hur ska du avgöra om de är målade? Det är idag lättare attg juta färgad plast än det var 74, då man målade med en speciell färg de färgar som skulle vara, rött och orange. Enligt Tommy så innebär det i princip att de är olagliga efter som färgen applicerats efter gjutningen. För i 2003:8 står inte något tillägg att det INTE gäller Fabrikstillverkade diton. Hur skall besiktningsmannen i fråga som aldrig ens sett en sådan bil då det begav sig veta om det är ägaren eller tillverkaren som målat dit det?
Omöjligt och otroligt svårbehandlat.
Åter till plexiskivorna som fanns att köpa till og900 på 80talet, de var klara, röktonade eller svarttonade, dessa vär märkta och godkända, och finns än idag att få tag på, de är enligt Tommys ingengjörsresonemang olagliga, men enligt Saab lagliga, har tommy rätt eller fel?
Och vad gäller helfordonsgodkännda bilar och icke sådana skiljer sig reglerna åt och de gamla reglerna gäller dessa bilar, och som det står baklyktorna kan man måla men man får inte måla över reflexen, om man inte ersätter den men en extra reflex. Alltså lagligt enligt mitt inlägg klistrat ur gällande lagtext.
Här har vi alltså 2 lagar som talar mot varandra, men det är bara Tommy som har rätt lagen har fel.

Vad gäller däck så visar jag även där lagtext, och vad som gäller helfordonsgodkännda fordon. alltså som jag tidigare sagt, inte som jag sagt mig tro. Tro var ett årtal, och jag harerkänt felet Dock har vi ett brytår -99 som jag inte mins vad det var som gällde, men det var något med helfordonsgodkännande det året. -94 är första året som detta finns med i EUlagarna.

För de delar som eftermarknaden säljer och som någon sa var förbjudet att inte tillåta, gäller inte för produkter som inte redan finns, alltså from det datum som lagen började gälla gäller att eftermarknaden har att vända sig till bilar före detta datum, men sedan luckrade man upp lite i lagen med tillägget att reservdelen skall ha samma eller bättre kvalité än originaldeln för att man ska få sälja den. Men jag har svårt att finna delar till nyare bilar 05,06 och framåt som det finns godkända stylingdelar till, även bromsdelar av sk piratvariant är svårt att finna till dessa nyare bilar. och det har med lagen om helfordonsgodkännadet att göra, och det är EU som stiftat denna lag och den går således inte emot den andra lagen, som gäller att man inte kan förbjuda befintlig verksamhet på det sättet. Men EU kan om de vill hindra och stifta lagar mot det om de vill, frågan är vad opinionen gör.

Så Tommy svara nu på de frågor jag ställt.

och en fråga till, får man tona sidorutan i fram och framrutan?

tiger68
14 juni 2010 · 96 Inlägg

Residence skrev:

Zand skrev:
Helt jävla seriöst! Jag ställte en enkel fråga som kräven ett svar på JA eller NEJ, nu är detta ett diskutions forum om volvo bilar från 1967?? haha. Jag tror ja skippar toning av framlampor med SPRAY, beställer hem ett grått Lamin-x toning och får de riktigt gjort så får vi se va länsmans och besiktningsman säger om de.

Hahahah!
ja du fick ett bra svart iaf tillslut. synd att det skkulle behövas diskuteras

Problemet är att det finns inte en enkel lag som säger JA eller Nej, den är tolkningsbar, och det finns flera delar i lagen som hanterar detta, man kan inte ta en rad i lagen och applicera på alla fordon från 1800... till 2000... Det skulle göra en hel del omöjligt att hantera rent praktiskt, och nästa dle är att när du kommer till att polisen stoppar dig och den ena har sagt JA på bilprovningen och länsman säger nej för han läser en annan rad i lagen. Bara för att det tom kanske passar honom just den dagen. poliser kan vara tjuriga ibland.


Vad gäller Xenonlampor så undrar jag om de verkligen måste vara försedda med automatisk höjdreglering.
Gäller det i så fall alla fordon?
Skulle vara roligt att veta. Och torkare eller spolning kan man bara konstatera att det behöver inte finnas överhuvudtaget, det är en produkt för den svenska marknaden i första hand.

KHRacing
14 juni 2010 ·

tiger68 skrev:
och en fråga till, får man tona sidorutan i fram och framrutan?

Ja, om du som förare kan bevisa dess styrka med intyg, det är upp till dig, inte besiktigare att bevisa.men detta ghar vi redan tagit i en annan tråd som några tusen sidor lång typ.

- men NEJ enligt en annan regel som säger att man ej får applicera nånting överhuvudtaget på en E-märkt ruta.

mvh k big_smile

volvoentusiasten
14 juni 2010 · 4 005 Inlägg

tiger68 skrev:
och en fråga till, får man tona sidorutan i fram och framrutan?

Nej, det räknas som rutor i förarens siktfält.

VVFS 2007:307
10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpp-lighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

tiger68 skrev:
Vad gäller Xenonlampor så undrar jag om de verkligen måste vara försedda med automatisk höjdreglering.
Gäller det i så fall alla fordon?
Skulle vara roligt att veta. Och torkare eller spolning kan man bara konstatera att det behöver inte finnas överhuvudtaget, det är en produkt för den svenska marknaden i första hand.

Vad menar du med fordon? Det gäller fordon som är godkända för trafik. Gäller ej fordon som har dispanser av olika regler. T ex utryckningsfordon har lite olika regler.

Här är en matnyttig tråd om xenonljus även om vissa saker stämmer inte riktigt.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157573

"skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. "

Notera strålkastarrengörare. Det finns alltså inget krav på högtryckspolning som är en rätt stor myt. Antingen har man torkare med spolning eller enbart högtrycksspolning eller en kombination. Alla tre är OK.

volvoentusiasten
14 juni 2010 · 4 005 Inlägg

KHRacing skrev:

tiger68 skrev:
och en fråga till, får man tona sidorutan i fram och framrutan?

Ja, om du som förare kan bevisa dess styrka med intyg, det är upp till dig, inte besiktigare att bevisa.men detta ghar vi redan tagit i en annan tråd som några tusen sidor lång typ.

- men NEJ enligt en annan regel som säger att man ej får applicera nånting överhuvudtaget på en E-märkt ruta.

mvh k big_smile

Helt korrekt, sen finns det ju några som har fått ögonläkare att skriva ut intyg som godkänns som dispans för att ha toning runtom. smile Dock inte 100%. Finns lite bildbevis i olika trådar samt citat från Transportstyrelsen.

tiger68
14 juni 2010 · 96 Inlägg

linuslinje skrev:

tiger68 skrev:
och en fråga till, får man tona sidorutan i fram och framrutan?

Nej, det räknas som rutor i förarens siktfält.

VVFS 2007:307
10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpp-lighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

tiger68 skrev:
Vad gäller Xenonlampor så undrar jag om de verkligen måste vara försedda med automatisk höjdreglering.
Gäller det i så fall alla fordon?
Skulle vara roligt att veta. Och torkare eller spolning kan man bara konstatera att det behöver inte finnas överhuvudtaget, det är en produkt för den svenska marknaden i första hand.

Vad menar du med fordon? Det gäller fordon som är godkända för trafik. Gäller ej fordon som har dispanser av olika regler. T ex utryckningsfordon har lite olika regler.

Här är en matnyttig tråd om xenonljus även om vissa saker stämmer inte riktigt.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157573

"skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. "

Notera strålkastarrengörare. Det finns alltså inget krav på högtryckspolning som är en rätt stor myt. Antingen har man torkare med spolning eller enbart högtrycksspolning eller en kombination. Alla tre är OK.

Om vi räknar bort specialfordon som utryckningsfordon, dispansierade specialbyggda.
Måste de har nivåreglering då? Och rengöring?
Och återigen varför måste xenon ha rengöring men inte andra lyktor?

Enligt lagtexten står det inte att man inte får applicera på rutan, det står att man kan göra det, men vissa regler gäller som ljusgenomsläpplighet. Man kan sätta en film i nederkanten på sidorutan som tar bort 100%, och en i överkanten, sedan kan man sätta vindavvisare som går ner 5-15cm från överkanten, de får inte skymma sikten tex till spegeln.

tiger68
14 juni 2010 · 96 Inlägg

Uppenbart är att man kan slänga på xenonbelysning på sin bil och att man även kan slippa spolare och torkare, beroende på vilken typ av lampa och lykta det rör sig om.
Gäller detta på lastbilar? och andra fordon?

bra länk om Xenon Linuslinje

Senast redigerat av tiger68 (14 juni 2010)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Anledningen så vitt jag vet till att man måste ha högtrycksspolning på en strålkastare med xenon lampa är för att en xenonlampa inte avger i närheten av lika mycket värme som en halogen dito och därmed får svårt att värma bort is från lyktglaset när det är kallt ute.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang