Toyota Supra Bensinförbrukning

myran Foto/Bilnörd
4 juli 2010 · 1 541 Inlägg

vhell skrev:
myran: kör du 98 okt i din?

Jopp. åker lite högre laddtryck än orginal så känns säkrast. Åker man helt original funkar nog 95 helt okay.

Som sagt.. bilen går köra snålt. frågan är snarare om du kan det wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
2jzinside Fartygsingenjör
4 juli 2010 · 550 Inlägg

Som många andra redan skrivit, sitter du och funderar över bränsleförbrukning så leta efter något annat wink

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
Go_sideways
5 juli 2010 · 428 Inlägg

Turbomotor skrev:

Go_sideways skrev:
Alla supror drar nog väldigt olika med soppa. Allt beror ju på vad som är gjort med bilen. Men att en N/A supra skulle dricka 2,5 L milen blandad körning tycker jag låter konstigt.
Sen bör man nog inte köpa en supra om man ska behöva tänka på hur mycket den dricker.

hur mkt dricker din r33a då ? big_smile blandad körning och sträckkörning? smile

Hm ganska bra fråga det med. Men körde till mantorp nu i helgen.( bor utanför ängelholm ) Vilket innebär runt 70 mil om jag inte är helt fel på det. Med lite små bus ibland så gick det ca 2 och en halv tank fram och tillbaka smile

Arcangelus <3 Japs
12 juli 2010 · 680 Inlägg

Självfallet så drar en turbo-Supra mer än en N/A, men FAST Supran är utan turbo så drar den fan en del soppa ändå tongue   2,5 L / milen låter SJUKT mycket dock! Ibland så börjar man nästan undra "Är det hål i tank-fan? Det måste vara hål...ska fan kolla!"  Haha, blir lika besviken varje gång...är aldrig något hål! ;D

Är ju ändå en relativt stor motor. Sen om man kör med automat, med overdriven i, så drar den ju en del med....men det är värt vartenda jäkla öre när man kör smile

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
Rinnegan Malleus Malificarum
12 juli 2010 · 2 401 Inlägg

Arcangelus skrev:
Självfallet så drar en turbo-Supra mer än en N/A, men FAST Supran är utan turbo så drar den fan en del soppa ändå tongue   2,5 L / milen låter SJUKT mycket dock! Ibland så börjar man nästan undra "Är det hål i tank-fan? Det måste vara hål...ska fan kolla!"  Haha, blir lika besviken varje gång...är aldrig något hål! ;D

Är ju ändå en relativt stor motor. Sen om man kör med automat, med overdriven i, så drar den ju en del med....men det är värt vartenda jäkla öre när man kör smile

Mja, inte särskilt stor jämfört med min 7.6 liters rova, men de verkar då dra ungefär samma. Om det nu är 2.5 liter, tycker det verkar lite underligt då det är en relativt ny N/A 3 liters sexa.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Arcangelus <3 Japs
12 juli 2010 · 680 Inlägg

Rinnegan: Ja 2,5 L / mil för en N/A...det ÄR mycket tongue Då får man köra som en tattare! wink

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
PorscheJezzica
12 juli 2010 · 415 Inlägg

Oj vilka siffror.
Jättemkt ju.

Jag har en 97ans supra, köptes helt org, nu trimmad och bänkad till 420hk!
Manuell 6 växlad!
Har aldrig fått min supra att dra över 1.3 på en full tank.

Min drar blandad körning, allt från att jag åker lugn landsvägs körning till att jag busar och kör 200= 1.3 MAX 1.3l/mil!

Kommer ner till strax över litern om jag bara kör "lugnt"!
6ans växel e redigt bra att ha!

Kör oftast på Vpower 99 från shell.
Ska alltid köra på minst 98 OM dem är trimmade, annars kan motorn gå sönder!
95 går bra men då får man INTE gasa!

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
PorscheJezzica
12 juli 2010 · 415 Inlägg

Go_sideways skrev:

Turbomotor skrev:

Go_sideways skrev:
Alla supror drar nog väldigt olika med soppa. Allt beror ju på vad som är gjort med bilen. Men att en N/A supra skulle dricka 2,5 L milen blandad körning tycker jag låter konstigt.
Sen bör man nog inte köpa en supra om man ska behöva tänka på hur mycket den dricker.

hur mkt dricker din r33a då ? big_smile blandad körning och sträckkörning? smile

Hm ganska bra fråga det med. Men körde till mantorp nu i helgen.( bor utanför ängelholm ) Vilket innebär runt 70 mil om jag inte är helt fel på det. Med lite små bus ibland så gick det ca 2 och en halv tank fram och tillbaka smile

Men då e inte sky 6 växlad va?

Det gör nog en hel del!!!!
Min tank är 60l på min manuella supra-97 med 420hk!
Jag åker mellan 50-58 mil på en tank!

Har ALDRIG fått supran att dra mer än 1.3liter på en tank!
Även inräknat när jag kör dragracing!

Åkte upp till Sundsvall nu i helgen.
Körde 10 repor på 402m.
Sen hem igen!
Åkte 48 mil från fulltank.
Tankade och fick i 57 liter.
Alltså har bilen dragit 1.18 i snitt!

Och då har jag kört "lugn" väg upp i snitt ca 120km/tim samt 10 repor full gas 402m repor med sluthastighet 180!

När man åker nånstans så är säger alla, vi tar supran, den drar mindre än min volvo v70 osv! smile
Måste vara för 6e växeln!

Har en kompis som har en r33 som drar över 2 liter milen. Sjukt!

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Levinsson Brap Brap Brap
12 juli 2010 · 149 Inlägg

Lite OT men det är härligt att äntligen få läsa att den gamla skrönan INTE stämmer och att det inte bara är wanklar som har en hög snitt förbrukning, som folk ofta påstår. Kan ta två resor som jag gjorde 2008, den ena var lugn körning och den andra var blandad/hård körning med betoning på hårt smile
Den lugna körningen mätte jag upp mellan Borås - Katrineholm ca 33mil och i stort sätt enbart motorväg, dvs en snitthastighet på runt 140km/h och några omkörningar. Då snittade jag 1,2l/mil och om jag verkligen ansträngt mig så kanske jag kunde fått det till litern...
Den blandade/hårda körningen mätte jag upp mellan Borås - Åmål, ca 27 mil och blandat 50, 70, 90 vägar. Resan upp gick relativt lugnt men ändå i ganska hög hastighet, däremot resan hem och i synnerhet från Grästorp - Borås gick till största delen i fullfart. Denna resan snittade jag 1,66l/mil.
Värt att tänka på att wankel med turbo inte har särkskillt bra verkningsgrad, tidigare modeller utan turbo brukar köras ett par dl billigare per mil.

Sorry om det blev lite OT men eftersom det diskuterats v8or och Skylines tidigare så hoppas jag inte att det gör allt för mycket smile

/Tobias Levinsson

Tom Darth Vader
12 juli 2010 · 1 644 Inlägg

Jag tänkte precis som dig Tobias, jag var uppe i Rudskogen med RX-7an i helgen för att rasta den lite, 100km/h hela vägen upp =1,2-1,25. Vanligtvis i stan ligger jag på drygt 2l/milen.
Att läsa att en supra/skyline ligger nästan lika högt trivs jag med att läsa smile

Ps.
På banan låg jag på drygt 8l/milen smile
Ds.

Senast redigerat av Tom (12 juli 2010)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Rinnegan Malleus Malificarum
12 juli 2010 · 2 401 Inlägg

Arcangelus skrev:
Rinnegan: Ja 2,5 L / mil för en N/A...det ÄR mycket tongue Då får man köra som en tattare! wink

Haha jo, definitivt. Då lär man ha en jävla tegelsten som gasfot. smile

Att den drar runt 1.3 till 1.5 vid måttlig körning tycker jag verkar lite mer normalt. tongue

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
IDMUD
13 juli 2010 ·

En bil med standardkammar och topp drar inte mer för den har hög maxeffekt, såvida du inte utnyttjar effekten fullt ut.

Min Subaru drar 0.2l/mil mindre nu än från fabrik, detta trots 100 hk extra. Dock så är inte bränslekostnaden en faktor när man köper gamla sportbilar, oroa dig mer för slitdela eller ras. En koppling kostar ledigt som två-tre månader soppa...

PorscheJezzica
13 juli 2010 · 415 Inlägg

Ha ha, när jag sen ska sälja min supra ska det fan stå... SVERIGES BENSINSNÅLASTE SUPRA! big_smile

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
hedley Saaboholic
13 juli 2010 · 3 129 Inlägg

Med denna förbrukningen i åtanke vet iallafall jag att när det blir dags för riktigt fin bil blire hellre big block 8.a när förbrukningen är istortsett samma som riskokare med stor snurra..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Ejan
13 juli 2010 · 648 Inlägg

1.3 är ju bra för en supra :-) fan det är ju vad min IS200 drar hehe

Stefan Varberg Supraman
13 juli 2010 · 2 300 Inlägg

Om man går i tankar på att köpa en supra och är orolig för bränsleförbrukningen så är det fel bil för dig.

Man får räkna med allt från 1-2 liter milen helt berorende på körstil, mer om den är trimmad.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Neo666
13 juli 2010 · 474 Inlägg

Jag undrade i början bara big_smile för hade haft supra för ett par år sen, men då drog den runt 1,8 milen. tyckte det var rätt så mycket på den tiden tongue men sen skaffade golf tongue haha snålaste bil ever big_smile
Nu ligger Supra i tankarna igen bara hitta bra en tongue Bryr mig inte om bränsleförbrukningen längre big_smile annars bara konventera till e85 har hört att det bidrar till fler hästar då men blir mer törst
Mvh Arsen

karlitoo
13 juli 2010 · 263 Inlägg

SupraJEZZICA skrev:
Oj vilka siffror.
Jättemkt ju.

Jag har en 97ans supra, köptes helt org, nu trimmad och bänkad till 420hk!
Manuell 6 växlad!
Har aldrig fått min supra att dra över 1.3 på en full tank.

Min drar blandad körning, allt från att jag åker lugn landsvägs körning till att jag busar och kör 200= 1.3 MAX 1.3l/mil!

Kommer ner till strax över litern om jag bara kör "lugnt"!
6ans växel e redigt bra att ha!

Kör oftast på Vpower 99 från shell.
Ska alltid köra på minst 98 OM dem är trimmade, annars kan motorn gå sönder!
95 går bra men då får man INTE gasa!

Nu menar jag inget illa och kan nästan inget om supror, men 1.3 känns nästan to good to be true.. Då måste du köra väldigt lugnt och inte många fullgas drag? Min 850 R chippad 310 häst drar 1.27 blandad i tätort och då mycket tung högerfot..

Mvh

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
PorscheJezzica
13 juli 2010 · 415 Inlägg

karlitoo skrev:

SupraJEZZICA skrev:
Oj vilka siffror.
Jättemkt ju.

Jag har en 97ans supra, köptes helt org, nu trimmad och bänkad till 420hk!
Manuell 6 växlad!
Har aldrig fått min supra att dra över 1.3 på en full tank.

Min drar blandad körning, allt från att jag åker lugn landsvägs körning till att jag busar och kör 200= 1.3 MAX 1.3l/mil!

Kommer ner till strax över litern om jag bara kör "lugnt"!
6ans växel e redigt bra att ha!

Kör oftast på Vpower 99 från shell.
Ska alltid köra på minst 98 OM dem är trimmade, annars kan motorn gå sönder!
95 går bra men då får man INTE gasa!

Nu menar jag inget illa och kan nästan inget om supror, men 1.3 känns nästan to good to be true.. Då måste du köra väldigt lugnt och inte många fullgas drag? Min 850 R chippad 310 häst drar 1.27 blandad i tätort och då mycket tung högerfot..

Mvh

Ha ha, lugnt och lugnt?

Åkte upp till Sundsvall nu i helgen.
Körde 10 repor på 402m.
Sen hem igen!
Åkte 48 mil från fulltank.
Tankade och fick i 57 liter.
Alltså har bilen dragit 1.18 i snitt!

Och då har jag kört "lugn" väg upp i snitt ca 120km/tim( mellan 90-170) samt 10 repor full gas 402m repor med sluthastighet 180!

Så därför tycker jag det är mkt märkligt att era supror drar nästan 2 l milen.
Min har som sagt aldrig kommit upp i mer än 1.3 oftast ligger den strax över litern.
Om min supra skulle dra så mkt så skulle jag INTE kunna äga den, iaf inte kunna bruka den på det sättet jag gör idag!

Men visst, som vissa som äger sportbil gasar hela tiden från det att nyckeln vrids om på dan tills den vrids av på kvällen. Man ser hur pojkspolingar rejsar vid varenda korsning, rödlyse så är det full gas mm mm.
Absolut då kan bensin förbrukningen se annorlunda ut!
Därför är många "sportbilar" utslitna och sk sönderkörda redan vid 14.000mil.
Ta hand om er sportbil istället!


Jag har en sportbil, men jag kör lugnt för det mesta utan bus, inte med tanke på bensinförbrukningen utan mer att jag vill ha en hållbar bil!!!!
Om man kör "busigt" så bör man inte tänka på bensinen utan service materialets kostnad för att man sliter på bilen onödigt mkt!

Och jag kör dragracing, kör långsträckor, kortsträckor, sladdar med bilen osv som vem som helst, har trimmad bil på 420 bänkade hästar, manuell, kör med Vpower. På full tank har den aldrig kommit över 1.3 men visst. Dem 10 gångerna jag kör på strippen-full gas från 0-402m så drar den säkert bra mkt mer än 1.3 men i snitt på en fulltank håller den lite över litern!


Dock väljer jag mina tillfällen och bara för att jag ska till affären på dan så gör jag inte vägen dit till en race bana! big_smile

Senast redigerat av SupraJEZZICA (13 juli 2010)

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Rinnegan Malleus Malificarum
13 juli 2010 · 2 401 Inlägg

SupraJEZZICA skrev:
Ha ha, lugnt och lugnt?

Åkte upp till Sundsvall nu i helgen.
Körde 10 repor på 402m.
Sen hem igen!
Åkte 48 mil från fulltank.
Tankade och fick i 57 liter.
Alltså har bilen dragit 1.18 i snitt!

Och då har jag kört "lugn" väg upp i snitt ca 120km/tim( mellan 90-170) samt 10 repor full gas 402m repor med sluthastighet 180!

Så därför tycker jag det är mkt märkligt att era supror drar nästan 2 l milen.
Min har som sagt aldrig kommit upp i mer än 1.3 oftast ligger den strax över litern.
Om min supra skulle dra så mkt så skulle jag INTE kunna äga den, iaf inte kunna bruka den på det sättet jag gör idag!

Men visst, som vissa som äger sportbil gasar hela tiden från det att nyckeln vrids om på dan tills den vrids av på kvällen. Man ser hur pojkspolingar rejsar vid varenda korsning, rödlyse så är det full gas mm mm.
Absolut då kan bensin förbrukningen se annorlunda ut!
Därför är många "sportbilar" utslitna och sk sönderkörda redan vid 14.000mil.
Ta hand om er sportbil istället!


Jag har en sportbil, men jag kör lugnt för det mesta utan bus, inte med tanke på bensinförbrukningen utan mer att jag vill ha en hållbar bil!!!!
Om man kör "busigt" så bör man inte tänka på bensinen utan service materialets kostnad för att man sliter på bilen onödigt mkt!

Och jag kör dragracing, kör långsträckor, kortsträckor, sladdar med bilen osv som vem som helst, har trimmad bil på 420 bänkade hästar, manuell, kör med Vpower. På full tank har den aldrig kommit över 1.3 men visst. Dem 10 gångerna jag kör på strippen-full gas från 0-402m så drar den säkert bra mkt mer än 1.3 men i snitt på en fulltank håller den lite över litern!


Dock väljer jag mina tillfällen och bara för att jag ska till affären på dan så gör jag inte vägen dit till en race bana! big_smile

Tror nog att 1.3 är ändå rätt rimligt, men jag är ju lite vriden på det där, då min mors Buick Riviera från 1965, med en 7.2 liters gjutjärns V8'a och dubbla 4ports förgasare drar 1.1 landsväg och 1.3 stads. Tycker nästan att insprutad raksexa borde rent av princip gå billigare än gamla jänkare.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang