Volvo 854 GLT -92 med Hänggas

Lambi
24 juni 2010 · 112 Inlägg

Tjenare jag har en volvo 854 GLT -92 och varje gång jag ska tävla så gasar jag på upp till mellan 5-6 tusen varv och när jag ska växla och trycker ner kopplingen så får jag hänggas! sad Gaspedalen är på botten och bilen hamnar på varvstoppet! när jag lägger i en växel så slutar hänggaset och funkar helt normalt igen!

Vad kan det vara för fel?? den fastnar inte i mattan!

Marlboroman
24 juni 2010 · 8 233 Inlägg

Styrboxen håller kvar varvet när man släpper av. Så det behöver inte vara ett fel utan ett helt normalt beteende.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Lambi
24 juni 2010 · 112 Inlägg

Skulle underlätta om det vore så tongue

Lambi
24 juni 2010 · 112 Inlägg

Men det händer bara ibland!

Marlboroman
24 juni 2010 · 8 233 Inlägg

Lambi skrev:
...gasar jag på upp till mellan 5-6 tusen varv och när jag ska växla och trycker ner kopplingen så får jag hänggas! sad Gaspedalen är på botten och bilen hamnar på varvstoppet!

Om du håller full gas och trycker ner kopplingen utan att släppa av så är det inte så konstigt om du slår i varvstoppet? Eller menar du att du trycker ner kopplingen och släpper gasen och den ändå varvar upp? I så fall kan det hjälpa att göra ren gassjäll och tomgångsmotor och kolla över ifall den drar tjuvluft.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Lambi
24 juni 2010 · 112 Inlägg

Marlboroman skrev:

Lambi skrev:
...gasar jag på upp till mellan 5-6 tusen varv och när jag ska växla och trycker ner kopplingen så får jag hänggas! sad Gaspedalen är på botten och bilen hamnar på varvstoppet!

Om du håller full gas och trycker ner kopplingen utan att släppa av så är det inte så konstigt om du slår i varvstoppet? Eller menar du att du trycker ner kopplingen och släpper gasen och den ändå varvar upp? I så fall kan det hjälpa att göra ren gassjäll och tomgångsmotor och kolla över ifall den drar tjuvluft.

Precis att jag trycker ner kopplingen och släpper gasen så varvar den upp ändå!
Ja kan alltid ta en titt på det! smile

Lambi
24 juni 2010 · 112 Inlägg

Men kan det göra nåt också med att bilen dör ibland också elr???? Jag kör helt vanligt och så helt plötsligt kan jag inte gasa så dör bilen och så väntar jag i 30 sekunder så startar den igen helt fel fritt! :S kan de vara samma fel då också elr vad kan de vara för fel??

JimmyAndersson
24 juni 2010 · 1 679 Inlägg

hade likadant på min förra 850 Glt smile
Då vare gas vajern som hade hoppat lite snett, så då la jag tillbaka den och smörjde lite vid den sen försvann det smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Lambi
25 juni 2010 · 112 Inlägg

Jaha jag kan alltid pröva mig fram! smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2010 · 13 744 Inlägg

du får väll lära dig växla helt enkelt
brukar inte vara några problem att ha full gas vid växlingar på min t5:a är man lite snabb så hinner man inte ens höra att man går ut på varvstoppet

men visst fullgasväxling kräver att man är snabb på kopplingen och växlingen

ser väll ut som ett slag under kåpan som täcker gasrullen så den hänger sig
inte direkt ovanligt som sagt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang