Flödesriktning på standard oljefilter, hjälp.

alexxe En gång till nu
1 juli 2010 · 760 Inlägg

Tjena.

som trådnamnet tyder på så söker ja någon som vet nått om flödesriktningen på ett standard oljefilter.

Finns ett hål med gänga där man skruvar fast filtret mot blocket som e inlopp eller utlopp, och sen en massa små hål runt som antingen ska agera inlopp eller utlopp.

jag litar inte riktigt på den enda bilden ja hittat efter att sökt på google, eller för den delen information heller. (se bild)
http://www.a-filter.se/images/paragraph/16890.gif


nu ska detta gå te en nissan 200a, inga konstigheter och samma standard av oljefilter de brukar va på bilar.

nån som vet nått?

mvh

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
jonTe
2 juli 2010 · 5 710 Inlägg

Japp jag vet. Bilden stämmer, man har alltid skitig olja in genom de små hålen och ren olja ut genom det stora.

MVH Jonas
..............
mats757
2 juli 2010 · 915 Inlägg

jonTe skrev:
Japp jag vet. Bilden stämmer, man har alltid skitig olja in genom de små hålen och ren olja ut genom det stora.

Är det verkligen så ALLTID?
Om det nu är så behöver man ju inte oroa sig över om övertrycksventilen är riktad åt rätt håll.
Ventilen kan förvisso öppna vid olika tryck, eller i värsta fall saknas.
om inte annat så är huvudsaken att filtret passar. Hummm....

Är du helt säker?

Mats

jonTe
2 juli 2010 · 5 710 Inlägg

Alltid är ju ett ord man igentligen skall undvika....är säkert någon som kan leta fram att det inte var så på någon gammal krigsmaskin från -47.
Men tar man ett vanligt spin-on filter från t.e.x Mann-hummel så är det konstruerat att flöda utifrån och in och inte tvärt om om man läser den tekniska beskrivningen.
Nu har jag inte lästa ALLA Mann-hummel:s tekniska beskrivningar men......

MVH Jonas
..............
alexxe En gång till nu
2 juli 2010 · 760 Inlägg

postade även denna tråden på Nogs, nissanklubben. och fick samma svar som jonTe.
inte så ofta man klurar över en sån här fråga men när de väl gäller är det alltid uppskattat att få seriösa svar, så tackar och bugar för detta smile

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang