KHRacing skrev:
Bra svar, men fortfarande ingen fakta, dock var även mityt inlägg okså utan fakta, bara hörsägn.
Men du, Varför är då inte Mitsubishi EVO6 -00 helfordonsgodkänd ?
Jo, för att Svenska Mitsubishi valde ha ej ha den så för att underlätta för rallyförarna vid ombyggnad/reggning.
Ja därför att reglerna kom senare för helfordosngodkännande, numer måste alla vara godkända.
Rallybilar är undantagna de reglerna och räknas oavsett som ombyggt fordon. Ofta har du inte ett unsa av samma drivlina på en rallybil som landsvägsbilarna vanligt folk köper, vilket direkt betyder ombyggt fordon.
Skulle inte tro att standard bilarnas delar pallar för de hästkrafter de plockar ur rallybilarna.
Bromsar är bytta. och när det ändå är gjort så kan du plocka på precis vad du vill så länge som det inte bedöms vara farligt, det vill säga knivskarpa vassa kanter får tex inte förekomma.
Och återigen det är inte så att tillverkaren bestämmer om det skall vara på det viset, alla tillverkare skull skita i det eftersom det är förknippat med otroligt mkt olika tester, faktaregistreringar och enorma summor pengar. Det är också därför ett stort antal bilar som tillverkas i Asien inte har kommit hit, Honda, Mazda, Hyundai, Toyota Mitsubishi och ett otal andra märken som vi inte ens har här.
De har modeller som produceras för Asien, men som efterfrågas rent designmässigt av många här, men som inte kan importeras av generalagenterna därför att det måste bygga om eller bara få dem godkända helfordonsgodkända.
"Vilka däckregler gäller för personbilar?
De här reglerna är du formellt skyldig att följa vid reparation och utbyte av däck och fälg. Vi har delat upp personbilen i två grupper. Den nationellt godkända bilen och den EG-typgodkända bilen.
Den nationellt godkända personbilen
1. Den däcksdimension som registrerats för bilen är alltid o.k.
2. Däck av annan dimension ska uppfylla följande:
* Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt.
* Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h.
* Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.
* Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.
EG-bilen (helfordonsgodkänd personbil)
Följande däck får monteras utan krav på registreringsbesiktning.
Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:
* Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h.
* Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
* Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
* Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.
Uppgifter om de däcks- och fälgdimensioner som är godkända för biltypen finns i bilens hos tillverkaren/generalagenten eller märkesverkstäder. Du kan också titta i bilens instruktionsbok där man även anger de däck och fälgalternativ som rekommenderas för vinterdäck."
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=2
...
Bara här visar att det jag sagt nedkortat stämmer, jag har koll på många sådana saker, bla för att jag jobbat med kundmottagning på reservdelar.
Alltså är man begränsad oerhört gent mot de äldre reglerna och på de bilar som inte är helfordonsgodkända.
"Torkare
Att bygga om till singeltorkare är i de flesta fall lagligt. Dock är det i praktiken många olika krav som måste uppfyllas. Helfordonsgodkända bilar får inte ändras med mindre än att man kan visa att gällande EG-direktiv uppfylls även efter ändringen. Dessa direktiv är komplicerade, och i dessa fall får du noga kolla upp vad som gäller för just din bilmodell. Nedanstående text kan ge en viss vägledning även för dessa fall, men den gäller i första hand för äldre, icke helfordonsgodkända, bilar.
Två svephastigheter skall finnas, varav den ena måste uppgå till minst 45 dubbelslag per minut. För helfordonsgodkända bilar skall den andra hastigheten vara mellan 10 och 55 dubbelslag per minut. Skillnaden mellan hastigheterna måste vara minst 15 dubbelslag.
(VVFS 1999:178, 78/318/EEG)
När torkaren är avstängd måste den gå till ett viloläge som ligger utanför förarens siktfält. Den får alltså inte stå rakt upp på rutan!
(VVFS 1999:178, VVFS 2000:101)
Men det som är svårast att åstadkomma vid en ombyggnad till singeltorkare är att uppfylla kravet på svepyta. Singeltorkaren måste i stort sett täcka hela den yta som tidigare täcktes av de ordinarie torkarna. Hela vindrutans siktfält (inte bara siktfältet framför föraren) måste täckas av torkarens rörelse. Definitionen av detta siktfält är komplicerad, därför har en enkel mall tagits fram som används vid t.ex. flygande besiktning. Mallen finns här
Om en ombyggnad till singeltorkare sker skall bilen dessutom registreringsbesiktigas inom en månad.
(FK 1972:595)
Dessa krav på bl.a. registreringsbesiktning har funnits länge. Men p.g.a. nya direktiv är SBP och Polisen numera mycket hårdare på att efterleva dessa regler!
Vad det gäller strålkastarnas eventuella torkarblad eller spolarmunstycken så finns det inte längre någon lag om dessa. Bara att slita bort om du är på det humöret!
-----
Toning
Generellt sätt brukar man säga att man inte får tona framför B-stolpen. Dvs. du får tona bakrutan och bakre sidorutorna i princip hur du vill. För de främre rutorna gäller att ljusgenomsläppligheten skall vara 75% för vindrutan och 70% för främre sidorutorna. Dock kan en bord i över- eller nederkant av rutan tillåtas. Detta under förutsättning att denna bord inte sträcker sig in i vindrutans siktfält. En enkel mall över definitionen av detta siktfält finns här (nedre bilden).
(VVFS 1994:5)
Precis som i fallet med singeltorkare så kan helfordonsgodkända bilar i vissa fall ha andra regler.
Att tona baklyset och blinkers är i de flesta fall olaglig, om man inte köper fabrikstonade utbytesglas. Det spelar ingen roll hur hårt du tonar dem, det är inte ljusstyrkan polisen tar dig för. Det är att E-märkningen upphör att gälla så fort du mixtrat med glasen! Förutom att du troligen inte tar dig igenom den vanliga besiktningen, så måste du ombesiktiga bilen inom en månad om polisen tar dig. Bilprovningen skall sedan skicka ett intyg till polisen om att lysena är ok.
Även om du tonat glasen på lagligt sätt så glöm inte att reflexerna på baklamporna inte får tonas. Ett alternativ är förståss att montera lösa reflexer. I annat fall får du en omvänd julklapp från polisen på 500-1000 kr. Om du inte fastnar i besiktningen dess för innan.
Något som också är värt att tänka på är färgen på reflexer. Dessa skall (naturligtvis) återkasta vitt ljus framåt och rött bakåt.
(TF 1998:1276)
"
Torkare är bara ett exempel på vad som gäller vid utbyte, ombyggnad av delar på en bil, som tex spoilers, motorhuvar, gallermontering i huvar på skärmar, osv.
När man kommer in på saker som kan påverka hur bilen beter sig på vägen, spoilers, däck, fälgar osv, så kan ni ju tänka er hur omfattande det blir att få igenom det om ni skulle råka på en nitisk polis.
Int elångt från där jag bor har var det 2 st Lexus som buskörde rätt ofta, en dag kom polisen på att de faktiskt kunde sätta körförbud på dessa bilar eftersom de var helfordonsgodkända. Att bygga tillbaka eller försöka få igenom delar under regelverket blev således oerhört kostsamt, bilarna lär ha sålts som reservdelar sedan.
Så som sagt en av anledningarna av att jag har lite extra koll på det är just att jag hanterat en del däck och fälgar, men en annan ännu större är att jag har ett stor intresse för ombyggda och amatörbyggda bilar, och har under många år följt förändringarna, varit medlem i olika organisationer för att stötta deras arbete i lobbydjungeln inom EU för att försöka få dem att mjuka upp reglerna som innan de trädde i kraft var oerhört stelbenta och komplexa.
Sedan är det så att 1994 kom möjligheten att helfodonsgodkäna ett fordon som därmed fick säljas i hela EU utan andra regler som ibland har varit "nästan lokala regler" länders olika regler.
En sak som nu ska vara gällande är att baklyset inte måste lysa på dagtid, men fram måste de lysa antingen positionsljus eller halvljus. halvljus skall alltid lysa då sikten är försämrad, tex skymningsljus, som kan förekomma även dagtid då det är mulet till halvklart.
Det finns det domar på och där har gällt meteoroligiskt sett klar sikt, alltså i stort sett molnfritt.
Tjipp för denna gång.